Let op teken in het bos.

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
BadmonkeyNL
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: vr 17 november 2017, 09:23
Mijn mountainbike: Giant Trance (A1)

Ik neem het risico, gewoon fietsen, die gasten kan je overal oplopen. Iedereen die ik ken kent het risico, is echt niet laconiek. Maar wat moet je dan, op asfalt fietsen, niet mijn ding, dan zou ik een racert kopen. Ik vind het juist het mooist om, wanneer de blaadjes weer aan de bomen komen, zoveel mogelijk in het bos te zijn. Zo lekker, zo mooi.

In de polder, bv Lelystad, is het wel veel erger daar is het af en toe niet meer grappig als het gras niet gemaaid wordt. Na elke paar km zit je dan je armen en benen te controleren.

Afkloppen, ik heb er nooit eentje gehad, wel op me maar niet vast gebeten, ben wel levend voer voor muggen over het algemeen ;)
PaganiProductions

Ik blijf er echt niet voor uit het bos het hoort erbij als dat je niet bevalt andere sport gaan zoeken denk ik dan.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Tsjibiti schreef:
Victor1977 schreef:Ik had er vorig jaar 2 op me en dat terwijl het al begin oktober was en ik zelfs lange mouwen had. Zelf voorzichtig verwijderd en gelukkig sindsdien niet echt iets van gemerkt. Maar ik ben nu altijd wel extra bang en check mijn lichaam helemaal. Op de singeltrack zelf zitten ze niet maar soms raak je wel wat takken van struiken of hoog gras wat langs de route zit.

Ik denk dat je als wandelaar die van de paden afwijkt meer risico loopt ja.
Het zegt helaas niet veel dat je er sindsdien niets meer van gemerkt hebt want in geval er eentje de borelia bacterie bij zich droeg dienen de ernstige klachten zich vaak pas een paar jaar later aan en dan is het stadium bereikt dat er niet veel meer aan te doen is. Teken zijn vaak zo klein en "nestelen" zich op plekken dat veel mensen het niet eens merken.
Dat wandelaars die wat meer in de natuur vorsen een nog groter risico lopen is een open deur die nonchalantheid t.o.v. deze "sluipmoordenaar" in de hand werkt.
Je probeert het nu echt met horrorverhalen... :roll:

Het is niet dat je er naast zit (behalve dat je teken het hele jaar 'op kunt doen', dus alleen 's winters fietsen is geen oplossing), maar het wordt steeds duidelijker dat je iedereen van de fiets af wilt hebben (zoals ook al eerder opgemerkt werd).


Aan de andere kant: goed dat je bewustzijn creëert :-q


(En wat mij verbaast is dat geen van de organisatoren van fietsritten een 'ride' voor meer onderzoek naar Lyme organiseert? Van fietsers voor fietsers, zeg maar)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1384
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

PaganiProductions schreef:Ik blijf er echt niet voor uit het bos het hoort erbij als dat je niet bevalt andere sport gaan zoeken denk ik dan.
Zeker, zo denk ik er ook over. Neemt niet weg dat je wel een gezonde oplettendheid moet tonen. met mijn werk heb ik er ook mee te maken, gewoon je buddy goed controleren, en als je het niet vertrouwd naar de dokter.
Sneeuwmonster
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15560
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Tsjibiti schreef:Mijn doel van het openen van dit onderwerp heeft vooral als doel een bijdrage aan die "bewustwording".
Met dat doel in het achterhoofd heb ik cryptische titel van het topic aangepast naar iets dat beter bij de inhoud past. Ik lees overigens veel bewustzijn in de reacties, alleen de suggestie dat we beter niet in het bos kunnen komen zomers krijgt weinig bijval...
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Altijd goed om bewustwording te creëren. Naar mijn mening ook goed om te verwijzen naar een site waar veel goede info opstaat voordat er allerlei oma weet raad 'kennis' wordt gedeeld.
https://www.rivm.nl/Onderwerpen/T/Teken ... tekenbeten" onclick="window.open(this.href);return false;
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

George schreef:
Tsjibiti schreef:Mijn doel van het openen van dit onderwerp heeft vooral als doel een bijdrage aan die "bewustwording".
Met dat doel in het achterhoofd heb ik cryptische titel van het topic aangepast naar iets dat beter bij de inhoud past. Ik lees overigens veel bewustzijn in de reacties, alleen de suggestie dat we beter niet in het bos kunnen komen zomers krijgt weinig bijval...
Uitstekende aanpassing. :-q
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5861
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

.
Laatst gewijzigd door Mario070 op vr 19 januari 2024, 01:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mario070 schreef:.....voor de ATB'er
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 5&t=136186" onclick="window.open(this.href);return false;


:bier: :kiss:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Man wat een toename in aantallen zeg in de afgelopen 20 jaar. 1000 to 2000 eieren :o :o :o
Je zou zeggen zoveel gastheren zijn er toch niet voor al die teken.

Ik moet zeggen dat de 2 die ik had echt klein waren (leken op larven of nimfen).
Ik ben er sindsdien wel van geschrokken zoals ik al zei en ik vind het goed dat we bewust zijn van de gevaren.
Maar ook ik blijf het bos in gaan. Het hoort erbij zou ik maar zeggen.
ltqalias
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 261
Lid geworden op: za 31 december 2011, 15:55

Schapen, reeën, herten, schotse hooglanders en paarden etc. etc. dragen de teken ook meer (naar ons toe). Sommige mensen hebben letterlijk een dikke huid (schaapsherder heeft er weinig last van bijvoorbeeld). Als je weet hoe veel teken op een gemiddeld schaap op de Veluwezoom zitten dan wil je ze echt niet beetpakken. Werkgevers waarschuwen meer en meer voor het werken in buitengebied.

Ik kom weleens op plekken waar het publiek niet komt en had afgelopen jaar plotseling in vochtige periode iets meer dan twintig super kleine teken, ondanks preventie, je kunt ze niet zien in het begin, gevoelsmatig werd ik er al behoorlijk ziek van..
ChillyWilly
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 219
Lid geworden op: ma 12 maart 2012, 13:35
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2018

Ik heb vorige jaar een teek op mijn been gehad. Weken later kreeg ik een rode vlek. Wist meteen dat het om Erythema Migrans ging. Die trekt vanzelf weg na een paar dagen, maar dat zegt niks, ga meteen naar je huisarts. 3 weken antibiotica geslikt en me maanden zwak gevoeld. Nu merk ik er, gelukkig, niets meer van.

Afbeelding
basdemeijer
All rounder
All rounder
Berichten: 77
Lid geworden op: ma 13 juni 2016, 12:23
Mijn mountainbike: heeft geen zijwieltjes
Contacteer:

Ziet er niet lekker uit...
ChillyWilly
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 219
Lid geworden op: ma 12 maart 2012, 13:35
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2018

Nee, begon met een rode vlek van een paar centimeter, dit was na 24 uur.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5570
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Lijkt wel het oog van Sauron. :o
Plaats reactie