Elektrische mountainbikes

Elektrische mountainbikes; advies, nieuws en uitwisseling passie met e-bikers.
Gesloten
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

In de Alpen is een e-bike dan ook aanmerkelijk meer op zijn plek dan in ons vlakke, drukke landje ;-)
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Dennis1987 schreef:Wat is er mis met gewoon lui zijn en toch al fietsend van de natuur te genieten ?
Fietsend? Daar valt nog wel wat op af te dingen. En wat daar mis mee is, daar valt óók nog wel het één en ander over te bakkeleien…
Alien schreef:
Dennis1987 schreef:[…] alternatief voor een (snor)brommer. Stuk minder vervuilend […]
Is dat zo? Kun je dat onderbouwen?
Dennis1987 schreef:
Nee, dus…
Vorsprung durch Pedantik.
leontoeter
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 20 maart 2015, 21:30

kermit schreef:Zoals ik al zei, een lichte rijder met e-bike brengt niet meer gewicht op de schaal dan een wat zwaarder persoon met normale fiets. Die 10kg extra tov een gewone fiets valt met gemak binnen de gewichtsrange van de gemiddelde rijder.

Ik ben net terug van een Alpenweek, waarbij ik een km of twee, drie op de e-mtb van onze gids heb gereden. Dat was op het laatste stuk van een oneffen gravelklim en ik kreeg zijn fiets aangeboden omdat ik helemaal stuk zat... ( :-q )
De ondersteuning was zeer welkom en maakte het klimmen flink makkelijker. Maar ik vond er ook een nadeel aan zitten, het voelt veel onregelmatiger. Als je over hobbels rijdt met een normale fiets heb je niet constant exact dezelfde druk op het pedaal. Kuil in even wat minder, kuil uit even wat meer.
De motor reageert daar meteen op, kuil in even niks, kuil uit even een flinke boost. Dat vond ik niet echt prettig. Misschien wordt dat effect minder als je sneller gaat, maar ik vond het een beetje lullig om er "vol gas" vandoor te stampen terwijl hij op mijn fiets verder moest :)

Ik zie echt wel een e-mtb voor mezelf in de toekomst, maar ik ga ervan uit dat er absoluut een stuk gewenning bij gaat horen. En de ontwikkelingen zullen door blijven gaan, het is een grote markt en dan is er budget genoeg voor r&d.
Het viel me ook op hoe groot het aandeel e-mtb's was in de fietswinkels daar... (Franse Alpen). Echt een veel groter percentage dan in de Nederlandse shops.
Ik heb laatst een aantal modellen geprobeerd. En wat je beschrijft herkende ik vooral bij de Bosch motor, die met een relatief klein tandwiel voor, niet heel constant reageerde op mijn eigen trap frequentie. De Yamaha motor daarintegen heeft een normaal voorblad zoals op mijn eigen mtb en deze motor reageert naar mijn mening wat natuurlijker voor het mtb'en. Je ervaring zal dus niet voor elke E-mtb hetzelfde zijn. Ik was ook verrast door de verschillen in type motor. Verder geen andere motoren gereden, ben nog wel benieuwd naar die van Shimano ;)

P.S. Dit is allemaal puur uit interesse voor de techniek, ik hoop nog wel 40 jaar te kunne fietsen zonder hulpmotor nodig te hebben haha
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8039
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Stelling: Binnen 5 jaar rijdt 25% op een e-mtb (in NL).

Ik denk zelf dat het percentage groter zal zijn.
De strijdt tussen de verschillende wielmaten is bijna beslecht dus de mtb industrie is toe aan een nieuwe bron van inkomsten. De verschillende buitenlandse mtb magazines zijn er inmiddels ook al in e-mtb variant.
In het hooggebergte is voor de daar wonende inmiddels al een heel stuk ingeburgerd.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16789
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

leontoeter schreef:Ik heb laatst een aantal modellen geprobeerd. En wat je beschrijft herkende ik vooral bij de Bosch motor, die met een relatief klein tandwiel voor, niet heel constant reageerde op mijn eigen trap frequentie. De Yamaha motor daarintegen heeft een normaal voorblad zoals op mijn eigen mtb en deze motor reageert naar mijn mening wat natuurlijker voor het mtb'en.
Dit was op een Haibike S'Duro met Yamaha motor en ik meen twee voorbladen. Ik weet zo niet precies het modeljaar, denk 2015.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Dennis1987
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 291
Lid geworden op: zo 6 september 2015, 16:32

Of een snorbrommer gemiddeld genomen meer vervuilend is dan een e-bike weet is niet. Maar een e-bike stoot wel tijdens het rijden geen rotzooi uit dus in de stad is het een stuk schoner. Fiets jij liever 2 kilometer achter een snorbrommer of achter een e-bike aan ?
Trek Farley 5
Cannondale Badboy
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Meestal fiets ik harder dan die dingen mogen (kunnen), dus als er eindelijk eens gehandhaafd zou worden, is dat geen issue.

Blijft over dat je dus maar wat uit je nek lult als het om meer of minder vervuilend gaat. Waarvan akte. Persoonlijk denk ik dat er meer in de wereld is dan wat er toevallig voor mijn neus gebeurt, maar dit terzijde.
Vorsprung durch Pedantik.
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

Dennis1987 schreef:
jorryt schreef:Een e-mtb lijkt me een mooie uitkomst als je een ziekte hebt of gewoon ouder bent.
Voor de rest wat is er mis met trainen voor dat iets lukt of gewoon moeite doen?
Wat is er mis met gewoon lui zijn en toch al fietsend van de natuur te genieten ?
:-q
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

Alien schreef:
Dennis1987 schreef:Wat is er mis met gewoon lui zijn en toch al fietsend van de natuur te genieten ?
Fietsend? Daar valt nog wel wat op af te dingen. En wat daar mis mee is, daar valt óók nog wel het één en ander over te bakkeleien…
Fietsend? Ja zeker. Zonder zelf mee te trappen kom je op de meeste E-bikes echt niet vooruit.
Het alternatief om van de natuur te genieten is lopen maar dan is je actieradius een stuk kleiner en wordt je nog moe.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Of fietsen, natuurlijk.
Vorsprung durch Pedantik.
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

Alien schreef:Of fietsen, natuurlijk.
Dan moet je ook weer extra inspannen. De aanleiding was: "Wat is er mis met gewoon lui zijn en toch al fietsend van de natuur te genieten ?"
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Dus niet fietsen, maar lopen is wél een alternatief, alhoewel je daar "moe van wordt"?
Vorsprung durch Pedantik.
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

Alien schreef:Dus niet fietsen, maar lopen is wél een alternatief, alhoewel je daar "moe van wordt"?
Ook niet; daarom bij voorkeur een fietsen met elektrische trapondersteuning
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Tsjibiti schreef:
Alien schreef:Dus niet fietsen, maar lopen is wél een alternatief, alhoewel je daar "moe van wordt"?
Ook niet; daarom bij voorkeur een fietsen met elektrische trapondersteuning
Ideaal voor Tsjibiti:
https://www.youtube.com/watch?v=2oTR52NB6XA" onclick="window.open(this.href);return false;
:bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Afbeelding
Vorsprung durch Pedantik.
Gesloten