Kleding in de kou

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

Vandaag - gezien de vrieskou - de kans gehad om te kijken of mijn 'Jacket 4 Seasons II Red' met alleen een 'Base Layer Long Sleeve' (beide van Futurum) eronder echt tot ongeveer -5 graden warm genoeg is, zoals op de website van Futurum wordt gezegd. Tot nu toe was mijn minimumtemperatuur met die kleding +2° en dat ging heel goed. Vanochtend was het tijdens mijn tocht gemiddeld -2.3° C, maar er waren stukken met -4° en een matige wind op kop. En inderdaad: het ging prima, alleen met wind op kop had ik soms even het gevoel dat het wel iets warmer mocht zijn, maar echt koud kreeg ik het niet. Als handschoenen had ik een paar gratis fleece handschoenen aan, die ik eens uit een enveloppe van een of ander goed doel had gehaald. Ging ook prima. Ik heb iets minder dan een uur gereden, dus het kan dat bij veel langere ritten de kou toch beter voelbaar wordt (vooral aan de handen), maar dit ging zonder enig probleem. Nu is gemiddeld -2.3 nog geen -5, maar toch...
Laatst gewijzigd door janvangastel op di 27 februari 2018, 19:19, 2 keer totaal gewijzigd.
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Fleece handschoenen bij -2? Brrrr...
Een paar weken geleden 3,5 uur met -4/-5 gereden in Zuid Limburg
en was blij met de Gripgrab Polaris handschoenen.

Redelijk persoonlijk altijd. Ik draag bij een paar graden onder nul
meestal met 3 / 4 laagjes aan. En jep, ik ben een koukleum.
Afgelopen nachtrit kreeg ik nog de vraag op welke expeditie ik ging ;)
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

Vorig jaar ben ik op een gegeven koude ochtend omgedraaid en ben ik linea recta naar de LBS gereden om deze handschoenen te kopen. Geen enkel stukje onderzoek gedaan, maar tot nu toe werkt het perfect! Ook met de temparaturen van de afgelopen week zitten ze erg fijn. De eerste 10 minuten was fris, maar eenmaal op stoom zijn ze perfect.
Bor de Wolf
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 318
Lid geworden op: zo 29 december 2013, 21:17

Pat. schreef:Fleece handschoenen bij -2? Brrrr...
Ik ging gistermorgen tijdens mijn woon-werk ritje nog iemand voorbij die zonder handschoenen fietste. Bij -6. :o
wibas
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 802
Lid geworden op: ma 29 december 2008, 15:20
Mijn mountainbike: Cannondale FSI-1 Cannondale scalpel

zag afgelopen weekend bij Kuurne Brussel Kuurne dat er zat prof met blote vingers fietste. en korte broek.
Naar mij mening gekke werk.
Gebruikersavatar
Luc151
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: do 9 mei 2013, 09:45
Mijn mountainbike: onbelangrijk

Het kan nog gekker, ik kom op mijn avond rondje regelmatig iemand tegen met alleen een korte broek en een hemd aan, zo'n wit hemd zonder mouwen.
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 891
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

Vorige week ook gefietst met korte broek met kniebeschermers, merino shirtje en een 100% jersey met mijn zomerhandschoenen en Five-ten Freeriders. Geen centje pijn.

Watjes!
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Man ik wou dat ik dat kon, als ik met dit weer wil gaan fietsen dan moet ik een Eskimo outfit aan.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Luc151 schreef:Het kan nog gekker, ik kom op mijn avond rondje regelmatig iemand tegen met alleen een korte broek en een hemd aan, zo'n wit hemd zonder mouwen.
Beetje lullig, al verdwaald sinds de zomer en jij wijst hem niet ff de weg.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Wat handschoenen betreft, die moeten voor mij vooral niet te warm zijn. Geen voering, geen padding en ook geen elastische boord om de pols.
Ik heb meerdere handschoenen geprobeerd, maar kom altijd terug op 10 jaar oude handschoenen die ik in mijn scootertijd bij de Aldi heb opgepikt.
Het enige wat op de handschoenen staat is "Ultra Tec III". Dit blijkt een soort winddicht membraan te zijn.
Mijn vriendin kocht laatst een paar van deze: Roeckl Rajola. Dit is dus alles wat ik niet wil, maar zij vind ze heerlijk.

Mijn beste aankoop voor de winter ever is een Gore Power Trail Windstopper. Ik draag hieronder enkel een baselayer van Decathlon (en een broek enzo).
Gister avond nog een ritje mee gedaan bij -5 en flinke wind. Ik had het ijs in mijn bidon en op mijn voorhoofd staan, maar bleef verder lekker warm.
Het meest geniale aan dit jack is de kraag. Die heeft een stukje stof die zo achter in de kraag genaaid is dat hij netjes op je nek aansluit zodra je in fietspositie zit.
Dus altijd winddicht zonder dat het oncomfortabel strak gaat zitten.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Zweet je je niet helemaal te pletter in zo'n windstopper softshell?
Ik heb een Santini windstopper en daaronder een Craft thermoshirt, maar ben al vrij snel nat van het zweet wat niet weg kan door de windstopper.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Mijn beste aankopen in de winter zijn de zomerjersey's die in de aanbieding zijn. :-D
Shaggadellick
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 846
Lid geworden op: wo 19 mei 2010, 09:02
Mijn mountainbike: 2014 Canyon Nerve 8.0 AL 27 Scott Spark 700RC Pro, Cube 2016 Reaction GTC Race Custom build

Het verschilt natuurlijk ook per individu hoe koud ie het heeft in de winter. De ene heeft meer laagjes kleding aan dan de ander.
Ikzelf draag altijd één thermoshirt/windstopper onder mijn windstopperjacket (Castelli/Sportful). Daaronder een goede windstopper broek. De handschoenen heb ik de Element 3.0 van Specialized en overschoenen van GripGrab "Artic". Oja en een sofshell (windstopper) muts onder je helm, houd je hoofd ook lekker warm.

Zo kom ik de winter wel door op mijn bike :-q
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

@ awinkel
Dat is juist de reden dat ik dit jack kocht. Ik zweet namelijk redelijk snel en dat is echt het nummer 1 probleem als het koud is.
Ik zweette met mijn laagjes systeem teveel door gebrek aan ademend vermogen van mijn Sportfull shell jacket.
Dat ding is daarnaast zo dun dat de stof zelf ijskoud wordt en zo het zweet wat niet weg kan afkoelt ipv afvoert.
Het is beter dan niets en het is handig in het tussenseizoen, maar werkt zeker in de winter lang niet zo goed als Gore Windstopper.

Voordat ik dit jack kocht heb ik een beetje research gedaan naar kledingsystemen. Duur geintje namelijk om lukraak een paar jasjes te proberen.
Kwam allemaal mooie dingen tegen zoals natuurlijk het 3 lagen systeem, maar ook het originele softshell systeem: Pile and Pertex (Buffalo systems) en Directionality van Paramo, wat volgens het merk niet zomaar ademt, maar ook de juiste kant op ademt.
Allemaal leuk, maar als je Gore al duur vind, dan schrik je je bij dat spul helemaal de tandjes.

Eigenlijk zijn er voor intensieve activiteiten in koud weer maar twee dingen die belangrijk zijn.
Dat je droog blijft (ademend vermogen of eigenlijk vochtafvoerend vermogen) en bescherming tegen de wind.

@Shaggadellick
Zo persoonlijk is het ook. Daarnaast zweet de een ook eerder dan de ander. Na een half uur in het bos is een muts bij mij bijvoorbeeld helemaal doorweekt, dan bevriest mijn kop alsnog.
Shaggadellick
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 846
Lid geworden op: wo 19 mei 2010, 09:02
Mijn mountainbike: 2014 Canyon Nerve 8.0 AL 27 Scott Spark 700RC Pro, Cube 2016 Reaction GTC Race Custom build

Flow&Co schreef:@ awinkel
Dat is juist de reden dat ik dit jack kocht. Ik zweet namelijk redelijk snel en dat is echt het nummer 1 probleem als het koud is.
Ik zweette met mijn laagjes systeem teveel door gebrek aan ademend vermogen van mijn Sportfull shell jacket.
Dat ding is daarnaast zo dun dat de stof zelf ijskoud wordt en zo het zweet wat niet weg kan afkoelt ipv afvoert.
Het is beter dan niets en het is handig in het tussenseizoen, maar werkt zeker in de winter lang niet zo goed als Gore Windstopper.

Voordat ik dit jack kocht heb ik een beetje research gedaan naar kledingsystemen. Duur geintje namelijk om lukraak een paar jasjes te proberen.
Kwam allemaal mooie dingen tegen zoals natuurlijk het 3 lagen systeem, maar ook het originele softshell systeem: Pile and Pertex (Buffalo systems) en Directionality van Paramo, wat volgens het merk niet zomaar ademt, maar ook de juiste kant op ademt.
Allemaal leuk, maar als je Gore al duur vind, dan schrik je je bij dat spul helemaal de tandjes.

Eigenlijk zijn er voor intensieve activiteiten in koud weer maar twee dingen die belangrijk zijn.
Dat je droog blijft (ademend vermogen of eigenlijk vochtafvoerend vermogen) en bescherming tegen de wind.

@Shaggadellick
Zo persoonlijk is het ook. Daarnaast zweet de een ook eerder dan de ander. Na een half uur in het bos is een muts bij mij bijvoorbeeld helemaal doorweekt, dan bevriest mijn kop alsnog.

@Flow&Co
dat klopt helemaal. Ik zweet ook maar niet zo veel en dat scheelt zeker een hoop. Ik heb alleen lang moeten zoeken naar een paar handschoenen en overschoenen waar ik echt tevreden over ben. Nu kan ik vol vertrouwen de kou tegemoet :winkie:
Echter scheelt het natuurlijk ook of je alleen in de bossen rijd en/of ook nog op de weg. Tis voor mij 26 km (heen) op fiets naar de Loonse en Drunense duinen en ook weer 26 km terug naar huis. Dan voel je de kou/wind op de veel meer als in de bossen. En vooral nu in deze kou en wind.... Zonder de wind is het zeker te doen...althans voor mij :winkie: Er zullen hier op het forum vast en zekers bikkels bij zitten die er geen problemen mee hebben :-q
Plaats reactie