Do you think MTB's are expensive?

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4076
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Volgens mij zijn wij zelf de hoofdoorzaak van "dure" mtb's . Als je bv dit forum geloofd, ben je met een 1000€ aanbiedings mtb gewoon een aardige "beginner" / sukkel......terwijl je daar vrijwel alles mee kunt rijden en zeker in Nederland. Analoog aan racefietsen; ik rijd met een 1000€ racert gewoon lekker over een Alpencol, zonder problemen. Ook ik ben gek op knutselen, lijdt aan upgraditis en vind allerlei superspeelgoed erg leuk.. en natuurlijk is duurder spul vaak beter........maar "nodig" ????? Prijzen worden bepaald door vraag en aanbod....als je 5000€ wilt betalen voor een fiets, dan staan ze natuurlijk ook te koop. Zo werkt dat nu eenmaal en daar doen we allemaal aan mee. En natuurlijk geloof je op zo'n 5000€ fiets dat het nodig is, je sneller bent en het met minder eigenlijk niet kan.... :winkie: Daar moet je de "industrie" of "internet" niet de schuld van geven.
maatchen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 6 oktober 2008, 22:52

Real Epic '89 schreef:Ik snap alleen niet het punt wat hij wil maken met zijn artikel.

Als ik terug kijk naar begin jaren '90 naar de kostprijs van een mountainbike en hoeveel we toen verdienden is onze verslaving gewoon met de inflatie mee gegroeid.
Als je kijkt naar wat ze met zo'n oerfiets deden vergeleken met wat de gemiddelde eigenaar van een AM/Enduro/Enz.-fiets doet is er inflatie gegaan in het benutte potentiaal.
Gebruikersavatar
Old 'n' Rusty
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 501
Lid geworden op: di 5 maart 2013, 20:48
Mijn mountainbike: Focus Jam 6.9 nine 2019, Orange 224 evo 2008

Alle merken maken voldoende winst, dus wordt er voldoende verdiend op de fietsen. Dus kan het goedkoper als ze tevreden zouden zijn met minder winst, kleinere kantoren enz.
Harden the fuck up!
Cannondale Uber V
Focus Jam 6.9 Nine 2019
Orange 224 evo
"We search out more and more challenging terrain and then buy bikes with more suspension and technology to make that same terrain easier to ride." :~
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Old 'n' Rusty schreef:Alle merken maken voldoende winst, dus wordt er voldoende verdiend op de fietsen. Dus kan het goedkoper als ze tevreden zouden zijn met minder winst, kleinere kantoren enz.
Nou als ik de geschiedenis bekijk sinds begin jaren negentig hebben we al heel wat faillissementen meegemaakt.

Afgelopen jaar kunnen we daar Niner al weer aan toe voegen.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Het is wat de auteur al zegt...ja, high-end MTB`s zijn duur maar als je dan op zoiets iets rijdt (en de fiets past perfect bij jou en je rijstijl) dan doet die grijns van oor tot oor je de uitgave al heel snel vergeten. Zijn extra excuses (sportschool abbo en niet stappen) heb ik niet eens nodig om de prijs te rechtvaardigen :winkie:

Vwb de prijzen, niet alleen marketing en inflatie hebben in de jaren de prijzen opgedreven. De omzetting naar de €uro is ook een flinke boost geweest.
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

De vraag is waar high end begint. Dat is voor iedere beurs anders. Ik heb de grens al jaren geleden naar
Beneden geschroefd. Rij ik nu op low end materiaal. Vast wel, maar da's de keuze die je maakt en
Sleutelen aan allerlei soorten fietsen blijft toch een
Hobby van me.

Of die grijns minder is of kleiner? Neuh.
Het verhaal komt op mij dan ook een beetje over alsof het geschreven is door iemand die vind dat hij te
weinig verdient of erkenning krijgt. Klinkt een beetje
Als een klaagzang.

Failliete bikebedrijven. Altijd lullig voor de mensen die er werken.
Maar zijn de prijzen flink opgedreven. Mwah, als je bekijkt dat je in 1997 voor 1600 gulden! Een bike kocht met Stx RC afmontage v brakes en Jett voorvork.
Kijk eens wat je nu krijgt voor 1600 euro.
En ja, ik wil dat je dan je huidige salaris ook terugzet in guldens :)
Zijn we verwend? Echt wel, tot op het bot.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

TenZNL schreef: Vwb de prijzen, niet alleen marketing en inflatie hebben in de jaren de prijzen opgedreven. De omzetting naar de €uro is ook een flinke boost geweest.
Huh? Geloof jij dat nog steeds? Dat is meermaals van alle kanten ontkracht, gebaseerd op daadwerkelijke cijfers... . Sterker nog, de meeste producten zijn er toentertijd goedkoper op geworden!


