Waar baseer je dat op? Ik betwijfel namelijk of dit wel klopt, met de 'boswielrenners' worden vooral de wielerclubs bedoeld die in de winter hun trainingen verplaatsten naar het 'veld'. Dat zijn flinke groepen maar die gaan lang niet allemaal de mtb routes op en gebruiken ze ook niet allemaal. Als ik bijvoorbeeld kijk naar de drukte op de parkings bij de UHR op spitstijden (in het weekend) heb ik niet de indruk dat het er nu rustiger is dan in de winter, integendeel. Daarnaast zijn er ook 'echte' mtbers die ook op de weg rijden maar ook een route met wat meer uitdaging dan alleen recht toe rechtaan bospaden wel kunnen waarderen (ondergetekende bijvoorbeeld). Het is dus allemaal niet zo zwart wit als jij het stelt en de reacties op nieuw aangelegde routes (specifiek voor mtbers, voornamelijk singletrack) zijn voor zover ik lees overwegend positief.Tsjibiti schreef:Die toerfietsers die alleen in herfst en winter onverhard rijden zijn er zeker 5 keer zo veel als die zogenaamde echte MTB-ers.
Ik begrijp je punt wel maar in de argumenten kan ik me minder vinden. Natuurlijk kijk je bij een route naar de beoogde gebruikers en pas je daar de route op aan maar het zijn nog altijd de mensen achter de routes en de terreineigenaren die de meeste invloed hebben op hoe het er uiteindelijk uit komt te zien. Wielerclubs waren in het verleden vaak betrokken bij aanleg en onderhoud van mtb routes maar tegenwoordig nemen de 'echte' mtbers het stokje meer en meer over. Dat heeft dus ook gevolgen voor hoe de routes er uit komen te zien. Voor de mensen die daar niet mee uit te voeten kunnen is er een uitgebreid netwerk van schelpenpaadjes waar je ook mag fietsen