Nederlandse routes moeten en kunnen meer uitdaging bieden

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Tsjibiti schreef:Die toerfietsers die alleen in herfst en winter onverhard rijden zijn er zeker 5 keer zo veel als die zogenaamde echte MTB-ers.
Waar baseer je dat op? Ik betwijfel namelijk of dit wel klopt, met de 'boswielrenners' worden vooral de wielerclubs bedoeld die in de winter hun trainingen verplaatsten naar het 'veld'. Dat zijn flinke groepen maar die gaan lang niet allemaal de mtb routes op en gebruiken ze ook niet allemaal. Als ik bijvoorbeeld kijk naar de drukte op de parkings bij de UHR op spitstijden (in het weekend) heb ik niet de indruk dat het er nu rustiger is dan in de winter, integendeel. Daarnaast zijn er ook 'echte' mtbers die ook op de weg rijden maar ook een route met wat meer uitdaging dan alleen recht toe rechtaan bospaden wel kunnen waarderen (ondergetekende bijvoorbeeld). Het is dus allemaal niet zo zwart wit als jij het stelt en de reacties op nieuw aangelegde routes (specifiek voor mtbers, voornamelijk singletrack) zijn voor zover ik lees overwegend positief.

Ik begrijp je punt wel maar in de argumenten kan ik me minder vinden. Natuurlijk kijk je bij een route naar de beoogde gebruikers en pas je daar de route op aan maar het zijn nog altijd de mensen achter de routes en de terreineigenaren die de meeste invloed hebben op hoe het er uiteindelijk uit komt te zien. Wielerclubs waren in het verleden vaak betrokken bij aanleg en onderhoud van mtb routes maar tegenwoordig nemen de 'echte' mtbers het stokje meer en meer over. Dat heeft dus ook gevolgen voor hoe de routes er uit komen te zien. Voor de mensen die daar niet mee uit te voeten kunnen is er een uitgebreid netwerk van schelpenpaadjes waar je ook mag fietsen :winkie:
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1003
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

yo-eddy schreef:
suravida schreef:In dat geval stel ik voor dat we Harry verhuizen naar de Maasvlakte ofzo :lol:
graag onder de Maasvlakte als het even kan ......
Wat heb je tegen route Oostvoorne ?! :((
:wink:
Ja, doei !
Gebruikersavatar
sik
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 9 november 2005, 23:23
Contacteer:

die rockgardens een beetje ophogen kan geen kwaad toch? :wink:

veel van de mensen in dit topic zijn zo te horen al actief bij routeonderhoud, maar uitdagende route elementen hebben vaak wat meer inzicht en mankracht nodig. zowel bij de aanleg, als bij het onderhoud.
dus als je dat nog niet doet, ga je er dan ook met je poten in de modder tegenaan bemoeien en niet alleen op het internet.
venom
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 264
Lid geworden op: wo 19 december 2007, 20:45
Mijn mountainbike: Gazelle W2

Tsjibiti schreef: Gewoon genoegen nemen met wat er ligt.
Als het in de winter zodanig vriest dat er op ondiepe plekken geschaatst kan worden dan zullen de schaatsliefhebbers in het westen van het land ook gewoon moeten accepteren dat ze dat vlakbij nog niet kunnen. Dan is het of niet schaatsen op natuurijs of de moeite nemen er voor naar het (noord)oosten van het land te gaan. Zo zie ik het met mtb-en ook. Geen kunstmatige en geld verspillende gekke dingen aanleggen voor het relatieve kleine aantal MTB-ers.
Skiers die in NL op een borstel of kunstsneeuw baantje willen oefenen voor hun hobby kunnen ook niet zagen dat die oefenhellinkjes te kort en niet steil genoeg zijn.
+1
Meer uitdaging kúnnen bieden? Weet ik niet, moet je lokaal bekijken. Soms wel soms niet.
Móeten bieden? Nee
Als je meer uitdaging wil, als wat NL biedt je niet bevalt, ga je naar het buitenland of zoek je een andere hobby.
Je weet van te voren waar je woont en wat daar de gevolgen van zijn voor deze hobby.
Wees blij met de mogelijkheden die we wél hebben.
Niemand is tevreden in de huidige maatschappij; moet altijd maar meermeer/hoger/harder etc..
Jammer. Want dan zie je niet (het mooie van) wat je wél hebt.
Ik vb heb 3 routes binnen 10 km liggen. Das toch geweldig? Dat was 10 jr geleden niet. Wat een vooruitgang! :-q
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Nou... het is wel fijn als er op z'n minst wat gedaan wordt met de mogelijkheden die er zijn.
Neem Amerongen als voorbeeld: daar ben ik 15 jaar geleden weleens geweest en wat ik me ervan herinner was het vooral veel rechtdoor over brede paden en één leuke afdaling. Tegenwoordig heeft die route echt veeeeel meer te bieden als toen.

Dus als er mogelijkheden zijn, doe er dan iets mee lijkt me.
Of het dan voor iedeen perfect naar wens is, nee. Dat is niet mogelijk met zoveel verschillende wensen. Maar kijk naar nogmaals Amerongen, aan het aantal mensen dat daar rijdt zie je wel dat er aan een grote behoefte voldaan wordt.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
azazel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 356
Lid geworden op: zo 13 mei 2012, 17:34
Mijn mountainbike: Commencal META Power Trail en YT Capra 27,5 CF Pro Race

MTB routes 2.0 zijn vaak prutsen op de vierkante meter, en een drop van meer dan 40cm of een sprong van meer dan 2 meter kom je (volgens mij) nauwelijks tegen. Daarom zijn mijn leukste ritten vaak over de grens en maak ik de drops en jumps lokaal gewoon zelf. :bier:
The only time that I’m at ease is when I shred the trails between the trees.
Gebruikersavatar
Jeroen_o
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 47
Lid geworden op: do 19 september 2002, 15:39
Mijn mountainbike: 11ANTS mANTis 2020 Pinion | 11ANTS mANTis 2018 Rohloff | DIY Titanium | Mountain Cycle San Andreas
Contacteer:

JA

Why not life on the edge.. it has the best view!

www.11antsbikes.com
www.facebook.com/11ANTs
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

Jeroen_o schreef:JA
Nogmaals Nee. Vandaag weer tijdens een wegrit een deel een route gereden over een geasfalteerde fietspad naast een onverharde weg. Geen enkele van MTB-ers die er reden gezien die de uitdaging zocht door te kiezen voor het onverharde deel. Zolang dit hypocriete gedrag overheerst : zwijgen over meer uitdaging.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3880
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Hier, een aai over je bol. En nu terug je hok in.
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5575
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Ik durf mijn fiets erom te verwedden dat het in lycra gestoken mannen van middelbare leeftijd op 29er HT's waren.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Ik heb gisteren een stukje fietspad naast de route van Leersum gereden, op mijn 160mm, 27,5" fully, in baggy kleertjes gereden.
Moet jij nu je fiets inleveren?
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4129
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Tsjibiti schreef:
Jeroen_o schreef:JA
Nogmaals Nee. Vandaag weer tijdens een wegrit een deel een route gereden over een geasfalteerde fietspad naast een onverharde weg. Geen enkele van MTB-ers die er reden gezien die de uitdaging zocht door te kiezen voor het onverharde deel. Zolang dit hypocriete gedrag overheerst : zwijgen over meer uitdaging.
Dit heet je eigen sparen om nog meer uitdaging te ervaren voordat je met je fiets weer het bos induikt, volgas. Waarom zou je dan je krachten wegsmijten op een stukje zanderig pad zonder uitdaging? Probeer het maar eens, op de MTB.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

1) Weet je zeker dat dat de meer technische uitdaging zoekende waren en niet de toerfietsbrigade? In ieder geval een deel van de uitdaging zoekende zat met zekerheid in Frankrijk (~black diamond) waar a) ze wel welkom zijn, b) de ervaren rijders van de plaatselijke toervereniging het niet lijkt te willen verpesten voor de rest omdat ze iets zelf niet kunnen rijden... Ik kan ook niet alles rijden maar zolang mensen het probleemloos rijden, al heten die Bryceland, Hill of Oton (doorgaans zitten er nog enkele lagen tussen), is het de keuze of jezelf te verbeteren of het te accepteren en er een weg langs te vinden c.q. een paar meter te lopen.

2) Waarom zou je energie verspillen aan een zandweg wanneer er een asfalt weg naast ligt, waar werkelijk geen technische uitdaging te vinden is. Da's net zoiets als onder de lift over een weg omhoog gaan rijden...
:bier:
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
maatchen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 6 oktober 2008, 22:52

baron062 schreef:
Tsjibiti schreef: Nogmaals Nee. Vandaag weer tijdens een wegrit een deel een route gereden over een geasfalteerde fietspad naast een onverharde weg. Geen enkele van MTB-ers die er reden gezien die de uitdaging zocht door te kiezen voor het onverharde deel. Zolang dit hypocriete gedrag overheerst : zwijgen over meer uitdaging.
Dit heet je eigen sparen om nog meer uitdaging te ervaren voordat je met je fiets weer het bos induikt, volgas. Waarom zou je dan je krachten wegsmijten op een stukje zanderig pad zonder uitdaging? Probeer het maar eens, op de MTB.
Omdat bij de 'juiste' bandenkeuze deze minder wrijving ondervinden op onverhard dan op asfalt?
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4828
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Dice Oldskool schreef:Ik durf mijn fiets erom te verwedden dat het in lycra gestoken mannen van middelbare leeftijd op 29er HT's waren.
In een groepje van minimaal 5 man. Uiteraard allemaal hetzelfde sponsortenue aan van de plaatselijke snackbar. Lekker stoempen, nondeju.

Wie weet zat onze boswielrenner pur sang Tsjibiti er ook wel tussen.
Plaats reactie