Elektrische mountainbikes

Elektrische mountainbikes; advies, nieuws en uitwisseling passie met e-bikers.
Gesloten
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Ik niet :lol:

Maar zoals het punt is dat je geen e-bike nodig hebt om je te misdragen en dat ook niet iedere e-biker zich zal misdragen. Ik begrijp het probleem en deel de zorgen maar heb er moeite mee om e-bikes dan maar meteen helemaal te verbieden.
Rilson
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1822
Lid geworden op: di 7 juni 2011, 12:55
Mijn mountainbike: Salsa, Kona, Banshee
Contacteer:

Maar is de ontwikkeling nu echt zo erg dan? Ik kom ze bij ons ( Nijmegen ) nog echt niet veel tegen.
Ben ooit 1x bij de klim richting het Jachtslot bergop ingehaald door zo'n E-MTB, hij zat al een tijdje achter me maar op techniek kon hij het niet bijbenen, op een recht stuk asfalt ging dat dus wel.

Ik kan me ook niet voorstellen dat iemand uit mijn "MTB-kennissenkring" zijn MTB inruilt voor een E-MTB ( en ik ken er behoorlijk wat ). Dus ik vraag me dan ook echt af of die fietsen dan ook zoveel op de trails komen.

Ik snap echt alle voors en tegens. Kan alleen nog geen "kant" kiezen. Maar gewoon omdat ik ervanuit ga ( misschien naïef ) dat iemand met een normale gezondheid zo'n fiets niet koopt.
Citaat:
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost
Mosseltje
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 16 juli 2010, 16:24
Mijn mountainbike: Cube Stereo Hybrid EXC 500 2018
Contacteer:

Vandaag met de E-MTB de baan bij Dorst opgeweest.
Op zo’n single track wil je echt geen volle ondersteuning.
Je gaat dan inderdaad snel te snel waardoor je vaker moet remmen.
Ik merkte halverwege pas op dat ik de ondersteuning had uitgezet om in de juiste flow te komen.
Berg op is het wel verleidelijk om even een tandje bij te zetten, haha

Persoonlijk vind ik zo’n single track niet echt heel spannend.
Ik rij liever over ruiterpaden en door het bos.
Het pad is of modderig of juist heel mul los zand.
Hier kom ik nooit een MTBer tegen.
Waarschijnlijk net iets te zwaar fietsen?
Maar met een beetje elektrische ondersteuning vermaak ik me hier prima.

E-MTB verbieden op single tracks is niet nodig.
De wet van Darwin zorgt wel voor zelf regulering.
Rookies worden bij de eerste kombocht gelanceerd. :lol:
Ik zou bijna zeggen dat zo’n single track alleen maar zwaarder is met teveel ondersteuning.
Je bent veel meer bezig met voertuig beheersing dan met lekker fietsen.
Light travels faster than sound. This is why some people appear bright until you hear them speak.........
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

Mosseltje schreef:Ik rij liever over ruiterpaden ....
op een paard neem ik aan?
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Nee, op een brommer.
Vorsprung durch Pedantik.
Mosseltje
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 16 juli 2010, 16:24
Mijn mountainbike: Cube Stereo Hybrid EXC 500 2018
Contacteer:

bouwpakket schreef:
Mosseltje schreef:Ik rij liever over ruiterpaden ....
op een paard neem ik aan?
Nope.
Ruiterpaden op E-MTB.
Dit in samenspraak met de manege. :-q
Light travels faster than sound. This is why some people appear bright until you hear them speak.........
Rilson
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1822
Lid geworden op: di 7 juni 2011, 12:55
Mijn mountainbike: Salsa, Kona, Banshee
Contacteer:

Mosseltje schreef:
Nope.
Ruiterpaden op E-MTB.
Dit in samenspraak met de manege. :-q
Hang er dan ook even een sleep aan? Dan hebben de ruiters weer een vlak pad :lol:
Citaat:
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Voor de e-bike fanboys: https://electricbikeaction.com/

Wellicht kunnen ze ook een forum beginnen?
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

We zijn eigenlijk van plan om dit forum om te gaan vormen :-q Gelukkig zijn we nooit zo snel met veranderingen...
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

George schreef:We zijn eigenlijk van plan om dit forum om te gaan vormen :-q Gelukkig zijn we nooit zo snel met veranderingen...
#doetzijnaccountdeletendoet :-{

Kan je dat niet voorstellen bij de buren van DP? Komt dat forum ook weer tot leven!
ThomD
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 0
Lid geworden op: vr 5 januari 2018, 16:50

Ik had graag kort even mijn verhaal gebracht inzake E-mtb’s (als mijn eerste post, ik ben nieuw op het forum).

Begin van de herfst een E-mtb aangeschaft (tweedehands) een Trek powerfly 8 FS. Sindsdien een 500 tal kilometers mee gereden. Nog niet echt slechte reacties gekregen van andere MTBrs of fietsers (al kom ik er bijna nooit tegen). Wel al vaak achtervolgd geweest door loslopende honden op wandel/fietspaden, echt gevaarlijk voor zowel fietser als hond).

Hoofdreden voor aanschaf is niet mijn gezondheid (daar is niets mis mee), en als zeker niet mijn leeftijd (ik ben midden de 30). Wel dat ik bijna ieder weekend met mijn vrouw mee ga op wandeltocht (zij rijdt te paard). Met een gewone MTB was dit zeer moeilijk volgen in het soms zeer mulle zand), nu kunnen we samen genieten. Ook is het een kleinere drempel om in de winter buiten te komen daar de elementen (veel wind, modderige paden) uitgevlakt worden door het elektrische aspect. Ik had vroeger een fitness fiets waar ik op 3 jaar tijd misschien 300km mee gereden heb.

Tot mijn grote verbazing is het meer sport dan ik had verwacht en heeft het mijn interesse in MTB (in het algemeen) aangewakkerd en sta ik nu op het punt om een ‘reguliere’ MTB aan te schaffen.
Misschien kan het voor het algemene MTB gebeuren ook een laagdrempelig effect hebben om de gehele hobby/sport vooruit te helpen. Hoe breder de sport gedragen wordt in als zijn aspecten hoe beter voor de sport in het algemeen.

Ik maak graag de vergelijking met mijn ‘zomerhobby’ zeilen waar de motorboot gebruikers/eigenaars als vervuilers en onsympathiek worden beschouwd. Een motorboot is ook niet mijn ding maar ze zorgen wel voor inkomsten waardoor het ganse watersportgebeuren kan blijven bestaan.

Volgens mij zijn er heel veel lokale fietswinkels die dankzij de elektrische fietsrevolutie kunnen blijven bestaan en dit komt iedere fietser (elektrisch of niet) ten goede.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Denk dat ik maar eens bij een dealer ga kijken:
Afbeelding
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Afbeelding
Afbeelding
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

ThomD schreef:Volgens mij zijn er heel veel lokale fietswinkels die dankzij de elektrische fietsrevolutie kunnen blijven bestaan en dit komt iedere fietser (elektrisch of niet) ten goede.
Dat is een zeer discutabele stelling. Bovendien: ten koste van wat?
Vorsprung durch Pedantik.
Gebruikersavatar
Edgecrusher
All rounder
All rounder
Berichten: 104
Lid geworden op: zo 18 augustus 2013, 21:08
Mijn mountainbike: Niner 'WFO9' & Orange Clockwork Evo29

Als je dan toch gaat kijken... ;)
Afbeelding
Gesloten