Routes in NL in beide richtingen rijden?

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

Alle routes in NL zouden in beide richtingen moeten zijn uitgepijld.
Waarom kan dat op de Veluwe route probleemloos en zou dat elders niet kunnen?
Er is alleen een mogelijk probleem bij de kunstmatig aangelegde trajecten die veel te smal zijn en waar zo ongeveer op iedere 3 meter een scherpe bocht zit. Mijn motto is weg met die trajecten. Wie dat graag wil kan terecht op een MTB-BMXachtige plek zoals bijvoorbeeld in Zaltbommel is aangelegd. Als er in NL een stuk of 5 of 6 van die baantjes zijn is meer dan genoeg. Net als skiën kan MTB-en alleen in de echte bergen. Wie daartoe een beetje wil oefenen kan dan op die "Zaltbommel-achtige" plekken terecht vergelijkbaar met de borstelskibaantjes. De overige routes hebben m.i. vooral een functie voor de recreërende fietser die ook wel eens een stukje onverhard wil fietsen.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
Robertdj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 445
Lid geworden op: vr 2 augustus 2013, 16:02
Mijn mountainbike: project12, Bird

Je weet dat je niet de enige bosfietser/mtber in Nederland bent, toch?
Gebruikersavatar
Tinnieman
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 732
Lid geworden op: za 25 september 2010, 12:53
Mijn mountainbike: McKing Number One, soma Wolverine V2 -- Kona unit monsteravontuurding 2021

Hmmm. Niet mee eens. (En ook lekker zonder onderbouwing)
Bij weer en wind, in zon en regen, kom je leuke mensen tegen
http://www.strava.com/athletes/1928283
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Trans-bike-gender achtige post waarbij ik er nog niet uit ben of we te maken hebben met een racert die meent in de huid van MTB er te zitten, ofwel een MTB er die meent in de huid van een racert te zitten.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15566
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Je hebt te maken met iemand met een afwijkende mening, daar is op zich niets mis mee. Integendeel ik vind het wel verfrissend als niet iedereen elkaar klakkeloos napraat omdat je ander geen 'echte' mtber zou zijn. Het is alleen de eindeloze herhaling van die opvattingen die een beetje gaat tegenstaan langzamerhand dus bij deze gaan we het hier maar een beetje bundelen :-q

On-topic: Op de Veluwe route kan het omdat die vooral bestaat uit saaie, brede bospaden. Persoonlijk vind ik dat minder aantrekkelijk om te fietsen (want: saai) dus ik ben meer te vinden op de routes waar tegen de richting in rijden niet wenselijk, niet verstandig en dan ook verboden is.
Gebruikersavatar
vibemaker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2038
Lid geworden op: zo 18 augustus 2013, 10:32
Contacteer:

Afbeelding
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15566
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Niet teveel popcorn en bier, daar wordt je maar traag van.
Gebruikersavatar
vibemaker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2038
Lid geworden op: zo 18 augustus 2013, 10:32
Contacteer:

George schreef:Niet teveel popcorn en bier, daar wordt je maar traag van.
Er is de laatste dagen wel een hoop aanleiding hier op het forum om me tonnetje rond te vreten. :-q :bier:
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Slecht idee, dat gaat gegerandeerd ongelukken geven op de genoemde vaste routes waar singletrails te nauw zijn, afdalingen te lang/te snel. Je kunt van die routes vinden wat je wil, maar ze zijn er, ze blijven, en het worden er steeds meer. Kies je voor veiligheid op zo'n drukbezochte 'moderne' vaste route, dan moet het dus wel eenrichtsverkeer zijn.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4129
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Ik reed gisteren op zo'n slingerend rondje (GMA) en kwam een vader met zoontje tegen (7 jaar ofzo). Zoontje voorop. Heb ze toch maar duidelijk gemaakt dat het geen goed idee was tegen de richting in te rijden.

Ik denk persoonlijk dat een rondje tegen de richting in rijden best leuk kan zijn, maar vooral totaal onwenselijk. En dan met name die rondjes die iedereen tegenwoordig graag rijd (flow), maar ook de rondjes met forse hoogteverschillen.
jimbo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 411
Lid geworden op: di 27 december 2005, 22:36

Nou als ik de smalle route paadjes hier in de buurt bekijk vind ik het niet zo'n veilig idee
Ik mountainbike niet, ik hobbel wat door de bossen.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Wel leuk dat de route in Zaltbommel wordt aangehaald!!!
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15566
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Wat ik niet helemaal begrijp in de hele redenering is dat de trajecten waar Tsjibiti het over heeft juist heel populair zijn onder mtbers. Die vinden het goed, de landeigenaren vinden het goed, de plaatselijke middenstand vind het ook goed want er komt steeds meer volk op af... Waarom zou je daar tegen zijn? Waarom moet het 'weg'? Dat je er zelf niet wilt rijden is prima maar wat is de motviatie om het voor anderen onmogelijk te willen maken? Fietspaden genoeg waar je naar hartelust kunt fietsen, op de mooiste plekjes komt en niet of nauwelijks last hebt van al dat mtb gedoe...

Of ben je toch gewoon een trol die er lol in schept af en toe de knuppel in het hoenderhok te gooien? :lol:
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1388
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

George schreef:Wat ik niet helemaal begrijp in de hele redenering is dat de trajecten waar Tsjibiti het over heeft juist heel populair zijn onder mtbers. Die vinden het goed, de landeigenaren vinden het goed, de plaatselijke middenstand vind het ook goed want er komt steeds meer volk op af... Waarom zou je daar tegen zijn? Waarom moet het 'weg'? Dat je er zelf niet wilt rijden is prima maar wat is de motviatie om het voor anderen onmogelijk te willen maken? Fietspaden genoeg waar je naar hartelust kunt fietsen, op de mooiste plekjes komt en niet of nauwelijks last hebt van al dat mtb gedoe...

Of ben je toch gewoon een trol die er lol in schept af en toe de knuppel in het hoenderhok te gooien? :lol:
Een soort vandenhakkeopdentakke ofzo :bier:
Sneeuwmonster
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

baron062 schreef:Ik reed gisteren op zo'n slingerend rondje (GMA) en kwam een vader met zoontje tegen (7 jaar ofzo). Zoontje voorop. Heb ze toch maar duidelijk gemaakt dat het geen goed idee was tegen de richting in te rijden.
Ik vraag me wel af hoe het juridisch zit? Volgens mij heeft dit in het verleden in Noordwijk tot een ongeluk geleid waarbij de gene die tegen de richting in reed niet aansprakelijk gesteld kon worden. De route wordt gezien als hulpmiddel om een tocht door de natuur te rijden.

Om op de vraag van de TS terug te komen. Het zal vooral aan de omgeving/ hoe druk de route bereden wordt en of je het risico kan nemen om tegen de richting in te rijden. Ik doe het zelf wel hier in Wallonië en bv. Voerstreek. Veel georganiseerde toertochten doen hetzelfde hier omdat ze simpelweg geen toestemming krijgen om grootschalig op andere paden te rijden.

Dan zouden ze ook de BBC en ML2D als levensgevaarlijk moeten bestempelen.
Plaats reactie