Jullie "gevoel" bij verschillende frame materialen.

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Hallo allen,

ik ben wel benieuwd wat jullie idee/gevoel is bij/over de volgende frame materialen?

En dan roep ik dus niet alle "experts" op om hun veld ervaringen en grafieken te posten maar gewoon hoe jij denkt over het volgende rijtje.

Het leukste is als je zelf geen ervaring hebt met het materiaal natuurlijk dus vooroordelen:-)

Hier mijn ideeën :

Aluminium - Beetje goedkoop en matige levensduur. Ik moet er weinig meer van hebben.

Titanium - Klinisch ogend, duur maar wel aantrekkelijk (misschien vooral omdat het duur is)
Flexi en zeer comfie..(denk ik)

Staal - Zwaar, ouderwets maar degelijk. Al een tijdje hip maar dat neemt wel af geloof ik

Carbon - Groeiend intrigerend tot het punt dat ik het binnenkort ga proberen. Grappig
genoeg vond ik het 2 jaar terug nog stom plastic en walgde ik er bijna van.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Isdatzo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 163
Lid geworden op: di 18 augustus 2009, 16:08
Contacteer:

Zit voor het grootste deel in je hoofd. Voor het gros van de MTB'ers in elk geval.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Dus je wil weten wat ons onderbuikgevoel bij de materialen is en niet wat de ervaringen zijn en hoe we het vinden rijden?
Voor wat het waard is: alle vier je ideeën zijn redelijk eenvoudig feitelijk weerlegbaar. ;-)

Edit: excuus, drie. Ik heb geen idee wat jij 2 jaar geleden van carbon vond dus daar kan ik niks over zeggen.
Laatst gewijzigd door suravida op di 28 november 2017, 10:05, 2 keer totaal gewijzigd.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Zijn de bovenste drie materiaalgevoelens jouw excuses om een carbon fiets aan het thuiosfornt te verkopen?

:lol: :lol: :bier:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

TS: het grappige is dat je hier een soort van vraag in vier delen stelt waarover hier dan een discussie kan ontstaan; als zodanig toch niet geheel in overeenstemming met je onderschrift. Let wel: dit niet als kritiek maar meer als constatering... ;)

En ik heb overigens geen ervaring met titanium en staal (wel met alu en carbon, hoewel die 2e niet uitgebreid)... beide zullen ongetwijfeld bepaalde goeie rij-eigenschappen hebben waar wat voor te zeggen is, maar ik ben vooralsnog niet geneigd dat uit te gaan proberen.
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Mijn ideeën;
Aluminium- Klankkast. Hoop herrie weinig lol. Hard (Uitzondering bij de fully's.)
Staal- Vooral slap waar je het niet wil hebben (In de drive line.)
Carbon- Op zich goed materiaal alleen die laatste Pressfit rommel is voor mij een no go. (Rij er sinds 1990 op.)
Titanium-Al zijn er maar een paar merken die het echt optimaal weten te gebruiken. Ik heb eigenlijk alleen ervaring met frames van Rob.

Nu zijn dit mijn ervaringen en die wijken meestal af van de mainstream biker.... :lol:
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

Ah, perfect, ik heb geen lood verstand van framemateriaal. Uitstekend! Hierbij mijn 100% zelfbedachte overtuigingen

Aluminium: De beste keuze als je geen mega budget hebt. Tegenwoordig erg licht, doet niet zo zeer als er een keer een krasje op komt.

Titanium: Veel te duur en nodeloos.

Staal: 110% coolfactor. Zwaar.

Carbon: De logische keuze als je het geld hebt voor de goed afgemonteerde modellen.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Voor wat betreft staal = zwaar: Genesis bouwt stalen racefietsen waar het Madison pro team mee rond rijdt. Die zijn bewust wat zwaarder afgemonteerd omdat ze anders niet aan de UCI normen voldoen, namelijk te licht.........

Een stalen frame bouwen met dezelfde gewichten als carbon is dus mogelijk, mits de juiste buizen en vakmanschap.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ho ho Jan, dat zijn feiten, en het gaat hier om het gevoel. :roll:
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
doezel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1594
Lid geworden op: ma 26 september 2011, 15:59
Mijn mountainbike: Evil the Following & Zealous Division & ProPAIN Rage

Real Epic '89 schreef:...
Carbon- Op zich goed materiaal alleen die laatste Pressfit rommel is voor mij een no go. (Rij er sinds 1990 op.)
...
Ik zweer bij pressfit in carbon :tong.
Als je het goed monteert (met bijv. een Hope BB) blijft het prima zitten(mits het meteen al goed past) . Het gaat net mis bij verlijmde carbon/alu verbindingen onder stress. (zoals verlijmde alu schroefdraad-delen bij bottom-brackets)

Evil had oorspronkelijk ook pressfit maar is (helaas) onder druk van de "markt" naar schroefdraad gegaan. Nergens voor nodig in mijn ogen en maakt de frames alleen maar (NOG) duurder.


Verder... Staal is leuk, maar meer oldschool. Je moet er een liefhebben van zijn.
Titanium, Mooi, duur
Alu, kan breken en ALS het breekt is het zo goed als niet meer te fixen.
Carbon: sterk, mooi te vormen. Goed te laten repararen als er eens wat mis mee is.
Crusher Propain Rage
Don't Shoot Evil The Following
Antibike Zealous Division
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

doezel schreef:
Real Epic '89 schreef:...
Carbon- Op zich goed materiaal alleen die laatste Pressfit rommel is voor mij een no go. (Rij er sinds 1990 op.)
...
Ik zweer bij pressfit in carbon :tong.
Als je het goed monteert (met bijv. een Hope BB) blijft het prima zitten(mits het meteen al goed past) . Het gaat net mis bij verlijmde carbon/alu verbindingen onder stress. (zoals verlijmde alu schroefdraad-delen bij bottom-brackets)

Evil had oorspronkelijk ook pressfit maar is (helaas) onder druk van de "markt" naar schroefdraad gegaan. Nergens voor nodig in mijn ogen en maakt de frames alleen maar (NOG) duurder.
Ach, denk niet dat ie dat twee keer per jaar en minstens 10 jaar volhouden..... :tong
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

Inmiddels ervaring met alle genoemde materialen dus het 'gevoel' is reeds omgezet in feiten.

Moet wel zeggen dat het niet uitmaakt waar ik op rond trap, het tintelende gevoel in de huishouding kwam overal wel opzetten.
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Ik doe hem even in een andere volgorde:

Carbon:
Voor mij het zwart goud.
Als er zoiets als een carbon-fetisjist bestaat..dan ben ik dat waarschijnlijk! :lol:
De vormvrijheid en gewicht/sterkte keuzes die je ermee kunt maken, maken het voor mij wonderspul.
Bij mijn andere hobbies, windsurfen en stand up peddelen veel mee gespeeld en is het hoe meer carbon hoe beter!

Alu:
Mooi soort van best buy alternatief voor als carbon te duur is.
Als het CNC gefreesd en leuk gekleurd is zoals Hope spulletjes, kan ik er wel erg blij van worden, maar anders heb ik er weinig emotie bij.

Titanium:
Een van de weinige materialen die misschien nog mooier zijn als carbon, laag gewicht. Als je al op zo,n buis tikt wordt je al blij van de pling! die het maakt.
Alleen omdat je er geen fully,s van ziet waarvoor je niet minimaal een paar organen moet verkopen is het spul mij zo goed als onbereikbaar.
Als ik ooit een hardtail of een racefiets koop wordt het een Titanium!

Staal: leuk alternatief voor titanium zonder de magic van tita en het best buy gevoel van Alu.
Knap wat mensen als Herman de Biker ermee kunnen, maar ik zie mijzelf niet een stalen fiets kopen zolang er nog andere alternatieven zijn.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik vind het wel jammer dat houten fietsen, of meer specifiek bamboe, hier compleet worden genegeerd.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Kapitein Iglo schreef:Zijn de bovenste drie materiaalgevoelens jouw excuses om een carbon fiets aan het thuiosfornt te verkopen?

:lol: :lol: :bier:
Kapitein Iglo schreef:Ik vind het wel jammer dat houten fietsen, of meer specifiek bamboe, hier compleet worden genegeerd.
Gezien deze en je eerdere post (zoals hierboven gequote) zit jij toch niet stiekem al in de drankkast op dit uur he...? :roll:


:wink:
Plaats reactie