De zin en onzin van aangelegde Mountainbike routes

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

PaneVino schreef:Om dezelfde rede dat jij niet wil betalen voor 'jouw' paden?
:oops:
Ik ben voor het vrij gebruik van paden. Je stelt iets beschikbaar dat door iedereen te gebruiken is....

Zeg maar vrije uitwisseling... :lol:
Rudy78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 228
Lid geworden op: di 21 augustus 2012, 22:11
Mijn mountainbike: Cube Reaction Pro 29 (2014)
Contacteer:

Ik fiets voornamelijk in de Heldense Bossen (Noord Limburg). Hier geen vaste route, dus gewoon vrij rijden op alle paden (voor zover het is toegestaan). Ik kan alle paden alle kanten op rijden. Ideaal dus! Is trouwens ca. 15 - 20 km vanaf het gebied waar Pagani fietst! In dat gebied kom ik ook nog wel eens.

Nadeel is wel dat er na bijvoorbeeld zo'n storm van afgelopen week veel bomen blijven liggen en niemand die weghaald. Op dit moment zijn ze ook bezig met bosbouw wat er dan ook weer voor zorgt dat sommige (leuke trails) geblokkeerd worden en niet vrij worden gemaakt.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mijn fotografie website!!
Mijn strava account
Mijn bike in show your stuff
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef:Dit topic gaat toch niet (alleen) over de routes op de UHR?
Maar het klopt, ik ben geen liefhebber van sticker en toegangskaartjes.
Op de UHR moeten alleen mtb'ers een ruiters betalen.
De 150km geasfalteerd fietspad zijn gratis toegankelijk, blijkbaar zijn die betaald van belastinggeld.
Dat vind ik een beetje scheef.
Houd er trouwens rekening mee dat het bij meer vaste routes de volgende stap kan/zal zijn.

Ben wel van mening dat de ene vaste route de andere niet is.
Maar dat geldt ook voor ieder ander vrij toegankelijk pad.
Dus je bent er niet geweest? Jammer, want dat had wellicht je mening veranderd. Jouw argument snijd hout op een route als de Posbank, waar je inderdaad moet betalen om op reeds bestaande (wandel)paden te mogen rijden. Bij de routes van de UHR (en volgens mij heb ik dan alle betaalde routes in Nederland gehad, met uitzondering van de zondagochtend in de PWN nabij Schoorl) betaal je voor de aanleg van dedicated mtb paden, dus geen herkauwde wandelpaden. En ja, de mensen die die paden aanleggen willen ook graag betaald worden. Als er zometeen 200km aaneengesloten mtb paden ligt winnen we toch allemaal? En dat voor 7,50 per jaar, een bedrag waar niet eens de gouden handdruk van een wethouder van hoeft te worden betaald, maar alleen maar de routes mee worden onderhouden.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

Rudy78 schreef:Ik fiets voornamelijk in de Heldense Bossen (Noord Limburg). Hier geen vaste route, dus gewoon vrij rijden op alle paden (voor zover het is toegestaan). Ik kan alle paden alle kanten op rijden. Ideaal dus! Is trouwens ca. 15 - 20 km vanaf het gebied waar Pagani fietst! In dat gebied kom ik ook nog wel eens.

Nadeel is wel dat er na bijvoorbeeld zo'n storm van afgelopen week veel bomen blijven liggen en niemand die weghaald. Op dit moment zijn ze ook bezig met bosbouw wat er dan ook weer voor zorgt dat sommige (leuke trails) geblokkeerd worden en niet vrij worden gemaakt.
Mijn advies is dan ook: probeer (m.b.v. de toerclub) vooral te voorkomen dat er een vaste route komt.
Ik fiets , als ik het te koud vind om op de weg te fietsen , al meer dan 40 jaar onverhard in Herperduin en de Maashorst. Ook daar was het vrij fietsen. Er zijn daar ook een paar jaar geleden vaste routes gekomen. Die vaste routes voegen niets toe; sterker nog het levert alleen maar beperkingen ook blijft het voorlopig nog steeds vrij fietsen buiten de vaste routes. Het betekent dat er verwacht wordt dat de paden van die routes niet in tegengestelde richting van de bepijling wordt gereden. M.a.w. een beperking betreffende de belangrijke variatie. (Ik houd me aan dat "eenrichtingsverkeer" vaak niet. Het is ook geen wettelijk verplichting.)
Nog erger is dat de toerclubs bij de organisatie van hun veldtoertochten die routes ook niet kunnen gebruiken in de omgekeerde richting waardoor de verschillende tochten meer hetzelfde zijn geworden. Ook is er een tendens waar te nemen bij de veldtoertochten in deze regio dat het aantal deelnemers daalt. Dat komt deels omdat er heel wat zijn die voorheen aan een toertocht meededen op zondagochtend die nu een van die vaste routes doen. Als lid van een van die toerclubs heb ik er belang bij dat het rendement van zo'n toertocht hoog is.
Er zijn ook positieve dingen aan een vaste route. Voor wie er nauwelijks de weg weet heeft het een voordeel maar dat is in het huidige GPS-tijdperk eigenlijk achterhaald.
Mijn conclusie is dat vaste routes alleen nuttig zijn als het gebied anders per fiets verboden toegang heeft. Als dat niet zo is dan weg met die ondingen.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5551
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Tsjibiti schreef:(Ik houd me aan dat "eenrichtingsverkeer" vaak niet. Het is ook geen wettelijk verplichting.)
Lekkere instelling heb jij dan. :~ Als oudgediende zou je al helemaal zoiets niet moeten doen. Mountainbikers op de vaste routes verwachten niet dat er een spookrijder op hun afkomt. Heel onverantwoord om bewust zulke risico's te nemen.
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

