Hoe kan ik een fietsenmaker worden

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
PaganiProductions

Bowiex schreef:No offense Wouter. Maar je bent nu zon 3 of 4 jaar aan het mountainbiken en ondanks alle info die je hier, op YT en gelijken gekregen hebt bak je er nog steeds erg weinig van.

Gewoon lekker blijven fietsen en deze droom laten gaan.
Ik probeer het liever en als het iemand mij echt wilt leren pik het misschien zou op.
En aangezien wij in sociale media tijd heeft een lbs daar misschien ook baat mij.
En neem het nu wel aan.
Laatst gewijzigd door PaganiProductions op di 19 september 2017, 22:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 992
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

PaganiProductions schreef: Ik heb wel een idee waar ik misschien terecht zou kunnen mits zijn het ook willen.
Vooral gaan proberen. Niet geschoten...... Maar probeer wel zo goed mogelijk voorbereid het gesprek aan te gaan. Je hebt maar 1 kans voor een eerste indruk. Elke fietsenmaker zal denken: what is in it for me? En dan gaat het toch altijd over de centjes.
Ja, doei !
PaganiProductions

Joepie de schreef:
PaganiProductions schreef: Ik heb wel een idee waar ik misschien terecht zou kunnen mits zijn het ook willen.
Vooral gaan proberen. Niet geschoten...... Maar probeer wel zo goed mogelijk voorbereid het gesprek aan te gaan. Je hebt maar 1 kans voor een eerste indruk. Elke fietsenmaker zal denken: what is in it for me? En dan gaat het toch altijd over de centjes.
Ik heb geluk dat gewoon betaald door het sw bedrijf waar ik voor werk en dan in principe zou uitgeleend kunnen worden en zit ook nu subsidie bij.
En als het op of andere manier kan ik nog altijd terug keren naar het sw bedrijf.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

PaganiProductions schreef:
Joepie de schreef: Vooral gaan proberen. Niet geschoten...... Maar probeer wel zo goed mogelijk voorbereid het gesprek aan te gaan. Je hebt maar 1 kans voor een eerste indruk. Elke fietsenmaker zal denken: what is in it for me? En dan gaat het toch altijd over de centjes.
Ik heb geluk dat gewoon betaald door het sw bedrijf waar ik voor werk en dan in principe zou uitgeleend kunnen worden en zit ook nu subsidie bij.
En als het op of andere manier kan ik nog altijd terug keren naar het sw bedrijf.
Nou precies! Dat voordeel heb je dus en dat kan het best interessant maken voor een fietsenmaker. Dus bespreek dit inderdaad eerst op de sw en als ze daar goed zijn, dan gaan ze zeker proberen jou op weg te helpen. Bezoek inderdaad de fietsenmakers met iemand van de sw er bij, dat soort begeleiders hebben ze zeker. Dan loopt het meteen al stukken beter, want dan ziet zo een fietsenmaker ook dat jij ondersteuning krijgt.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Joepie de schreef:
PaganiProductions schreef: En ben nu werkzaam bij een sw bedrijf en mogelijkheid om uitgeleend aan een lbs te worden is er.
Bij sommigen die verbonden zijn aan SW ontbreekt het aan kunnen, maar vaak ook aan willen. In jouw geval is het zeker willen. Met een focus. Buit dit uit! Succes!
Dat laatste is de belangrijkste basis voor succes.

Maar vertel eens precies wat je nu doet bij je sw bedrijf en op welk niveau je nu zit? De meeste opleidingen als Fietstechnicus vragen toch al snel een vmbo vooropleiding. (Ik werk regelmatig met jongens in deze leer trajecten. Eerst in de automotive en nu in de scheepsbouw.)

Ondersteuning/ interesse zal vooral ook van je toekomstige werkgever moeten komen. Hij moet het idee hebben dat hij dingen kan uitleggen en dat jij deze daarna na verloop van tijd zelfstandig kan uitvoeren. Dit zal uiteraard tijd vragen en daar krijgt hij ook een financiele vergoeding voor.

Maar als dit je droom is zeker doorzetten. We zitten te springen om jongens die lekker enthousiast aan de gang gaan.
WelkomBuiten
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 243
Lid geworden op: di 31 maart 2015, 10:24
Mijn mountainbike: Titus Ti Fireline Evo
Contacteer:

Veel zorginstellingen hebben ook een fietsenwerkplaats. Daar wordt dan onder begeleiding van een fietsenmaker aan fietsen gesleuteld. Er wordt in zo'n setting meer gekeken naar jouw perspectief (waar ben je nu en waar wil je heen) dan naar het werk dat er ligt. Dat zou misschien een mooie eerste stap zijn. Lukt het niet als cliënt, dan eventueel als vrijwilliger* of stagiair.

*Ja, dat is dus in je vrije tijd. Als je iets heel graag wil, investeer je er vast graag wat van je eigen tijd in!

Edit: je woonde in Limburg toch?
MET heeft een fietsenwerkplaats (GGZ, maar daar kun je vast vrijwilligers- of stagewerk doen)

MEE (Afdelingen voor Zuid-Limburg en Midden- en Noord-Limburg) heeft consulenten die de weg weten in zorgland. Als je hen een mailtje stuurt met de vraag of ze een instelling kennen met een fietsenwerkplaats, weten ze vast waar je terecht kan.
Buitenspeler met extra aandacht voor moeilijke mensen.

Buiten is het beter! - Facebook - Instagram - Twitter
Gebruikersavatar
de lachende derde
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 763
Lid geworden op: ma 30 april 2012, 13:40
Mijn mountainbike: SC Nomad V4

Weet wel dat er een behoorlijk verschil is tussen relaxed aan je eigen fiets hobbyen en werken in een fietsenwinkel. Ik heb als student tig jaar bijbaantjes gehad in de fietsenbranche en ik ben er persoonlijk behoorlijk op afgeknapt.

De kans is groot dat je bij een algemene fietsenzaak terecht komt en daar zijn het vooral stadsfietsen/ebikes/stationsfietsen die je voor je neus krijgt, geen mooie mtb's of racefietsen. Daarnaast is mijn ervaring dat je in de werkplaats een soort rangorde hebt wie wat doet, de ingewikkelde klussen waar je creativiteit en handigheid op de proef gesteld worden gaan doorgaans niet naar de beginnende/niet opgeleide sleutelaars, wat overblijft is fietsen opbouwen, spatborden monteren en banden plakken.. Het tempo kan tijdens het zomerseizoen ook moordend zijn bij sommige winkels, waarschijnlijk niet te vergelijken met een sociale werkplaats.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

ik denk dat dit het belangrijkste is waar je rekening mee moet houden:
de lachende derde schreef: ...

De kans is groot dat je bij een algemene fietsenzaak terecht komt en daar zijn het vooral stadsfietsen/ebikes/stationsfietsen die je voor je neus krijgt, geen mooie mtb's of racefietsen.
...
Denk dan aan: 80% van je tijd banden plakken van stads/kinderfietsen, kettingkasten en jasbeschermers vervangen etc.
Als je geluk hebt mag je een keer een derailleur afstellen.

Als je het niet erg vind om "simpele" klusjes aan lelijke fietsen te doen, ga vooral solliciteren, maar verwacht niet iets als dit: http://www.mbr.co.uk/videos/bikes-and-e ... hamps-bike" onclick="window.open(this.href);return false;
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Mwah, beetje klant merkt het niet als je af en toe aan de nopjes van z'n stadfietsband likt hoor.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Joepie de schreef:In jouw geval is het zeker willen. Met een focus.
Nee hoor, een Canyon en een Merida. :roll: :winkie:
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

WelkomBuiten schreef:Veel zorginstellingen hebben ook een fietsenwerkplaats. Daar wordt dan onder begeleiding van een fietsenmaker aan fietsen gesleuteld. Er wordt in zo'n setting meer gekeken naar jouw perspectief (waar ben je nu en waar wil je heen) dan naar het werk dat er ligt. Dat zou misschien een mooie eerste stap zijn. Lukt het niet als cliënt, dan eventueel als vrijwilliger* of stagiair.

*Ja, dat is dus in je vrije tijd. Als je iets heel graag wil, investeer je er vast graag wat van je eigen tijd in!

Edit: je woonde in Limburg toch?
MET heeft een fietsenwerkplaats (GGZ, maar daar kun je vast vrijwilligers- of stagewerk doen)

MEE (Afdelingen voor Zuid-Limburg en Midden- en Noord-Limburg) heeft consulenten die de weg weten in zorgland. Als je hen een mailtje stuurt met de vraag of ze een instelling kennen met een fietsenwerkplaats, weten ze vast waar je terecht kan.
Uitstekende tips, hier kun je wat mee Wouter.
Stephen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 257
Lid geworden op: di 3 december 2013, 22:39

Dice Oldskool schreef:
WelkomBuiten schreef:Veel zorginstellingen hebben ook een fietsenwerkplaats. Daar wordt dan onder begeleiding van een fietsenmaker aan fietsen gesleuteld. Er wordt in zo'n setting meer gekeken naar jouw perspectief (waar ben je nu en waar wil je heen) dan naar het werk dat er ligt. Dat zou misschien een mooie eerste stap zijn. Lukt het niet als cliënt, dan eventueel als vrijwilliger* of stagiair.

*Ja, dat is dus in je vrije tijd. Als je iets heel graag wil, investeer je er vast graag wat van je eigen tijd in!

Edit: je woonde in Limburg toch?
MET heeft een fietsenwerkplaats (GGZ, maar daar kun je vast vrijwilligers- of stagewerk doen)

MEE (Afdelingen voor Zuid-Limburg en Midden- en Noord-Limburg) heeft consulenten die de weg weten in zorgland. Als je hen een mailtje stuurt met de vraag of ze een instelling kennen met een fietsenwerkplaats, weten ze vast waar je terecht kan.
Uitstekende tips, hier kun je wat mee Wouter.
Ja +1 dit is praktisch standaard aanwezig bij elke gemeente.

Zelf ben ik gewoon klein begonnen met wat onderhoud aan mijn eigen fietsen. Nu bouw en restaureer ik van alles zelf. Het is toch vaak een kwestie van doen en eventueel wat Sheldon Brown inlezen voor een klus en wat youtube zoeken. Je hebt alleen wel wat gereedschap nodig, maar dat hoeft echt niet de wereld te kosten. Zeker in het begin niet want dan gebruik je gereedschap toch niet zoveel dat het gaat slijten, mocht je eventueel bij een werkplaats komen dan hebben ze daar wel de kit die mee gaat.

Succes!
ventourist
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 904
Lid geworden op: di 7 september 2010, 18:50

Je volgt bij Innovam de juiste modules om rijwielhersteller te worden. Daar hoort ook een stageperiode bij. En een examen....Het diploma hang je ingelijst op in je werkplaats!
De internetflauwekul moet je vergeten. En uiteraard gaat het om alle fietsen, niet alleen mtb's (vroeger ook bromfietsen).
http://www.dekaleberg.nl/voorbereiding2 ... t#tot-slot" onclick="window.open(this.href);return false;
ventourist
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 904
Lid geworden op: di 7 september 2010, 18:50

Kjiratsiekoedel schreef:Ik zou eens wat fietsenmakers benaderen en vragen hoe hij 't zijn geworden en of ze een (stage)plaats voor je hebben.
Er is pas sprake van een stageplaats, wanneer je een opleiding volgt....
Die volg je bij Innovam.
http://www.dekaleberg.nl/voorbereiding2 ... t#tot-slot" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 992
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Dice Oldskool schreef:
Joepie de schreef:In jouw geval is het zeker willen. Met een focus.
Nee hoor, een Canyon en een Merida. :roll: :winkie:
:lol:
Ja, doei !
Gesloten