Hoe kan ik een bike wedstrijd of een toertocht opzetten

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Mtb46
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 393
Lid geworden op: zo 2 januari 2011, 15:42
Mijn mountainbike: Cube reaction 29
Contacteer:

Ik wil graag een tocht of wedstrijd organiseren met een mooi goed doel.
Wie kan mij meer vertellen om dit te gaan opzetten.
Wat komt er allemaal bij kijken?

Alle hulp is welkom

Groetjes Fred
Proud member of http://www.ATBbikers.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://mountainbikeniscool.hyves.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

Locatie in gedachten? Overleg met de eigenaar (of eigenaren!) of hij/zij toestemming ervoor wil geven
Vergunning aanvragen bij de gemeente(s) voor het evenement
Hou niet alleen rekening met de route, maar ook parkeer gelegenheid
Informeer voor de wedstrijd/tocht ook andere gebruikers van het gebied over het evenement
Regel EHBO
Tijdwaarneming
Verzorging (eten/drinken)
Technische ondersteuning
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1392
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

En vergeet zeker ook niet:
Regel vrijwilligers!

zonder kun je nog zoveel willen organiseren, maar zonder vrijwilligers ben je al snel klaar met organiseren.

Verder wat bouwpakker zegt. En vooral ook bij wedstrijden in de openbare ruimte komen weer speciale regels kijken ivm wegafzettingen en dergelijke dacht ik. Toertochten zijn wat makkelijker te organiseren.
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Als je zelf weleens een toertocht of wedstrijd hebt gereden weet je waar je op moet letten.

Dan rest alleen nog het in contact komen met mensen die het vaker gedaan hebben.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Of werk samen met een club die vaker toertochten organiseert.
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

Denk goed na welke opzet je wilt toepassen en welke verantwoordelijkheid er komt kijken bij de keuze die je maakt.

Indien je met een inschrijving werkt (toertocht principe) dan dien je als organisatie bijna altijd een vergunning aan te vragen. Met alle vervelende verplichtingen die daar bij horen. Verkeersregelaars, verzekeringen, EHBO, aanrijdroutes tbv de hulpdiensten, parkeren, brandweer, afval, toiletten etc. etc. Zijn allemaal kosten welke je moet maken en dus niet ten goede kunnen komen van het goede doel. Geloof me als ik zeg dat er vele uren gaan zitten in onderhoud met oa. de gemeente en daar wordt je lang niet altijd vrolijk van.

Als je faciliteert (inschrijvingsgeld vraagt) ben je mogelijk ook (hoofdelijk) aansprakelijk of laakbaar als er iets misgaat. Denk hierbij aan persoonlijk letsel maar ook aan beschadigingen van eigendommen van derden door deelnemers. Nu zullen de deelnemers prima accepteren dat zij deelnemen op eigen risico. Maar stel je eens voor wat er ernstigs gebeurd en een werkgever moet een jaar loon betalen aan iemand die tijdens jouw tocht in de kreukels is geraakt. Zij (of hun verzekering) zullen op zoek gaan naar iemand die zij aansprakelijk zouden kunnen stellen voor de geleden schade.

Je zou je deelnemers kunnen vragen om een vrijwillige donatie en het op te zetten als bv. een let's ride.
Dan is het veel gemakkelijker om deelnemers te wijzen op eigen risico en verantwoordelijkheid.
Jij fiets een rondje en anderen rijden eenvoudigweg achter jou aan.

Zoek een sponsor (lokale LBS of sportschool oid) en regel een (klein) hapje/drankje achteraf zodat je met de pet rond kan gaan.
Mogelijk zijn sponsors bereid om een donatie te doen bij een bepaald aantal deelnemers of gezamenlijk aantal km's.

Het lijkt misschien wat vergezocht. Maar voorkomen is beter dan genezen.
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3363
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Als orga ben je niet per se altijd aansprakelijk voor alles, maar je hebt wel een zorgplicht, en als je daar niet aan hebt voldaan als er wat gebeurt ben je inderdaad de klos.

Zie de ijsplaat bij de veldtoertocht in Rijssen.
Everybody bought a new bike!
Gebruikersavatar
Luc151
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: do 9 mei 2013, 09:45
Mijn mountainbike: onbelangrijk

Zie of je ergens draaiboek op de kop kunt tikken, dan heb je iets om op verder te borduren.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Neem eens contact op met de NTFU.
(Het helpt wel als je zelf al lid bent vd NTFU)
Er komt heel wat juridische ellende bij kijken.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie