De zin en onzin van aangelegde Mountainbike routes

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Kwantiteit gaat nooit boven kwaliteit, maar een goede verdeling van een flink aantal routes zorgt wel voor minder druk op de afzonderlijke routes en ook voor minder autoverkeer.

Want als je voor elke keer dat je wilt fietsen de nodige autokilometers moet maken is dat toch ook niet iets wat we moeten willen. Ik stap wel met enige regelmaat in de auto om wat leuker te kunnen biken dan in de directe omgeving, maar ik heb ook vaak genoeg geen zin in de auto en dan is het toch fijn als er in de buurt iets te fietsen valt (buiten asfalt, wat ik soms ook doe maar dat is voor een ander forum ;-)).

Een route die genoeg te bieden heeft in de buurt is toch een ideaal voor velen hier, wat maar voor een beperkt deel ook realiteit is denk ik...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Daarbij komt er nu iets te liggen wat er voorheen niet was, dus dat is al een verbetering. En de kans is groot dat er langzaam verbeterd wordt. Dus dat er technische obstakels komen om op te oefenen. Kijk naar Vlaardingen, kijk naar Zaltbommel. Geen omgevingen waar je je ooit zou kunnen uitleven op de mountainbike, maar waar nu gewoon leuke rondjes liggen om je toch uit te kunnen leven. Lijkt me stug dat je daar iets op tegen kunt hebben!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

PaganiProductions schreef:Het ergste vind ik nog dat aangelegde routes ook tegen de biker kan gebruikt worden die graag vrij fiets zonder altijd de dezelfde route te gebruiken en niet gedwongen om altijd maar dezelfde route gebruiken.
Het is simpel. De terreineigenaar bepaald wat er op zijn terrein al dan niet mag. Als die eigenaar zegt: je mag hier niet mountainbike tenzij je gebruikt maakt van de routes die aangelegd zijn dan kunnen we het daar mee doen.
Dat die routes zijn aangelegd komt omdat er nu mountainbikers zijn en 25 jaar terug nauwelijks. In die tussenliggende 25 jaar heeft de landeigenaar geconstateerd dat er te vaak conflicten zijn tussen gebruikers en dat de natuur op plekken meer rust nodig heeft. Overigens mocht je op de meeste paden 25 jaar geleden officieel ook niet mountainbiken.

En hoe logisch is het, als je het bekijkt vanuit de landeigenaar.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je mag op ieder pad fietsen zolang er niet expliciet is aangegeven dat het verboden is of dat het pad uitsluitend voor andere verkeersdeelnemers is bedoeld.
Voor de wet zijn fietsers en voetgangers gelijk, tenzij er van 1 vd bovenstaande situaties sprake is.
Dus staan er geen bordjes aan het begin vh bos én aan het begin vh pad, dan mag je er gewoon fietsen.
(zonder de boel te slopen uiteraard)
Dat was 25 jaar geleden ook al zo.
Helaas zijn er de laatste jaren wel veel paden verboden voor fietsers (dus niet alleen voor mtb's).
Denk bijvoorbeeld aan de nieuwe (bruine) bordjes van Staatsbosbeheer.
(hoewel die ook niet altijd even duidelijk zijn)

Afbeelding
(geen toegang met paarden)

VS

Afbeelding
(geen toegang met fietsen en/of paarden)

VS

Afbeelding
(hier zijn ze tenminste duidelijk)

excuses voor de onscherpe foto's heb ze niet zelf gemaakt maar op internet gevonden


Afbeelding
Hier mag je dus niet fietsen.

Afbeelding
Dit spreekt voor zich

Afbeelding
Dit ook.

Afbeelding
En deze.

Afbeelding
Dit lijkt me ook duidelijk genoeg.

wat niet wil zeggen dat ik mij daar altijd aan houd...
Afbeelding
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Knerbert
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: ma 22 maart 2004, 12:25
Contacteer:

PaganiProductions schreef:Waarom mensen die zo'n grote fan zijn aangelegde mountainbike routes altijd zo snel op de tenen getrapt al.
Als ik hier nu zou gaan fietsen heb je grote kans dat alles kapot is gereden en hoort er hier niemand over klagen
Waarom word er elders in het land altijd zo'n probleem van gemaakt als met slecht weer op die routes gaat mountainbiken bang je sporen erin rijd dat hoort toch bij mountainbiken over moeilijk terrein.
En snap het als we over wedstrijd banen hebben dat die er zo goed mogelijk erbij moeten liggen zodat het voor iedereen hetzelfde geld
voor bikeparks daar betaal je dan ook voor.
Ik weet niet waar je fietst, wanneer zich niemand om de waar je fietst drukt maak (aanleg / onderhoud) zal zich ook niemand roeren wanneer het een rommel wordt.

Door zelf fietsende vrijwilligers aangelegde routes, zijn ontworpen om "wat" neerslag aan te kunnen en af te voeren. Net zoals op de verharde weg worden de gebruikers aangemoedigd niet de weg op te gaan, of tegen gehouden, wanneer er teveel neerslag valt. Te veel neerslag maakt de baan modderig, wat het gros van de gebruikers niks vind en naast de route "dwingt". Het bos in, wat de terreinbeheerders / -eigenaars niet fijn vinden. Toch door de plas heen zorgt voor een dieper plas die zonder onderhoud lang blijft bestaan, dus langer mensen naast de baan.

Moeilijke omstandigheden zoals modder is overal te vinden (lange leve de bosbouwers) en vooral op brede paden waar je mag fietsen. Daarom: bij slecht weer niet op aangelegde en onderhouden xc routes, maar op andere onverharde (fiets)paden in het bos.
!! 26inch en dikke banden !!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Knerbert schreef:Ik weet niet waar je fietst
Noord Midden en Zuid Limburg.
Knerbert schreef:wanneer zich niemand om de waar je fietst drukt maak (aanleg / onderhoud) zal zich ook niemand roeren wanneer het een rommel wordt.
Minder dicht bevolkt, dus minder problemen ;)
Knerbert schreef:Door zelf fietsende vrijwilligers aangelegde routes, zijn ontworpen om "wat" neerslag aan te kunnen en af te voeren. Net zoals op de verharde weg worden de gebruikers aangemoedigd niet de weg op te gaan, of tegen gehouden, wanneer er teveel neerslag valt. Te veel neerslag maakt de baan modderig, wat het gros van de gebruikers niks vind en naast de route "dwingt". Het bos in, wat de terreinbeheerders / -eigenaars niet fijn vinden. Toch door de plas heen zorgt voor een dieper plas die zonder onderhoud lang blijft bestaan, dus langer mensen naast de baan.

Moeilijke omstandigheden zoals modder is overal te vinden (lange leve de bosbouwers) en vooral op brede paden waar je mag fietsen. Daarom: bij slecht weer niet op aangelegde en onderhouden xc routes, maar op andere onverharde (fiets)paden in het bos.
Al die ophef over onderhoud.
Ik krijg toch wel eens de indruk dat een aantal mensen liever een soort BMX baan door het bos ziet, maar dan de breedte van een singletrack.
Dat mag, ieder zijn ding, maar ik beleef het mtb'en anders.
Ik begrijp de argumenten, maar ik nijg toch richting Pagani.
Gewoon ergens een bos in, de paden op, de lanen in.
Singletrackjes volgen, kijken waar ze uitkomen. (vaak bij een jachtstoel :( )
Een omgewaaide boom of een modderpoel horen daarbij.
In mijn beleving dan toch.

Maar goed, eigenlijk mag ik niet meer meepraten, woon sinds een tijdje een stukje verderop.
Iets rustiger, iets droger en de ondergrond kan hier iets meer hebben.

Zijn de omgewaaide bomen inmiddels opgeruimd ?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ben je nou eigenlijk wel eens een keer op de nieuwe UHR routes geweest? Laatste keer dat ik je sprak weigerde je dat pertinent. (Is ook al weer bijna 3 eeuwen geleden..)
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dit topic gaat toch niet (alleen) over de routes op de UHR?
Maar het klopt, ik ben geen liefhebber van sticker en toegangskaartjes.
Op de UHR moeten alleen mtb'ers een ruiters betalen.
De 150km geasfalteerd fietspad zijn gratis toegankelijk, blijkbaar zijn die betaald van belastinggeld.
Dat vind ik een beetje scheef.
Houd er trouwens rekening mee dat het bij meer vaste routes de volgende stap kan/zal zijn.

Ben wel van mening dat de ene vaste route de andere niet is.
Maar dat geldt ook voor ieder ander vrij toegankelijk pad.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

Betalen voor een goede ervaring vind ik nog helemaal geen probleem. Je vaste trails steunen al helemaal niet. Waar het een ander verhaal wordt, is als je voor iedere route een ander vignet nodig hebt. Als je door heel NL wel eens een route wilt fietsen mag je wel een extra plaat aan je fiets schroeven om alle vignetten kwijt te kunnen. Ik snap dat onderlinge samenwerking en het verdelen van centrale opbrengsten enorm lastig is.. maar toch.
cervus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1625
Lid geworden op: vr 23 september 2005, 20:23
Mijn mountainbike: BWO

ThaSingleTrackMastah schreef: Ik krijg toch wel eens de indruk dat een aantal mensen liever een soort BMX baan door het bos ziet, maar dan de breedte van een singletrack.
Dat mag, ieder zijn ding, maar ik beleef het mtb'en anders.
Ik begrijp de argumenten, maar ik nijg toch richting Pagani.
Gewoon ergens een bos in, de paden op, de lanen in.
Singletrackjes volgen, kijken waar ze uitkomen. (vaak bij een jachtstoel :( )
Een omgewaaide boom of een modderpoel horen daarbij.
In mijn beleving dan toch.
Hulde, netjes verwoord. :-q :-q :-q
Dat is ook mijn beleving en dat is de reden waarom ik ga mtb-en
(of althans iets te doen wat erop lijkt).
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Yep, ik zou het 'vrije rijden' ook niet willen/kunnen missen.
Bijvoorbeeld de UHR: waanzinnig gave flowtrails! Helemaal top... Enorm genieten!
Maar: om echte techniek te leren heb je wel uitdagingen nodig om grenzen te kunnen verleggen. Uitdagingen in de zin van bomen, kuilen, greppels, veel te steile alles of niets afdalingen en klimmen, losse stenen, modderstroken, trappen (die je behalve af evt ook op kunt fietsen)... Daarvan leer je 'echt' MTB-en.
Vaste routes zijn -begrijpelijk- gericht op het gemiddelde, zodat iedereen er op kan rijden. Beter ook voor het milieu/de paden, om die hordes in goede banen te leiden. Maar de hordes zouden nog beter leren fietsen als ze 'ernaast' zouden mogen rijden, waar het ongerept en niet te onderhouden is.
Next step: vaste routes aanleggen van een technisch moeilijker niveau, zodra we genoeg hebben aan 'gemiddelde' routes.
In het Zuiden hebben we het geluk dat we ons ei net over/op de grens kwijt kunnen. Daar valt heel veel vrij te rijden met volop leuke uitdagende trails. Dan leer je vanzelf, door gewoon te doen.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

@ TSTM, over de bomen.

Alvast een pluim voor alle vrijwilligers die zich inzetten om alle vaste routes
te ontdoen van bomen en struiken. Was gisteren al een stuk beter te rijden
dan vorige week. (Uiteraard ook zelf wat zooi aan de kant gegooid).

Maar het zal nog wel een paar maanden duren voordat alles opgeruimd is.

Tevens is er voor de tegenstanders van toertochten iets te zeggen. Deze paden
worden op dit moment allemaal ontdaan van bomen zodat je niet om de haverklap
van je bike hoeft te stappen. Het gaat dan net allemaal wat sneller want er moeten
1000 bikers overheen ;) Dus alleen maar voordeel voor iedereen.
Tevens al nieuwe olifantenpaadjes gevonden waar zich al nieuwe lusjes vormen.
Alleen maar leuk.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

aurelius schreef:Yep, ik zou het 'vrije rijden' ook niet willen/kunnen missen.
Bijvoorbeeld de UHR: waanzinnig gave flowtrails! Helemaal top... Enorm genieten!

In het Zuiden hebben we het geluk dat we ons ei net over/op de grens kwijt kunnen. Daar valt heel veel vrij te rijden met volop leuke uitdagende trails. Dan leer je vanzelf, door gewoon te doen.
Ik denk dat we hier ook een vignet moeten invoeren. Als wij Limburgers in Utrecht niet vrij mogen rijden waarom kunnen zij wel gratis gebruik maken van onze paden?
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Om dezelfde rede dat jij niet wil betalen voor 'jouw' paden?
:oops:
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Je zou thv Echt gewoon een tolhuis neer kunnen neerzetten inderdaad :winkie: . Ipv een vignet gewoon per keer betalen, eerlijker kan niet :bier: !

De nieuwe Pietersbergroute Maastricht is trouwens errug mooi geworden! Lekker pittig op/af. Vooralsnog geheel tol-vrij... 6km trail, 250hm... (http://www.mtbroutes.nl/route/1129/Maastricht(St-Pietersberg-Observant" onclick="window.open(this.href);return false;)). Begint ergens op te lijken :-q .
Helaas wat (te) kort, 3km, maar ook zeer krachtig, het 3km parcours NK MTB bij Landgraaf, http://www.mtbroutes.nl/route/1128/Parkstad-Landgraaf(ParcoursNK2017" onclick="window.open(this.href);return false;).
Om helemaal aan je trekken te komen moet je die kortere pracht-parcoursjes vaak combineren met andere vaste routes, of door vrij te rijden als je de weg goed kent. Dus helemaal 'ideaal' zijn ze nog niet. Maar beter iets, dan...
Laatst gewijzigd door aurelius op vr 26 januari 2018, 17:51, 2 keer totaal gewijzigd.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Plaats reactie