Gewicht fiets

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Een lichtgewicht fietsje is leuk als je wedstrijden rijdt of alleen maar op NL rondjes nieuwe records wilt zetten. Ga je echt mountainbiken lever je teveel in op functie en/of degelijkheid.

Een beetje buitenlandgeschikte hardtail zit snel aan de 12kg, een fully 13kg (>2.3 banden met genoeg profiel en lekbescherming, dropper, 34/35mm vork, dat soort werk).

Dus als ik ergens 9kg bij zie staan zegt me dat vooral dat het een veredelde racefiets met een plat stuur is ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
PaganiProductions

Over gewicht/geld gesproken
Deze youtuber moutainbiker is 3de geworden op een 800 euro standaard Merida 29er Lite 500 hardtail mountainbike
https://www.youtube.com/watch?v=w0Xza54ZMfA&t=240s" onclick="window.open(this.href);return false;
Meer over de fiets
https://www.youtube.com/watch?v=qhAlcO9LBTE" onclick="window.open(this.href);return false;
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3300
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Tja...hoe vaak hebben we jou wel niet verteld dat het gewicht van je fiets niet belangrijk is?
PaganiProductions

awinkel schreef:Tja...hoe vaak hebben we jou wel niet verteld dat het gewicht van je fiets niet belangrijk is?
Weet ik
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

@Kermit, ligt er een beetje aan, die ongeveer 13kg geldt zeker voor de trail/tour-fully's.
Kleine nuancering: mijn marathonfully met 100mm veerweg heb ik tour/trail-ready gemaakt door lekbestendigere banden met meer grip te kiezen en een dropper te installeren, en weegt 11-11,5kg. Kan er alles t/m de Ardennen (om de hoek) en XC-transalps mee rijden. En zeker de technischere trails in omgeving Zuid-L - Luik eo, zeg maar. Ben wel een lichtgewicht, 68kg, niet onbelangrijk daarbij, natuurlijk. Maar de rijstijl is 'zo snel als het terrein nog toelaat naar beneden'.
Ben je zwaarder, dan zul je een fiets nodig hebben die meer reserves heeft qua belastbaarheid, dat vertaalt zich in een hoger fiets-gewicht. Dat is nou eenmaal de 'prijs' van degelijkheid.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
bodhi 2
All rounder
All rounder
Berichten: 98
Lid geworden op: di 21 februari 2017, 18:30

oke gewicht van de fiets is niet zaligmakend
maar waar het gewicht zit wel vind ik
dus een set lichte wielen met een iets zwaarder frame heeft toch de voorkeur inplaats van licht frame zware wielen
te minste dat is mijn ervaring
en dan maakt welke discipline je doet natuurlijk ook nog uit
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

zuurbiertje schreef:Over het algemeen is het volgens mij makkelijker en goedkoper de berijder een kilootje lichter te maken!
Goedkoper misschien wel. Makkelijker absoluut niet! :lol:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3300
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Gewoon meer fietsen. :-) Niks op tegen toch? ;-)
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2468
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Ik kan spreken uit ervaring, heb beide gedaan. Eerst een fiets op dieet gebouwd, kost idd een paar centen om het goed te doen. Het voelt heerlijk op de trail, maar levert per saldo geen plaatsen op aan de meet of op de top.

Meer recent zelf 12 kg afgevallen vooral door meer sporten. Nu rijdt ik mijn hele club weekend warriors er meest fluitend af. Result. Goedkoop is ook dat allerminst, een nieuwe garderobe hakt er aardig in.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Scottie2000
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 914
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 17:01
Mijn mountainbike: 2016 YT Jeffsy comp pro, 2017 Giant Fathom LTD, 2019 Giant Anthem 29er1

Met een paar kleine aanpassingen heb ik mijn 29er Jeffsy (Medium) carbon op 12 kilo weten te krijgen.
Met 140 mm veerweg lijkt me dat een mooi gewicht.
Er was nodig:
- Andere banden, met latex in plaats van binnenbanden
- Ander zadel (Vond het origineel niet fijn)
- Vanwege mijn lengte moest de 150 mm dropper wijken voor een 125 mm versie
- Uiteindelijk een E13 cassette om het bereik te vergroten en een kleiner voorblad

Uiteraard waren de Onza Ibex 2.4 en 180 gram (per stuk) zware binnenbanden de grootste winst.
(En het feit dat de Ibex als een anker werken :) )

Al met al nog geen lichtgewicht voor onze weightweenies. Maar gelukkig heb ik daar geen last van
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1390
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Heckler40 schreef:Goedkoop is ook dat allerminst, een nieuwe garderobe hakt er aardig in.
:winkie: :winkie: :winkie:
Sneeuwmonster
K3vin
All rounder
All rounder
Berichten: 99
Lid geworden op: do 4 juli 2013, 22:30
Mijn mountainbike: 2018 Epic
Contacteer:

Mijn ervaring/belevenis is dat een lichtere fiets lekkerder / speelser rijdt. Sneller zal het niet veel zijn en al was het sneller dan zou me dat nog niet veel uitmaken. Ik fiets voor mijn plezier, niet voor de records.

Ik vind het persoonlijk wel altijd interessant om het gewicht van een fiets te zien. Het zegt mij ook wel iets over met hoeveel aandacht de onderdelen gekozen zijn.
Het is heel makkelijk om een fiets van 12kg te bouwen, een fiets van 9kg is een stuk moeilijker, zeker als je geen concessies aan de bruikbaarheid / kwetsbaarheid van de fiets wil doen...

Daarnaast vind ik het ook gewoon interessant om te zien hoe de techniek zich verder ontwikkelt. 'Vroeger' was een 26 inch fiets onder de 10kg licht. Nu is een 29 inch fiets rond de 9kg niet heel bijzonder meer.
punk86
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 334
Lid geworden op: di 12 maart 2013, 16:42

Ik ben bang dat mijn Smuggler de 13kg gemakkelijk haalt... Hij zal zeker niet vooruit te branden zijn?
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Ik ben het deels met je eens K3vin, door technische ontwikkelingen worden materialen lichter en sterker maar ik vind het relatief gezien wel meevallen in de loop de jaren.

Zo heb ik niet zo lang geleden een projectje gehad waarbij ik voor zo min mogelijk een laag gewicht wilde realiseren. Dat basis was een 1540 gram aluminium 26er frame in de tijd dat Cannondale dat nog bestelde bij Alcoa (caad5 frame uit 2003 ong). Half jaar later en een hoop tweedehands onderdelen verder had ik een rappe XC fiets op 8,6kg. Dat ding vloog en het was niet kwetsbaar of zo, deed er van alles mee. Op 10kg komen is makkelijk te doen maar die extra kilo kan lastig en prijzig zijn. Toch was ik geen wereldbedrag kwijt maar dat kwam door geduld en koopjes zoeken. Uiteindelijk heb ik hem verkocht aan iemand uit Duitsland die er speciaal voor is gekomen. Ik heb er vandaag de dag nog en beetje spijt van ondanks de goede prijs.

Ik vind dus dat er in de loop der jaren niet heel veel verbetering is gekomen op dit gebied. Heb 2 retro mtbs uit 93 die op 10 kilo zitten, 1 uit 2004 die op 10 kilo zit, 2 uit 2012 op 10 en 11 kilo (waarvan laatste een 29er is). Alles aluminium, carbon was/is me te duur :)

Voor de snelheid hoeven de meesten het niet te doen nee. Ik zeker niet, laat ik eerst maar wat aan mijn conditie doen haha. Maar soms doe je het omdat het leuk is.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

K3vin schreef:...een fiets van 9kg is een stuk moeilijker...
Dat is helemaal niet moeilijk, dat is gewoon een kwestie van een flinke zak met geld besteden.

En 11~11,5 kg? Ik twijfel echt aan die cijfers voor een buitenlandwaardige fully of je hebt echt heel veel geld uitgegeven. Met pak 'm beet vier mille ga je daar echt niet aan komen en dat is toch ook al een flink bedrag voor veel mensen (including myself).

Als voorbeeld pak ik even mijn 26er fully die ik jaren gereden heb erbij. Die was echt niet zwaar afgemonteerd maar kwam toch aan 13,5kg in de lichtste -Alpenwaardige- setup.

Wat zat daar op? Sram X0 drivetrain, RF Deus crank, Crossmax ST wielen (sub 1.700 gram dus), FOX Talas RLC vork, XTR race remmen, tubeless NN 2.4 banden, dropper. Dus geen lichtgewicht xc- afmontage, maar voor trail/am-begrippen toch zeker geen zwaar spul. Frame en demper waren relatief zwaar met 3.2kg. Gaan we van een wat lichter frame van 2.5kg uit en trekken we dus 7 ons van het totaalgewicht af zit je altijd nog op 12,8kg.
Ben ik benieuwd waar je daar nog anderhalve kg af kunt schaven zonder aan functie in te boeten (lees: naar lichte xc-spulletjes te grijpen) of een buitensporige bak geld uit te geven.

Op een 29er zit je dan nog met het feit dat gelijke wielen en banden nog wat meer wegen dan 26er spul.

En om terug te komen op een 9kg bike: die is niet Alpenwaardig, tenminste niet als je probleemloos ook de serieuzere paden wilt kunnen rijden. Ik zie anders graag een excel-sheetje met exacte gewichten en benoeming van van elk onderdeel ter beoordeling ;-)

Dat je in NL met 9kg prima rond kunt komen geloof ik graag.
Maar in NL kun je dus ook niet echt mountainbiken... (Aurelius' home turf even uitgesloten ;-)).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie