Zelfbouw verzekeren

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
WelkomBuiten
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 243
Lid geworden op: di 31 maart 2015, 10:24
Mijn mountainbike: Titus Ti Fireline Evo
Contacteer:

Hoi,

Hopelijk heeft iemand hier iets zinnigs over te zeggen. Ik heb zowel mijn mountainbike als mijn tour/trekking/woon/werk-fiets zelfgebouwd. Niet omdat het goedkoper of beter is, maar omdat ik fietsen bouwen nu eenmaal leuk vind en graag op iets 'van mezelf' rijd.
De MTB heb ik nooit verzekerd, omdat die altijd netjes opgeborgen staat thuis en nooit alleen wordt gelaten als ik ermee weg ben. De gewone fiets daarentegen woont achterop mijn bus, staat weleens bij de winkel. Er zit dus ook een AXA-slot op, met kabel. Op de fietsendrager staat hij ook nog eens extra met een frameklem vast die op slot gaat.

Nu wilde ik mijn nieuwe aanwinst gaan verzekeren. Omdat het verzekeren van de fiets van mijn vrouw handig online ging via de ANWB, wilde ik dat weer doen. Ik liep vast toen ik een framenummer in moest voeren. Mailtje gestuurd met de vraag of een zelfbouw verzekerbaar is zonder framenummer. Reactie gekregen dat er wel een framenummer op moet staan, en dat blijkt ook gewoon het geval te zijn. Nogmaals de vraag gesteld of het met framenummer en sleutelnummer wel kan, maar nu willen ze er ook een taxatierapport van een fietsenmaker bij hebben voor de waardebepaling.

Je zult begrijpen dat ik liever verzeker tegen de waarde van de som der onderdelen dan tegen de taxatiewaarde. Van alles zijn bonnen aanwezig. Zelfbouw is in de regel duurder dan een fabrieksfiets kopen, dus als hij getaxeerd wordt op verkoopwaarde loop ik een groot verlies bij diefstal (verzekeringskosten én prijsverschil weg). Ook vraag ik me af of er een fietsenmaker zit te wachten op iemand die zijn fiets komt laten taxeren zonder er ooit een cent uitgegeven te hebben.

Heeft er iemand tips of ervaringen met verzekeren van zelfgebouwde fietsen? Maatschappijen die minder star te werk gaan?
Buitenspeler met extra aandacht voor moeilijke mensen.

Buiten is het beter! - Facebook - Instagram - Twitter
TaurineR
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 400
Lid geworden op: zo 8 maart 2009, 00:46
Mijn mountainbike: C. FSi

Ik laat enkel dingen verzekeren die ik, bij ongeval, zelf niet kan vergoeden..
vb. auto ongevalverzekering voor derden,brandverzekering, etc..
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Dan betaal je toch gewoon voor de taxatie? Dan taxeren ze m niet op inkoop waarde maar wat hij echt waard is, of de waarde waarvoor jij m wil taxeren ;)
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Verzekeraars vergoeden/verzekeren nooit som der delen (prijs), maar altijd waarde. Meestal dagwaarde. Denk aan het verhaal dat op verjaardagen de rondte gaat: De oom die vertelt dat zijn auto nog zoveel waard was, pas een reparatie van een duur onderdeel had ondergaan, maar die bij een fatale klapper veel te weinig van de verzekeraar als dagwaarde had terug gekregen.

Ik behandel mijn fietsen als kinderen. En laat ze nooit alleen.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

bert l. schreef:Ik behandel mijn fietsen als kinderen. En laat ze nooit alleen.
Idem hier.
Maar toch kan het mis gaan... Ruim drie jaar geleden bij een aanrijding op de snelweg betrokken geraakt terwijl de fietsendrager met twee zelf opgebouwde mtb's achterop zat. Juridisch was alles duidelijk, wij waren alleen van achteren geraakt.

Schade: vernielde achterklep van de auto, in elkaar gedrukte fietsendrager en twee beschadigde fietsen. Nadere controle gaf aan dat beide frames krom waren, dus niet meer bruikbaar. Op de fiets van mijn vriendin zat oa een zgan DT wielset, op mijn fiets een DT vork die twee ritjes oud was.

Van een aantal onderdelen had ik nog bonnen, van de rest heb ik prijzen van internet gehaald en de links in een excel document mee gemaild. Frames waren een jaar of drie oud, fietsen uiterlijk en technisch in topstaat (het zijn toch je kinderen ;-)).

