Jullie "gevoel" bij verschillende frame materialen.

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Niet helemaal de juiste plek, maar het geeft je wel een bepaald gevoel...

https://www.outsideonline.com/2261721/d ... ntain+Bike" onclick="window.open(this.href);return false;
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Lars TB schreef:Niet helemaal de juiste plek, maar het geeft je wel een bepaald gevoel...

https://www.outsideonline.com/2261721/d ... ntain+Bike" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja die zag ik op FB ook al langskomen... :-{

Ben ergens dus toch blij dat ik alu rij. ;)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Mijn gevoel....?
Ik vind metaal gewoon mooi, het heeft een "ziel", het raakt me (als er iets moois mee gedaan is dan hè, ik heb het niet over een waterleiding ;-)).

Voor een hardtail of racefiets vind ik titanium eigenlijk het allermooiste materiaal. Het oxideert niet, het heeft geen vermoeiingsproblemen zolang het normaal belast wordt en je kunt er een heel comfortabel frame mee maken. Mijn tita hardtail was iig de comfortabelste die ik gehad heb van de 26ers (m'n stalen 29er is nog comfortabeler, maar dat zit vooral ook in de grotere wielen).
Ik zou tita wel vaker met een mooie laklaag (evt. deels gelakt) willen zien, gewoon omdat een gave paintjob voor mij een fiets nog mooier maakt.
En ook al verouderd een frame op andere dan technische gronden alleen (veranderende standaards) en ook al hou je een fiets zelden zo lang dat je met die veroudering te maken krijgt, toch speelt de theoretische levensduur van tita voor mij een rol bij het gevoel dat ik bij dat metaal heb.

Staal is een soort titanium (qua gevoel voor mij), maar is wel roestgevoelig en bij gelijke buisdiameters e.d. zwaarder. Maar een stalen frame met wat mooie custom details geeft wel een verrekte mooie fiets! En er kan ook comfortabel mee gebouwd worden. Ik denk dat als een alu frame net zo comfy is het zeker minder duurzaam is dan een stalen equivalent.

Alu heeft een hele andere uitstraling. Er zijn dikkere buizen nodig, de lasnaden zijn -mits niet nabewerkt- veel duidelijker aanwezig. Anders dus dan staal of tita, maar met een eigen aantrekkingskracht voor mij. Letterlijk vetter, ruiger. Mooi spul ook!

Carbon... waarschijnlijk het materiaal waarmee op dit moment het "beste" frame gemaakt kan worden (stijfheid/gewichtsverhouding e.d.). Maar qua emotie voor mij het minste, het heeft een plastic-uitstraling. De be-/verwerking is heel anders dan bij metaal, ik krijg er geen warm gevoel bij.
Wil overigens niet zeggen dat ik nooit carbon zou rijden, want zoals gezegd zie ik wel degelijk de technische pluspunten.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ik mis RVS eigenlijk nog in de lijst...waarschijnlijk het meest exotische materiaal, maar aangezien er hier veel over roest wordt gepraat wel een goede.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4129
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

suravida schreef:Ik mis RVS eigenlijk nog in de lijst...waarschijnlijk het meest exotische materiaal, maar aangezien er hier veel over roest wordt gepraat wel een goede.
Kwa mechanische eigenschappen heeft RVS veel overeenkomsten met staal. Hoewel de sterkste Reynolds buizen wel uit rvs zijn, zal het kwa stifness to weight ratio niet beter zijn. Sterker nog, volgens mij hebben de RVS buizensets nog iets dunnere wanddiktes en zal een frame daardoor slapper zijn, bij gelijkblijvende diameters. Blijft over de corrosiebestendigheid. Die is goed als je de boel na het lassen/solderen goed beitst en passiveerd. En in een rvs only workshop bewerkt, bij voorkeur.

Zelf heb ik op stalen, titanium en vooral alu frames gereden, en durf te stellen dat het materiaal niet de beperkende factor is, maar de portemonnee. Van elk materiaal kan je iets maken wat volledig de eigenschappen heeft die de klant wil. Maar je kan het net zo hard verprutsen.

Zo heb ik met mijn alu Liteville H3 een perfecte balans tussen stijfheid, comfort en gewicht, vind ik. Maar een net carbon, stalen of titanium frame kan dat ook hebben.
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2737
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

suravida schreef:Ik mis RVS eigenlijk nog in de lijst...waarschijnlijk het meest exotische materiaal, maar aangezien er hier veel over roest wordt gepraat wel een goede.
Meest exotische ooit gebruikt is zeker niet RVS. Bijvoorbeeld Reynolds heeft (had?) de 953 buizenset van RVS. Niet de meest comfortabele buis....

Ik denk dat American het meest exotische (lugubere..?!?) materiaal ooit heeft gebruikt: een of andere legering op basis van beryllium. Klein had met de Adroit obv alu/boron ook wel wat moois.

Leuk leesvoer: https://www.ibiscycles.com/support/tech ... l_chapter/

Anyway: on topic 8)
- alu: leuk voor colablikjes van te maken - veel te hard of veel te kwetsbaar
- staal: maken ze pisbakken van
- ti: ooit van de Kursk gehoord?
- carbon: plastic & koolstof zooi

:tong :bier: :lol:
StAlTiCa
One Only
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 551
Lid geworden op: di 13 september 2016, 14:48

Tja, ik heb een Carbon fully, een alu hardtail 120mm en een starre stalen SS. Alle drie rijden ze fantastisch en zijn ze gaaf om te zien (vind ik dan :tong ). Alledrie wel met hun eigen karakter en rijeigenschappen.

Wat ik niet begrijp is de “aversie” tegen staal in dit topic. Wordt vaak als zwaar, lomp en niet comfortabel gezien. Ik deel deze mening niet. Een goed stalen frame (in mijn geval een custom SingleBe) is door de dunne gekromde buizen in de achterdriehoek (relatief) comfortabel en zeker niet in alle gevallen persé zwaar.

Anyway, mijn mening: Van ieder materiaal is een mooie, goed rijdende fiets te maken. Tegelijkertijd is het ook mogelijk om van ieder materiaal een lelijk niet te rijden hok te maken :bier:
DaanJ
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1269
Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
Mijn mountainbike: Star en single speed

Echte mannen (met baard) rijden stalen frames.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

DaanJ schreef:Echte mannen (met baard) rijden stalen frames.
Hmmm.... moet ik nou mijn baard laten staan of mijn Honzo verkopen? :-D

Het jammere van het (voor)oordeel dat staal zwaar is, is omdat veel mensen alleen maar de mainstream goedkope(re) frames kennen.
Staal is na 20 jaar weer populairder geworden door de productie van goedkope frames van goedkope (en dus zware) buis.
De goedkopere alu frames wegen meestal rond de 1,5 kg, de goedkopere stalen gaan zo richting de 3 kg.
Maar de duurdere stalen zijn een veel lichter en is het verschil al een stuk minder.

Maar het gaat om gevoel, en mijn gevoel is als volgt:
Alu: vind ik eigenlijk alleen mooi bij een fully met rechte buizen en dikke lassen (zoals mijn Banshee)
Ti: erg mooi materiaal, vaak een beetje saai, super cool als (het grootste) deel gespoten is (Google maar eens op Serotta TiMax)
Is qua fijn rijden heel erg afhankelijk van de buis en bouwer.
Carbon: vind ik alleen mooi in een dikke fully met afwijkende vormgeving (Antidote, Speci Demo)
Staal: mijn favoriet, want dunne buizen, simpele lijnen, retro gevoel, lange levensduur.
Is qua fijn rijden heel erg afhankelijk van de buis en bouwer.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Zwaar, ach. Mijn Cotic Solaris is een gewoon netjes geproduceerd verre oosten stalen frame en weegt vrijwel precies 2kg.
Een niet te duur alu frame zit rond de 1.700~1.800 gram (bijvoorbeeld de Drössiger van mijn vriendin in een vergelijkbare maat als de Cotic). Dat kleine gewichtsverschil valt gewoon weg in het rijden en is zeker voor een hobbyrijder totaal onbelangrijk.
Er zijn uiteraard lichtere alu frames (idd rond de 1,5kg), die zijn los ook niet heel goedkoop en ik ben er vrij zeker van dat die kwetsbaarder zijn dan frames als mijn Cotic.

Maar goed, feiten en werkelijkheid zijn wel vaker "niet helemaal" hetzelfde ;-)
En dit topic gaat over het polsen van gevoel bij bepaalde materialen, en gevoel hoeft geen feiten te reflecteren...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Vind het lastig om er wat over te zeggen. Niet alleen omdat ik nooit een titanium fiets heb gereden maar ook omdat ik geen rechtstreeks vergelijk tussen tussen alu, staal en koolstof kan maken.

Eigenlijk zou je 4 fietsen uit dezelfde prijsklasse, bouwjaar en vergelijkbare geo moeten hebben. Goedkopere frames zijn ook vaak niet te vergelijken met de duurdere varianten dus het gevoel op bv een low-end carbon frame kan kan heel anders zijn dan van een vergelijkbaar high-end frame.

Verder laat ik m`n keuze niet afhangen van het materiaal waarvan een frame is gebouwd. De specs, geo en gevoel zijn veel belangrijker. :)
Gebruikersavatar
Corke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 956
Lid geworden op: do 19 februari 2009, 16:59
Mijn mountainbike: SingleBe Onyx

Ik heb zowel staal, titanium als aluminium gereden. Geen carbon.

Aluminium: in mijn ogen de minst comfortabele optie. Zeker op een hardtail krijg je wel een erg zere reet op een alu mtb. Het materiaal als framemateriaal vind ik zelf weinig uitstraling hebben. Alu buizen moeten relatief dikwandig worden gemaakt, want anders is het gewoonweg niet sterk genoeg.

Titanium: Heb op een Van Nicholas Tuareg rondgehobbeld. Buiten dat het erg mooi materiaal is en dus een sjieke uitstraling heeft, rijdt het ook nog eens erg fijn! Sterk en duurzaam materiaal.

Staal: Na alu en titanium ben ik op staal overgestapt. Waarom? Omdat het eenerg coole uitstraling heeft. Ik hou van de redelijk dunwandige buizen, met daarin dikke vette wielen. Maar zoals al gezegd, dat is persoonlijk en gevoel. Verder ben ik erachter gekomen dat het wel erg comfortabel rijdt. Ik kan me totaal niet vinden in het oordeel dat het slap is waar het dat niet moet zijn. Mijn bottom bracket is verrekte star, en mijn balhoofdbuis ook. Of dit dan ligt aan het gebruikte materiaal of aan de fabrikant (SingleBe in dit geval), weet ik niet. Zwaar is het ook niet echt. Het staal is sterk (Reynolds 853) en kan dus erg dunwandig worden gemaakt. Voor alu frames heb je veel meer materiaal nodig. Vroeger had je inderdaad voornamelijk dikke stalen zware frames. Maar die tijd is voorbij.

Carbon: Nooit op gereden, en zal waarschijnlijk ook nooit gebeuren omdat ik het niet cool vind.

Het is nu eenmaal ook zo dat smaken verschillen, en het daarbij horende gevoel ook. Gelukkig is er voor ieder wat wils.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

@TenZNL, Je hoeft er ook geen ervaring op te hebben om er een gevoel bij te hebben natuurlijk.
Vooroordelen geven ook een gevoel weer en zijn als zodanig welkom in dit topic ;-)

Ik heb wel ervaring op tita, staal en alu maar wat zegt dat eigenlijk.
Het goedkoopste hardtail frame dat ik gereden heb was een alu BeOne (75,- nieuw bij CRC), en vergelijkbaar no-name materiaal. Het duurste was m'n titanium Airborne van 950,-.
Dat reed absoluut heerlijk, een van de fijnste hardtails die ik gereden heb. Maar het 75 euro framepje van CRC reed ook uitstekend!

Als ik iets geleerd heb is het wel dat de prijsverschillen van frames niet evenredig lopen met de kwaliteits-/belevingsverschillen. Je kunt voor een schappelijk bedrag een heel goed rijdend fietsje hebben!

Staal wordt imo vooral mooi omdat er veel custom gedaan wordt. En custom is handwerk, en handwerk is (meestal toch...) aandacht en liefde erin stoppen. Dat zie je dus terug.

De feitelijke verschillen worden imo lekker uitvergroot door marketing en liefhebbers van het een of andere materiaal. Zoals al eerder aangehaald is er met al die materialen een mooi en goed frame te bouwen.

Ik hou echt wel van staal, maar mijn alu Morewood Shova ST vind ik nog steeds de mooiste bike die ik ooit gehad heb. Met afstand...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Lars TB schreef:Niet helemaal de juiste plek, maar het geeft je wel een bepaald gevoel...

https://www.outsideonline.com/2261721/d ... ntain+Bike" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja dat is ranzig en geeft best wel een bijsmaakje aan mijn nieuwe (geen stalen) ros.
Aan de andere kant, dat is ook wel een gevolg van WAAR ze de spullen laten maken.
Ik heb vanuit het windsurfen redelijk wat met carbon gedaan omdat je dat ook gebruikt bij masten, gieken, boards, latten etc, en als je in Europa spullen laat bouwen zie je A: minder waste door slimmer snijden en B dat de restanten ook anders gebruikt worden.

Wat ik hoop is dat dit soort spul langer mee gaat waardoor je het minder snel vervangt en op die manier aanwas aan de afval kant voorkomt.
Na niet aanschaffen is er zo lang mogelijk mee doen ook een manier om met duurzaamheid om te gaan.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Corke schreef:Ik kan me totaal niet vinden in het oordeel dat het slap is waar het dat niet moet zijn. Mijn bottom bracket is verrekte star, en mijn balhoofdbuis ook. Of dit dan ligt aan het gebruikte materiaal of aan de fabrikant (SingleBe in dit geval), weet ik niet. Zwaar is het ook niet echt. Het staal is sterk (Reynolds 853) en kan dus erg dunwandig worden gemaakt. Voor alu frames heb je veel meer materiaal nodig. Vroeger had je inderdaad voornamelijk dikke stalen zware frames. Maar die tijd is voorbij.

Het is nu eenmaal ook zo dat smaken verschillen, en het daarbij horende gevoel ook. Gelukkig is er voor ieder wat wils.
Alles valt of staat denk ik met het gewicht van de rijder. Vandaar dat het gevoel lekker kan afwijken.

Nog even voor Kermit.....
Afbeelding
Plaats reactie