Gewicht fiets

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Zodra ik de nieuwe hangweegschaal binnen heb zal ik eens een lijstje
posten van diverse bikes die hier staan. (Bijna allemaal maat XL)

Dit vermoedt ik wat ze wegen.
* Gravelracer - Scandium On One met Carbon voorvork. 12 kg.
* Winterhok - Aluminium Cube met zelfde Carbon vork als de On One. 12,5 kg.
* Singlespeeder - Stalen Kona Humuhumu. 11 kg.
* LTHT - Stalen Ragley Bigwig. > 15 kg.

Een aantal bikes op een andere locatie staan zal ik dan ook eens aan de
weegschaal hangen.

Over het algemeen zijn mijn bikes redelijk aan de zware kant. Maar het
rollende gewicht vind ik eigenlijk belangrijker dan de rest van de bike.
Dat merkte ik van de week goed na het omzetten van een paar banden.
Nu kan ik wel met een setje Racekings stenen vreten op diverse paden
maar ik denk dat ik meer tijd bespaar door terug naar de auto te fietsen
ipv. te lopen ;)

De meeste mensen verkijken zich ook gruwelijk in het daadwerkelijke
gewicht van hun eigen bike. Bandje met meer grip, houdertje hier en
hendeltje daar. Een fully van 12 - 13 is heel netjes qua gewicht.
Jaren geleden eens een weegwedstrijd gehouden tijdens een weekend
in de Ardennen. Meeste mensen zaten er 2 kilo naast. En guess what,
ze hadden het niet eens in de gaten omdat ze geen vergelijk hadden.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Een Scale van 6,22kg en een Spark van 7,86kg, specs: https://www.bikerumor.com/2018/03/27/bf ... ark-scale/" onclick="window.open(this.href);return false;. Hoe degelijk zou dat zijn :winkie: ...
En een Genius komt eraan!
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
bonzaiking
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 629
Lid geworden op: zo 28 februari 2016, 21:49
Mijn mountainbike: gt zaskar/ superior team 29er

Pat ik vind jou fietsen erg zwaar ik wordt al moe van de gedachte er op te fietsen
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

ultimateme schreef:En voor €3499 koop je een 'middle of the range' model Lux dat 11.1KG weegt uit de doos. Zo onwaarschijnlijk zijn waardes van 11 tot 11.5 kg toch helemaal niet? Voor een full suspension marathon fiets althans.
Zonder dat ik de specs gezien heb gok ik dat dat zonder pedalen, met xc-bandjes, zonder dropper en fabrieksopgave van het gewicht is? Ik denk echt dat die 11.1kg rijklaar halen nog wel wat tuning (dus geld uitgeven) betekent. En vrijwel onmogelijk wordt als je de bike trailgericht wilt opbouwen, dus met ~2.4 banden, dropper, grotere schijven en pedalen met wat meer oppervlak dan een paar eggbeaters.

Buitenlandwaardig is idd een rekbaar begrip, maar ik bedoel daarmee dat je serieus stenige paden met wat vaart kunt afdalen zonder al te grote zorgen over lekke banden of anderszins falend materiaal (en dat voor langere tijd, niet voor één wedstrijd of dagtocht).
Leuk plaatje, maar ik vermoed dat het voor de meesten hier niet weggelegd is om zoiets op een starre singlespeed te doen. Lijkt me niet realistisch om zo'n fiets voor een brede doelgroep buitenlandwaardig te noemen.

Ik zit wat gewicht inschattingen betreft aardig op de lijn van Pat's post.
Vaak wordt gewicht van een fiets onderschat of op z'n minst optimistisch aangegeven. Gemeten door met en zonder fiets op een personenweegschaal te gaan staan bijvoorbeeld, het komt voor :)
Of men gaat af op fabrieksopgaves, die zijn vrijwel altijd voor de kleinste maat, zonder pedalen en soms zelfs zonder lak. in elk geval zelden een rijklaar gewicht van een M of L, wat toch de meest voorkomende maten zijn.

