technical trial features; ja of nee?

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
venom
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 264
Lid geworden op: wo 19 december 2007, 20:45
Mijn mountainbike: Gazelle W2

Kan vlg mij geen poll maken, dan maar even zo.
Wat vinden jullie van TTF? TTF zijn vb: kombochten/schansen, gemaakte drop-offs, wip...
A Ja graag?
B Nee hoeft van mij niet
C Maakt me niet uit/geen mening?

Van mij hoeft het niet; ik geef de voorkeur aan natuurlijke uitdagingen.
Voor wieltje vd grond liever een uitstekende boomwortel dan een schans
Liever dikke takken als obstakel en modder als natuurlijke uitdaging.
Er is wel een grijs gebied; dingen die natuurlijk kúnnen zijn, alleen niet dáár, zoals die stenen.

Voor mij: gewoon lekker in de natuur(lijke omgeving) biken :-q
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Ik word wel blij van een leuke kombocht of schans.
Het leukst is het natuurlijk als dat een beetje natuurlijk is en in het landschap past zoals in Schotland en Wales, maar in NL ontkom je niet aan de natuur een handje helpen.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3250
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Zijn er veels te weinig, zou iedere route moeten hebben.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4129
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

+1. Geestmerambacht is een mooi voorbeeld hoe je van weinig iets moois kan maken, zeker ook door de TTF's.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Jein. An sich apprecieer ik hedentendage "natuurlijk" terrein het meest, maar dan wel natuurlijk terrein dat rijkelijk voorzien is van switchbacks, offcamber bochten, drops, stenen en/of wortels, etc... Als dat niet voorhanden is dan kom je toch op het surrogaat uit; goed aangelegde drops, sprongen, ... geintegreerd in het geheel: graag...

Ik vraag me edoch nog steeds af wanneer kombochten technisch geworden zijn want het merendeel dat je tegenkomt is er vooral om het makkelijker te maken, en remmen te verminderen/voorkomen (en daarmee een stuk onderhoud). Een goed aangelegde combinatie van kombochten waar je ook echt snelheid hebt, kan wel interessant zijn maar haalt het qua 'technisch' mijns inziens niet in vergelijk met een offcamber bocht vol met wortels.

En wanneer 'schansen' een hoop zand inspiratieloos op het midden van een recht stuk betekent, zonder iets van landing, iets om over te springen, of ook maar iets van voordeel uit te halen (je verliest er snelheid op) en veelal slecht 'lopend' (je achterwiel krijgt nog een tik mee wanneer je voorwiel al weer aan het dalen is), dan bedank ik ook vriendelijk (of rijd er omheen)... Maar da's helaas wel het type dat ik het vaakst tegenkom.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
ultimateme
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4816
Lid geworden op: wo 29 september 2004, 20:08
Mijn mountainbike: Canyon Exceed CFR

In Oldenzaal is ook een heel 'bikepark', slingerende kombochten, rock gardens, drops. Alles erop en eraan, ik ben er wel blij mee eigenlijk.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Precies wat Cheeta zegt.

We hebben hier in NL gewoon een probleem dat er geen natuurlijke uitdagingen zijn. Om een wortel nu een uitdaging te noemen... .

Dus moet je gewoon wat aan gaan leggen.


En niet te veel kombochten inderdaad. Is veel routebouwers al gelukt om juist die spannende bocht te verpesten met een kombocht... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Old 'n' Rusty
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 501
Lid geworden op: di 5 maart 2013, 20:48
Mijn mountainbike: Focus Jam 6.9 nine 2019, Orange 224 evo 2008

ultimateme schreef:In Oldenzaal is ook een heel 'bikepark', slingerende kombochten, rock gardens, drops. Alles erop en eraan, ik ben er wel blij mee eigenlijk.
Waar dan precies??
Harden the fuck up!
Cannondale Uber V
Focus Jam 6.9 Nine 2019
Orange 224 evo
"We search out more and more challenging terrain and then buy bikes with more suspension and technology to make that same terrain easier to ride." :~
Koenuhhh
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1597
Lid geworden op: zo 29 augustus 2010, 16:28
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp (2015) - YT Jeffsy 29 (2017)

Bij gebrek aan technische uitdaging ja graag, en op bijna alle routes in Nederland is dit helaas het geval.

Flow zal je op verschillende Nederlandse routes genoeg vinden maar technische uitdaging zelden, daarvoor moet je naar mijn mening de grens over.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

De nieuwe SPB (St Pietersberg Maastricht) is bijvoorbeeld relatief technisch, en heeft -DUS- 'geen flow'... Maar hij is wel helemaal top!
Het is technisch als er een beetje gewerkt moet worden. Sturen, remmen, bijtrappen, hobbels en bobbels en bochten nemen, richels, om een boom heen, steil op/af... je moet dus af en toe moeite doen om niet naast het parcours terecht te komen. Heel veel bochten met flow is wel lekker, kan ik zeeeeeer van genieten, maar... dat versta ik zelf niet zo onder 'technisch'. Ik versta onder technisch: je moet echt je techniek aanspreken om een passage nog (relatief) snel te nemen, omdat 'ie je een beetje 'tegen werkt'. En natuurlijke obstakels vind ik zelf de leukste 'tegenwerking'.
Maar een goed geintegreerde technical trail feature kan ik ook erg waarderen. Chicken run voor de mindere rijders dan wel niet vergeten.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5575
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Old 'n' Rusty schreef:
ultimateme schreef:In Oldenzaal is ook een heel 'bikepark', slingerende kombochten, rock gardens, drops. Alles erop en eraan, ik ben er wel blij mee eigenlijk.
Waar dan precies??
Route Hulsbeek.



Ik ben er mits goed aangelegd en uitdagend wel blij mee. Hulsbeek is dan ook een goed voorbeeld van wat er allemaal gerealiseerd kan worden op een klein rondje.
Koenuhhh
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1597
Lid geworden op: zo 29 augustus 2010, 16:28
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp (2015) - YT Jeffsy 29 (2017)

aurelius schreef:De nieuwe SPB (St Pietersberg Maastricht) is bijvoorbeeld relatief technisch, en heeft -DUS- 'geen flow'... Maar hij is wel helemaal top!
Het is technisch als er een beetje gewerkt moet worden. Sturen, remmen, bijtrappen, hobbels en bobbels en bochten nemen, richels, om een boom heen, steil op/af... je moet dus af en toe moeite doen om niet naast het parcours terecht te komen. Heel veel bochten met flow is wel lekker, kan ik zeeeeeer van genieten, maar... dat versta ik zelf niet zo onder 'technisch'. Ik versta onder technisch: je moet echt je techniek aanspreken om een passage nog (relatief) snel te nemen, omdat 'ie je een beetje 'tegen werkt'. En natuurlijke obstakels vind ik zelf de leukste 'tegenwerking'.
Maar een goed geintegreerde technical trail feature kan ik ook erg waarderen. Chicken run voor de mindere rijders dan wel niet vergeten.
In dit verhaal kan ik me prima vinden. Binnenkort maar eens richting de Sint-Pietersberg voor de route te proberen!
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Graag meer, en idd Oldenzaal is leuk. Overigens in geen enkel psd natuurlijk want door mensen aangelegd. Als je in Nederland een pad gaat aanleggen is er over het algemeen voor de liefhebber van technische obstakels weinig te beleven. TTF's moeten wel om het dan interessant te houden. Net het begin van een dubbel gegraven in Zwolse route, met grond die ik over had na herstel van een afdalinkje 1+1=dubbel. Ik zie wel graag overal chicken runs, want rij ook graag hetzelfde rondje met vrienden die dat dubbeltje misschien beter niet kunnen nemen.
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

De crux zit 'm in progressie van vaardigheden. Een goed trailnetwerk biedt rijders de mogelijkheid om beter te worden, en biedt betere rijders ook interessante opties. Het terrein in Nederland heeft van nature weinig tot geen mogelijkheden om dat mogelijk te maken. Dan blijft over de natuur een handje helpen.

Soms geeft de natuur ook zelf een voorzetje. Haal je een over de trail omgevallen boom weg of neem je 'm in de route op?

Afbeelding

Ik vind dit wel een leuk voorbeeld omdat je om hier goed overheen te gaan toch een beetje met je gewichtsverdeling en balans moet werken, een vaardigheid waar menig biker in NL best wat aan mag werken.

Dit zal niet overal kunnen, mogen, of in het landschap of het karakter van de route passen. Maar op de juiste plaats en goed uitgevoerd kan het een leuke toevoeging zijn.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Koenuhhh schreef:
aurelius schreef:De nieuwe SPB (St Pietersberg Maastricht) is bijvoorbeeld relatief technisch, en heeft -DUS- 'geen flow'... Maar hij is wel helemaal top!
Het is technisch als er een beetje gewerkt moet worden. Sturen, remmen, bijtrappen, hobbels en bobbels en bochten nemen, richels, om een boom heen, steil op/af... je moet dus af en toe moeite doen om niet naast het parcours terecht te komen. Heel veel bochten met flow is wel lekker, kan ik zeeeeeer van genieten, maar... dat versta ik zelf niet zo onder 'technisch'. Ik versta onder technisch: je moet echt je techniek aanspreken om een passage nog (relatief) snel te nemen, omdat 'ie je een beetje 'tegen werkt'. En natuurlijke obstakels vind ik zelf de leukste 'tegenwerking'.
Maar een goed geintegreerde technical trail feature kan ik ook erg waarderen. Chicken run voor de mindere rijders dan wel niet vergeten.
In dit verhaal kan ik me prima vinden. Binnenkort maar eens richting de Sint-Pietersberg voor de route te proberen!
De zuidkant van de SP-berg grenst aan Wallonië. Als je daar de SPB route afgaat en het bos (= Blg) induikt stikt het er van de singletrailtjes die om allemaal 'gaten', grote kuilen, heen lopen, verzakkingen boven de gangen/grottenstelsels. Is ook erg leuk rijden.
2-3 rondjes SPB en je bent aardig 'klaar', heb je er 'pas' 15km singletrail opzitten 8) . Laatst deed iemand dat rondje 7x (leuke uitdaging, voor als 'ie meeleest, @Bouwpakket :winkie: ! 10, 10, 10, 10, 10!)...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Plaats reactie