Nu hebben de verzekeringsmaatschappijen onderling afgesproken dat "crossfietsen" (yep, ook mtb's) in drie jaar worden afgeschreven tot een belachelijk restpercentage. Leuk voor hen, want allemaal moeten ze weleens schade uitkeren.
Niet leuk voor de gedupeerden echter. Ik kreeg 1.095 euro uitgekeerd voor de hele zwik naast de schade aan de auto (de autoschade werd volledig vergoed, echter met gebruikte onderdelen gerepareerd want met nieuwe zou de dagwaarde van ruim 3.000 euro overschreden worden en de auto dus total loss verklaard zijn).

Die 1.095 euro was opgebouwd uit 95 voor de fietsendrager (nieuw 275) en 500 per fiets. De waarde van de fietsen bij optellen van internetprijzen (da's goedkoper dan bij de lbs) was ongeveer 2.000 euro voor de fiets van mijn vriendin en 2.300 euro voor mijn eigen bike.
Ik voelde me ontzettend genaaid als partij die aan het hele ongeluk geen enkele schuld had... (ik word weer pissig als ik het typ :evil: :D ).

Ik zou dus erg goed oppassen voor eventuele afschrijvingsregels bij een verzekering. Als een fiets uit je afgesloten schuur gejat wordt valt dat onder de inboedelverzekering en die keert in principe nieuwwaarde uit. Vrijwel alle andere vormen van verzekeren schrijven af, als die percentages zo hoog liggen als in mijn voorbeeld is het niet de moeite je fiets langer dan twee jaar (vanaf nieuw) te verzekeren imo. Dan zou ik liever een hoogwaardig extra slot kopen en er dat omheen hangen.

En leg je fiets ALTIJD ergens aan vast, anders tillen ze 'm zo in een aanhanger.
Dat overkwam mijn vriendin met haar drie weken oude stadsfiets toen ze vijf minuten ergens binnen was... (ik ben normaal echt een zeer vredelievend en niet agressief persoon, maar toen even niet :o ).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

japie carbon schreef:Dan betaal je toch gewoon voor de taxatie? Dan taxeren ze m niet op inkoop waarde maar wat hij echt waard is, of de waarde waarvoor jij m wil taxeren ;)
Precies dit.

Waarom zou een fietsenmaker niet de echte waarde weten? Een zelfgemaakt frame kost bij een beetje framebouwer €1.500,- (bijvoorbeeld) en daar dan nog eens de onderdelen bij volgens de prijzen die in de winkel liggen en klaar.

Als jij kan aantonen dat jouw frame stukken meer waard is dan €1.500,-, omdat je bijvoorbeeld vergulde lugs of titanium buizen hebt gebruikt, dan kan dat ook mee worden genomen. Of als er heel veel werk in bijvoorbeeld een bepaald onderdeel heeft gezeten. Is het echter een redelijk recht-toe-recht-aan frame (zonder het te willen afkraken), dan is het niet realistisch daar heel veel meer voor te verwachten.

Misschien krijg je een realistische taxatie bij een fietsenzaak die ook zelf bouwt. Suravida hier van het forum werkt bijvoorbeeld bij Koers.cc in Rotterdam. Die kunnen je voor een vergoeding best uit de brand helpen.

En een framenummer is natuurlijk zo gemaakt, gewoon effe wat cijfers in je bracket graveren. Neem je geboortedatum en het hoeveelste frame het is en je hebt al een mooi getal. En zelfs als je het niet laat graveren, dat hoeft de verzekering toch niet te weten... :wink:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 891
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

Ik weet niet of TS ook echt het frame in elkaar heeft geflanst, of dat ie een framepje opbouwen ook een 'zelfbouw'' noemt.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Na de twwede keer te hebben gelezen denk ik inderdaad dat het om een zelf samengestelde fiets gaat ipv een zelf gelaste :)
"Reactie gekregen dat er wel een framenummer op moet staan, en dat blijkt ook gewoon het geval te zijn."
Blijkbaar staat er een framenummer in, dus een bestaand frame.
Gebruikersavatar
naze1975
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1096
Lid geworden op: di 18 februari 2014, 14:33
Mijn mountainbike: Cube kruising ltd sl/reaction sl

Bij mijn schade aan de fiets die ik heb kunnen verhalen bij de NTFU was er in 3 jaar een afschrijving op de nieuwprijs van 32% van 1300 naar 883 aan dagwaarde. dus hier geld geen 3 jaar afschrijving
Houd altijd het rubber aan de onderkant, tenzij je een salto maakt. :winkie:
WelkomBuiten
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 243
Lid geworden op: di 31 maart 2015, 10:24
Mijn mountainbike: Titus Ti Fireline Evo
Contacteer:

Sorry voor het misverstand, het gaat inderdaad om zelfopgebouwd in plaats van zelfbouw. Als ik zelf een frame in elkaar geknutseld had, zou ik de fiets ook niet achterop de auto laten staan.
Buitenspeler met extra aandacht voor moeilijke mensen.

Buiten is het beter! - Facebook - Instagram - Twitter
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Ik heb mijn scout ook verzekerd en dit is naar een door mij opgegeven totaalprijs van de delen.
Dit tegen voorwaarden waar ik prima mee kon leven en niet binnen 3 jaar afgeschreven maar juist eerste 3 jaar tegen nieuwwaarde. Laat hem niet zomaar ergens staan en in de schuur staat hij ook altijd vast met een gekeurd kettingslot.

https://www.vkg.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat laatste is dan zelfs niet eens meer nodig, als de schuur/garage maar afgesloten is.

De schade aan de fietsen die bij onze aanrijding beschadigd raakten werd natuurlijk door de autoverzekering van de tegenpartij (= de schuldige) vergoed. Dus niet door een specifieke fietsverzekering.
Maar dat hoge afschrijvingspercentage is volgens mij echt afgesproken door partijen die allemaal belang hebben bij snel afschrijven, elke maatschappij moet namelijk weleens uitkeren... En "wij" als gedupeerden worden genaaid, ga maar eens een hoogwaardige fiets van drie jaar oud in topstaat proberen te vinden voor 500 euro.

Ik had zoveel nieuwe spullen nodig (frame, vork en wielset voor beide fietsen) dat het voor mij aanleiding was over te stappen op 29". Maar dat heeft heel wat meer gekost dan 1.000 euro...).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Mijn crossmotor was 2 jaar geleden uit mijn schuur gestolen. Voor dat soort bedragen sturen ze een agent langs. Ik had allerlei foto's uitgeprint en al zelf wat vergelijkbare motoren opgezocht die te koop waren.
Ik kreeg uiteindelijk nog 200 euro meer dan dat ik zelf aangegeven had wat ik dacht dat de motor waard zou zijn. Wat dat betreft ben ik echt heel blij met mijn verzekering.
Hans1966
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 456
Lid geworden op: di 23 maart 2010, 21:32

Verzekeringen zijn sowieso raar. :roll:
Even een niet fietsgerelateerd verhaal. Wij hebben in 2015 een sloep gekocht uit 1985. toen wij hem wilde verzekeren bleek dat zowel het nummer op de romp als op de motor ontbrak. Wat de reden daar van was is onduidelijk, want de voorganger waar ik hem van had gekocht had hem ook gewoon verzekerd en zijn voorganger ook. Maar de verzekering adviseerde ons dat als de boot en motor geen eigen nummer hadden wij zelf een uniek nummer mochten bedenken voor zowel boot als motor en konden dat dan opgeven, en het mooiste was dat wij zelf ook het bedrag mochten bepalen wat het geheel waard was (geschatte verkoop waarde).
Ondertussen is de sloep in waarde toegenomen vanwege alle luxe, verbeteringen en verfraaiingen, dus we moeten voor aankomend jaar even de waarde en premie gaan verhogen.....raar verhaal, maar waar :bier:

Mocht onze sloep ooit gestolen worden hoeft de dief alleen maar het plaatje met ons nummer te verwijderen, zelf een uniek nummer te bedenken en voila......je hebt weer een ''eerlijke'' boot die je kan verzekeren tegen bv diefstal :-{ :~
Een man zonder passie is als de Chinees zonder nasi.
Mijn vrouw zegt dat ik nooit luister.................of zoiets
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

japie carbon schreef:...Mijn crossmotor was 2 jaar geleden uit mijn schuur gestolen...
Diefstal uit (afgesloten) schuren en garages valt onder de inboedelverzekering, en die keert over het algemeen nieuwwaarde uit.

Een fietsverzekering zal vrijwel altijd een afschrijvingspercentage hanteren, in de polisvoorwaarden zal dat omschreven staan.

Ik heb straks ook een leuke, namelijk wel een echt zelfgebouwd (en uiteraard zelf opgebouwd) frame.
Maar omdat een vriend van me het frame maakt heb ik geen rekening waarmee ik de aankoopkosten kan bewijzen :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie