Routes in NL in beide richtingen rijden?

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ik denk dat TS eens moet gaan nadenken over een gravelbike. Wat hij lijkt te zoeken klinkt mij in ieder geval meer als een leuke graveltocht dan een mtb rit... Zoiets als de Pathfinder Giro: http://www.goodtimesroll.cc/index.php/p ... giro-2017/" onclick="window.open(this.href);return false;
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
nomad030
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 859
Lid geworden op: wo 16 augustus 2006, 16:07
Mijn mountainbike: Fatmodul SX01

Ach, alle routes in Nederland zijn te doen op een gravelfiets of crosser :p
Er zijn vele paden naar de top van de berg, maar het uitzicht is altijd hetzelfde.
Gebruikersavatar
Johnny Hoogmoed
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 428
Lid geworden op: do 14 augustus 2014, 08:30

Marco79 schreef:Was mijn bril verloren (te duur om `m te laten liggen)... Kreeg heel wat (terechte) verwensingen naar mijn kop geslingerd.
Maar belangrijker: bril weer teruggevonden? :D
Roads? Where we're going, we don't need roads.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1947
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Ook een x een stuk terug moeten fietsen omdat mijn telefoon uit mijn achterzak was gegleden bij een valpartij, kwam er 1 km later achter (en terug gevonden :bier:). De ene km terug fietsen vond ik behoorlijk spannend en voelde me totaal niet op mijn gemak ivm met mogelijke tegenliggers.

Ben er nog niet helemaal achter of de TS zit te trollen of echt serieus is, maar laten we het positief benaderen en er van uit gaan dat dit een serieus topic is.

Mijn mening:
Op sommige routes is het vast mogelijk, maar op de interessante* routes is dit gewoon niet mogelijk (te smal en te gevaarlijk).

*interessant is mogelijk voor jou wat anders, maar ik denk dat de gemiddelde biker hier op het forum (en in het bos) meer gecharmeerd is van een lekkere singletrack met wat mooie bochten achter elkaar en als het mee zit nog een snelle afdaling, afgewisseld met een leuke drop en wat andere technische zaken als een wortel of rots sectie.

Sommige tracks zullen zeker interessant zijn om andersom te rijden, een wortel sectie kan ineens een hele andere dynamiek krijgen, laat staan dat je een klim en een afdaling kan omwisselen. Helaas is permanent 2 richting alleen mogelijk al de paden breed en recht genoeg zijn, waardoor de voordelen (afwisseling) niet afwegen tegen de nadelen (veeeeeeel saaier!!!).

Ik fiets zoals velen liever een single track dan een breed pad en daarmee is het eigenlijk al klaar. Zodra je niet lekker een kom bocht bovenin door kan knallen omdat je het een bocht naar links is en je dus met een tegenligger rekening moet houden die recht heeft op de buitenbocht is de lol er ook snel af.

tl;dr nee, dit is een slecht idee.
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

Johnny Hoogmoed schreef:
Marco79 schreef:Was mijn bril verloren (te duur om `m te laten liggen)... Kreeg heel wat (terechte) verwensingen naar mijn kop geslingerd.
Maar belangrijker: bril weer teruggevonden? :D
Yep, gelukkig wel. :-q
“Old, not obsolete”
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

Prulleman schreef: Mijn mening:
Op sommige routes is het vast mogelijk, maar op de interessante* routes is dit gewoon niet mogelijk (te smal en te gevaarlijk).

*interessant is mogelijk voor jou wat anders, maar ik denk dat de gemiddelde biker hier op het forum (en in het bos) meer gecharmeerd is van een lekkere singletrack met wat mooie bochten achter elkaar en als het mee zit nog een snelle afdaling, afgewisseld met een leuke drop en wat andere technische zaken als een wortel of rots sectie.

Sommige tracks zullen zeker interessant zijn om andersom te rijden, een wortel sectie kan ineens een hele andere dynamiek krijgen, laat staan dat je een klim en een afdaling kan omwisselen. Helaas is permanent 2 richting alleen mogelijk al de paden breed en recht genoeg zijn, waardoor de voordelen (afwisseling) niet afwegen tegen de nadelen (veeeeeeel saaier!!!).

Ik fiets zoals velen liever een single track dan een breed pad en daarmee is het eigenlijk al klaar. Zodra je niet lekker een kom bocht bovenin door kan knallen omdat je het een bocht naar links is en je dus met een tegenligger rekening moet houden die recht heeft op de buitenbocht is de lol er ook snel af.
Interessant is inderdaad voor mij inderdaad anders. (Ik ben geen "biker" maar een toerfietser) Wat jij voordelen en nadelen van bredere paden noemt is mijn beleving omgekeerd. Als ik een route rijd "knal" ik nooit vol gas een bocht in en zeker niet als ik af en toe eens tegen de richting in rijd. Dat ik rekening moet houden met een eventuele tegenligger ervaar ik als geen enkel probleem en heeft geen enkele negatieve invloed op mijn fietsgenot.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1947
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Het leuke van een MTB route is dat je prima recreatief EN vol gas kan rijden. Ik ga ook de routes op met mijn kids van 5 en 7, als er dan iemand vol gas achterop komt, moet ie ook afremmen en een rustig plekje zoeken om in te halen. Andersom doe ik dat ook als ik zonder kids vol gas ga. Maar tegenliggers op een singletrack is gewoon andere koek, dat is ronduit gevaarlijk voor iedereen.

Het snelheidsverschil is dan gewoon te groot, als je met 25 achterop een langzamere biker (of kinderen) aankomt, is het snelheidsverschil misschien 15, max 20 km per uur. Met tegenliggers loopt het verschil op tot 50 km/u of misschien wel meer. Simpelweg geen tijd om te reageren. En natuurlijk kan je met zijn alle maximaal 15 per uur gaan rijden, maar de routes zijn juist gescheiden van de rest zodat je zonder gevaar juist wel volle bak kan gaan
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

Prulleman schreef:Het leuke van een MTB route is dat je prima recreatief EN vol gas kan rijden. Ik ga ook de routes op met mijn kids van 5 en 7, als er dan iemand vol gas achterop komt, moet ie ook afremmen en een rustig plekje zoeken om in te halen. Andersom doe ik dat ook als ik zonder kids vol gas ga. Maar tegenliggers op een singletrack is gewoon andere koek, dat is ronduit gevaarlijk voor iedereen.

Het snelheidsverschil is dan gewoon te groot, als je met 25 achterop een langzamere biker (of kinderen) aankomt, is het snelheidsverschil misschien 15, max 20 km per uur. Met tegenliggers loopt het verschil op tot 50 km/u of misschien wel meer. Simpelweg geen tijd om te reageren. En natuurlijk kan je met zijn alle maximaal 15 per uur gaan rijden, maar de routes zijn juist gescheiden van de rest zodat je zonder gevaar juist wel volle bak kan gaan
Ben het daarmee slechts gedeeltelijk eens. Ik rijd inderdaad niet sneller dan 15 k/u want anders ontgaat me veel te veel wat de omgeving aan schoons te bieden heeft. Door een eenzelfde traject in tegengestelde eens te doen neem ik weer andere dingen waar die me eerder zijn ontgaan. Zolang dat juridisch niet verboden is zal ik dat af en toe blijven doen. Als meer fiesters dat doen komt er bij de fietsers die dat niet willen vanzelf het besef dat ze altijd rekening moeten houden met tegenliggers.
Wie vol gas wil rijden hoort m.i. op een recreatieve route niet thuis. Zeker als die route ook nog eens onoverzichtelijk en smal is. De "volgassers" kunnen prima terecht kan op BMX-achtige parkoersjes zoals bijvoorbeeld die in Zaltbommel. Daar zal de echte toerfietser niet komen.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2076
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Ik vind dat altijd zo bijzonder, dat mensen hun vorm van recreëren als "goed" zien, en andere vormen als "slecht". Ene Harry H te S. heeft daar ook een handje van.

Overigens zou ik sommige rondjes heel graag eens andersom rijden, maar alleen als ik er 100% zeker van zou kunnen zijn dat ik niemand uit tegengestelde richting kan verwachten. Een "andersom dag" lijkt me dus wel wat, maar zal praktisch wel lastig te realiseren zijn.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Onelo
All rounder
All rounder
Berichten: 61
Lid geworden op: do 15 maart 2012, 01:15
Mijn mountainbike: Focus Superbud 29R 2.0

Tsjibiti schreef: Wie vol gas wil rijden hoort m.i. op een recreatieve route niet thuis. Zeker als die route ook nog eens onoverzichtelijk en smal is. De "volgassers" kunnen prima terecht kan op BMX-achtige parkoersjes zoals bijvoorbeeld die in Zaltbommel. Daar zal de echte toerfietser niet komen.
Het principe leef en laten leven gaat hier toch op? Er zijn zat mogelijkheden om buiten de routes om in het bos te fietsen. Ik weet niet waar Tsjibiti veel fietst, maar kan je me vertellen wat je leuk vind aan de huidige routes? Als die scherpe bochten, snelle klimmetjes, drops etc. lijkt me niks voor jou, als ik je zo hoor. Het 'fietsprofiel' van de OP lijkt mij die van een relaxte toer-MTB-er die graag de omgeving in zich opneemt, en vooral van de natuurlijke paden gebruik zou maken, in welke richting dan ook. Nou, dat kan toch. Problemo solved.

