De zin en onzin van aangelegde Mountainbike routes

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Nou ja, hetzelfde zie je in de Ardennen.
Daar moet je voor de krenten in de pap ook vd vaste routes afwijken.
Dus de meeste vaste routes zijn aangelegd/uitgestippeld met de beginnende tot gemiddelde mtb'er in gedachten(?).
Logisch ook, landeigenaar, VVV en Gemeente zitten er niet op te wachten om dagelijks bikers uit het bos te redden.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Volgens mij hebben de Ardennen een enorm ongebruikt potentieel. Laat daar wat Canadese trail builders los en jullie perceptie van aangelegde trails zal snel veranderen! ;-)
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Tsjibiti schreef:
George schreef:Aan de andere kant ligt Nederland nou niet bepaald vol met uitdagende trails, of ze nu aangelegd of 'vrij' zijn. Daarvoor moet je sowieso naar het buitenland. Ik ervaar mtben in NL dus ook grotendeels als 'bij gebrek aan beter', het is en blijft boscrossen.
Inderdaad , in NL hebben we geen bergen. Ik vergelijk het wel eens met de skiërs. Die kunnen ook echt alleen maar in het buitenland aan hun trekken komen. Willen die hier wat oefenen dan zijn ze op enkele indoorbaantjes en/of borstelbaantjes aangewezen. Voor MTB-ers zou hetzelfde moeten gelden. Wie wil oefenen zou dat prima kunnen doen op de BMX-baantjes. Wat hier MTB-en wordt genoemd is inderdaad bosveldrijden. En daarvoor hebben we geen vaste routes nodig. Sterker ze zijn voor de "toerfiets-bosveldrijder" , zoals al eerder aangegeven , eerder een beperkend van de mogelijkheden.
Dat is zeker n punt, in de letterlijke zin vh woord doen wij hier niet echt aan mountain-biken.

Maar ik vind t woord ‘toerfiets-bosveldrijder’ dan eerder aan n vogelsoort van t platteland doen denken. ;)
Gebruikersavatar
de lachende derde
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 763
Lid geworden op: ma 30 april 2012, 13:40
Mijn mountainbike: SC Nomad V4

nielsvk schreef:Volgens mij hebben de Ardennen een enorm ongebruikt potentieel. Laat daar wat Canadese trail builders los en jullie perceptie van aangelegde trails zal snel veranderen! ;-)
Laat ze er alsjeblieft vanaf blijven. De beste (naar mijn bescheiden mening) paden zijn natuurlijke technische paden en die worden niet aangelegd maar ontstaan doordat er gelopen/gefietst wordt of door watererosie, met in het beste geval een kleine aanpassing hier en daar. Ik heb daar zat cheeky trails "gebouwd", meestal een kwestie van takken wegzagen en er waar nodig een hark doorheen trekken.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Ik rij vrijwel alleen maar vaste routes bij gebrek aan beter.
Rondom Haarlem is het gewoon TE druk om off trail te rijden wil je niet alles in een enorm tempo kappot rijden.
Net als George al schreef, het is een alternatief bij gebrek aan beter.

Wat ik wel steeds lees is het aansprakelijkheids gebeuren bij het wat uitdagender maken van trails, en dat verbaasd mij een beetje.
Ik windsurf en SUP veel op zee en als ik met windkracht 9+ de zee op ga en verzuip is dat mijn eigen verantwoordelijkheid vind de betreffende gemeente (waar ik het 100% mee eens ben).
Ik zie niet zo goed waarom dat met MTB anders zou zijn als je bij een route zou neerzetten betreden op eigen risico en evt een chicken alternatief aanbiedt.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
StephanR
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 576
Lid geworden op: vr 19 september 2014, 11:01
Mijn mountainbike: YT Jeffsy

Verschil zit hem er vooral in dat er wettelijk wat aansprakelijkheidsrisico's zijn voor de terreinbeheerders én deze voor de Noordzee niet aanwezig is.
Het voornaamste probleem hierin is vooral dat het niet helemaal duidelijk is waar de beheerder/eigenaar wel en niet aansprakelijk voor gehouden kunnen worden en onder welke voorwaarden; men kiest daarom structureel voor de "veilige" optie.

Als ik het goed begrepen heb is een bordje "betreden op eigen risico" juridisch niet goed genoeg om gevrijwaard te zijn van evt claims. Maar 100% zeker is dit niet omdat er geen heldere jurisprudentie ligt. Door deze onduidelijkheid is men zeer terughoudend.
deer_hunter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 984
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel Ex6
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: Is vrij rijden leuker ?
-ja, mits je de omgeving kent en/of niet gedachteloos een rondje wilt knallen, bijv. om je tijd (op strava) te verbeteren.
En toch, toen vrij rijden nog was toegestaan reed ik ook regelmatig dezelfde paadjes. De brede bospaden dienden als verbindingsroute van de ene singletrack naar de volgende. In plaats van die snippers singletrack die hier en daar in het bos lagen hebben we hier op de UHR nu een aaneenschakeling van heerlijke singletracks. Voor de mountainbiker en hele vooruitgang. Ik mis alleen als liefhebber van het buiten zijn dat ik niet meer op mijn fietsje rustig over die brede bospaden mag trappen. Lopend is je actieradius toch wat beperkt. Maar goed, dat laatste heeft niets met mountainbiken te maken.
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

StephanR schreef:Verschil zit hem er vooral in dat er wettelijk wat aansprakelijkheidsrisico's zijn voor de terreinbeheerders én deze voor de Noordzee niet aanwezig is.
Het voornaamste probleem hierin is vooral dat het niet helemaal duidelijk is waar de beheerder/eigenaar wel en niet aansprakelijk voor gehouden kunnen worden en onder welke voorwaarden; men kiest daarom structureel voor de "veilige" optie.

Als ik het goed begrepen heb is een bordje "betreden op eigen risico" juridisch niet goed genoeg om gevrijwaard te zijn van evt claims. Maar 100% zeker is dit niet omdat er geen heldere jurisprudentie ligt. Door deze onduidelijkheid is men zeer terughoudend.
Maar hoe zit dat dan met aansprakelijkheid bij openbare skate baantjes?

Ik denk dat het het niets met aansprakelijkheid of eigen risico te maken heeft
maar dat het grootste deel van de mountainbikers (nog) niet accepteert dat vallen nou een onderdeel van mountainbike is.
En als er wat gebeurt dan naar terreinbeheerders gaan wijzen ipv de schuld bij zich zelf te zoeken.
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
StephanR
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 576
Lid geworden op: vr 19 september 2014, 11:01
Mijn mountainbike: YT Jeffsy

funride schreef:
StephanR schreef:Verschil zit hem er vooral in dat er wettelijk wat aansprakelijkheidsrisico's zijn voor de terreinbeheerders én deze voor de Noordzee niet aanwezig is.
Het voornaamste probleem hierin is vooral dat het niet helemaal duidelijk is waar de beheerder/eigenaar wel en niet aansprakelijk voor gehouden kunnen worden en onder welke voorwaarden; men kiest daarom structureel voor de "veilige" optie.

Als ik het goed begrepen heb is een bordje "betreden op eigen risico" juridisch niet goed genoeg om gevrijwaard te zijn van evt claims. Maar 100% zeker is dit niet omdat er geen heldere jurisprudentie ligt. Door deze onduidelijkheid is men zeer terughoudend.
Maar hoe zit dat dan met aansprakelijkheid bij openbare skate baantjes?

Ik denk dat het het niets met aansprakelijkheid of eigen risico te maken heeft
maar dat het grootste deel van de mountainbikers (nog) niet accepteert dat vallen nou een onderdeel van mountainbike is.
En als er wat gebeurt dan naar terreinbeheerders gaan wijzen ipv de schuld bij zich zelf te zoeken.
Goede vraag. Ik heb me hier nooit in verdiept, maar ik ga ervan uit dat daar de aansprakelijkheid beter afgekaderd is. Daarnaast hebben we het natuurlijk over een heel ander soort "beheerder". Een gemeente gaat allicht iets makkelijker om met het risico op evt claims dan de eigenaar van een stuk bos. Als particulier doet het nogal pijn als iemand arbeidsongeschikt verklaard wordt en jij daar de rekening voor mag/moet betalen. Een gemeente daarentegen tikt waarschijnlijk gewoon de rekening af (na 10 jaar procederen op kosten van de belastingbetaler :roll: )

Tweede deel ben ik het helemaal mee eens. Ik heb geen idee of en hoeveel dit gebeurt, maar als ik tegen een boom rij en brokken maak dan is dat mijn eigen schuld. Het zal niet bij me opkomen om dit proberen te verhalen.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Patrick Jansen deelt zijn eigen kijk erop, in Fietssport Magazine: https://www.fietssport.nl/magazine/id/4 ... mn-grenzen" onclick="window.open(this.href);return false;
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3363
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

StephanR schreef:als ik tegen een boom rij en brokken maak dan is dat mijn eigen schuld. Het zal niet bij me opkomen om dit proberen te verhalen.
Dan moet je de voorwaarden van je ziektekosten- of arbeidsongeschiktheidsverzekering eens lezen :wink:
Everybody bought a new bike!
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

ThaSingleTrackMastah schreef: Is vrij rijden leuker ?
-ja, mits je de omgeving kent en/of niet gedachteloos een rondje wilt knallen, bijv. om je tijd (op strava) te verbeteren.
Nou... Ik vind het heerlijk om in mijn omgeving (rond Ede) door het bos te fietsen, maar om nou te zeggen dat dat leuker is dan een aangelegde route? Ik weet best wel wat leuke stukjes singletrack te vinden, maar dat zijn precies dat: stukjes. Voor de rest veel brede of in ieder geval weinig uitdagende paden. En door afwezigheid van onderhoud zijn die stukken singletrack vaak net niet lekker om te fietsen. Je moet geregeld om de takken en plassen heen manoeuvreren. Dat kun je 'technisch' noemen, maar dan hanteer ik daarvoor toch echt een andere term. Ik zie wel uit naar de routes die hier binnenkort aangelegd gaan worden. Langere stukken singletrack met leuke bochtjes zou ik wel een verbetering vinden.

Nou scheelt het natuurlijk dat de rest van de paden hier gewoon open blijft en je desgewenst kunt afwisselen. Want in 1 ding moet ik de 'tegenstanders' van aangelegde trails wel gelijk geven: je natuurbeleving is wel anders. Op de UHR geniet ik ook wel van b.v. de herfstkleuren in het bos, maar ben ik veel meer gefocust op de trail. Op de oude route van Ede of vrij in het bos kijk ik veel meer om me heen. Maar ach, dat kan op de racer of de crosser ook gewoon ;-)
StephanR
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 576
Lid geworden op: vr 19 september 2014, 11:01
Mijn mountainbike: YT Jeffsy

asphaltdude schreef:
StephanR schreef:als ik tegen een boom rij en brokken maak dan is dat mijn eigen schuld. Het zal niet bij me opkomen om dit proberen te verhalen.
Dan moet je de voorwaarden van je ziektekosten- of arbeidsongeschiktheidsverzekering eens lezen :wink:
Liever niet :-q
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Jurf schreef:Wat ik wel steeds lees is het aansprakelijkheids gebeuren bij het wat uitdagender maken van trails, en dat verbaasd mij een beetje.
Ik windsurf en SUP veel op zee en als ik met windkracht 9+ de zee op ga en verzuip is dat mijn eigen verantwoordelijkheid vind de betreffende gemeente (waar ik het 100% mee eens ben).
Die gemeente heeft de zee niet aangelegd en maakt ook de storm niet.
Vorsprung durch Pedantik.
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

de lachende derde schreef:
nielsvk schreef:Volgens mij hebben de Ardennen een enorm ongebruikt potentieel. Laat daar wat Canadese trail builders los en jullie perceptie van aangelegde trails zal snel veranderen! ;-)
Laat ze er alsjeblieft vanaf blijven. De beste (naar mijn bescheiden mening) paden zijn natuurlijke technische paden en die worden niet aangelegd maar ontstaan doordat er gelopen/gefietst wordt of door watererosie, met in het beste geval een kleine aanpassing hier en daar. Ik heb daar zat cheeky trails "gebouwd", meestal een kwestie van takken wegzagen en er waar nodig een hark doorheen trekken.
Ik begrijp niet helemaal wat je zegt want je spreekt jezelf tegen? Je bent tegen aangelegde trails maar maakt ze wel zelf? :~

Ik reageerde op de opmerking van TSTM dat je voor de krenten in de pap van de vaste routes in de ardennen moet afwijken. M.a.w. die vaste routes hebben dus ongebruikt potentieel en daar zou een Canadese trailbouwer wel raad mee weten.

De cheeky trails waar je het over hebt noemen ze hier "loamers" en die zijn vaak erg gaaf om te rijden wanneer ze 'vers' zijn maar het probleem is dat ze niet duurzaam zijn: wanneer er meer dan een paar rijders per dag overheen gaan takelen ze heel snel af.

Een van de grootste uitdagingen van het aanleggen van trails is om ze natuurlijk te laten aanvoelen en toch duurzaam te maken zodat ze veel verkeer aankunnen. Dat kunnen ze hier in BC heel goed. Misschien denk jij bij 'aangelegd' aan een IMBA flow trail maar dat hoeft niet zo te zijn. Dat bedoelde ik met het veranderen van jullie perceptie van aangelegde trails.
Plaats reactie