Antwoord op onderwerp Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Auteur Bericht
Online
BerichtGeplaatst: wo 24 januari 2018, 21:49 
Extreme Biker
Extreme Biker
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: wo 22 juni 2005, 11:48
Berichten: 786
Lars TB schreef:
Heckler40 schreef:
... Mijn racert is titanium en ik ben serieus bezig met een nieuw modern MTB frame ....

Toch wel van een moderne meester dan?

De racert niet die is van de vorige eeuw 8)

Het nieuwe MTB frame is van ontwerp vooral Lang Laag en Slack,
En van een virtueel bedrijf, de makers wonen niet in hetzelfde land

Hoe modern is dat?

_________________
common sense was never common


Omhoog
 Profiel   WWW
 
Offline
BerichtGeplaatst: wo 24 januari 2018, 23:14 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Geregistreerd op: do 2 mei 2013, 12:55
Berichten: 6749
Heckler40 schreef:
Het nieuwe MTB frame is van ontwerp vooral Lang Laag en Slack,
En van een virtueel bedrijf, de makers wonen niet in hetzelfde land

Hoe modern is dat?


Klinkt al modern, maar weinig meester... :((

_________________
(mountain-)bike extremist


"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"


Omhoog
 Profiel  
 
Online
BerichtGeplaatst: wo 24 januari 2018, 23:51 
Extreme Biker
Extreme Biker
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: wo 22 juni 2005, 11:48
Berichten: 786
Strikt genomen klopt dat, geen meester framebouwer. Ik heb best iets budget ruimte maar ik kom niet over de prijs drempel van een nieuw titanium frame door zo’n meesterbouwer.

Daarvoor ben ik teveel “n+1” liefhebber, er moet ook ruimte blijven. Komt ook dat ik dit keer echt een geometrie en rijgedrag zoek waardoor wachten op gebruikt te lang duurt.

Maar het project wordt wel een meesterlijk sturende bike. Dat telt ook.

Enjoy!!

_________________
common sense was never common


Omhoog
 Profiel   WWW
 
Offline
BerichtGeplaatst: do 25 januari 2018, 16:30 
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Geregistreerd op: ma 6 oktober 2008, 22:52
Berichten: 215
Ach je moet uiteindelijk gewoon kijken naar het gebruik.

Staal heb je je hele leven plezier van (mijn eerste stalen MTB heb ik helaas weggedaan, was een Spes) maar de twee meestgebruikte zijn al weer 20 jaar oud en gaan vast nog wel tot mijn dood mee.

Alu gebruik je als je jong bent, weinig geld en je ballen nog niet voldoende ontwikkeld zijn om je druk te maken over het gebrek aan comfort. Daarna wil je toch wat anders.

Titanium is in feite net zo'n feest als staal. Komt het best tot zijn recht met een starre set up op trails. Maar vaak te duur als je je klot'n nog de lijn van je leven laat bepalen. Net als staal iets zwaarder dan gelijkgeprijsde andere materialen maar omdat je je een geveerde voorvork en demper bespaart in de set up eindig je uiteindelijk toch met een lichter fietsje.

Carbon? Ja, da's een verhaal appart. Korte houdbaarheid dus dat gebruik je vooral voor het fietsje erbij; n+1 waar n>10. Dan kan je er jaren plezier van hebben.

Magnesium, ja dt heb ik ook nog. O.a. Merida heeft er iets meer mee gepresteerd, maar Kirk is toch wel het summum van de magnesium fiets. Alleen geschikt voor aan de muur. Daar hangt de mijne in ieder geval sinds een eerste (en laatste) ritje op een Kirk.


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: do 25 januari 2018, 20:22 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Geregistreerd op: wo 4 mei 2005, 19:27
Berichten: 1877
Mijn mountainbike: Bird Zero AM
[quote="maatchen"]Ach je moet uiteindelijk gewoon kijken naar het gebruik.



Alu gebruik je als je jong bent, weinig geld en je ballen nog niet voldoende ontwikkeld zijn om je druk te maken over het gebrek aan comfort. Daarna wil je toch wat anders.



hier moet een smiley achter staan neem ik aan :lol: :lol:

_________________
2018 Bird zero AM


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: do 25 januari 2018, 22:35 
Pro Biker
Pro Biker
Geregistreerd op: ma 11 mei 2009, 22:29
Berichten: 1140
Mijn mountainbike: Radon skeen
Heckler40 schreef:
Strikt genomen klopt dat, geen meester framebouwer. Ik heb best iets budget ruimte maar ik kom niet over de prijs drempel van een nieuw titanium frame door zo’n meesterbouwer.

Daarvoor ben ik teveel “n+1” liefhebber, er moet ook ruimte blijven. Komt ook dat ik dit keer echt een geometrie en rijgedrag zoek waardoor wachten op gebruikt te lang duurt.

Maar het project wordt wel een meesterlijk sturende bike. Dat telt ook.

Enjoy!!


Lang laag en slack en meesterlijk sturend geloof ik pas als ik het zelf ervaren heb. Als op rails en stabiel lijken mij begrippen die hier eerder bij passen maar dat heb je niet perse nodig op een nl-rondje. :wink:

_________________
"This species has amused itself to death"


Omhoog
 Profiel  
 
Online
BerichtGeplaatst: vr 26 januari 2018, 00:05 
Extreme Biker
Extreme Biker
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: wo 22 juni 2005, 11:48
Berichten: 786
De Lang Laag en Slack discussie beter elders voortzetten.

On topic: Aluminium, ik voel hierboven de liefde niet, onterecht denk ik. Aluminium afserveren is zoiets als dat de VW Glf niet relevant zou zijn voor de auto. Maar vergeet niet
dat ontelbare bikers de liefde voor de trail ontdekken op een budget aluminium hardtail. Die geven mij nu misschien niet meer zoveel "gevoelens", maar hen des te meer!

Aluminium is voor mij zelf toch vooral het materiaal van de full suspension revolutie. En daarmee de "enabler" van de echt enorme ontwikkeling van het trail biken. Met dank aan het vroege pionierswerk van Frank the Welder bij Yeti en Turner, Horst Leitner van Amp en Brent Foes met zijn Weasel en vele anderen.

Mijn eerste Alu bike was niet toevallig een Pro-Flex, de eerste in een reeks steeds capabeler echte mountain bikes. Het zijn de aluminium bikes die de prachtige Alpine afdalingen voor mij "ontsloten" hebben. Hackleberg in Saalbach, de downhill course van Kaprun, Hangman in Leogang, ik zou het niet willen missen.

En goed uitgevoerd is het nog altijd dead sexy, meesterwerkjes van Nicolai en doordachte frames van Liteville uit Duitsland En vergeet niet de retro exoten van Gary Klein, en het werk van Foes, Turner, Streber en Lenz uit de USA. Of meer recent Guerilla Gravity, Chumba, Banshee en ook RAAW, die laatste zowaar met Hollandse roots.

Het is niet zomaar het materiaal, maar vooral ook wat je er mee doet.

Enjoy!!

_________________
common sense was never common


Omhoog
 Profiel   WWW
 
Offline
BerichtGeplaatst: vr 26 januari 2018, 10:34 
Genius
Genius
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: do 19 december 2002, 10:56
Berichten: 13484
Mijn mountainbike: Is stoffig
maatchen schreef:
Ach je moet uiteindelijk gewoon kijken naar het gebruik.

Staal heb je je hele leven plezier van (mijn eerste stalen MTB heb ik helaas weggedaan, was een Spes) maar de twee meestgebruikte zijn al weer 20 jaar oud en gaan vast nog wel tot mijn dood mee.

Alu gebruik je als je jong bent, weinig geld en je ballen nog niet voldoende ontwikkeld zijn om je druk te maken over het gebrek aan comfort. Daarna wil je toch wat anders.

Titanium is in feite net zo'n feest als staal. Komt het best tot zijn recht met een starre set up op trails. Maar vaak te duur als je je klot'n nog de lijn van je leven laat bepalen. Net als staal iets zwaarder dan gelijkgeprijsde andere materialen maar omdat je je een geveerde voorvork en demper bespaart in de set up eindig je uiteindelijk toch met een lichter fietsje.

Carbon? Ja, da's een verhaal appart. Korte houdbaarheid dus dat gebruik je vooral voor het fietsje erbij; n+1 waar n>10. Dan kan je er jaren plezier van hebben.

Magnesium, ja dt heb ik ook nog. O.a. Merida heeft er iets meer mee gepresteerd, maar Kirk is toch wel het summum van de magnesium fiets. Alleen geschikt voor aan de muur. Daar hangt de mijne in ieder geval sinds een eerste (en laatste) ritje op een Kirk.


Steel is real, maar ik ban toch ook wel van carbon gaan houden.
En als er iets gebeurd, "pleister" er op en gaan.

Magnesium, ja, dat was er ook nog !
Jij hebt zo'n gegoten ding ?
Afbeelding
cool...

_________________
Some days it's easy, some days it's a fight.


Omhoog
 Profiel   WWW
 
Offline
BerichtGeplaatst: vr 26 januari 2018, 10:58 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Geregistreerd op: do 2 mei 2013, 12:55
Berichten: 6749
Heckler40 schreef:
Strikt genomen klopt dat, geen meester framebouwer. Ik heb best iets budget ruimte maar ik kom niet over de prijs drempel van een nieuw titanium frame door zo’n meesterbouwer.

Daarvoor ben ik teveel “n+1” liefhebber, er moet ook ruimte blijven. Komt ook dat ik dit keer echt een geometrie en rijgedrag zoek waardoor wachten op gebruikt te lang duurt.

Maar het project wordt wel een meesterlijk sturende bike. Dat telt ook.

Enjoy!!


Ah, kwantiteit boven kwaliteit... :bier:

_________________
(mountain-)bike extremist


"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: vr 26 januari 2018, 10:59 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Geregistreerd op: do 2 mei 2013, 12:55
Berichten: 6749
Zo langzamerhand kunnen we de conclusie trekken dat het materiaal van je fiets weinig uit maakt...

_________________
(mountain-)bike extremist


"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: vr 26 januari 2018, 11:04 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: di 7 juni 2011, 12:55
Berichten: 1634
Ik kan met drie stalen bikes niet anders zeggen dat ik een voorliefde heb voor staal.

Echter ook ik ben zoals hierboven ooit begonnen op een alu HT. Dat was toen ook allemaal prima, gaandeweg nog een carbon fully gehad maar toen kwam de eerste stalen, starre hardtail een Salsa El Mariachi.

Dat was mijn eerste 29er en wat fietste dat lekker, vooroordelen als "zwaar" zijn allang achterhaald. Ik hou van de "eenvoud" van de slanke rechte buizen. De rigid vork rijd icm met een 2.6 volume band in NL gewoon prachtig mooi. Ik wordt altijd weer vrolijk als ik op deze fiets lekker kan meekomen met de carbon fully's :winkie:

Voor het iets ruigere werk eens een frame laten maken bij de mannen van SingleBe, ook heel leuk om te doen, je kunt er al je creativiteit in kwijt in een custom frame laten maken, kabeltjes binnendoor, zelf de geo bepalen, afwerking en zelfs de naam kun je zelf aangeven. Echter was deze voor mij net wat te klein bedacht en klopte de geo niet helemaal voor mij. Voordeel was dat het dan wel weer snel en goed verkoopbaar was, want uniek.

Toen een Genesis Tarn gekocht, moderne geometrie met laag en slack. Rijdt ook weer erg lekker met een 140 mm vork. Deze is wel wat zwaarder dan mijn Salsa maar door de fijne geo rijdt deze toch ook weer erg lekker. Leuke hiervan is dat er een 650b pluswielset in past, dus qua inzet een erg veelzijdige fiets.

Voor de buitenlandse tripjes had ik een Rocky mountain Altitude, een alu 650b frame met 160 mm veerweg. Deze beviel me voor dat werk prima, waren het echter niet dat ik doordat ik meer op de Tarn ging rijden ook op de RM erachter kwam dat deze ook te klein was. Dus toen de zoektocht naar een nieuwe fully begon, alle materiaal hierin een eerlijke kans gegeven, van alu, carbon tot jaja, ook staal.
De stalen fully's beginnen langzaam aan weer in trek te komen.
Bij Cotic kwam ik steeds weer op de rocket max uit, daar had ik gewoon het beste gevoel bij, ik kan het niet anders onderbouwen. De eenvoud van de slanke buizen, het veerwegsysteem en zaken als gewone BSA bb, kabels op een hele goede manier geleid buitenom het frame. Qua gewicht zal deze niet veel onder doen voor zijn aluminium broeders in de zelfde categorie.


Dus dat is voor mij het "gevoel" bij verschillende materialen.

_________________
Citaat:
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost


Omhoog
 Profiel   WWW
 
Offline
BerichtGeplaatst: vr 26 januari 2018, 11:07 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: di 7 juni 2011, 12:55
Berichten: 1634
Lars TB schreef:
Zo langzamerhand kunnen we de conclusie trekken dat het materiaal van je fiets weinig uit maakt...


Uiteindelijk maakt dat idd geen bal uit, het gaat er om waar je je goed bij voelt, ik kan op een alu of carbon fully net zoveel plezier hebben als op een stalen. Maar het "oog" wil ook wat en gelukkig zijn we niet allemaal hetzelfde want dan werd het hier ook maar saai :lol: :bier:

_________________
Citaat:
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost


Omhoog
 Profiel   WWW
 
Offline
BerichtGeplaatst: vr 26 januari 2018, 11:19 
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: wo 25 januari 2017, 13:17
Berichten: 334
Mijn mountainbike: Trek Fuel - KTM Racecross
Het maakt inderdaad niet uit, persoonlijke voorkeur, geld, ervaring, het speelt allemaal mee. Naar mezelf kijkend ben ik gestart op een goedkope aluminium hardtail, ben nu over naar een aluminium FS die op alle vlakken mijn vorige fiets overtreft. Daardoor heb ik helemaal geen behoefte aan iets anders, dit is immers al zoveel beter! :D

Maar ik ben bang dat het went..... ;)


Omhoog
 Profiel  
 
Online
BerichtGeplaatst: vr 26 januari 2018, 12:03 
Extreme Biker
Extreme Biker
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: wo 22 juni 2005, 11:48
Berichten: 786
@ Bokmaa: gegegistreerd op 25 jan 2017 en op 26 jan 2018 al zulk een zelfreflectie, kudos!

@Lars TB: Kwantiteit EN kwaliteit, it's all about the RIDE,

Oude en nieuwe meesterbouwers heb ik toch aardig ge"covered" dacht ik 8)

Enjoy!!

_________________
common sense was never common


Omhoog
 Profiel   WWW
 
Offline
BerichtGeplaatst: vr 26 januari 2018, 13:58 
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Geregistreerd op: ma 6 oktober 2008, 22:52
Berichten: 215
ThaSingleTrackMastah schreef:
Magnesium, ja, dat was er ook nog !
Jij hebt zo'n gegoten ding ?
Afbeelding
cool...


Yepp, met een Marzocchi 600.

Die vork is trouwens 1000 keer beter dan de fiets.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Volgende


Wie is er online

Bikers op dit forum: Geen geregistreerde bikers en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar: