Nederlandse routes moeten en kunnen meer uitdaging bieden

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Gebbetje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1355
Lid geworden op: zo 25 juli 2010, 05:11
Mijn mountainbike: 26er logischerwijs

Joh, je kan proberen mtb routes in NL te ‘verbeteren’ of ‘uitdagender’ te maken maar.....verander maar eens eerst de naam. Geen mtb routes meer maar orb routes. Orb staat wat mij betreft dan voor offroadbike. Een orb zal mijns inziens een soort van veldrijfiets moeten zijn met iets(!) dikkere bandjes. Dit schept dan geen hoge (hihi) verwachtingen meer maar tempert het allemaal een beetje. Als je met je mtb naar een mtb route gaat en er blijkt een hoogteverschil van een knolraap te zijn krijg je toch een beetje het idee in het ootje genomen te zijn en mond dan uiteindelijk uit in teleurstelling en het openen van dit soort topics. Mountainbiking zal nooit mogelijk zijn in NL hoe graag we dat ook willen. We hebben ze gewoon niet, die ‘mountains’.
Ik heb hier in het verleden ook wel eens geoppert dat ‘mtb’ routes in NL uitdagender gemaakt moesten worden. Inmiddels ben ik tot de conclusie gekomen dat het gewoon niet mogelijk is. Je moet je tevreden stellen met wat pumptracks, een paar duintjes, een verbouwde vuilnisbult en een halfhoog heuveltje ergens in Limburg. Beter gaat het gewoon niet worden. Dikke vette hoge lange jumps zijn alleen mogelijk met flink wat hoogteverschil, evenals technische klimmen/afdalingen. Kortom, wil je het jezelf moeilijk maken in NL dan kun je hooguit je bike downgraden zodat het allemaal wat minder makkelijk gaat. Zoals de al eerder genoemde veldrijfiets met wat aanpassingen. Geen vering, geen 27.5, geen 29er, geen ‘boost’ rotzooi, geen dropperpost (die had je hier toch al niet nodig in NL). Wel klikpedalen of nog beter toeclips om een heel klein beetje gevaarlijk te laten voelen, als dat al mogelijk is.
Om nog even met een goed voorbeeld af te sluiten, een deel van de mtb route in Haaksbergen ligt pal langs een schoolfietsroute tussen Haaksbergen en Buurse waar scholieren van ongeveer 12-17 jaar jong met schooltassen achterop op hun achterwiel de route even meepakken omdat dat zo ‘lachuh’ is. En de ironie wil dat de mountainbikers dit het leukste stuk vinden.... Do i need to say more?
Wa nie rekt da scheurt wa!
Beste MTB voor NL....een CX?
Biking skills or hospital bills
Gravity beats doping
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Gebbetje schreef:Dikke vette hoge lange jumps zijn alleen mogelijk met flink wat hoogteverschil, ...
Die kun je nog op een vlak voetbalveld nog aanleggen...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3880
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

ORB? Wat je beschrijft noemde wij toen ik nog helemaal diep zwart haar had ATB.
◼︎ Go round the outside.
Gebbetje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1355
Lid geworden op: zo 25 juli 2010, 05:11
Mijn mountainbike: 26er logischerwijs

cheeta schreef:
Gebbetje schreef:Dikke vette hoge lange jumps zijn alleen mogelijk met flink wat hoogteverschil, ...
Die kun je nog op een vlak voetbalveld nog aanleggen...
Dan trap je je een ongeluk voor 1 jump....jeuj. Dat is nog steeds geen mountainbiken. Tenzij je doping gebruikt en 25 voetbalvelden achter elkaar tot je beschikking hebt. Plus dat het er op neer komt dat je je leven lang op dat voetbalveldje met 1 jump erop moet zien te vermaken....nêh
Wa nie rekt da scheurt wa!
Beste MTB voor NL....een CX?
Biking skills or hospital bills
Gravity beats doping
Gebbetje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1355
Lid geworden op: zo 25 juli 2010, 05:11
Mijn mountainbike: 26er logischerwijs

Tijgerhaai schreef:ORB? Wat je beschrijft noemde wij toen ik nog helemaal diep zwart haar had ATB.
Tja, verrek. Dat klopt. Ha, helemaal vergeten, komt waarschijnlijk omdat ik inmiddels geen geheel zwarte baard meer heb ;)
Laatst gewijzigd door Gebbetje op ma 21 mei 2018, 00:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Wa nie rekt da scheurt wa!
Beste MTB voor NL....een CX?
Biking skills or hospital bills
Gravity beats doping
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3880
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Maar jongen en meisjes kijk op RedBull TV even de XCO wedstrijd in Albstad van inmiddels gisteren terug. Dat soort gein kunnen wij makkelijk ook in onze routes tegen een heuveltje plakken. Ja dat is niet natuurlijk dat moet je aanleggen. Ja en? Elke vierkante meter in ons land is op de schop geweest sinds wanneer laten wij Nederlanders ons daar door tegen houden? Na een jaar staan er toch gras/mos/varens/bramen/enz. Tegen die obstakels zie je er niks meer van dat je met je schepje bent bezig geweest. Maar je heb wel een dikke trail.
◼︎ Go round the outside.
Gebbetje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1355
Lid geworden op: zo 25 juli 2010, 05:11
Mijn mountainbike: 26er logischerwijs

Tijgerhaai schreef:Maar jongen en meisjes kijk op RedBull TV even de XCO wedstrijd in Albstad van inmiddels gisteren terug. Dat soort gein kunnen wij makkelijk ook in onze routes tegen een heuveltje plakken. Ja dat is niet natuurlijk dat moet je aanleggen. Ja en? Elke vierkante meter in ons land is op de schop geweest sinds wanneer laten wij Nederlanders ons daar door tegen houden? Na een jaar staan er toch gras/mos/varens/bramen/enz. Tegen die obstakels zie je er niks meer van dat je met je schepje bent bezig geweest. Maar je heb wel een dikke trail.
Zou je misschien even kunnen vertellen wat voor obstakels dat dan zijn? Ik heb namelijk geen zin om een programma te gaan kijken alleen om te weten wat je bedoeld. Euhh XCO? Een vernieuwde afkorting voor XC (cross country) ofzo? Ik ben hier al een tijdje niet op het forum geweest dus ik zal vast wat ontwikkelingen met de daarbijbehorende terminologie hebben gemist.
Wa nie rekt da scheurt wa!
Beste MTB voor NL....een CX?
Biking skills or hospital bills
Gravity beats doping
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Gebbetje schreef:Dan trap je je een ongeluk voor 1 jump....jeuj. Dat is nog steeds geen mountainbiken. Tenzij je doping gebruikt en 25 voetbalvelden achter elkaar tot je beschikking hebt. Plus dat het er op neer komt dat je je leven lang op dat voetbalveldje met 1 jump erop moet zien te vermaken....nêh
1) Als het op een voetbalveld kan, kan het ook in een bos met een paar meter hoogteverschil. Ok, dan zit je niet formaat canyon gap, Fest series of Vink lines maar meer dan groot genoeg voor de meesten.
2) Als je de hindernissen gewoon opvoert in formaat, hoef je je geen ongeluk te trappen (wel een beetje trappen het blijft immers fietsen) want dan kun je de snelheid gewoon uit de hindernissen halen. Als je tenminste een beetje springen kan en niet overal als een zak aardappelen landt...

XCO staat al jaren zo in het UCI rulebook is helemaal niets nieuws qua terminologie.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5497
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Gebbetje schreef: Zou je misschien even kunnen vertellen wat voor obstakels dat dan zijn? Ik heb namelijk geen zin om een programma te gaan kijken alleen om te weten wat je bedoeld. Euhh XCO? Een vernieuwde afkorting voor XC (cross country) ofzo? Ik ben hier al een tijdje niet op het forum geweest dus ik zal vast wat ontwikkelingen met de daarbijbehorende terminologie hebben gemist.
Wel het hoogste woord maar geen kennis van zaken .....ik rust mijn kaas :bier:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

+1 (geldt wat mij betreft ook voor Tjibiti)
Sowieso heel raar dat omdat een paar zuurpruimen geen lol kunnen hebben op een fiets de rest van het land dat ook niet mag.... Of heeft IS tegenwoordig ook een fiets afdeling?
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Beetje opgeschoond, probeer je te beperken tot het onderwerp en accepteer dat opvattingen kunnen verschillen...

Thx
g60
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3316
Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
Contacteer:

Ik denk dat we weer terug moeten naar een 26er hardtail.. Instant uitdaging na al de 29er/fully verwennerij.
life starts @ 150bpm...
Gebbetje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1355
Lid geworden op: zo 25 juli 2010, 05:11
Mijn mountainbike: 26er logischerwijs

yo-eddy schreef:
Gebbetje schreef: Zou je misschien even kunnen vertellen wat voor obstakels dat dan zijn? Ik heb namelijk geen zin om een programma te gaan kijken alleen om te weten wat je bedoeld. Euhh XCO? Een vernieuwde afkorting voor XC (cross country) ofzo? Ik ben hier al een tijdje niet op het forum geweest dus ik zal vast wat ontwikkelingen met de daarbijbehorende terminologie hebben gemist.
Wel het hoogste woord maar geen kennis van zaken .....ik rust mijn kaas :bier:
Doe es niet zo raar joh. Omdat iemand een afkorting niet kent, waar het van sterft in deze sport, begin je op een kinderachtige groep 6 manier te proberen de ‘verstandigste van het stel’ uit te hangen en te verkondigen dat ik geen verstand van zaken heb? Raar mannetje. Zolang ik met mijn leeftijd op een fiets waarop je nog wel je best moet doen de meeste rare mannetjes nog voorbij fiets mag jij alles zeggen wat je wil, alleen niet tegen mij. Trouwens, ik heb geen tijd om al dat theoretische mtb gedoe, zoals blijkbaar die afkorting, tot mij te nemen. Ik heb namelijk iets beters te doen met mijn tijd.....zoals lekker met de mtb fietsen op plekken waar dat nog echt kan. Daarnaast gaf ik toch ook netjes aan dat ik de afkorting niet kende en vroeg heel normaal om een uitleg, toch? En dan reageer je op deze manier? Jij hebt vast veel tijdelijke vrienden.
Laatst gewijzigd door Gebbetje op ma 21 mei 2018, 19:14, 3 keer totaal gewijzigd.
Wa nie rekt da scheurt wa!
Beste MTB voor NL....een CX?
Biking skills or hospital bills
Gravity beats doping
Gebbetje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1355
Lid geworden op: zo 25 juli 2010, 05:11
Mijn mountainbike: 26er logischerwijs

g60 schreef:Ik denk dat we weer terug moeten naar een 26er hardtail.. Instant uitdaging na al de 29er/fully verwennerij.
Correct.....pfffff
Wa nie rekt da scheurt wa!
Beste MTB voor NL....een CX?
Biking skills or hospital bills
Gravity beats doping
g60
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3316
Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
Contacteer:

Gebbetje schreef:pfffff
Je loop toch nie leeg..?
life starts @ 150bpm...
Plaats reactie