Kleding in de kou

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Gebruikersavatar
Luc151
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: do 9 mei 2013, 09:45
Mijn mountainbike: onbelangrijk

Kapitein Iglo schreef:
Luc151 schreef:Het kan nog gekker, ik kom op mijn avond rondje regelmatig iemand tegen met alleen een korte broek en een hemd aan, zo'n wit hemd zonder mouwen.
Beetje lullig, al verdwaald sinds de zomer en jij wijst hem niet ff de weg.
kan je wel zeggen, hij was inderdaad behoorlijk de weg kwijt.

maar toch alle respect, op een gewone fiets met 2 fietstassen, en ging mij schat ik met een gangetje van ongeveer 30 voorbij.
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

Bokmaaa schreef:Vorig jaar ben ik op een gegeven koude ochtend omgedraaid en ben ik linea recta naar de LBS gereden om deze handschoenen te kopen. Geen enkel stukje onderzoek gedaan, maar tot nu toe werkt het perfect! Ook met de temparaturen van de afgelopen week zitten ze erg fijn. De eerste 10 minuten was fris, maar eenmaal op stoom zijn ze perfect.
Correctie op bovenstaande. Gisterochtend een poging gedaan tot een rondje, maar binnen 5km stond ik weer naast de auto met compleet gevoelloze vingers. -9 en harde wind werden de vingertjes teveel, wat een pijnlijke ervaring was dat! Zowel het koud worden als het ontdooien in de auto!
bonzaiking
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 629
Lid geworden op: zo 28 februari 2016, 21:49
Mijn mountainbike: gt zaskar/ superior team 29er

Ik had gisteren middag nergens last van
31 km gefietst met bbb subzero handschoenen
Echt een aanrader die handschoenen boven 0 zelfs te warm
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Bij -6 en droog weer:

Bovenkant:
Odlo thermondergoed lange mouw
Gore Bikewear shirt met lange mouw, niet winddicht
Gore Bikewear softshell winddicht
Onder:
Korte Bib met beenstukken
Daarover Gore Bikewear lange broek zonder zeem (met winddichte panels onderbuik, voorkant benen)
Voeten:
Northwave Celsius, met dikke wandelsokken, en neopreen schoenhoezen bij min-temperaturen
Handen:
Warme wind- en waterdichte handschoenen Gore.
Hoofd:
Onder mijn gewone XC-helm een winddichte muts/cap van Gore (alleen een buff als het rond vriespunt is of net erboven).
Buff om mijn nek.

Als het nat is, modder, sneeuw, en rond vriespunt:
Dan doe ik evt een extra regenjas aan als extra laag.
En als tgv veel moeten lopen in sneeuw/modder mijn tenen ijskoud zou worden, dan heb ik voetwarmers vd Decathlon bij me. Als we dan een uur of 4 fietsen doe ik die tijdens de pauze halverwege in mijn schoenen, dan kom ik thuis met warme voetjes (en dan geen pijn tenen onder de douche).

Camelbak: altijd een reserve droge laag mee. En de slang is geisoleerd, met neopreen en rubber mondstuk, dus altijd stromend water onderweg.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

aurelius schreef:...
Camelbak: altijd een reserve droge laag mee. En de slang is geisoleerd, met neopreen en rubber mondstuk, dus altijd stromend water onderweg.
Goede tip. Is die isolatie zo te koop of heb je dat zelf gefabriekt..?
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Nee, gekocht, even dit linkje ter voorbeeld, maar bij diverse webshops Nl/Dtsl te krijgen: http://www.ebay.nl/itm/Black-Insulated- ... 1333313705" onclick="window.open(this.href);return false;.

Errug handig.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16850
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Drank terugblazen zodat de slang leeg is werkt ook ;-)
Helpt in de zomer ook tegen een vies warme eerste slok.

Kleding is zo persoonlijk, ik moet bijvoorbeeld echt geen Buff om mijn hals doen of een winddichte helmmuts dragen. Veel te warm voor mij.

Van koude voeten heb ik dan bijvoorbeeld weer niet snel last, in tegenstelling tot mijn handen: die zijn bij vorst het eerste kwartier geheid koud, wat ik ook aantrek. Daarna beginnen mijn handen te zweten en wissel ik de dikke voor wat dunnere handschoenen. Zolang ik blijf bewegen krijg ik daarna geen koude handen meer.

Met dit weer heb ik genoeg aan een lang ondershirt (Brynje, echt superspul!), een kort of lang gewoon shirt en een Gore windstopperjas met winddichte voor- en gewone achterkant. Broek een korte bib met zeem en daaroverheen een lange Endura "baggy".
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Vliegende ton
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 257
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 14:03

Grappig herken mij heel erg in de GoreBikeWear spullen...niet de meest sexy qua kleurstelling maar elke keer zo opgewassen voor de job wat het moet doen!
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2468
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Ik ben tegenwoordig ook van de laagjes thermo en windstopper.
Meeste is hier al gezegd, paar aanvullingen:

Ik besteedde tot de vorige winter niet echt aandacht aan wat ik aan had, “een winterjack”. Maar sinds ik 12-15 kg ben afgevallen komt het veel nauwer. Extra laagjes eerder in het seizoen, koude handen en voeten nooit eerder last van gehad. Lichaamseigen “isolatie” is een factor.

En zeg 25 jaar geleden had ik geen ademend bikewear maar het toch niet koud. De fix was een 3mm neopreen onderhemd en neopreen open palm wanten van het windsurfen. Cheap, warm en winddicht, ik zou het echte koukleumen nog durven aanraden

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
bonzaiking
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 629
Lid geworden op: zo 28 februari 2016, 21:49
Mijn mountainbike: gt zaskar/ superior team 29er

Van middag eerste ritje met shirt korte mouw heerlijk!!!
Laat de zomer maar komen :-q
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3300
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Zelfs een lange broek was vandaag veel te warm...kwam ik te laat achter. :-(
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

Zaterdagmiddag (-1) een rondje met thermolegging, windblokker ondershirt en windblokker jas gedaan.. WARM!! Een paar dagen eerder nog met bevroren vingers afgehaakt.. wat een verschil maken die paar graden dan.
maatchen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 6 oktober 2008, 22:52

Dennisvdb schreef:Vorige week ook gefietst met korte broek met kniebeschermers, merino shirtje en een 100% jersey met mijn zomerhandschoenen en Five-ten Freeriders. Geen centje pijn.

Watjes!
Precies. Heb gewoonlijk ook blote kuiten tot ongeveer -15. En meestal gewoon zo'n windbreaker met netting rugpand en een triutje met lange mouwen. Zie vaak al bij +10 mensen met buffjes en dergelijke fietsen. Ja, dan kom je er niet meer uit als het rond nul wordt.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2181
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Je kunt alleen de mate waarin je last van kou hebt maar heel beperkt trainen...

Zaterdag met mijn vriendi gereden.
zij: zweetshirtje, shirt met lange mouwen en een dunne zomerjas en lange broek en dunne sokken en zomerhandschoenen.

Ik: zweetshirt van Castelli, lange mouwen shirt (dik) van ION, Craft -5winterjas en windstopper jas van Craft eroverheen.
Onder: bib, lange extra warme craft broek, baggy, kniebeschermers+ de dikste sealskins erover en de -10 sealskins winterhandschoenen, ding onder mn helm....en pas na 45min op tempratuur.

Aan de andere kant, bij 20gr ontploft zij bijna terwijl ik uren kan sporten met een hartslag van 180 bij 45gr in de volle zon.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Geloof dat vrouwen van nature ongeveer bij 7 graden verschil hetzelfde voelen..

Dat heeft God gedaan om rokjesdag te vervoegen :D
Waar woke is, is vuur
Plaats reactie