Jullie "gevoel" bij verschillende frame materialen.

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Tsja gevoel..

carbon; duur en licht
alu; stijf en goedkoop
staal; ubercool omdat m'n Cotic ervan gemaakt is 8) :lol:

Ervaring enkel met alu en staal, kan daar weinig zinnigs over zeggen omdat de verschillen tussen mijn vorige en huidige fiets veel meer inhouden dan enkel het frame materiaal. Zoals velen al aangeven zit er ook zo'n verschil tussen high en low-end en kan je met alles fantastische fietsen maken. Vooralsnog zal het framemateriaal mij ook niet zomaar tegen houden een bepaalde fiets te kopen als de rest klopt.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Corke schreef:... Alu buizen moeten relatief dikwandig worden gemaakt, want anders is het gewoonweg niet sterk genoeg.
... Ik hou van de redelijk dunwandige buizen, met daarin dikke vette wielen. ... Het staal is sterk (Reynolds 853) en kan dus erg dunwandig worden gemaakt. Voor alu frames heb je veel meer materiaal nodig. ...
Ik denk dat je wat dingen door elkaar haalt. Je doelt waarschijnlijk op de doorsnede van de buis, want de wanddikte zie je niet aan een fiets af.

En hoewel je eerste zin wel klopt, bedoel je waarschijnlijk dat aluminium oversized uitgevoerd moet worden - grotere diameter - voor de juiste stijfheid. Want het maakt weinig uit dat de wanddikte groter is in vergelijking met staal als de buis (het frame) ondanks dat toch lichter is.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Corke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 956
Lid geworden op: do 19 februari 2009, 16:59
Mijn mountainbike: SingleBe Onyx

Nee. Ik bedoel dat de wanddikte van aluminium echt dikker moet zijn als de wanddikte van staal.
Anders breek je een alu frame zo doormidden (als de wanddikte net zo dun is als staal).
Demoniac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 514
Lid geworden op: ma 20 augustus 2012, 13:12
Mijn mountainbike: Snowdon RP29 MK10

Mijn NS Eccentric Cromo zou 2,6 kg moeten wegen, tegen 2,3 kg voor de Djambo Evo die exact dezelfde geo heeft maar van aluminium gemaakt is. Procentueel is het natuurlijk een flink verschil, maar op een complete fiets niet echt interessant.
Ik vind vooral de eenvoudige uitstraling van een stalen frame erg fraai. Grappig hoe smaak verandert, want toen ik begon met mountainbiken vond ik die oversized 3D-gevormde buizen van alu frames en de exotische buigingen in carbon veel mooier.
Bike repair is 95% hex keys and 5% the tool you probably don't have at home.

Snowdon RP29 MK10
Banden kopen?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Corke schreef:Nee. Ik bedoel dat de wanddikte van aluminium echt dikker moet zijn als de wanddikte van staal.
Anders breek je een alu frame zo doormidden (als de wanddikte net zo dun is als staal).
Maar wat ik schrijf, dat maakt toch geen ene reet uit als het alsnog lichter is. En je ziet helemaal niets van die wanddikte., dus hoe je daar nu over kunt vallen...
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Corke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 956
Lid geworden op: do 19 februari 2009, 16:59
Mijn mountainbike: SingleBe Onyx

Ik val nergens over. :-D Constateer alleen maar dat het dikker moet zijn.
Maar goed, ik zie dat toch echt wel hoor.
Daar waar bijv de zadelpen het frame in gaat zie ik een flink verschil tussen een alu en een stalen frame.
Frame van alu oogt dan dikwandigers als staal. Dit valt op tov de zadelpen.
Ik vind dat minder mooi als bij staal waar je nauwelijks verschil ziet.

Maar dat is gevoelsmatig :winkie:
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

kermit schreef:@TenZNL, Je hoeft er ook geen ervaring op te hebben om er een gevoel bij te hebben natuurlijk.
Vooroordelen geven ook een gevoel weer en zijn als zodanig welkom in dit topic ;-)

Ik heb wel ervaring op tita, staal en alu maar wat zegt dat eigenlijk.
Het goedkoopste hardtail frame dat ik gereden heb was een alu BeOne (75,- nieuw bij CRC), en vergelijkbaar no-name materiaal. Het duurste was m'n titanium Airborne van 950,-.
Dat reed absoluut heerlijk, een van de fijnste hardtails die ik gereden heb. Maar het 75 euro framepje van CRC reed ook uitstekend!

Als ik iets geleerd heb is het wel dat de prijsverschillen van frames niet evenredig lopen met de kwaliteits-/belevingsverschillen. Je kunt voor een schappelijk bedrag een heel goed rijdend fietsje hebben!

Staal wordt imo vooral mooi omdat er veel custom gedaan wordt. En custom is handwerk, en handwerk is (meestal toch...) aandacht en liefde erin stoppen. Dat zie je dus terug.

De feitelijke verschillen worden imo lekker uitvergroot door marketing en liefhebbers van het een of andere materiaal. Zoals al eerder aangehaald is er met al die materialen een mooi en goed frame te bouwen.

Ik hou echt wel van staal, maar mijn alu Morewood Shova ST vind ik nog steeds de mooiste bike die ik ooit gehad heb. Met afstand...
Klinkt mss tegenstijdig maar vooroordelen komen bij mij pas na ervaring. En dat je voor een schappelijk prijsje geen goed rijdende fiets kan hebben heb ik nooit gezegd. :wink:

Persoonlijke vooroordelen? Ik hou van dikke frames en ingewikkelde vormen, wat je imho het meeste bij alu en carbon ziet. Staal en titanium ogen imho vaak wat iel en simpel. Maar dat zal me niet weerhouden om zoiets te kopen als het op dat moment de meest geschikte optie (lees: geo/gebruik) is. Van een fiets is altijd wat moois te maken. :)
Gebruikersavatar
streetracer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 17 november 2010, 18:59
Mijn mountainbike: Uitgeest

Ik heb hardtails gehad in alle genoemde materialen en voor mij springt titanium er toch als fijnste uit...
Gebruikersavatar
Corke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 956
Lid geworden op: do 19 februari 2009, 16:59
Mijn mountainbike: SingleBe Onyx

streetracer schreef:Ik heb hardtails gehad in alle genoemde materialen en voor mij springt titanium er toch als fijnste uit...
+1 :-q
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

TenZNL schreef:
kermit schreef:@TenZNL, Je hoeft er ook geen ervaring op te hebben om er een gevoel bij te hebben natuurlijk.
Vooroordelen geven ook een gevoel weer en zijn als zodanig welkom in dit topic ;-)
Klinkt mss tegenstijdig maar vooroordelen komen bij mij pas na ervaring. En dat je voor een schappelijk prijsje geen goed rijdende fiets kan hebben heb ik nooit gezegd. :wink:
Alleen de eerste twee regels waren een reactie op jouw post ;-)
De rest is voor (mijn) eigen rekening.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Mea culpa, dat was idd niet helemaal helder :)
lightrider
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 544
Lid geworden op: do 19 januari 2006, 11:08
Mijn mountainbike: Ritchey Plexus, P29-er en SwissCross Disc...

Alle materialen gehad. Begonnen met goedkoop staal, daarna aluminium, carbon, titanium en uiteindelijk terug naar staal.

Het oog wil ook wat bij mij en dan geniet staal de voorkeur wegens de slankheid, daarna titanium vanwege de uitstraling. Aluminium en carbon, nee mooi heb ik het nooit gevonden.

Carbon is mij verder nu te stijf. Van de racefiets stuiter ik dan bijna af, weinig comfortabel. Is goed voor de wedstrijdrijder maar die tijd is geweest dus voor mij niet meer. Aluminium weer te stijf. Titanium echt fijn voor de filtering van kleine oneffenheden en mooi maar te duur voor de hoeveelheid kilometers die ik nu nog maar maak. Staal, fijn materiaal niet stijf maar wel vergevingsgezind, iets zwaarder maar repareerbaar op een makelijke manier.

Qua gevoel komt staal mij het beste uit nu. Iets met weemoed naar de begindagen. Puur emotie. Titanium ook erg mooi maar prijstechnisch niet interessant op dit moment.
Afgesloten hoofdstuk met een Plexus aan de muur en P29-er en SwissCross in de schuur

Flowtrail is de Volkswagen Golf van het mountainbiken. Niks verkeerds mee in de basis, maar zooooo voorspelbaar en saai.
Gerrie Visser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 739
Lid geworden op: do 13 augustus 2009, 13:37
Mijn mountainbike: handgemaakt

Ik wil een bamboe fiets!
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Hmmm, qua gevoel...

Staal: Met mooie paintjob word ik hier erg blij van, vakmanschap is zichtbaar. Het liefst mooi TIG werk.
Titanium: Duurzaam, industrieel .... mag een kleurtje bij van mij, anders soms een beetje te clinisch.
Alu: Niet voor mij
Carbon: ... Tsja, geeft ultieme vrijheid in design ... maar ik vertrouw het spul gewoon niet. Waarschijnlijk bouw je prima een echt betrouwbaar carbon frame maar is het dan net zo zwaar als staal, alu of ti :-? + veel afval en chemicaliën bij productie van een product dat vaak niet lang mee gaat.....niet voor mij dus.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

/knuppelinhoenderhok modus ON

Ik lees veel negatieve gevoelens over het maken van carbon frames aangaande het productie proces. Mag ik erop wijzen dat de productie van staal en andere metalen toch ook niet bepaald goed wordt ontvangen door de groene rakkers onder ons.... Just a thought

/knuppelinhoenderhok modus OFF
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Plaats reactie