Trail onderhoud, of gewoon doorfietsen?

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Op sommige routes is het duidelijk dat er onderhoud gedaan wordt, maar bijv op mijn thuis rondje in Eersel is dat niet het geval. Afgelopen zondag weer een rondje gedaan en het viel me op dat er nogal wat bomen over het pad lagen na de storm van afgelopen week. Ik was midden op de dag (moest eerst nog wat stucen in huis), dus er moeten al een hoop mensen deze omgevallen bomen gepasseerd zijn, er waren iig genoeg sporen te zien. Maar even aan de kant leggen is dan teveel gevraagd ofzo. Bij de 2de en 3de boom kreeg ik gelukkig hulp van een aantal passerende MTBers, maar of die de boom ook aan de kant gelegd hadden als ik daar niet aan het klooien was geweest weet ik niet.

Dus, fiets je lekker door bij obstakels, of doe je er wat aan?
bonzaiking
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 629
Lid geworden op: zo 28 februari 2016, 21:49
Mijn mountainbike: gt zaskar/ superior team 29er

Gooi alles aan de kant :-q
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1392
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

Als het echt in de weg ligt en niet te groot/zwaar is leg ik het aan de kant.
Als het echt te groot is maak ik een foto en onhoudt ik de locatie dmv google-maps en stuur ik bij thuiskomst een mail naar de organisatie die de route beheert/onderhoud. Werkt perfect zo hier in de Maashorst.
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Hangt toch wel van het obstakel af, ik ga niet voor elk takje van de fiets.
Maar ik ben absoluut niet met rondetijden e.d. bezig dus even afstappen vind ik geen enkel bezwaar.

Maarre, zoals ik me de route van Eersel herinner (al jaren niet meer geweest) is elk obstakel daar eigenlijk welkom ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

Het ligt er aan hoe storend het is, en of ik het zelf fatsoenlijk aan de kant krijg. Takken die echt in de weg liggen gooi ik aan de kant, als ze makkelijk te springen of rijden zijn laat ik ze liggen.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3239
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Stap al rijdend af, spring er over heen, en door !
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Ja, takken laat ik ook liggen. Dit waren bomen van 15-20cm dik. In je eentje net te verplaatsen. De laatste lag wel heel klote, net na een lekkere kombocht (ja, die zijn er ook 3) en dan vol in de remmen anders mis je een oog. Paar jaar geleden nog een schansje gemaakt over een boom heen omdat deze niet te verplaatsen was. Maar vreemd genoeg worden zulke bomen dan wel na een paar weken doorgezaagd, dus er is iemand die onderhoud pleegt in Eersel :)

@tiewrap: als ne echte CX-ert!
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Als ik de boom kan nemen hop ik eroverheen, leuk, een technical trail feature... maar als het een niet noemenswaardig ding is haal ik hem weg, met mijn fietsmaten.

En in Zuid Limburg kunnen omgewaaide bomen op de vaste routes gemeld worden via de website van het Routepunt van de VVV site. Even zoeken, linkje vinden en aanklikken, en melden maar.
Via de VVV wordt de boom dan verwijderd.
https://www.vvvzuidlimburg.nl/te-doen-i ... d-limburg/#" onclick="window.open(this.href);return false;.
(even naar beneden scrollen naar Tips en Verbeterpunten, en 'deze link' aanklikken, https://www.vvvzuidlimburg.nl/te-doen-i ... d-limburg/" onclick="window.open(this.href);return false;.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Ik heb een stukje trail vlak bij mijn huis waar ik wel eens wat onderhoud doe zoals snoeien en takken weghalen. Wat ik vaker doe is takken neergooien waar een poging gedaan wordt rechtdoor te steken in plaats van de bocht te nemen. Ook klimmetjes zijn al snel te moeilijk en worden verlegd vanwege mul zand of een worteltje.
Het rare is dat dat elke week weer opnieuw moet omdat daar wel de moeite genomen wordt om het weg te halen.
"This species has amused itself to death"
Gebruikersavatar
sik
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1324
Lid geworden op: wo 9 november 2005, 23:23
Contacteer:

hier gebeurd precies hetzelfde als "kan niet meer" beschrijft. :-{

ik ken de route van eersel niet, maar voor aangelegde routes zoals vlaardingen of de utrechtse heuvelrug geldt het volgende:
wanneer een hoop mensen om de omgevallen boom heen rijden, dan rijden ze niet alleen een stukje door de blubber, maar leggen ze de blubber die aan hun banden blijft plakken vervolgens weer op de trail neer.
de zwakke plek die daardoor ontstaat kost meer herstelwerk dan het verplaatsen of doorzagen van een boompje.
je helpt de vrijwilligers dus enorm door boompjes opzij te leggen of misschien zelfs na een flinke storm een klapzaagje in je rugzak te stoppen.
Gebruikersavatar
qeubee rider
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 258
Lid geworden op: zo 4 mei 2014, 20:10
Mijn mountainbike: Olympia bullet Turboprop

Altijd bij me :winkie:

Afbeelding


Als t niet te groot is gooi ik m ook ff aan de kant, anders erger ik me er de volgende keer weer aan. Kleinere kun je vaak ook al rijdend een trap geven :-q
lead in the back and let others believe they are in front :tong
... °/__ /™
( + ) ¶=( + ) ...:::::::::::
Rilson
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1822
Lid geworden op: di 7 juni 2011, 12:55
Mijn mountainbike: Salsa, Kona, Banshee
Contacteer:

Meestal worden bij ons de takken of kleine bomen door het plaatselijke wandelaarsgilde over de route gelegd, vaak kan ik hier wel overheen dus gun ik ze niet het plezier dat ze mij laten afstappen.
Echt omgewaaide grote bomen laat ik liggen, ga ik mijn rug niet aan wagen :winkie:
Citaat:
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost
hurck
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 419
Lid geworden op: ma 7 maart 2011, 11:17

Lol, in mijn buurt hebben ze dat precies opgegeven. Al lang geleden dat ik dat nog tegenkwam.

Omgewaaide bomen hangt er vanaf waar ze liggen. Als ik hem zelf verplaatst krijg doe ik dat meestal wel behalve zoals hier boven aangehaald er een uitdaging inzit om hem als technical feature te nemen :) dan laat ik hem liggen.
Ga zelf ook regelmatig op pad met zaag en/of snoeischaar als de begroeing op sommige singletracks te uitbundig wordt. Kleine moeite, en leuker dan vol bloed op armen en benen thuis te komen van doornen ed...
Gebruikersavatar
de lachende derde
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 763
Lid geworden op: ma 30 april 2012, 13:40
Mijn mountainbike: SC Nomad V4

https://www.raymears.com/Bushcraft_Prod ... lding-Saw/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gaat standaard mee als ik in de Ardennen ben, gebruik hem daar ook continu.
reaction 67
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1893
Lid geworden op: ma 18 mei 2009, 19:57
Mijn mountainbike: Trek Superfly 6
Contacteer:

Ik ruim 't ook op, ook om vermoedelijke gevaarlijke situaties te voorkomen.
Kleine takken schop ik ook aan de kant, hier stoppen we nie voor.
Plaats reactie