Wanneer sterft de term ATB eindelijk uit?

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Ik hoop dat de naam blijft, want ik heb nog een fiets waar ATB op staat, heb geen zin in een boete van de definitie politie. ;-)
ATB kwam natuurlijk voort uit het feit dat wij eerst alleen op asfalt reden en toen opeens offroad konden rijden.
Omdat men niet opeens een tweede fiets ging aanschaffen voor alleen offroad zei marketing dat je met één fiets alle terreinen kon bedwingen.
Nu hebben we allemaal een fiets voor alleen offroad, en is all terrain natuurlijk niet stoer meer.
Daarom is de gravel racer geïntroduceerd, dat is de ware opvolger van de ATB.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Ik heb een ATEM bike. (All Terrain Except Mud Bike.)
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

MTB klonk op een gegeven moment natuurlijk mooier, tenminste volgens de markt en marketeers. In de VS werd het al gebruikt dus op een gegeven moment waaide het over. Feit blijft dat een MTB ook een ATB is, zoals ook een gravelracer of cyclocrosser. Je kan concluderen dat in de loop der jaren de markt zich is gaan splitsen in verschillende groepen waardoor de term ATB niet meer passend was. Ik kan me voorstellen dat de jongere garde geen idee heeft waar we het over hebben :)
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3363
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

FTF (flowtrailfiets)
Everybody bought a new bike!
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

byorka schreef:Ik vind de benaming atb tochten helemaal niet slecht.
Je kunt het hier in Nederland toch ook geen mtb tocht noemen, daarom noenem ze het ook wel een veldrit.
De enige juste term is natuurlijk veldtoertocht want het betreft toertochten over voornamelijk onverharde wegen en paden. Dit om het onderscheid met de wegtoertochten. Net als bij wegtoertochten doet het type fiets waarop die gereden kunnen worden er niet toe. (Veldtoertochten in NL kan je ook prima op een stadsfiets doen.) Naast de term veldtoertocht kan je natuurlijk net zo goed bostoertocht of gewoon onverharde toertocht bezigen.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

bartsince1975 schreef:Mijn god, ik dacht toch echt dat we in 2018 leven. Nou ben ik een ouwe lul die al wat jaartjes meeloopt en weet ik dat de term ATB staat voor All Terrain Bike. Ik dacht toch echt dat die term al halverwege de jaren negentig in de ban gedaan was?

Niemand koopt toch nog een ATB, maar toch hebben we dan nog steeds ATB tochten? Verder zie ik het ook eigenlijk nergens meer, geen ATB meer nieuw te koop, geen ATB clubs (toch). Ik maak me waarschijnlijk ook weer druk om een speld in een hooiberg, maar niemand buiten onze landgrenzen of onder de 35 gaat weten waar je het over hebt.
Volgens mij duurt je vakantie te lang. :-D
"This species has amused itself to death"
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

LOL ben alweer aan het werk. Ik vermaak me het weekend wel weer met de nieuwe terminologie. Ga denk ik een rondje op de ftf.

Volgens mij duurt je vakantie te lang. :-D[/quote]
Pino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: di 18 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Breezer Thunder 1993 en nog het nodige plastic
Contacteer:

Het is toch ATB-fiets?
Alle verzorgers de wielerwereld uit !
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Schoorl ATB route staat er nog steeds op de borden.
Ook "terreinfiets route" ben ik tegengekomen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Victor1977 schreef:MTB klonk op een gegeven moment natuurlijk mooier, tenminste volgens de markt en marketeers. In de VS werd het al gebruikt dus op een gegeven moment waaide het over. Feit blijft dat een MTB ook een ATB is, zoals ook een gravelracer of cyclocrosser.
We gaan een Ferrari die in NL rond rijdt toch ook geen Filerrari noemen... . Dat ding blijft een Ferrari.


Iemand probeerde ooit een mountainbike een atb te noemen, maar dat ding heet nu eenmaal mountainbike.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

aurelius schreef:De ATB kon alles. Toen kreeg je MTB's, al wat specifieker, met daarbinnen weer XC bikes, AM bikes, downhillers, LTHT's, enduro's, trailbikes, fatbikes, e-bikes... Er zijn ook gravelracers, enduro racers, cyclocrossers, voor elk terrein is er wel iets.
Niet helemaal eens: de cyclocrosser is veel ouder dan de ATB/ MTB etc. Die bestond al vele decennia voor we ons door de Amerikaanse commercie de huidige MTB/ATB , een in ons land t.o.v. de cyclocrosser overbodige fiets , lieten opdringe.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Tsjibiti schreef:
aurelius schreef:De ATB kon alles. Toen kreeg je MTB's, al wat specifieker, met daarbinnen weer XC bikes, AM bikes, downhillers, LTHT's, enduro's, trailbikes, fatbikes, e-bikes... Er zijn ook gravelracers, enduro racers, cyclocrossers, voor elk terrein is er wel iets.
Niet helemaal eens: de cyclocrosser is veel ouder dan de ATB/ MTB etc. Die bestond al vele decennia voor we ons door de Amerikaanse commercie de huidige MTB/ATB , een in ons land t.o.v. de cyclocrosser overbodige fiets , lieten opdringe.
Sterker nog, de sport veldrijden is zo oud dat ze voor het rijden in het terrein de enige beschikbare sportfiets pakten die bestond: de racefiets. Het heeft tot in de jaren '70 geduurd voordat de Amerikanen deze fout recht gezet hebben en de mountainbike 'uitvonden'!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

All terrain bike is makkelijker voor de mensen dan mountenbike.
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

bartsince1975 schreef:Mijn god, ik dacht toch echt dat we in 2018 leven. Nou ben ik een ouwe lul die al wat jaartjes meeloopt en weet ik dat de term ATB staat voor All Terrain Bike. Ik dacht toch echt dat die term al halverwege de jaren negentig in de ban gedaan was?

Niemand koopt toch nog een ATB, maar toch hebben we dan nog steeds ATB tochten? Verder zie ik het ook eigenlijk nergens meer, geen ATB meer nieuw te koop, geen ATB clubs (toch). Ik maak me waarschijnlijk ook weer druk om een speld in een hooiberg, maar niemand buiten onze landgrenzen of onder de 35 gaat weten waar je het over hebt.
Ik begrijp werkelijk niet waar je je druk maakt of je jezelf dit afvraagt? Wat boeit het nou welke benaming er aan gegeven werd/wordt/is??

Wat is het volgende?
Een discussie over een dropper? Die benaming zal ook vast njet correct zijn omdat dropper aangeeft alleen te kunnen zakken terwijl ze ook weer terug kunnen keren in hun uitgestrekte positie.

Ga gewoon lekker fietsen op je atb mtb boscrosser of whatever.
Just my 2 cents.
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
Yeee-ti!
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 202
Lid geworden op: vr 28 mei 2010, 20:41
Mijn mountainbike: '93 Yeti Pro FRO, 94' Yeti ARC AS LT, '94 Dean Ti, '09 Yeti ARC, '22 Canyon Lux World Cup CF7

zonoskar schreef:All terrain bike is makkelijker voor de mensen dan mountenbike.
Qua spelling, bedoel je ;)?
Plaats reactie