Dice Oldskool schreef:
Tsjibiti schreef:(Ik houd me aan dat "eenrichtingsverkeer" vaak niet. Het is ook geen wettelijk verplichting.)
Lekkere instelling heb jij dan. :~ Als oudgediende zou je al helemaal zoiets niet moeten doen. Mountainbikers op de vaste routes verwachten niet dat er een spookrijder op hun afkomt. Heel onverantwoord om bewust zulke risico's te nemen.
Don't feed the troll
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Loonse en Drunense duinen is ook vignet plichtig. EN persoonlijk vind ik die route niks als de routes op de UHR je achtertuin zijn.

Dat het niveau van de routes omhoog kan, dat zeker. Het hoe en wat bepaald de terreineigenaar. En die help ik graag over de streep door mede mountainbikers les te geven.

En wat ik ook zie is dat paden uitslijten waardoor ze makkelijker worden. En moeilijker, neem Kwintelooijen als voorbeeld. Daar wordt volgens mij alleen gesnoeid. Wat resulteert in een steeds rauwer wordend parcours.
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Dice Oldskool schreef:
Tsjibiti schreef:(Ik houd me aan dat "eenrichtingsverkeer" vaak niet. Het is ook geen wettelijk verplichting.)
Lekkere instelling heb jij dan. :~ Als oudgediende zou je al helemaal zoiets niet moeten doen. Mountainbikers op de vaste routes verwachten niet dat er een spookrijder op hun afkomt. Heel onverantwoord om bewust zulke risico's te nemen.
Mountainbikers moeten zich realiseren dat een route een hulp middel is om in een gebied een rondje te rijden. Het is geen afgezet wedstrijd parcours of race baan.....
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

Real Epic '89 schreef:Mountainbikers moeten zich realiseren dat een route een hulp middel is om in een gebied een rondje te rijden. Het is geen afgezet wedstrijd parcours of race baan.....
Eens , als ik een enkele keer voor de variatie een route in omgekeerde richting rijd geeft dat geen enkel probleem zolang iedereen maar niet met oogkleppen op vol gas rijdt. Fietsers die wel de route rijden om een PR te breken hebben mij nog nooit omver gereden. Wel met het gevolg dat ze in de struiken terecht kwamen en waarschijnlijk foetsie PR :D
Het zal zeker green problemen geven als de routes overal maar mooi breed zijn. (Weg met de smalle draai en keer paadjes.) Volgens mij is de Veluweroute van NatuurMonumenten zelfs in beide richtingen gepijld.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
JanJanssen98765
All rounder
All rounder
Berichten: 138
Lid geworden op: ma 18 april 2016, 15:39

Jurriaan schreef:Loonse en Drunense duinen is ook vignet plichtig. EN persoonlijk vind ik die route niks als de routes op de UHR je achtertuin zijn.

Dat het niveau van de routes omhoog kan, dat zeker. Het hoe en wat bepaald de terreineigenaar. En die help ik graag over de streep door mede mountainbikers les te geven.

En wat ik ook zie is dat paden uitslijten waardoor ze makkelijker worden. En moeilijker, neem Kwintelooijen als voorbeeld. Daar wordt volgens mij alleen gesnoeid. Wat resulteert in een steeds rauwer wordend parcours.
De LDD is ook mijn rondje en persoonlijk mag die van mij best uitdagender maar als ik dan mijn rondjes rijdt dan zie ik ook genoeg mensen die alle moeite hebben met deze ronde.

Dan krijg je toch dat er wordt gekozen voor de grootste groep en dan krijg je dingen als matten.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5551
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Real Epic '89 schreef:
Mountainbikers moeten zich realiseren dat een route een hulp middel is om in een gebied een rondje te rijden. Het is geen afgezet wedstrijd parcours of race baan.....
Dus dat is je vrijbrief om in tegenovergestelde richting de track te rijden?
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5551
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Tsjibiti schreef: Het zal zeker green problemen geven als de routes overal maar mooi breed zijn. (Weg met de smalle draai en keer paadjes.

bouwpakket schreef: Don't feed the troll
Check. ✓
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

En ook in Limburg ligt het dus gevoelig...

Vandaag op FB:

https://www.facebook.com/mtbroutesparks ... OU&fref=nf" onclick="window.open(this.href);return false;

"MTB Routes Parkstad Limburg

In de omgeving van één van onze routes zijn illegale trails aangetroffen. Illegale trails kunnen het voortbestaan van de routes in gevaar brengen, daarom komen wij graag in contact met de bouwers van deze illegale trails.

Onze routes zijn aangelegd om wildgroei aan MTB trails en het rijden op niet aangewezen trails te voorkomen. Indien niet iedereen zich hieraan houdt, kan een algeheel verbod het gevolg zijn. Dat willlen we vanzelfsprekend voorkomen.

Wil je graag zelf trails aanleggen? Sluit je dan aan bij de Discovery routecrew en leef je uit!"
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Stemmingmakerij op FB! Don’t feed the troll.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Vandaag voor de verandering ook Lemele route gereden. Mooie oplossing hier is dat ze de "technische" stukjes als optie hebben die naast de "normale" route te rijden zijn en als dusdanig bepijld zijn. Zou vaker een mooie optie kunnen zijn.
Plaats reactie