Zin en onzin van zo licht mogelijk?

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Voor tal van bikers lijkt het essentieel te zijn dat hun bike zo licht mogelijk uitvalt. Vaak worden standaard onderdelen vervangen voor lichtere en veel duurdere onderdelen.
Ik kijk eerder naar betaalbare, functionele, gangbare en bewezen goede onderdelen. Die liefst lekker lang meegaan ook.

Soms wordt fors geïnvesteerd om 1 kilo lichter uit te komen.
1 kilo, denk ik dan.... Dat is ongeveer het verschil tussen een volle en lege bidon... Zelf heb ik eigenlijk nog nooit opgemerkt dat mijn fiets opeens stukken lichter of fijner of sneller fietste met twee lege bidons zelfs... :-{

M.a.w. het gewicht van mijn fiets interesseert me niet zoveel. Binnen bepaalde grenzen natuurlijk. Een fiets van 30 kg. hoeft voor mij nu ook weer niet.

Zelfs op mijn racefiets besteed ik geen geld aan lichtere onderdelen.

Met de aanschaf van een andere wielset Let ik wèl een beetje op gewicht. Met name dat van de velgen. Want samen met je banden vormt dat je roterende massa. En als dat wat lichter uitvalt, merk ik dan weer wèl.

Maar degelijkheid, stijfheid en betrouwbaarheid zullen bij mij altijd prevaleren. Als het dan ook nog licht kan, is dat mooi meegenomen.

Banden idem: ze moeten geschikt zijn voor mijn rijstijl en de omgeving waar ik rijd. En betrouwbaar en een tijdje mee kunnen gaan. Dan pas kijk ik naar gewicht. Zijn er meerdere kandidaten, dan loopt als sluitpost de lichtste uitvoering de hoogste kans.

Is het niet veel handiger om zélf een kilo of 5 of misschien wel 10 af te vallen?

Ben ik nu de enige die er zo over denkt? Of heb ik ergens de boot gemist of snap ik iets niet?

Ik ben benieuwd naar jullie meningen, argumentatie en ervaringen.
Laatst gewijzigd door Ad58 op di 26 maart 2019, 14:27, 2 keer totaal gewijzigd.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik zoek eigenlijk altijd degelijk en betaalbaar. Dan valt lichtgewicht als eis vanzelf door de mand. Ik heb er onlangs wél een keer op gelet, bij mijn nieuwe banden. Maar dan zijn ze gelukkig nog steeds betaalbaar, en degelijk genoeg voor waar ik ze inzet.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Herrick
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 155
Lid geworden op: do 13 oktober 2011, 09:03
Mijn mountainbike: Cube Reaction Pro (2018)

Mee eens. In het grootste deel van Nederland is gewicht sowieso niet zo'n issue aangezien gewichtsbesparing (in mijn optiek) voornamelijk interessant is bij hoogteverschillen. En ja, grootste besparing qua gewicht zal bij de meeste onder ons te behalen zijn door zelf gewicht te verliezen.
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1394
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

Ad58 schreef: di 26 maart 2019, 14:16

Is het niet veel handiger om zélf een kilo of 5 of misschien wel 10 af te vallen?

Vooral dat is ook mijn gedachte.

Vaak is een lichtere fiets mooi meegenomen, maar zolang men een paar kilo te zwaar is heeft dat geen nut in mijn ogen. Vraag me ook af of die superlichte frames daar wel op gebouwd zijn om bijvoorbeeld berijders van 85 kilo of meer te dragen.
En praat natuurlijk stoer om te zeggen dat je fiets onder de 10 kilo is. :winkie:
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
worstkaas
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 529
Lid geworden op: wo 23 april 2014, 12:36
Mijn mountainbike: Canyon Lux 2019

Ik zit prima op gewicht zoals zovele mede mtb-ers.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ik ben niet groot, 1,68m, en weeg 67-68kg. Dan is 'lichtgewicht' vaak ook nog degelijk genoeg.
Het hoeft niet superlichtgewicht te zijn, maar... licht is wel erg lekker!
Zolang mijn fully rond de 11kg max is, incl. droppertje, met relatief lichte wielset, ben ik dik tevreden.
Ik klim veel, verzamel per jaar zo 80.000, soms >100.000hm... dan is licht echt wel lekker. Ook met accelereren, bij 'hollend en stilstaand over trailtjes jagen' voelt een lichte fiets lekker levendig en speels.
Dalen gaat vanzelf, da's de beloning, en het moet ook stevig genoeg blijven om dat probleemloos aan te kunnen. NoNi's zorgen daarbij voor grip en zekerheid, lichter en sneller bandenspul rij ik te snel lek en voelt niet zo safe.

Ook wel eens zware bikes gereden... vind ik echt vervelend, als je het gevoel van lichtere bikes gewend bent.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Ik kan makkelijk een kilootje of 5 missen maar kan dat mentaal niet aan :lol: , behalve het fietsen is er nog zoveel meer lekker en gezellig hé?
Maar voor sommige mensen is het beter dat ze niet nóg eens 5kg gaan afvallen, dan houd je onderhand zo'n fragiel in lycra verpakt anorexia gratenpakhuis over.

Grote verschillen in gewicht voel je echt wel, een fiets van 9kg laat zich makkelijker onder je omgooien en smijten (en vooral naar boven lopen...) dan eentje van 14kg.
Waarmee niet gezegd is dat dit ook enorme tijdswinst gaat opleveren maar in bochtenwerk slalommen en accelereren voel je het goed als er een vedergewicht onder je zadel zit.
Maar de grootste tijdwinst komt nog steeds uit de benen van de biker hoor, en die laatste secondes uit het gewicht van de fiets.

En behalve gewicht zit er nog meer verschil in een Aldi bak van 15kg en een uitgekiende lichtgewicht machine met op detailniveau hoogwaardige onderdelen.

Op zich kan ik de kick van het bouwen van een lichtgewicht fiets wel begrijpen maar heb persoonlijk dan toch liever robuustere spullen die een beetje vergevingsgezind met de falende berijder om gaan.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

En sommige mensen kiezen een stalen fiets. En verwachten dan nog dat dat lekker rijdt. Compleet van het padje, zeg ik.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ad58 schreef: di 26 maart 2019, 14:16 ...
Soms wordt fors geïnvesteerd om 1 kilo lichter uit te komen.
1 kilo, denk ik dan.... Dat is ongeveer het verschil tussen een volle en lege bidon... Zelf heb ik eigenlijk nog nooit opgemerkt dat mijn fiets opeens stukken lichter of fijner of sneller fietste met twee lege bidons zelfs... :-{
...
Als jij die bidon leeg hebt, dan zit die ene kilo in je buik. Dus netto maakt het niets uit en ga je het verschil ook niet merken :wink:


Je moet dus eigenlijk 2 bidons mee nemen en die halverwege gewoon leeg kiepen! :bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Die ene liter is er zo weer uitgezweten hoor :lol:
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Kapitein Iglo schreef: di 26 maart 2019, 15:23 En sommige mensen kiezen een stalen fiets. En verwachten dan nog dat dat lekker rijdt. Compleet van het padje, zeg ik.
Helemaal mee eens! :lol:
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
TaurineR
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 400
Lid geworden op: zo 8 maart 2009, 00:46
Mijn mountainbike: C. FSi

Ad58 schreef: di 26 maart 2019, 14:16 Is het niet veel handiger om zélf een kilo af te vallen?
Als dat niet meer lukt, dan moet je wel iets..
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Na jaren van diepgaand onderzoek, windtunnels, rollenbanken en in het kader van dit vraagstuk met diverse fietsen, waarvan 1 sub 10kg HT, een 12kg FS en een 13kg LTHT voorzien van de meest uiteenlopende parts op diverse parcours en omstandigheden, getest icm met een strak onderhouden rijders gewicht van exact 85, 2372kg, ben ik tot de volgende conclusie gekomen:




Op alle drie moet je trappen :winkie:
De verschillen offroad zijn (voor mij) minimaal.

Natuurlijk, een lichte fiets/wielset zal venijniger accelereren maar ik ben juist van Crest naar Arch overgestapt omdat mijn gewicht op de grens van hun kunnen was (heb ze al een paar keer laten richten). Dus nee, voor mij geen superlichte parts meer. Liever wat reserve zodat ik wat lomper kan doen :)
Laatst gewijzigd door TenZNL op di 26 maart 2019, 17:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

TenZNL schreef: di 26 maart 2019, 16:16 Na jaren van diepgaand onderzoek........... ben ik tot de volgende conclusie gekomen:




Op alle drie moet je trappen :winkie:
:lol: :lol: :lol:
Verrassend, overtuigend!
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Zo zie je maar weer tot welk een onverwachte waardevolle inzichten mijn onbeduidend topic kan leiden....
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Plaats reactie