Ja eerlijk gezegd wel, heb het wel al netjes opgeruimd.g60 schreef:Je loop toch nie leeg..?Gebbetje schreef:pfffff
Nederlandse routes moeten en kunnen meer uitdaging bieden
-
- Pro Biker
- Berichten: 1355
- Lid geworden op: zo 25 juli 2010, 05:11
- Mijn mountainbike: 26er logischerwijs
Wa nie rekt da scheurt wa!
Beste MTB voor NL....een CX?
Biking skills or hospital bills
Gravity beats doping
Beste MTB voor NL....een CX?
Biking skills or hospital bills
Gravity beats doping
-
- Pro Biker
- Berichten: 1355
- Lid geworden op: zo 25 juli 2010, 05:11
- Mijn mountainbike: 26er logischerwijs
Ah, ff bijgelezen, Cheeta heeft het ff beantwoord, waarvoor dank. Nooit geweten dat de UCI het zo noemde. Ik kende het alleen als XC. Maar dat dat zo verschrikkelijk erg was heb ik me eigenlijk nooit beseft. Daarnaast heb ik niet zoveel met de Spelen, dat ligt er waarschijnlijk aan ten grondslag.
Wa nie rekt da scheurt wa!
Beste MTB voor NL....een CX?
Biking skills or hospital bills
Gravity beats doping
Beste MTB voor NL....een CX?
Biking skills or hospital bills
Gravity beats doping
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5461
- Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
- Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT
Daar heb ik ruim 20 jaar op gereden, begonnen in 1987 ..... daar deden we al brutere dingen mee dan wat er op de huidige routes wordt aangeboden. Dus onafhankelijk vd fietsen mag er een (paar) stapje(s) bij qua technisch niveau. En nogmaals, dat is op veel plekken prima mogelijk binnen de mogelijkheden van het terrein.g60 schreef:Ik denk dat we weer terug moeten naar een 26er hardtail.. Instant uitdaging na al de 29er/fully verwennerij.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Mountainbiking is not a crime
-
- Pro Biker
- Berichten: 1468
- Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
- Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er
Grappig topic dit. Het lastige is dat wat voor de 1 al uitdaging genoeg is, voor de andere spielerij is. Wel is het zo dat veel routes t.o.v. vroeger best al aangepast zijn om meer uitdaging te bieden.
Tuurlijk "droom" ik ook weleens weg bij het zien van de bekende downhill filmpjes... Maar heel eerlijk; op maandag verwacht mijn werkgever dat ik gewoon weer kom opdraven en iets breken is mijn hobby ook niet.
Nu ga ik niet zeggen dat ik barst van de techniek, integendeel. Op de routes rondom mijn woonplaats (Dalfsen, Overijssel), Lemelerberg, Hellendoorn, Rijssen etc. kan ik mij dan ook al prima vermaken. Zeker wanneer je buiten de drukke tijden af en toe de stukken pakt waar het eigenlijk niet mag (ja, ik weet het...). Dan kan het best zijn dat ik een aantal keer dezelfde heuvel pak en ook dezelfde afdaling. Puur voor de kick die het geeft. En het toch weer beter of sneller kunnen doen. Nu zullen er hier genoeg zijn die er niet warm van worden qua uitdagingen, maar ook genoeg die de uitdaging groot genoeg vinden.
Persoonlijk vind ik het prima dat de gemiddelde route in NL voor iedereen wel te fietsen is. Maar met name de mentaliteit van bepaalde groepen (om maar eens stigmatiserend te zijn: 29-ers, allemaal hetzelfde strakke lycrapakje en soms toch wel gebrekkige beheersing van fiets en techniek) is wat mij soms wel tegenstaat.
Waar ik met name "moeite" mee heb is dat veel van deze groepen ook de mentaliteit die ze op de weg hebben, meenemen het bos in. Dus afval van zich af gooien, breed uit blijven fietsen, je onnodig gaan opdrukken op de voor hun "snelle" stukken (vlakke, lange halen). Ik word er niet anders van, maar het gebeurt ook bij rijders die minder zeker zijn op hun fiets (kinderen etc.) om vervolgens je niet de ruimte te gunnen op de meer technische stukken en bovenal weinig respect tonen naar anderen of de route, immers zo hard remmen dat je gaat slippen is toch mooi? Dat je dan de routes kapot remt, is niet "jouw" probleem.
Begrijp me niet verkeerd, de routes zijn vrij voor iedereen, maar persoonlijk zou ik er voor zijn wanneer er een verdeling komt tussen de routes voor de mensen die met name kilometers willen maken en voor de rijders die, zoals Kapitein Iglo al ergens zei, "less miles more smiles" zoeken. Om dit te kunnen bewerkstelligen zou ik best willen betalen voor een soort van verplicht lidmaatschap en dat bedrag mag best €100,- per jaar zijn, zeker wanneer dat inhoudt dat je op elke route terecht kan, de routes worden onderhouden en worden verdeeld in gradaties qua niveau.
Tuurlijk "droom" ik ook weleens weg bij het zien van de bekende downhill filmpjes... Maar heel eerlijk; op maandag verwacht mijn werkgever dat ik gewoon weer kom opdraven en iets breken is mijn hobby ook niet.
Nu ga ik niet zeggen dat ik barst van de techniek, integendeel. Op de routes rondom mijn woonplaats (Dalfsen, Overijssel), Lemelerberg, Hellendoorn, Rijssen etc. kan ik mij dan ook al prima vermaken. Zeker wanneer je buiten de drukke tijden af en toe de stukken pakt waar het eigenlijk niet mag (ja, ik weet het...). Dan kan het best zijn dat ik een aantal keer dezelfde heuvel pak en ook dezelfde afdaling. Puur voor de kick die het geeft. En het toch weer beter of sneller kunnen doen. Nu zullen er hier genoeg zijn die er niet warm van worden qua uitdagingen, maar ook genoeg die de uitdaging groot genoeg vinden.
Persoonlijk vind ik het prima dat de gemiddelde route in NL voor iedereen wel te fietsen is. Maar met name de mentaliteit van bepaalde groepen (om maar eens stigmatiserend te zijn: 29-ers, allemaal hetzelfde strakke lycrapakje en soms toch wel gebrekkige beheersing van fiets en techniek) is wat mij soms wel tegenstaat.
Waar ik met name "moeite" mee heb is dat veel van deze groepen ook de mentaliteit die ze op de weg hebben, meenemen het bos in. Dus afval van zich af gooien, breed uit blijven fietsen, je onnodig gaan opdrukken op de voor hun "snelle" stukken (vlakke, lange halen). Ik word er niet anders van, maar het gebeurt ook bij rijders die minder zeker zijn op hun fiets (kinderen etc.) om vervolgens je niet de ruimte te gunnen op de meer technische stukken en bovenal weinig respect tonen naar anderen of de route, immers zo hard remmen dat je gaat slippen is toch mooi? Dat je dan de routes kapot remt, is niet "jouw" probleem.
Begrijp me niet verkeerd, de routes zijn vrij voor iedereen, maar persoonlijk zou ik er voor zijn wanneer er een verdeling komt tussen de routes voor de mensen die met name kilometers willen maken en voor de rijders die, zoals Kapitein Iglo al ergens zei, "less miles more smiles" zoeken. Om dit te kunnen bewerkstelligen zou ik best willen betalen voor een soort van verplicht lidmaatschap en dat bedrag mag best €100,- per jaar zijn, zeker wanneer dat inhoudt dat je op elke route terecht kan, de routes worden onderhouden en worden verdeeld in gradaties qua niveau.
“Old, not obsolete”
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 10365
- Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
- Mijn mountainbike: Lux Trail CF7
100,- is wel heel veel. Ga ik nooit uitgeven als ik voor nop zoveels moois vrij kan fietsen, dat vaak nog technischer is dan een aangelegd baantje... Met 25,- kan ik leven, mits het juist NIET te goed ondehouden is . Teveel onderhoud, wat vaak gelijk staat aan gladstrijken, is er mede de oorzaak van dat het met de techniek vaak zo slecht gesteld is.
Kuilen, geulen, bomen, losse stenen, trappen, al wat je tegenkomt, het liefst onverwacht... daar leer je juist (spelenderwijs!) van .
Kuilen, geulen, bomen, losse stenen, trappen, al wat je tegenkomt, het liefst onverwacht... daar leer je juist (spelenderwijs!) van .
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
- Giant-E
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4797
- Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
- Mijn mountainbike: Neuron CF8
Volledig mee eens. Afgelopen weekend de volgens velen “saaie” Posbankroute gereden. Grote, grote glimlach die maar niet verdween. Alleen de karresporen mogen eruit van mij, verder niets. Helemaal niets!
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5568
- Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
- Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14
Het klinkt misschien raar, maar ik vind de ouderwetse Posbank route een stuk meer uitdaging bieden dan bijv. UHR of Schoorl.
Al die wortel en geul afdalingen bij hoge snelheid, toch opletten.
En hier geen remkuilen
Oh en ik vergeet nog het lusje Onzalige Boschen linksom, met een paar snelle losse stenen afdalingen
Al die wortel en geul afdalingen bij hoge snelheid, toch opletten.
En hier geen remkuilen
Oh en ik vergeet nog het lusje Onzalige Boschen linksom, met een paar snelle losse stenen afdalingen
- Giant-E
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4797
- Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
- Mijn mountainbike: Neuron CF8
Klinkt helemaal niet raar. De zuidlus heen en weer is zwaarder dan welke UHR route dan ook.
Veel wortels, geulen, stenen, smerige klimmen, en supersnelle afdalingen. UHR is top, maar Posbank blijft toch favoriet.
Veel wortels, geulen, stenen, smerige klimmen, en supersnelle afdalingen. UHR is top, maar Posbank blijft toch favoriet.
- Jan Willem
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4204
- Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
- Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988
Een aantal jaren geleden hadden ze de zuidlus gladgestreken, inclusief die prachtige wortelafdalingen (of klimmen).
Sinds die tijd ben ik er niet meer geweest maar inmiddels is het dus weer de moeite waard?
Sinds die tijd ben ik er niet meer geweest maar inmiddels is het dus weer de moeite waard?
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
- bouwpakket
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 6112
- Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
- Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion
Is zeker de moeite waardJan Willem schreef:Een aantal jaren geleden hadden ze de zuidlus gladgestreken, inclusief die prachtige wortelafdalingen (of klimmen).
Sinds die tijd ben ik er niet meer geweest maar inmiddels is het dus weer de moeite waard?
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
- Tijgerhaai
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3855
- Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
- Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
- Contacteer:
Dat klink of ik eens op de Postbank moet gaan kijken. (Alleen dat geile vignet)
●◼︎▲◆ Go round the outside.
- bouwpakket
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 6112
- Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
- Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion
Ach, er zijn nu echt concrete plannen voor aanleg en onderhoud. De eerste kraan is al aan de gang geweest volgens mij. Dus die centen worden nu daadwerkelijk besteed.Tijgerhaai schreef:Dat klink of ik eens op de Postbank moet gaan kijken. (Alleen dat geile vignet)
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
- Dice Oldskool
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5551
- Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
- Mijn mountainbike: Mondraker Level R
Volledig mee eens.aurelius schreef:100,- is wel heel veel. Ga ik nooit uitgeven als ik voor nop zoveels moois vrij kan fietsen, dat vaak nog technischer is dan een aangelegd baantje... Met 25,- kan ik leven, mits het juist NIET te goed ondehouden is . Teveel onderhoud, wat vaak gelijk staat aan gladstrijken, is er mede de oorzaak van dat het met de techniek vaak zo slecht gesteld is.
Kuilen, geulen, bomen, losse stenen, trappen, al wat je tegenkomt, het liefst onverwacht... daar leer je juist (spelenderwijs!) van .
- Tijgerhaai
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3855
- Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
- Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
- Contacteer:
Als dat zo is trek ik mijn boycot wellicht in. Vignet heb ik geen moeite mee, maar dan moeten wij er wel wat voor terug zien. Gevaar is dan nu natuurlijk wel weer dat het te strak getrokken wordt. Ik was van het weekend rondje Leersum & Amerongen aardig tam als je net bij Innerleithen de Enduro trails gereden hebt. Hellendoorn vond ik wel een paar stukjes uit de catogorie dit begint er op te lijken.bouwpakket schreef:Ach, er zijn nu echt concrete plannen voor aanleg en onderhoud. De eerste kraan is al aan de gang geweest volgens mij. Dus die centen worden nu daadwerkelijk besteed.Tijgerhaai schreef:Dat klink of ik eens op de Postbank moet gaan kijken. (Alleen dat geile vignet)
●◼︎▲◆ Go round the outside.
- bouwpakket
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 6112
- Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
- Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion
Bij nieuwe tracks zie je vaak dat die glad zijn. Naarmate de tijd verstrijkt komen vanzelf weer de nodige wortels tevoorschijn. Zal wel goed komen bij Rheden. De mooie omgeving en hoogtemeters bieden iig een mooie basis
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed