Do you think MTB's are expensive?

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Wat een onzin artikel. Het gaat natuurlijk al mis in de titel "try build one from scratch".
Ja kom, laten we even 30 jaar evolutie negeren en alles opnieuw uitvinden. of wacht, laten we zelfs het wiel opnieuw uitvinden!

Daarnaast knallen we niet allemaal in een Sam Hill tempo bergaf & bergop over de zwaarste routes. Dat betekend ook dat je met minder materiaal zonder brokken rond komt.

Ik rij lekker op mijn 2k hardtail door de bossen in NL en als ik af en toe een rondje in het buitenland doe, dan breekt mijn fiets ook niet onder mijn kont en in mijn tempo is het nog veilig genoeg om heelhuids beneden te komen. Ik geloof gelijk dat ik met een 5k FS sneller en gecontroleerder (dus in theorie veiliger) beneden kom, maar is het nodig? nee hoor. Zou ik meer lol hebben op een FS? vast wel, is het mij het geld waard voor die paar x per jaar dat ik er echt gebruik van zou maken, nee denk het niet.

Uiteraard is dit voor iedereen anders, zeker als je zwaardere trails in je achtertuin hebt.

En laten we ook niet vergeten dat we 20-30 jaar geleden niks anders hadden dan starre fietsen, v-brakes of zelfs canti's.

Had ik 25 jaar geleden, op mijn 14e, op mijn eerste fiets, een 2e hands batavus met starre vork en canti lever brakes (paar 100 gulden waarschijnlijk) geen lol in La Roche? Toen ging ik ook al met een grote grijns bergaf. Vervolgens heb in de jaren daarna alle zuurverdiende centen in nieuw materiaal gestopt, maar dat uiteindelijk voor de lol niet uit!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29956
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Beetje een excuus artikel.
MTB's zijn vrij prijzig.
Ik woon sinds kort in Spanje en hier zit niet zoveel "Rutte rekent zich rijk" belasting op de auto's.
En zonder die BPM is de verhouding tussen auto en fiets compleet zoek.
Een nieuwe Seat Mii koop je hier al vanaf 9.400.
Daarmee vergeleken is een fiets van 4 of 5k volledige onzin.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

De discussie of fietsen duur zijn is totaal onzinnig.
De vraag is of je vindt dat een fiets het waard is. En dan blijkt dat er genoeg mensen zijn die een fiets best die 5.000,- (of 10.000!) waard vinden. En waarom dat zo is is voor iedereen anders.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Feit is ook dat als je geen wedstrijden rijdt en dus niet elke (fractie van een) seconde telt, niemand een fiets van 5000-10000 NODIG heeft. Als ik zoveel geld zou hebben dat ik niet meer weet waar ik het allemaal aan uit moet geven, dan had ik de schuur ook volstaan met meerdere 10k fietsen, helaas (ik hou namelijk wel van mooi materiaal en fancy gadgets) moet ik het met minder doen, maar ik geniet er gelukkig niet minder van.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16784
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Het gaat er bij de vraagstelling toch niet om of je ook op minder duur materiaal lol kunt hebben?
Althans, ik interpreteer de stelling zo: (veel) mountainbikes zijn te duur in verhouding tot de kosten voor het maken ervan.

En van die stelling denk ik dus zeker dat-ie klopt...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
vedet
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 516
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 15:58
Mijn mountainbike: Specialized Epic 29 - Drössiger AMS 2 650b-plus

Zo'n onzinnige discussie want het ligt voor iedereen anders...zie het topic "hobby mag geld kosten".
Soms is het hebben ook gewoon leuk... en als het kan.
You can't buy happiness, but you can buy a bike and that's pretty close!
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

kermit schreef:Het gaat er bij de vraagstelling toch niet om of je ook op minder duur materiaal lol kunt hebben?
Althans, ik interpreteer de stelling zo: (veel) mountainbikes zijn te duur in verhouding tot de kosten voor het maken ervan.

En van die stelling denk ik dus zeker dat-ie klopt...
we wijken inderdaad af van de stelling, als je een stelling uit de titel van het artikel kan halen: "If You Think Mountain Bikes Are Expensive, Try Building One from Scratch"
Dan zou de stelling zijn: "Zijn mountainbikes (te) duur?"

Dan kom je toch bij goedkoper materiaal en lol uit wat mij betreft, want het is gewoon commerciele business waar bedrijven geld proberen te verdienen. En dan denk, op een fiets van 1000 euro kan je ook genoeg lol hebben (zonder alles kapot te raggen en je nek te breken). Dus dan is het antwoord nee, MTB's zijn niet te duur. Alles wat je meer dan die 1000 euro uitgeeft is omdat je:
- wat (meer) geld te besteden hebt
- van mooie spullen houd
- bovengemiddeld de grens op zoekt.
- minimale tijdswinst wilt pakken bij een race
- patsen tegenover je fietsbuddies

(vergeet niet dat we hier op een forum met fanatiekelingen zitten, dus als dit allemaal op jou van toepassing is, wil dat niet zeggen dat dat gemiddeld is en voor iedereen geldt)

(die 1000 euro kan je misschien voor 2000 vervangen in andere landen)

Blijkbaar zijn er genoeg fanatiekelingen die graag meer geld uitgeven aan deze mooie hobby, inclusief mezelf. Daar is niks mis mee, ik ben blij dat de keuze er is!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16784
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

"If You Think Mountain Bikes Are Expensive, Try Building One from Scratch".....
Die titel is behoorlijk onzinnig, omdat door schaalvergroting/massaproduktie de kostprijs enorm veel lager kan komen liggen in vergelijking met een enkel handgebouwd exemplaar...

Wat Lars dus ook al aangaf.
De verhouding tussen kost- en verkoopprijs ligt bij een confectiefiets veel schever dan bij een handgemaakt exemplaar bij een custom framebouwer. Als die dezelfde marges zou hanteren zou zo'n frame nog een paar keer duurder worden.

Wat iemand bereid is uit te geven voor zijn of haar hobby staat imo los van of een produkt te duur is. Hele volksstammen geven ook graag een bedrag voor een Iphone uit wat helemaal niks meer te maken heeft met de kostprijs van zo'n ding. Daarmee is een Iphone niet ineens niet te duur.

Laten we trouwens het woordje fiets uit die titel voor de grap eens vervangen door auto ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Prulleman schreef:Feit is ook dat als je geen wedstrijden rijdt en dus niet elke (fractie van een) seconde telt, niemand een fiets van 5000-10000 NODIG heeft.

Sterker nog, iedere beginner heeft in tegenstelling tot een wedstrijdrijder juist wel een fiets van €10.000,- nodig! Juist zo een fiets compenseert de tekortkomingen van de rijder en maakt het mountianbiken vanaf de start al meteen stukken leuker!


Juist ene meneer N. Schurter wint zijn wedstrijden ook wel op een fietsje van €2.000,-... :roll:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

:lol: :lol: :lol: :-q
Volgend jaar bij de Bikemotion het bordje beginner MTB,s en wedstrijdrijder bikes verwisselen en kijken hoe men reageert.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

De discussie gaat inderdaad om kostprijs versus verkoopprijs, niet of het het geld waard is.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2462
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Daar gaat de prachtige discussie over, maar gaat het artikel daar ook over? k zie nog wel verwarring.

De auteur heeft het over het opzetten van een (serie)productielijn voor fietsen als een investeringsvoorstel. Zijn argument is dat voor mtb’s de verdiensten gering zijn vergeleken met de resources die ermee gemoeid zijn en de risico’s die je loopt. Dat het toch gebeurt en gebeurde komt, uitzonderingen daargelaten, vooral door passie voor de sport en de lifestyle. En uit die passie komt dus ook de vooruitgang.

Kun je het wel of niet mee eens zijn

En er is een parallel met de man die eigenhandig 1 frame maakt: dat kan eigenlijk ook niet uit. Stelling: maak je met mooie skills dezelfde uren aan bv RVS trapleuningen in een mega jacht lof pijpen in de chemische industrie, dan kun je met wat je daarmee verdient een hele mooie bike kopen.

Maar iets anders beweegt deze mannen (gelukkig) om te doen wat ze doen.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Heckler40 schreef:Daar gaat de prachtige discussie over, maar gaat het artikel daar ook over? k zie nog wel verwarring.

Stelling: maak je met mooie skills dezelfde uren aan bv RVS trapleuningen in een mega jacht lof pijpen in de chemische industrie, dan kun je met wat je daarmee verdient een hele mooie bike kopen.
Tja, die pijpen in de chemische industrie is wel een verhaal apart door alle certificaten die je daarvoor moet hebben. Daar wringt ook altijd de schoen tussen kwaliteit en de hobby TIG lasser. Zelfde geld eigenlijk voor het financiële plaatje. Goedkoper doet uiteindelijk afbreuk aan de kwaliteit..
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7384
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

1) Zijn we niet een hoop dingen voortgekomen uit een man met een idee, de kennis en toegang tot productiefaciliteiten die helemaal niet in business plans/ROI/winstmarges/etc dacht, maar alleen in een competitief voordeel voor hemzelf, zijn kinderen of een team?
Die research kosten gaan niet echt ergens opduiken, wel development kosten voor een industralisatie als het aanslaat.
2) Als puur geld verdienen het doel is dan kunnen ze beter iets anders gaan doen, maar sommige mensen doen liever iets wat ze leuk vinden zolang ze daarmee in Hun onderhoud kunnen voorzien.

Tja, ik kan sommige prijzen niet verantwoorden maar als je stopt met tellen op een dag van >5k fietsen dan is er zonder twijfel een markt voor.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
PaganiProductions

Nu heb een vraag wat kost een alu hardtail frame te maken wat zijn productie kosten voor een fietsmerk bijvoorbeeld Orbea of Specialized cube Merida /Canyon
Als voorbeeld mijn alma van 1500 euro en mijn MX20 800 euro om maar iets te noemen.
Hoeveel geld zijn de fietsmerken werkelijk kwijt voor een frame te maken of worden die gewoon goed ingekocht ergens.
Verder vind ik het bijvoorbeeld erg idoot wat mtb onderdelen kosten name cassettes ketting kettingbladen en groepen tot 1000 euro erover voordat heb je bijvoorbeeld ook een nieuwe scooter om dingen eens van een andere tweewiel markt te zijn.
En eigen ervaring dat een 4takt scooter bijvoorbeeld goedkoper is voor een beurt is dan een mtb.
Bij mijn oude scooter was ik vanaf 75 euro kwijt voor een beurt voor een 2takt sccooter en voor de 4 takt scooter was ik vanaf 100 euro kwijt voor een beurt.
En dus naar mijn mening zijn mountainbikes erg duur in aanschaf en onderhoud maar erg leuk en verslavend.
Plaats reactie