Waarom rijden downhillers baggy, niet lycra? Image & stijl.

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Dat ze, de downhill georienteerde fractie, baggy rijdt weten we allemaal. Dit Pinbike artikel legt uit waarom de lycra-based skinsuit vanaf ‘08 zelfs formeel verboden werd. Vanwege image, style, om de DH-sport cooler en groter te maken, bleek de achterliggende reden. Skinsuits, lycra, was niet hip.
Nu gaan de pro’s stiekum toch zo aero mogelijk, vanwege de tijdswinsten die dat de racers oplevert. Gaat de lycra ban toch weer in de ban?
Hoe bestand blijken de pro’s en ontwikkelaars tegen de ‘druk’ van de ‘peers’, van de sponsoren die een ‘hip image’ blijven nastreven?
Leuk artikeltje met leuke interviews, https://m.pinkbike.com/news/stop-the-skinsuit-rule.html" onclick="window.open(this.href);return false;.

Iedereen moet natuurlijk vooral lekker dragen wat ‘ie wil. Smaak, functionaliteit, (niet?) erbij willen horen, ’t oog wil ook wat... iedereen zijn eigen reden.

Ik ben nog niet verder gekomen dan een praktische baggy korte regenbroek. En gaatjes en scheurtjes in mijn vele bibthights, ook hip, vind ik :winkie: .
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7386
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

aurelius schreef:Dit Pinbike artikel legt uit waarom de lycra-based skinsuit vanaf ‘08 zelfs formeel verboden werd. Vanwege image, style, om de DH-sport cooler en groter te maken, bleek de achterliggende reden. Skinsuits, lycra, was niet hip.
Dan praat je volgens mij om het deel 'sponsorbelangen' heen... De mensen die in de bikeparken rijden, rijden in wat prettig zit waar je een keer mee kunt vallen zonder dat je halve outfit vol met gaten zit, waar je zakken hebt om je liftpas, autosleutels, etc.. enigszin betrouwbaar weg te kunnen stoppen, etc... Net zoals de recreatieve schaatser niet uitgedost is als Sven Kramer, wat eveneens voor skiers opgaat...

Waar bij het schaatsen en skien een groot deel van de inkomsten van teams 'branch-vreemd' zijn, waren/zijn die in MTB'en dat voor veel teams niet (na het Volvo, Siemens, ... tijdperk). En zijn sponsoren er dus vooral om hun eigen product te promoten; foto's van je top $$$ pro in een skinsuit is dan veel minder interessant dan die in je laatste kit.

Bij sommige worldcups gaf dat wat irritaties (in het bijzonder Fort William omwille van de topsectie) maar vooral het WK was een doorn in het oog omdat het a) meer aandacht kreeg en b) omdat je in een outfit van de bond moest rijden, waar Fox/TLD/.... dus helemaal niets aan hadden.

Het beschermen van sponsorbelangen en daarmee sponsorinkomsten zou ik toch als de belangrijkste reden willen noemen. Chris Porter noemde het destijds expliciet in een interview, als ik me niet vergis met Warner die ze geen eens hoefde te vragen voor de media campagne tegen skinsuits.

Sommige merken (Specialized bijv.) hebben overigens 'baggy' kleding dat ongeveer evenveel verschilt van de traditionele 'moto' kit als skinny jeans van Palmers outfit:
Afbeelding


1) Het beschermen van sponsorbelangen zag je ook terug toen de UCI die nationale shirts voor de kampioen wilde invoeren, zoals in het wielrennen. In het wielrennen is dat misschien een eer waar sponsors blij mee zijn, maar in het MTB'en waren er verzoeken om voor de finish de rem aan te trekken om vooral geen nationaal kampioen te worden (resulterende in soms heel opzichtig het laten lopen of geen deelname). Uiteindelijk heeft dat in de mouw geresulteerd...
2) En de UCI doet af en toe ook vrolijk mee met het elimineren en creeeren van disciplines...


- Ik draag nog TLD Moto's en MX shirts op m'n racefiets omdat ik me er prettig bij voel (en uit sympathie met de rest van de mensheid); iedereen moet uiteindelijk vooral dragen waar hij/zij zich prettig in voelt c.q. een voordeel uit denkt te halen...
- Niet in alles domweg wielrenregels kopieeren wat nauwelijks of niets oplevert (die mag je ook naar clubshirt regels in individuele sporten doortrekken) maar een scenario nastreven waarbij de sport zelf meer geld kan aantrekken, kan ik overigens apprecieren.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Image en stijl is in zoveel sporten bepalend.
Volleybal heeft men een paar jaar geleden verplicht gesteld om de dames vanaf een bepaald nivo verplicht in strakke pakjes te laten spelen.
Overal gedoe over sexisme ...en weet je wat: de kijkcijfers, bezoekersaantallen en sponsor inkomens stegen meteen. Daardoor kon men meer doen, ging het nivo omhoog en is de sport uiteindelijk populairder geworden en juist meer dames zijn het gaan doen dus doel bereikt!
Als een bepaalde kledingstijl helpt sponsors aan te trekken en meer mensen aan de sport krijgen vind ik dat alleen maar prima.
Wat dat betreft wedden we bij MTB gewoon op 2 paarden: baggy voor wie dat prettig vind, en lycra voor de MAMILs die zich daar beter in voelen.
Afbeelding
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Die foto is nou niet erg sexy... :lol:
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Maar op een XC-racer of profwielrenner willen die top-$$$ sponsors toch ook gezien worden? En dat rubberen pak van Eric Barone stond ook helemaal vol met sponsornamen toen hij met 223 km/u de berg af reed. En daarmee is ook aangetoond dat wel of niet strakke kleding dragen losstaat van het formaat van iemands testikels. Blijkbaar rekt dat rubber behoorlijk mee.
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Een veel interessantere vraag vind ik: waarom rijden zoveel amateurs op de Nederlandse routes wél in lycra???
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Omdat ze dat fijner vinden dan een baggy?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Omdat ze nog niet door hebben dat ze voor gek rijden?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Loknor
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 170
Lid geworden op: za 19 mei 2018, 19:56

Omdat Lycra veel lekkerder rijdt. Ik snap dat die kekke hippe baggy broek laten schaven in de lies bij echte mannen hoort, maar ik hou er niet zo van :lol:
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Loknor schreef:Omdat Lycra veel lekkerder rijdt. Ik snap dat die kekke hippe baggy broek laten schaven in de lies bij echte mannen hoort, maar ik hou er niet zo van :lol:
Onder die kekke hippe baggy hoort wel een bibshort, een schuivende zeem is nl ook niet alles. Scheelt ook weer in schuurplekken :bier:
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Mijn fietsshorts schaven echt helemaal nergens. En semi losse fietsshirts zitten ook echt veel lekkerder. Zeker als het warm is. Het hoeft echt niet te wapperen maar ik hoef er ook niet uit te zien als een soort aerodynamische lycra-clown.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5574
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Oli4k schreef:...ik hoef er ook niet uit te zien als een soort aerodynamische lycra-clown.
Afbeelding

Dat dus. :bier:
Loknor
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 170
Lid geworden op: za 19 mei 2018, 19:56

Tsja, dus je draagt een strakke bibshort en daarover een extra laag om er hip uit te zien. En ja dat gaat ook gewoon schuiven, want dat heb je met twee laagjes zeker waarvan eentje losjes is.

Dus: meer lagen, meer kans op wrijving, minder aerodynamisch. Klinkt eigenlijk als een nogal vreemde keuze. Fashion impairing function :wink: :lol:


De argumenten tegen Lycra missen nog wat gravitas jongens :bier:
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Loknor schreef:De argumenten tegen Lycra missen nog wat gravitas jongens :bier:
https://www.imdb.com/title/tt0107977/" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Loknor schreef:De argumenten tegen Lycra missen nog wat gravitas jongens :bier:
Afbeelding
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie