Nederlandse routes moeten en kunnen meer uitdaging bieden

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Gebbetje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1355
Lid geworden op: zo 25 juli 2010, 05:11
Mijn mountainbike: 26er logischerwijs

g60 schreef:
Gebbetje schreef:pfffff
Je loop toch nie leeg..?
Ja eerlijk gezegd wel, heb het wel al netjes opgeruimd.
Wa nie rekt da scheurt wa!
Beste MTB voor NL....een CX?
Biking skills or hospital bills
Gravity beats doping
Gebbetje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1355
Lid geworden op: zo 25 juli 2010, 05:11
Mijn mountainbike: 26er logischerwijs

Ah, ff bijgelezen, Cheeta heeft het ff beantwoord, waarvoor dank. Nooit geweten dat de UCI het zo noemde. Ik kende het alleen als XC. Maar dat dat zo verschrikkelijk erg was heb ik me eigenlijk nooit beseft. Daarnaast heb ik niet zoveel met de Spelen, dat ligt er waarschijnlijk aan ten grondslag.
Wa nie rekt da scheurt wa!
Beste MTB voor NL....een CX?
Biking skills or hospital bills
Gravity beats doping
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

g60 schreef:Ik denk dat we weer terug moeten naar een 26er hardtail.. Instant uitdaging na al de 29er/fully verwennerij.
Daar heb ik ruim 20 jaar op gereden, begonnen in 1987 ..... daar deden we al brutere dingen mee dan wat er op de huidige routes wordt aangeboden. Dus onafhankelijk vd fietsen mag er een (paar) stapje(s) bij qua technisch niveau. En nogmaals, dat is op veel plekken prima mogelijk binnen de mogelijkheden van het terrein.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

Grappig topic dit. Het lastige is dat wat voor de 1 al uitdaging genoeg is, voor de andere spielerij is. Wel is het zo dat veel routes t.o.v. vroeger best al aangepast zijn om meer uitdaging te bieden.

Tuurlijk "droom" ik ook weleens weg bij het zien van de bekende downhill filmpjes... Maar heel eerlijk; op maandag verwacht mijn werkgever dat ik gewoon weer kom opdraven en iets breken is mijn hobby ook niet.

Nu ga ik niet zeggen dat ik barst van de techniek, integendeel. Op de routes rondom mijn woonplaats (Dalfsen, Overijssel), Lemelerberg, Hellendoorn, Rijssen etc. kan ik mij dan ook al prima vermaken. Zeker wanneer je buiten de drukke tijden af en toe de stukken pakt waar het eigenlijk niet mag (ja, ik weet het...). Dan kan het best zijn dat ik een aantal keer dezelfde heuvel pak en ook dezelfde afdaling. Puur voor de kick die het geeft. En het toch weer beter of sneller kunnen doen. Nu zullen er hier genoeg zijn die er niet warm van worden qua uitdagingen, maar ook genoeg die de uitdaging groot genoeg vinden.

Persoonlijk vind ik het prima dat de gemiddelde route in NL voor iedereen wel te fietsen is. Maar met name de mentaliteit van bepaalde groepen (om maar eens stigmatiserend te zijn: 29-ers, allemaal hetzelfde strakke lycrapakje en soms toch wel gebrekkige beheersing van fiets en techniek) is wat mij soms wel tegenstaat.

Waar ik met name "moeite" mee heb is dat veel van deze groepen ook de mentaliteit die ze op de weg hebben, meenemen het bos in. Dus afval van zich af gooien, breed uit blijven fietsen, je onnodig gaan opdrukken op de voor hun "snelle" stukken (vlakke, lange halen). Ik word er niet anders van, maar het gebeurt ook bij rijders die minder zeker zijn op hun fiets (kinderen etc.) om vervolgens je niet de ruimte te gunnen op de meer technische stukken en bovenal weinig respect tonen naar anderen of de route, immers zo hard remmen dat je gaat slippen is toch mooi? Dat je dan de routes kapot remt, is niet "jouw" probleem.

Begrijp me niet verkeerd, de routes zijn vrij voor iedereen, maar persoonlijk zou ik er voor zijn wanneer er een verdeling komt tussen de routes voor de mensen die met name kilometers willen maken en voor de rijders die, zoals Kapitein Iglo al ergens zei, "less miles more smiles" zoeken. Om dit te kunnen bewerkstelligen zou ik best willen betalen voor een soort van verplicht lidmaatschap en dat bedrag mag best €100,- per jaar zijn, zeker wanneer dat inhoudt dat je op elke route terecht kan, de routes worden onderhouden en worden verdeeld in gradaties qua niveau.
“Old, not obsolete”
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

100,- is wel heel veel. Ga ik nooit uitgeven als ik voor nop zoveels moois vrij kan fietsen, dat vaak nog technischer is dan een aangelegd baantje... Met 25,- kan ik leven, mits het juist NIET te goed ondehouden is :wink: . Teveel onderhoud, wat vaak gelijk staat aan gladstrijken, is er mede de oorzaak van dat het met de techniek vaak zo slecht gesteld is.
Kuilen, geulen, bomen, losse stenen, trappen, al wat je tegenkomt, het liefst onverwacht... daar leer je juist (spelenderwijs!) van :-q .
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Volledig mee eens. Afgelopen weekend de volgens velen “saaie” Posbankroute gereden. Grote, grote glimlach die maar niet verdween. Alleen de karresporen mogen eruit van mij, verder niets. Helemaal niets!
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Het klinkt misschien raar, maar ik vind de ouderwetse Posbank route een stuk meer uitdaging bieden dan bijv. UHR of Schoorl.
Al die wortel en geul afdalingen bij hoge snelheid, toch opletten.
En hier geen remkuilen :)

Oh en ik vergeet nog het lusje Onzalige Boschen linksom, met een paar snelle losse stenen afdalingen :)
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Klinkt helemaal niet raar. De zuidlus heen en weer is zwaarder dan welke UHR route dan ook.
Veel wortels, geulen, stenen, smerige klimmen, en supersnelle afdalingen. UHR is top, maar Posbank blijft toch favoriet.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Een aantal jaren geleden hadden ze de zuidlus gladgestreken, inclusief die prachtige wortelafdalingen (of klimmen).
Sinds die tijd ben ik er niet meer geweest maar inmiddels is het dus weer de moeite waard?
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

Jan Willem schreef:Een aantal jaren geleden hadden ze de zuidlus gladgestreken, inclusief die prachtige wortelafdalingen (of klimmen).
Sinds die tijd ben ik er niet meer geweest maar inmiddels is het dus weer de moeite waard?
Is zeker de moeite waard :-q
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Dat klink of ik eens op de Postbank moet gaan kijken. (Alleen dat geile vignet)
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

Tijgerhaai schreef:Dat klink of ik eens op de Postbank moet gaan kijken. (Alleen dat geile vignet)
Ach, er zijn nu echt concrete plannen voor aanleg en onderhoud. De eerste kraan is al aan de gang geweest volgens mij. Dus die centen worden nu daadwerkelijk besteed.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5551
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

aurelius schreef:100,- is wel heel veel. Ga ik nooit uitgeven als ik voor nop zoveels moois vrij kan fietsen, dat vaak nog technischer is dan een aangelegd baantje... Met 25,- kan ik leven, mits het juist NIET te goed ondehouden is :wink: . Teveel onderhoud, wat vaak gelijk staat aan gladstrijken, is er mede de oorzaak van dat het met de techniek vaak zo slecht gesteld is.
Kuilen, geulen, bomen, losse stenen, trappen, al wat je tegenkomt, het liefst onverwacht... daar leer je juist (spelenderwijs!) van :-q .
Volledig mee eens. :-q
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

bouwpakket schreef:
Tijgerhaai schreef:Dat klink of ik eens op de Postbank moet gaan kijken. (Alleen dat geile vignet)
Ach, er zijn nu echt concrete plannen voor aanleg en onderhoud. De eerste kraan is al aan de gang geweest volgens mij. Dus die centen worden nu daadwerkelijk besteed.
Als dat zo is trek ik mijn boycot wellicht in. Vignet heb ik geen moeite mee, maar dan moeten wij er wel wat voor terug zien. Gevaar is dan nu natuurlijk wel weer dat het te strak getrokken wordt. Ik was van het weekend rondje Leersum & Amerongen aardig tam als je net bij Innerleithen de Enduro trails gereden hebt. :D Hellendoorn vond ik wel een paar stukjes uit de catogorie dit begint er op te lijken. :-q
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

Bij nieuwe tracks zie je vaak dat die glad zijn. Naarmate de tijd verstrijkt komen vanzelf weer de nodige wortels tevoorschijn. Zal wel goed komen bij Rheden. De mooie omgeving en hoogtemeters bieden iig een mooie basis
Plaats reactie