Hallo,
Ik wil mij een nieuwe E-MBT aanschaffen.
Ik heb al wat onderzoek gedaan, maar wil toch hier ook eens horen welke goede raad men mij kan geven.
Waarom een E-MBT, ik wil gewoon fun en genieten van de natuur zonder overdreven af te zien.
Heb in het verleden al genoeg zwaar fysiek 'genoten'.
Wat ik doe is +- 60% heuvels, zand, bos, 30% stijl, bergen, rotsen, 10% baan
Nu wat ik zoek, schijnt toch niet zo vanzelfsprekend te zijn:
- E-MBT met weinig onderhoud en zo laag mogelijk in gewicht > titanium - carbon...?
- versnellingen: Rohloff, Pinion, of...
- motor welke geen of weinig weerstand bied bij 'geen ondersteuning'
- motor met weinig of geen geluid.
- riem overbrenging
- batterij: +500Wh
- zeker enkel geveerd, dubbel mag
- energierecuperatie bij afdalen en remmen zou fijn zijn, maar niet noodzakelijk
Dank voor alle informatie welke ik mag ontvangen!
Mvg,
Bruno
Aankoop nieuwe E-MBT
-
- Pro Biker
- Berichten: 948
- Lid geworden op: zo 14 juni 2009, 12:48
- Mijn mountainbike: Kona Unit SSS, Nordest Britango
Wat is je budget ? Ik ben niet heel wel ingevoerd in het E wereldje maar je hebt wel een aantal verwachtingen die het niet goedkoper makenBruni schreef: ↑wo 18 november 2020, 13:13 Hallo,
Ik wil mij een nieuwe E-MBT aanschaffen.
Ik heb al wat onderzoek gedaan, maar wil toch hier ook eens horen welke goede raad men mij kan geven.
Waarom een E-MBT, ik wil gewoon fun en genieten van de natuur zonder overdreven af te zien.
Heb in het verleden al genoeg zwaar fysiek 'genoten'.
Wat ik doe is +- 60% heuvels, zand, bos, 30% stijl, bergen, rotsen, 10% baan
Nu wat ik zoek, schijnt toch niet zo vanzelfsprekend te zijn:
- E-MBT met weinig onderhoud en zo laag mogelijk in gewicht > titanium - carbon...?
- versnellingen: Rohloff, Pinion, of...
- motor welke geen of weinig weerstand bied bij 'geen ondersteuning'
- motor met weinig of geen geluid.
- riem overbrenging
- batterij: +500Wh
- zeker enkel geveerd, dubbel mag
- energierecuperatie bij afdalen en remmen zou fijn zijn, maar niet noodzakelijk
Dank voor alle informatie welke ik mag ontvangen!
Mvg,
Bruno
''Only dead fish go with the flow''
- Erwin25
- Mountainbike Junk
- Berichten: 206
- Lid geworden op: za 19 september 2020, 21:51
- Mijn mountainbike: fietst wel goed
Een E-MTB is heel erg leuk. Net zo leuk als op een mountainbike maar nog meer fun en minder afzien op technische tracks met veel klimmetjes. Appelscha rood is bijvoorbeeld ook geweldig met een elektrische MTB. Beetje motorcross gevoel. Je kunt er verschrikkelijk hard mee gaan, lekker springen, hard remmen voor een haakse bocht en je echt wel helemaal buiten adem trappen. Alleen heb je dat met de E-MTB na bijvoorbeeld 15 km track waar je met een gewone MTB na 5km al op adem moet komen.
Ik heb dit jaar een paar keer een track gereden met een nieuwe Cube en Merida E-MTB. Daarvan was de Merida de fijnere. Omdat het prijsverschil niet zo groot is en Specialized voor mij veel meer uitstraling heeft heb ik zonder proef te rijden een Turbo Levo gekocht.
Ik was daarna positief verrast door de Turbo Levo. Zonder motor ingeschakeld voel je geen extra weerstand van de motor, deze lijkt helemaal losgekoppeld. Zo voelt dat ook boven de 25Km/h. Dan fiets de Turbo Levo als een gewone ( hele zware) MTB.
De Specialized is tegenover de andere twee ook stil (ler)
Je kunt met een app de manier van vermogen afgeven van de motor wijzigen, erg leuk en handig.
Kortom, had geen andere E-MTB willen hebben........of toch, misschien de SL in Carbon die een kilo of 5 lichter is. Maar ook minder extra kracht en accu capaciteit heeft. Wel heeft de gewone Turbo Levo de voorvork erg plat liggen en het achterwiel verder naar achteren. De SL heeft sportievere frame maten.
Ik heb dit jaar een paar keer een track gereden met een nieuwe Cube en Merida E-MTB. Daarvan was de Merida de fijnere. Omdat het prijsverschil niet zo groot is en Specialized voor mij veel meer uitstraling heeft heb ik zonder proef te rijden een Turbo Levo gekocht.
Ik was daarna positief verrast door de Turbo Levo. Zonder motor ingeschakeld voel je geen extra weerstand van de motor, deze lijkt helemaal losgekoppeld. Zo voelt dat ook boven de 25Km/h. Dan fiets de Turbo Levo als een gewone ( hele zware) MTB.
De Specialized is tegenover de andere twee ook stil (ler)
Je kunt met een app de manier van vermogen afgeven van de motor wijzigen, erg leuk en handig.
Kortom, had geen andere E-MTB willen hebben........of toch, misschien de SL in Carbon die een kilo of 5 lichter is. Maar ook minder extra kracht en accu capaciteit heeft. Wel heeft de gewone Turbo Levo de voorvork erg plat liggen en het achterwiel verder naar achteren. De SL heeft sportievere frame maten.
Laatst gewijzigd door Erwin25 op wo 18 november 2020, 14:43, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2127
- Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
- Mijn mountainbike: Massi Team advanced
Hier wat leesvoer:
https://ebike-mtb.com/en/best-emtb-group-test-review/
Ik heb nog geen e-mtb gezien met riem overbrenging.
https://ebike-mtb.com/en/best-emtb-group-test-review/
Ik heb nog geen e-mtb gezien met riem overbrenging.
- suravida
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 9023
- Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
- Mijn mountainbike: Staal!
- Contacteer:
Idworkx Titanium Rock Opinion en dan vragen of ze er een Neodrives in kunnen zetten? (Zoals bij hun Opinion BLT)
Of anders 11ants een mailtje sturen
Overigens zijn zo laag mogelijk in gewicht en Rohloff/Pinion niet de beste combo, dan kan je toch beter een derailleurfiets nemen. (Zoals bijvoorbeeld de eerder genoemde Specialized hierboven)
Of anders 11ants een mailtje sturen
Overigens zijn zo laag mogelijk in gewicht en Rohloff/Pinion niet de beste combo, dan kan je toch beter een derailleurfiets nemen. (Zoals bijvoorbeeld de eerder genoemde Specialized hierboven)
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 196
- Lid geworden op: vr 26 juli 2019, 20:57
- Mijn mountainbike: Canyon Spectral Al 6 2022
Een aantal snelle reacties:
-de enige motor die intern een riem gebruikt is de brose motor (Specialized) dit maakt hem bijna volledig stil en deze koppelt bijna volledig af.
-ook carbon ebikes wegen meer dan 20 kg. Je kan eigenlijk heel makkelijk zeggen dat een e-bike van minder dan 20 kg meer dan een vermogen kost.
-de enige waarvan ik weet dat ze een riem optie hebben is Nicolai. (Biedt alleen hele zware fietsen aan)
-energie terugwinnen op de fiets zoals een elektrische auto dat doet bestaat (nog lang) niet.
-de enige motor die intern een riem gebruikt is de brose motor (Specialized) dit maakt hem bijna volledig stil en deze koppelt bijna volledig af.
-ook carbon ebikes wegen meer dan 20 kg. Je kan eigenlijk heel makkelijk zeggen dat een e-bike van minder dan 20 kg meer dan een vermogen kost.
-de enige waarvan ik weet dat ze een riem optie hebben is Nicolai. (Biedt alleen hele zware fietsen aan)
-energie terugwinnen op de fiets zoals een elektrische auto dat doet bestaat (nog lang) niet.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2127
- Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
- Mijn mountainbike: Massi Team advanced
Wow dat ziet er goed uit, weegt alleen 27 kg.
Ik dacht altijd hoe lichter hoe duurder.
https://www.nicolai-bicycles.com/bike/g1-eboxx-e14/
Ik dacht altijd hoe lichter hoe duurder.
https://www.nicolai-bicycles.com/bike/g1-eboxx-e14/
- kan niet meer
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2180
- Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
- Mijn mountainbike: Spot Mayhem
Deze vind ik wel mooi en een laag gewicht. Geen riem trouwens.
https://www.vojomag.nl/test-nieuw-orbea ... startpunt/
https://www.vojomag.nl/test-nieuw-orbea ... startpunt/
"This species has amused itself to death"
>>> Neodrive motor laadt batterij op bij remmen en afdalen!Shredwithcare schreef: ↑wo 18 november 2020, 15:09 Een aantal snelle reacties:
-de enige motor die intern een riem gebruikt is de brose motor (Specialized) dit maakt hem bijna volledig stil en deze koppelt bijna volledig af.
-ook carbon ebikes wegen meer dan 20 kg. Je kan eigenlijk heel makkelijk zeggen dat een e-bike van minder dan 20 kg meer dan een vermogen kost.
-de enige waarvan ik weet dat ze een riem optie hebben is Nicolai. (Biedt alleen hele zware fietsen aan)
-energie terugwinnen op de fiets zoals een elektrische auto dat doet bestaat (nog lang) niet.
>>> zie merken als Cheetah, Pilot, Falknjagd, Rennstahl, Nicolai, R & Mmassen schreef: ↑wo 18 november 2020, 14:35 Hier wat leesvoer:
https://ebike-mtb.com/en/best-emtb-group-test-review/
Ik heb nog geen e-mtb gezien met riem overbrenging.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 196
- Lid geworden op: vr 26 juli 2019, 20:57
- Mijn mountainbike: Canyon Spectral Al 6 2022
Dat is een achterwielmotor, welke ik erg sterk afraad voor de mtb. Probeer dan maar eens het achterwiel op te tillen voor een bunny hop, of over een paar stenen. Nee technisch rijden kan je wel vergeten met een motor in het achterwiel.Bruni schreef: ↑do 19 november 2020, 10:24>>> Neodrive motor laadt batterij op bij remmen en afdalen!Shredwithcare schreef: ↑wo 18 november 2020, 15:09 Een aantal snelle reacties:
-de enige motor die intern een riem gebruikt is de brose motor (Specialized) dit maakt hem bijna volledig stil en deze koppelt bijna volledig af.
-ook carbon ebikes wegen meer dan 20 kg. Je kan eigenlijk heel makkelijk zeggen dat een e-bike van minder dan 20 kg meer dan een vermogen kost.
-de enige waarvan ik weet dat ze een riem optie hebben is Nicolai. (Biedt alleen hele zware fietsen aan)
-energie terugwinnen op de fiets zoals een elektrische auto dat doet bestaat (nog lang) niet.
- Elvander
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2132
- Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
- Mijn mountainbike: Spider SL
Ik heb dan weer nog geen e-mtb gezien met alleen voorvering.Bruni schreef: ↑do 19 november 2020, 10:30>>> zie merken als Cheetah, Pilot, Falknjagd, Rennstahl, Nicolai, R & Mmassen schreef: ↑wo 18 november 2020, 14:35 Hier wat leesvoer:
https://ebike-mtb.com/en/best-emtb-group-test-review/
Ik heb nog geen e-mtb gezien met riem overbrenging.
TS, alle eisen moeten ingewilligd of is het wenselijk maar niet allemaal noodzakelijk?
-
- Moderator
- Berichten: 16709
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Een Pinion gaat sowieso alleen maar mogelijk zijn bij een achterwielmotor, wat je om eerder genoemde redenen (gewichtsverdeling) bij een mountainbike eigenlijk niet moet willen.Bruni schreef: ↑wo 18 november 2020, 13:13 ....
- E-MBT met weinig onderhoud en zo laag mogelijk in gewicht > titanium - carbon...?
- versnellingen: Rohloff, Pinion, of...
- motor welke geen of weinig weerstand bied bij 'geen ondersteuning'
- motor met weinig of geen geluid.
- riem overbrenging
- batterij: +500Wh
- zeker enkel geveerd, dubbel mag
- energierecuperatie bij afdalen en remmen zou fijn zijn, maar niet noodzakelijk
Een Rohloff lijkt mij ook een mooie combi met een e-mtb, maar vroeger (nu nog?) zat er bij Rohloff altijd een beperking aan het verzet wat je mocht monteren. Te licht en er was een kans dat er in de naaf wat stuk ging, dat had te maken met het maximale koppel wat er op de naaf gezet mocht worden. Ik weet niet of een motortje daarom een no-go is? Daarmee krijg je er toch aardig wat power bij...
(wat er stuk ging in de naaf was specifiek daarvoor geconstrueerd en relatief makkelijk te vervangen, zodat de rest van het spul in de naaf beschermd was tegen overbelasting).
De Orbea die hierboven staat is een "speciaal geval": om hem licht te houden zit er een kleinere accu in, om daarmee toch nog wat actieradius te houden is de motor "teruggetuned" tot 60Nm maximaal (waar de normale Shimano EP8 85Nm kan leveren).
Zo valt hij eigenlijk in de categorie lichte e-mtb's zoals ook de Specialized Levo SL en de bikes met Fazua aandrijving. Zeg maar fietsen van 17~18kg waar een normale e-mtb op 22~24kg zit (of nog zwaarder, bijvoorbeeld de Haibike's met de supersterke TQ-motor komen rond de 28kg uit ).
De meeste nieuwere motoren hebben niet of nauwelijks weerstand bij trappen boven de ondersteunde snelheid: Brose, de nieuwere Bosch en de Shimano EP8. Maar perfectie bestaat (nog) niet: van de Brose hoor je met enige regelmaat over brekende riemen, en van zowel de Bosch als de EP8 lees ik over gerammel als je de pedalen stil houdt en over ruw terrein rijdt (tijdens de leuke afdalingen dus ).
De EP8 heeft ook een levertijdprobleempje, er was iets mis met de casing waardoor er al een verbetering moet plaatsvinden voordat hij überhaupt op de markt is.
Verder zijn de testberichten over de nieuwe Shimano motor behoorlijk positief, het schijnt de stilste motor van het moment te zijn. De Bosch hoor je wel wat maar imo niet heel storend, mijn eigen Shimano (STEPS 8000) giert wat duidelijker. Brose is ook aardig stil.
Ik denk dat je van je wensenlijstje wat moet weglaten (met name de energieterugwinning) of in elk geval er wat prioriteiten in aanbrengen.
Net als bij een gewone mtb zie ik de keuze fully of hardtail als redelijk principieel, het rijdt zodanig anders dat ik daar zelf een keuze in zou willen maken. Heb je plannen om regelmatig wat serieuzer te biken zou mijn voorkeur sterk naar een fully uit gaan.
Frames voor e-bikes zijn nogal stevig geconstrueerd, waardoor een hardtail echt keihard aan zal voelen in het terrein. En door de motorpower heeft (achter)vering ook geen enkel nadeel meer imo, eigenlijk zijn e-fully's met minder dan 140mm veerweg wat mij betreft zelfs overbodig...
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2127
- Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
- Mijn mountainbike: Massi Team advanced
De Nicolai hierboven heeft een Rohloff, hebben ze er hopelijk/waarschijnlijk iets aan gedaan.kermit schreef: ↑do 19 november 2020, 12:25 Een Rohloff lijkt mij ook een mooie combi met een e-mtb, maar vroeger (nu nog?) zat er bij Rohloff altijd een beperking aan het verzet wat je mocht monteren. Te licht en er was een kans dat er in de naaf wat stuk ging, dat had te maken met het maximale koppel wat er op de naaf gezet mocht worden. Ik weet niet of een motortje daarom een no-go is? Daarmee krijg je er toch aardig wat power bij...
(wat er stuk ging in de naaf was specifiek daarvoor geconstrueerd en relatief makkelijk te vervangen, zodat de rest van het spul in de naaf beschermd was tegen overbelasting).
Er zijn kennelijk toch een aantal merken die een riem overbrenging hebben (volgens TS).
Zou handig zijn of TS al een short list heeft.