(het was dat je een duurdere mountainbike kocht dat er opeens minder geld over was aan het einde van de maand :wink: )
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Pat. schreef:Zijn we verwend? Echt wel, tot op het bot.
Dat sowieso :winkie:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Lars TB schreef:
Pat. schreef:Zijn we verwend? Echt wel, tot op het bot.
Dat sowieso :winkie:
Gister wel. Vandaag zitten we al weer naar iets nieuws te kijken. Dus zo verwend zijn we niet vinden we zelf... :bier:
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Pat. schreef:Eigenlijk is het antwoord op de vraag vrij makkelijk.
Dat is namelijk $ 400,- ergens halverwege de jaren 70.
Het bedrag dat Kelly aan Breeze betaalde voor het
ontwerpen van een echte MTB.
Dus reken maar om.
€1.150,-.

Klopt dus wel ongeveer. Niet duur, niet goedkoop.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Real Epic '89 schreef:Gister wel. Vandaag zitten we al weer naar iets nieuws te kijken. Dus zo verwend zijn we niet vinden we zelf... :bier:
ROFL :lol: :-q
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Pat. schreef:Maar zijn de prijzen flink opgedreven. Mwah, als je bekijkt dat je in 1997 voor 1600 gulden! Een bike kocht met Stx RC afmontage v brakes en Jett voorvork.
Als je het inderdaad functioneel gaat bekijken (heel anders dan ik dus hiervoor deed), dan zijn fietsen behoorlijk verbeterd. En dus goedkoper geworden.

(wat niet weg neemt dat we te veel betalen :wink: )
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Pat. schreef:Zijn we verwend? Echt wel, tot op het bot.
Dat is zeker.
En dat is ook precies de reden dat het de industrie lukt om hun fietsen "te duur" te verkopen. Veel mensen in onze maatschappij hebben geld genoeg, dat zie je aan het gemak waarmee racefietsen en mtb's van vele duizenden euro's verkocht worden.

Wat ik al zei, de relatie tussen kostprijs en verkoopprijs is min of meer losgelaten. Het gaat nu vooral om een prijs te vragen die zo hoog is dat mensen het nog willen betalen. Niet iedereen natuurlijk, sommigen kunnen dat niet en anderen willen dat niet. Maar zolang er genoeg kopers zijn bij een hoog ingezette prijs blijft dat produkt zo duur.

Pas als de consument in grote getale weigert om zulke prijzen te betalen zullen overpriced produkten in prijs zakken. Want dat kan namelijk best, met nog steeds een gezonde marge.
Maar zeker in de huidige tijd, met vergaande individualisering, krijg je mensen niet meer op één lijn. Grote demonstraties zoals dertig, veertig jaar geleden (tegen kernenergie, kruisraketten e.d.) komen nu niet meer van de grond. Reden? We hebben het te goed, ook al klagen we graag, van die luie reet af komen om echt actie te ondernemen is voor de meesten teveel gevraagd (schuldig edelachtbare... :oops: )

Dus ja, we zijn verwend.
En blijven lekker te hoge prijzen betalen voor vanalles en nog wat... (niet alleen mtb's).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Lars TB schreef:(het was dat je een duurdere mountainbike kocht dat er opeens minder geld over was aan het einde van de maand :wink: )
De dagelijkse boodschappen vielen destijds zeker niet onder de "meeste producten"... m`n nieuwe fiets was trouwens nog net in florijnen betaald. :)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

TenZNL schreef:
Lars TB schreef:(het was dat je een duurdere mountainbike kocht dat er opeens minder geld over was aan het einde van de maand :wink: )
De dagelijkse boodschappen vielen destijds zeker niet onder de "meeste producten"... m`n nieuwe fiets was trouwens nog net in florijnen betaald. :)
Juist de dagelijkse boodschappen werden goedkoper!


Het is maar of je de feiten wilt geloven.

Of 1 of andere brulaap... .

(je kunt het zelf Googlen)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie