Algemeen garantietopic incl rechten en plichten

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Het zal je maar overkomen: je geliefde ros geeft de geest! Drama!

Vaak kom ik dan verhalen tegen als de LBS die zich verschuilt achter de garantievoorwaarden van de fabrikant, en je zo met een kluitje in het riet stuurt, wat mijns inziens niet juist is.

Mijn kennis hierover rijkt niet verder dan het grote WWW, maar heb mij er wel op in proberen te lezen. Ik zou het daarom aardig vinden als er binnen deze communitie een of meerdere juristen zijn, die eventueel kunnen toetsen en corrigeren.

Laten we eens beginnen met:

-Degene met wie je een koopovereenkomst afsluit, meestal een LBS, dient jou garantie te verlenen, en mag zich niet verschuilen achter de fabrieksgarantie van zijn leverancier. Hoe de LBS zijn schade vergoed krijgt is zijn probleem. Bij een faillisement van de LBS lijkt fabrieksgarantie je redding te kunnen zijn.
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2736
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Jurriaan schreef:En zo wordt het lijstje van fabrikanten die wel service willen verlenen van zelf korter. Enige wat wij consumenten hoeven te doen is ons koopgedrag hierop aanpassen.

Wat een verschil 2 jaar garantie of levenslang. Cannondale is de enige fabrikant met levensgarantie?
Als eerste bepaal je zelf waar je iets koopt! Jezelf even verdiepen in hetgeen je koopt onder welke voorwaarden en bij wie is 100% je eigen verantwoordelijkheid. En ook dat zal geen garanties bieden.... Heeft dus niet zomaar iets te maken met het niet willen verlenen van service. Garantie is je recht, coulance is een gift (en ja: ik ben hier ook kritisch in maar erger me wel aan het feit dat er hier meteen "garantie" wordt geroepen...). Laten we elkaar vooral informeren welke fabrikanten en LBS uitblinken in goede service (of niet) en daarbij goed beseffen dat lang niet ieder geval hetzelfde is én dat ervaringen uit het verleden geen garanties bieden voor de toekomst.

2 jaar is het Europees minimum voor garantie. Alles meer is "service" en merk-afhankelijk, soms 4 jaar, soms 5 jaar (Niner C5) en Canyon heeft bijvoorbeeld 6 jaar. In alle gevallen zijn er tal van "spelregels" van toepassing.

Daarnaast is sprake van een redelijke gebruikstermijn. Van een frame mag je bij juist gebruik verwachten dat het langer dan 2 jaar meegaat. De LBS in kwestie zal dan, al dan niet samen met de fabrikant, een passende oplossing moeten bedenken. Voorbeeld uit eigen ervaring: een vrij dure televisie gaat al na 2 jaar en 3 maanden kapot. Daarop de fabrikant gebeld die obv de aanschafprijs te kennen gaf dat het product in 6 jaar wordt afgeschreven en ik de resterende maanden gebruiksduur in € terugkrijg. Ik kreeg dus 33/60e van de aanschafprijs terug. Geeft de LBS niet thuis dan kun je (al dan niet betaalde) rechtsbijstand inschakelen.

Levenslang bestaat sowieso niet. Het is Limited lifetime (heel kort: de reeële gebruiksduur van het product) is een betere term. Het zou mooi zijn als ik over 30 jaar bij Cannondale garantie kom claimen op een fiets uit 2014.... :roll: ; ik heb ergens het vermoeden dat ze na de eerste verbazing op vriendelijke manier duidelijk zullen maken dat het vrij normaal is dat "het ooit een keer kapot gaat".

Voorgaande overigens nog buiten de vraag wat er gedaan wordt met garantie als een merk failliet gaat (zoals Cannondale enkele jaren geleden) of de winkel in kwestie. Bij een overname of doorstart wordt de bestaande garantie soms integraal overgenomen, soms onder voorwaarden maar soms ook helemaal niet.

Last but not least: zoals al eerder in deze topic geschreven: wat mij betreft klopt er hier ergens in het verhaal iets niet. Op de 1e foto zie ik een scheur, op de 2e een grote scheur en op verdere foto's is de fiets ineens in twee stukken..... :o Tenzij hier een heel goede verklaring voor is....
StAlTiCa
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

owwwwk schreef:
Jurriaan schreef: Last but not least: zoals al eerder in deze topic geschreven: wat mij betreft klopt er hier ergens in het verhaal iets niet. Op de 1e foto zie ik een scheur, op de 2e een grote scheur en op verdere foto's is de fiets ineens in twee stukken..... :o Tenzij hier een heel goede verklaring voor is....
Dit!

Overigens is ook overmatig gebruik niet gedekt onder garantie bij Cannondale :) (en het merk staat niet voor niets bekend onder crackandfail).
joske77
All rounder
All rounder
Berichten: 141
Lid geworden op: zo 2 augustus 2009, 11:57
Mijn mountainbike: Nicolai Argon RoCC '11

garantie is altijd een gevoelig iets, soms loopt het verrassend vlot en de andere keer zo stroef als het maar kan... in elk geval heel spijtig hoe het voor TS gelopen is.

Ikzelf heb bij Rohloff heel goede ervaringen, ben 2de eigenaar en rohloff verving gratis het volledige binnenwerk van mijn naaf omdat deze volgens hen "door gebrekkig onderhoud" wel erg veel schade aan de tandwielen vertoonde.
binnenwerk van een rohloff is 770€, dus ik heel tevreden, enkel een paar dichtingen en wat uurloon moeten betalen 154€, en dat als 2de eigenaar... zo kan het dus ook
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

owwwwk schreef: 2 jaar is het Europees minimum voor garantie. Alles meer is "service" en merk-afhankelijk, soms 4 jaar, soms 5 jaar (Niner C5) en Canyon heeft bijvoorbeeld 6 jaar. In alle gevallen zijn er tal van "spelregels" van toepassing.
Mooi, informatief verhaal, echter die genoemde 2 jaar geldt niet in Nederland. Wij kennen de non-conformiteit. Eigenlijk is onze onvoorwaardelijke garantietermijn slechts 6 maanden.
https://www.consuwijzer.nl/elektronica/ ... -in-europa
Peter243
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1071
Lid geworden op: vr 15 juni 2012, 22:20

baron062 schreef:
owwwwk schreef: 2 jaar is het Europees minimum voor garantie. Alles meer is "service" en merk-afhankelijk, soms 4 jaar, soms 5 jaar (Niner C5) en Canyon heeft bijvoorbeeld 6 jaar. In alle gevallen zijn er tal van "spelregels" van toepassing.
Mooi, informatief verhaal, echter die genoemde 2 jaar geldt niet in Nederland. Wij kennen de non-conformiteit. Eigenlijk is onze onvoorwaardelijke garantietermijn slechts 6 maanden.
https://www.consuwijzer.nl/elektronica/ ... -in-europa
Klopt niet helemaal
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... en-product" onclick="window.open(this.href);return false;
Dat conformiteit verhaal kan ook nog vele jaren na afloop van de garantieperiode in werking treden.
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2736
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

baron062 schreef:
owwwwk schreef: 2 jaar is het Europees minimum voor garantie. Alles meer is "service" en merk-afhankelijk, soms 4 jaar, soms 5 jaar (Niner C5) en Canyon heeft bijvoorbeeld 6 jaar. In alle gevallen zijn er tal van "spelregels" van toepassing.
Mooi, informatief verhaal, echter die genoemde 2 jaar geldt niet in Nederland. Wij kennen de non-conformiteit. Eigenlijk is onze onvoorwaardelijke garantietermijn slechts 6 maanden.
https://www.consuwijzer.nl/elektronica/ ... -in-europa
Dan heb je niet juist begrepen wat er staat:

"Elke lidstaat mag daar andere regels voor maken. Zolang deze regels maar voordeliger zijn voor de consument."

Afwijken mag mits de consument er beter van wordt.

"Bij het omzetten van de Europese Richtlijn naar Nederlands recht is ervoor gekozen om deze twee jaar niet over te nemen. In de Nederlandse wet staat dat het product dat u koopt 'deugdelijk' moet zijn. Van veel producten mag u verwachten dat deze langer meegaan dan twee jaar. In veel gevallen kunt u de verkoper dus ook na twee jaar nog aanspreken volgens de Nederlandse wet."

Is dus afhankelijk van het soort product. 2 jaar is het minimum voor producten met een "lange levensduur" en afhankelijk van het soort product mag je bij gebruik "volgens het boekje" ook na langere tijd de verkoper erop aanspreken als het binnen de "normale levensduur" kapot gaat.

"U moet het product een bepaalde tijd zonder problemen kunnen gebruiken. Voldoet het product niet aan de verwachtingen die u ervan had mogen hebben? En hebt u het product normaal gebruikt? Dan kan er sprake zijn van een ondeugdelijk product."

Hierbij zal de verkoper moeten aantonen dat het voortijdig "falen" van het product is veroorzaakt door de gebruiker. Tussen gelijk hebben en gelijk krijgen zit ook nog een flink verschil. Het hebben van een rechtsbijstandverzekering is dan (bijna) noodzakelijk.

Meer leesvoer: https://www.consuwijzer.nl/elektronica/ ... gdelijk-is
Laatst gewijzigd door owwwwk op zo 18 juni 2017, 13:10, 1 keer totaal gewijzigd.
StAlTiCa
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Tja, in nederland kennen we dus die non-conformiteit, en dat kan ook in veel gevallen gunstiger voor de consument zijn dan een termijn van 2 jaar. De weg die de nederlandse staat gekozen heeft lijkt daarmee te vallen onder de europeese regels. Dus ik blijf bij mijn statement, en zo wordt het ook uitgelegd bij Consuwijzer, mijns inziens.

Ik maak mij weer eens schuldig aan het vervuilen van iemands topic met allemaal juridisch fundamentalisme, dus wellicht kunnen we hiervoor een ander topic aanmaken?

@moderator, kan je de laatste 4 berichten kopieren naar Garantie, rechten en plichten
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Ik ben ook geen jurist. Wat ik wel merk/lees dat er veel onduidelijkheid is.
Het begint al met dat er 2 soorten garanties zijn.

Als eerste is er de wettelijke garantie. Deze is (in NL) altijd tussen de verkoper en de koper. De fabrikant heeft hier helemaal niks mee te maken.

Daarnaast heb je de fabrieksgarantie, deze kun je zien als een extra vanuit de fabrikant. Wettelijk is deze niet verplicht.

Vanuit EU is er de richtlijn (of regel, of wet, ik weet het niet precies) dat je minimaal 2 jaar (wettelijke)garantie hebt.
Hier mag je vanaf wijken, maar alleen in positieve zin, dient dus beter te zijn.

Nu hebben ze het volgens mij in Nl wel beter maar ook vooral onduidelijker gemaakt.
Je mag van een bepaald product een bepaalde "levensduur" verwachten.
De bewijslast ligt in de eerste 6 maanden bij de verkoper. De verkoper dient dan te bewijzen dat de koper het product niet goed heeft gebruikt en dat het daardoor defect is gegaan.
Na 6 maanden dient de koper te bewijzen dat hij het product goed heeft gebruikt. Dit is onder andere aan te tonen door de staat van het product.

Ik meen te weten dat dit zo in elkaar steekt. Als dit niet zo is laat het dan gerust weten.
Plaats reactie