Maar om toch nog even terug te linken naar de openingspost: een 9kg fiets is naar mijn idee een xc-gerichte hardtail voor gebruik op niet al te ruig terrein. Waarmee zo'n fiets voor mij persoonlijk niet interessant meer is.
En een betrouwbare trailfully met 120~140mm veerweg, dropper, Nobby Nics 2.35 (toch min of meer de ondergrens qua trailband) en trailpedalen op 12kg krijgen kost je echt heel veel centjes. Dat betekent een top of the line carbon frame, duurste schakelgroep en remmen, carbon crank en stuur, een pakketje tita bouten, afbetaalregelingetje bij Enve (oid) voor de wielen en geen milliliter teveel latex in de bandjes...

Beter is het om gewoon lekker op je fiets te stappen waarvan je helemaal niet weet hoe zwaar-ie is. Een kg-tje zit bij de meesten vooral in de weg tussen de oren...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 4&t=132150" onclick="window.open(this.href);return false;

Op pagina 3 een schatting van de prijs.

En als laatste opmerking, wat Kermit al aangeeft, om de fiets dus ook 'buitenland-klaar' te maken, dan zit je meteen op bijna 12 kg. Waarbij dus wel op het gewicht gelet is, maar niet gek gedaan is.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
maatchen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 6 oktober 2008, 22:52

kermit schreef:
ultimateme schreef:En voor €3499 koop je een 'middle of the range' model Lux dat 11.1KG weegt uit de doos. Zo onwaarschijnlijk zijn waardes van 11 tot 11.5 kg toch helemaal niet? Voor een full suspension marathon fiets althans.
Zonder dat ik de specs gezien heb gok ik dat dat zonder pedalen, met xc-bandjes, zonder dropper en fabrieksopgave van het gewicht is? Ik denk echt dat die 11.1kg rijklaar halen nog wel wat tuning (dus geld uitgeven) betekent. En vrijwel onmogelijk wordt als je de bike trailgericht wilt opbouwen, dus met ~2.4 banden, dropper, grotere schijven en pedalen met wat meer oppervlak dan een paar eggbeaters.

Buitenlandwaardig is idd een rekbaar begrip, maar ik bedoel daarmee dat je serieus stenige paden met wat vaart kunt afdalen zonder al te grote zorgen over lekke banden of anderszins falend materiaal (en dat voor langere tijd, niet voor één wedstrijd of dagtocht).
Ja, zeer rekbaar aangezien de meesten in de verste verte niet het potentiaal uit hun fiets halen (dat er in zit). Ik waarschijnlijk ook niet. Ongeacht of dat nu een XC-hardtail of een trailfully is. Wilde nu verder wat schrijven over ......
Leuk plaatje, maar ik vermoed dat het voor de meesten hier niet weggelegd is om zoiets op een starre singlespeed te doen. Lijkt me niet realistisch om zo'n fiets voor een brede doelgroep buitenlandwaardig te noemen.
...... maar zie dat je die optie al zelf aanstipt. Over het algemeen heb ik weinig prpblemen met een starre fiets als ik met anderen aan het fietsen ben. Natuurlijk gaan die wat harder naar beneden als het rotsig wordt maar een tocht bestaat zelden alleen uit een rotsige afdaling dus dat haal ik al gauw weer bij op stukken waar een lichte starre fiets in het voordeel is (of in ieder geval niet in het nadeel) en een iets groter motortje niet weg is.
Is al lang gelden dat ik voorzichtig peilde of een gezamelijk tochtje met starre fiets te doen is of dat ik beter een fully med kan nemen. Die meewarige blikken als ik op het afgesproken ontmoetingspunt mijn fiets van de auto til neem ik dan maar voor lief. Die verdwijnen vanzelf onderweg.
Heb trailmarathons met starre fiets van rond de 9,5 kilo gedaan en krijg dan steevast te horen dat ik met een fully veel sneller zou hebben gefietst. Maar als ik vraag hoeveel sneller op een eindtijd van 8 uur, krijg ik nooit een antwoord.
Ik zit wat gewicht inschattingen betreft aardig op de lijn van Pat's post.
Vaak wordt gewicht van een fiets onderschat of op z'n minst optimistisch aangegeven. Gemeten door met en zonder fiets op een personenweegschaal te gaan staan bijvoorbeeld, het komt voor :)
Of men gaat af op fabrieksopgaves, die zijn vrijwel altijd voor de kleinste maat, zonder pedalen en soms zelfs zonder lak. in elk geval zelden een rijklaar gewicht van een M of L, wat toch de meest voorkomende maten zijn.

Maar om toch nog even terug te linken naar de openingspost: een 9kg fiets is naar mijn idee een xc-gerichte hardtail voor gebruik op niet al te ruig terrein. Waarmee zo'n fiets voor mij persoonlijk niet interessant meer is.
En een betrouwbare trailfully met 120~140mm veerweg, dropper, Nobby Nics 2.35 (toch min of meer de ondergrens qua trailband) en trailpedalen op 12kg krijgen kost je echt heel veel centjes. Dat betekent een top of the line carbon frame, duurste schakelgroep en remmen, carbon crank en stuur, een pakketje tita bouten, afbetaalregelingetje bij Enve (oid) voor de wielen en geen milliliter teveel latex in de bandjes...

Beter is het om gewoon lekker op je fiets te stappen waarvan je helemaal niet weet hoe zwaar-ie is. Een kg-tje zit bij de meesten vooral in de weg tussen de oren...
Ja, als het echt hard (en alleen maar) naar beneden gaat speelt een kilo meer of minder toch geen rol.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

maatchen schreef:Heb trailmarathons met starre fiets van rond de 9,5 kilo gedaan en krijg dan steevast te horen dat ik met een fully veel sneller zou hebben gefietst. Maar als ik vraag hoeveel sneller op een eindtijd van 8 uur, krijg ik nooit een antwoord.
Als je op zo een rit niet minstens een half uur weet te winnen op een zwaardere fully, dan ben of extreem goed getraind. Of het was nu niet zo een heel spannende rit.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
maatchen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 6 oktober 2008, 22:52

Ja, mij hoor je niet klagen over schouders en rug na acht uur in het zadel, volk met fully's wel.
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2916
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Ach, ik ben van een 9kg hardtail, naar een 10kg fully, naar een 14kg fatbike naar een 12,5kg plus hardtail gegaan, en op de zwaarste fietsen heb ik de meeste lol.
Bird Aeris 9 blurple
maatchen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 6 oktober 2008, 22:52

Ach, ik heb eigenlijk altijd lol op welke fiets dan ook. Fietste ooit een tocht van een uur of drie, vier op een oude herenfiets zonder banden. Fantastisch epische rit die nog steeds hoog op mijn lijstje van favorieten staat.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Dat was een bierfiets? :bier:
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
maatchen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 6 oktober 2008, 22:52

Nee, een wrak, joh.
Gebruikersavatar
Opperhoofd
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1813
Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur

Ik ben mijn Procaliber naar < 10 kg aan het wijzigen. Dit met normale banden (non Schwalbe)

Gewoon voor de lol, dat is deel van de hobby.
Qua rijtijd op die fiets is het niet zo veel (n+1) dus allemaal heel nutteloos, wel leuk.
maatchen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 6 oktober 2008, 22:52

Wat is er abnormaal aan Schwalbe?
Mtb1988
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 327
Lid geworden op: ma 16 april 2018, 22:10
Mijn mountainbike: Assen
Contacteer:

Mijn fiets weegt 11,4 kg, maatje XL inclusief Swat tool / 2 bidonhouders en pedalen.

Banden zijn al tubeless. Wielset nog standaard zoals geleverd in een Specialized Chisel.
https://kvscycling.com/ - mijn fiets blog!
https://www.instagram.com/kvs.cycling/ - Instagram van KVS Cycling
Plaats reactie