Let op teken in het bos.

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Tsjibiti schreef:In mijn privé "omgeving" een paar gevallen meegemaakt met soortgelijke ervaring. Nu het "tekenseizoen" op zijn hoogtepunt is/komt vond ik het daarom opportuun om dit onderwerp hier aan te kaarten omdat veel "zomeronverhardfietsers" er veel te laconiek mee omgaan. Wat door een aantal reacties hier bevestigd wordt.
Ik voel mij aangesproken....

Hoewel zelf bij mijn weten nog nooit een teek opgelopen onderschrijf ik zeker het gevaar van Lyme. Ik heb daarintegen wel het idee dat de waarschuwingen voor teken en Lyme nog nooit zo talrijk zijn als de afgelopen jaren. Op het gebied van bewustwording zijn er grote stappen gezet naar mijn idee.
PaganiProductions

Victor1977 schreef:Teken komen enkel op stinkende geur af? WTF, het zijn geen vliegen.
Dat heeft mij iemand gezegt die veel in bossen komt en gewerkt heeft in de bossen.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

PaganiProductions schreef: Dat heeft mij iemand gezegt die veel in bossen komt en gewerkt heeft in de bossen.
Is zijn naam Paulus?

Afbeelding

Een teek laat zich op elk levend ding vallen als hij daar de kans voor krijgt. Of die gastheer nu net gedoucht heeft of juist weken niet dat zal voor een teek niets uitmaken.
PaganiProductions

Maar heb wel geen last meer van teken gehad vorig jaar en dit jaar tot nu toe ook niet dat bekend naar mijn idee dat het werkt.
Laatst gewijzigd door PaganiProductions op vr 11 mei 2018, 12:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Dan heb je geluk. Niet altijd alles geloven wat anderen vertellen.
maatchen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 6 oktober 2008, 22:52

Dice Oldskool schreef:
PaganiProductions schreef: Dat heeft mij iemand gezegt die veel in bossen komt en gewerkt heeft in de bossen.
Is zijn naam Paulus?

Afbeelding

Een teek laat zich op elk levend ding vallen als hij daar de kans voor krijgt. Of die gastheer nu net gedoucht heeft of juist weken niet dat zal voor een teek niets uitmaken.
Uit de bomen?
PaganiProductions

Victor1977 schreef:Dan heb je geluk. Niet altijd alles geloven wat anderen vertellen.
Ik heb zelf het uitgestest en tot nu werkt het
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Uit bomen zal dat sporadisch zijn, meer uit hoog struikgewas etc.
PaganiProductions

Dice Oldskool schreef:Uit bomen zal dat sporadisch zijn, meer uit hoog struikgewas etc.
Gelukkig fiets ik niet veel door hoog gras.
maatchen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 6 oktober 2008, 22:52

Teken heb je in drie stadia. Eigenlijk vier maar die eerste heeft geen pootjes.
Larve, nymf en volwassen, Gewoonlijk zijn die eerste niet besmettelijk, want die hebben nog niet gegeten. De tweede, nymfjes hebben misschien niet de grootste kans om besmet te zijn maar schijnen wel vaker tot besmetting te leiden. Zijn wat kleiner dan volwassenen en worden gauw over het hoofd gezien. Volwassen teekjes geven vaak genoeg jeuk dat ze snel ontdekt worden. Voordat ze maat cappucijner worden (lust er nog iemand peultjes?).

Zou eerder zeggen dat ze een argument zijn om je benen niet te scheren. Althans bij mij zijn harige benen een uitermate goede tekedetector. Maar aan de andere kant; geeft wel weer meer grip om je vast te haken aan een pelsje.

Pak elk jaar wel een flinke zooi teekjes op, zelden bij het fietsen, maar de meeste voel ik omhoogkriebelen voordat ze zich nestelen. Één, twee keer paar jaar moet ik er ééntje lospeuteren. Zet dan een merkje bij de beet en controlleer of er nauitslag komt
Heb jaren geleden een deel lymachtige symptomen gehad en een punctie maar daar kwam niet veel uit.

Goed om ze in de gaten te houden maar geen reden tot paniek. Vooralsnog, want er lijkt een verhoging van besmette teken te zijn. Gelukkig leidt niet elke besmette teek tot besmetting.
Laatst gewijzigd door maatchen op vr 11 mei 2018, 13:01, 1 keer totaal gewijzigd.
maatchen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 6 oktober 2008, 22:52

Dice Oldskool schreef:Uit bomen zal dat sporadisch zijn, meer uit hoog struikgewas etc.
Goeie timing hè?

Komt daar een lekkere fietser (lees MTB-er), laat je op het juiste moment los, komt er net een windvlaagje en mis je de boot (lees MTB-er). Moet je weer dat hele pokkeeind omhoogklimmen.
maatchen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 6 oktober 2008, 22:52

Voor de lekkerbekken, een cappucijner:

Afbeelding
maatchen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 6 oktober 2008, 22:52

En tekensex:

Afbeelding
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Mooie beestjes eigenlijk. Alleen dat borelia is niet zo prettig...
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

baron062 schreef:
Tsjibiti schreef:In mijn privé "omgeving" een paar gevallen meegemaakt met soortgelijke ervaring. Nu het "tekenseizoen" op zijn hoogtepunt is/komt vond ik het daarom opportuun om dit onderwerp hier aan te kaarten omdat veel "zomeronverhardfietsers" er veel te laconiek mee omgaan. Wat door een aantal reacties hier bevestigd wordt.
Op het gebied van bewustwording zijn er grote stappen gezet naar mijn idee.

Mijn doel van het openen van dit onderwerp heeft vooral als doel een bijdrage aan die "bewustwording". Voor mezef speelt het betreffende mijn fiets activiteiten minder een rol omdat ik tijdens het "tekenseizoen" alleen maar toerritjes op de weg doe.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
Plaats reactie