Overigens zijn er nog tal plekken waar weinig gedaan is aan paden, of je kan prima buiten de routes om fietsen. Zo heb ik hier in de buurt (zal verder geen naam noemen en de aanzuigende werking stimuleren :lol: ) meerdere stukken bos met een wirwar aan leuke MTB-paadjes, met veel kruizingen. Maar niks officieel, en dus kan je MTB-ers, wandelaars, etc tegenkomen, uit alle richtingen En dat gaat overigens meestal prima, al moet je op sommige stukken echt aanpassen, zodat je onderaan de helling geen plots opdoemende ANWB-echtparen van de sokken rijdt. Daarom ben ik blij dat ik dan op een officiele route even features als kombochten en heuveltjes volgas kan nemen.
Royka
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 246
Lid geworden op: vr 29 december 2017, 23:13
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 2023

Hier ook erg veel fietsers die tegen de richting in fietsen en dan nog denken dat ze voorrang hebben ook... Heb op enkele stukken waar je hard naar beneden gaat de bocht om, al meerdere malen gehad dat er mensen tegen de richting in die bocht om komen. Vooralsnog is het altijd net goed gegaan...

Ben hier dus ook een tegenstander van!
Canyon Neuron 2023
Nukeproof Digger Factory
Bird Aether 9
Bird Zero 29
Trek Fuel EX 8
Bird Zero TR
porcini
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 171
Lid geworden op: wo 28 september 2011, 13:37

Prulleman schreef:
Ben er nog niet helemaal achter of de TS zit te trollen of echt serieus is, maar laten we het positief benaderen en er van uit gaan dat dit een serieus topic is.
Volgens mij moet je er vooral niet vanuit gaan dat dit topic serieus is. Wat de intentie van de TS ook is.
Als een idee evident onverantwoordelijk en daarom onzinnig is moet je er volgens mij vooral niet op reageren. Beetje zonde van de tijd. Zes pagina's volgeschreven impliceert dat het eventueel wel een goed idee zou kunnen zijn..
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6132
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

Het onderwerp staat niet voor niets in de loungebar. Daar maakt het niet uit of iets zinnig is of niet.
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

Tsjibiti schreef:Alle routes in NL zouden in beide richtingen moeten zijn uitgepijld.
Waarom kan dat op de Veluwe route probleemloos en zou dat elders niet kunnen?
Er is alleen een mogelijk probleem bij de kunstmatig aangelegde trajecten die veel te smal zijn en waar zo ongeveer op iedere 3 meter een scherpe bocht zit. Mijn motto is weg met die trajecten. Wie dat graag wil kan terecht op een MTB-BMXachtige plek zoals bijvoorbeeld in Zaltbommel is aangelegd. Als er in NL een stuk of 5 of 6 van die baantjes zijn is meer dan genoeg. Net als skiën kan MTB-en alleen in de echte bergen. Wie daartoe een beetje wil oefenen kan dan op die "Zaltbommel-achtige" plekken terecht vergelijkbaar met de borstelskibaantjes. De overige routes hebben m.i. vooral een functie voor de recreërende fietser die ook wel eens een stukje onverhard wil fietsen.
Geen slecht idee alleen praktisch zeer moeilijk haalbaar.
Er zijn een aantal prachtige singletracks te vinden in NL bv de Utrechtse heuvelrug en Dorst.
Dat ik daar altijd veel gefietst heb heeft natuurlijk met mijn, vb-keuze te maken.
Deze tracks zijn aangelegd door jarenlange inzet van vrijwilligers.
Ook het behoud vergt veel energie van benoemenswaardige mensen.
Jouw idee legt teveel druk op deze mensen.
Op de huidige infrastructuur van tracks moet je niet tegendraads gaan rijden, dit zorgt voor ernstige ongevallen.
Ook zijn de tracks zo ontworpen om 1 richting op te rijden en dus haast (praktisch) onmogelijk andersom te gaan berijden door de gemiddelde mountainbiker.
depadenop
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 312
Lid geworden op: di 3 augustus 2004, 22:25

Ik heb een paar jaar geleden in Noordwijk een aanrijding gehad met een spookrijder.

6 hechtingen in mijn wenkbrauw en een gebroken botje in mijn hand en een hersenschudding
Het kan gewoon niet op routes waar het smal is en waar je flink gas kan geven.

Ik heb een hekel aan spookrijders en trollen...
Plaats reactie