Elektrische mountainbikes

Elektrische mountainbikes; advies, nieuws en uitwisseling passie met e-bikers.
Gesloten
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1392
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

kermit schreef: zo 20 januari 2019, 13:43 ....
Het gewicht doet vooral van zich spreken als je hem in de auto tilt of als de helling zo steil wordt dat zelfs de "e" geen soelaas meer biedt en je lopend (of tillend...) verder moet... :-{
......
Na het zien van de emtb klimchallenge uit het filmpje van Jurriaan enkele posts hierboven moet dat een behoorlijk steile klim zijn. :winkie:
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Nou, het was in mijn geval de combinatie behoorlijk steile helling met losse ondergrond die me de das omdeed.
De anderen (op gewone bikes) liepen al heel veel eerder, en toen ik op de pashoogte op hen zat te wachten heb ik nog een groep van zes Fransen zich naar boven zien worstelen die het ook geen van allen fietsend haalden. Vijf daarvan reden e-mtb's...

Dus die ondersteuning is geen garantie dat je nooit meer hoeft te lopen :D

Die ervaring maakt wel dat ik voor m'n Alpentripje komend jaar de Minion weer achterop leg in plaats van de Rekon die er nu op ligt :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

Ik heb zoiets op het oog:
https://www.giant-bicycles.com/nl/bikes ... s-pro-2019
Iemand daar ervaring mee?
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Geen ervaring mee, maar voor een race/wegfiets vind ik ondersteuning tot 25km/h te weinig. Die snelheid trap ik zelf nog vrij gemakkelijk en daarboven zit je met een zware fiets die je volledig op eigen kracht op snelheid moet zien te houden. In bergachtig terrein kan ik me er wel meer bij voorstellen.

De kwaliteit van Giant vertrouw ik wel, dat zou ik wel aandurven.
Maar om erachter te komen of het concept van een racefiets die tot 25km/h ondersteund wordt je aanspreekt, daarvoor zou ik zeker een proefrit proberen te regelen.

Van de looks van deze fietsen ben ik eerlijk gezegd niet zo gechameerd.

Er zijn overigens ook e-racers die een andere lijn volgen, die zijn zoveel mogelijk als een conventionele fiets opgezet, met een relatief kleine motor en accu. Idee daarachter is dat je op vlakke wegen vrijwel net zo makkelijk fietst als met een gewone racer, en de ondersteuning alleen gebruikt bij hellingen of storm tegen. Uiteraard kunnen die accus minder km's aan voor ze leeg raken.

Dan krijg je zoiets:
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Tsjibiti schreef: wo 23 januari 2019, 20:19 Ik heb zoiets op het oog:
https://www.giant-bicycles.com/nl/bikes ... s-pro-2019
Iemand daar ervaring mee?
Yep, 1x mee gereden. Zolang je niet in de bergen woont absoluut onzinnig. Ondersteuning tot 25km/u is in ons vlakke land op een dergelijke fiets te langzaam. Heb je dus alleen wat aan als je echt gaat klimmen. Verder snap ik het concept van de electrische racefiets niet. De lol van een racefiets is toch juist het fysieke aspect?
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

kermit schreef: wo 23 januari 2019, 20:37 Geen ervaring mee, maar voor een race/wegfiets vind ik ondersteuning tot 25km/h te weinig. Die snelheid trap ik zelf nog vrij gemakkelijk en daarboven zit je met een zware fiets die je volledig op eigen kracht op snelheid moet zien te houden. In bergachtig terrein kan ik me er wel meer bij voorstellen.

De kwaliteit van Giant vertrouw ik wel, dat zou ik wel aandurven.
Maar om erachter te komen of het concept van een racefiets die tot 25km/h ondersteund wordt je aanspreekt, daarvoor zou ik zeker een proefrit proberen te regelen.

Van de looks van deze fietsen ben ik eerlijk gezegd niet zo gechameerd.
Ik haal momenteel door gezondsheidperikelen op een gewone racer slechts 20 - 23 k/h. Vandaar dat ik zoiets op het oog heb waarbij ik nog opmerk dat de zogenaamde "looks"van fietsen me nog nooit hebben bezig gehouden. Liever een lelijk ogende fiets voor minder geld dan dat ik iets meer betaal voor een mooie fiets.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Tsjibiti schreef:...Liever een lelijk ogende fiets voor minder geld dan dat ik iets meer betaal voor een mooie fiets...
Dat is een heel verstandig uitgangspunt, maar dat lukt mij niet :-)
Ik geniet ook van het kijken naar mijn fietsen, dus ben wel bereid -tot op zekere hoogte- daar iets meer voor uit te geven.

Ik zou zeker een keer een proefritje proberen te regelen. Overigens haal je ook met een e-mtb gemakkelijk de snelheden tot bij 25km/h de ondersteuning uitvalt, dus mocht je prettiger zitten op een fiets met recht stuur zou je dat nog kunnen overwegen. Paar bandjes met weinig rolweerstand eronder en dan doet-ie het ook prima op straat.
Of, optie drie, een kant en klare sportieve wegfiets met flatbar... (à la Trek Supercommuter om maar een voorbeeld te noemen).

Eén dingetje ter overweging, geldt voor alle e-bikes: als je geen ondersteuning hebt, doordat je sneller als 25km/h gaat of omdat de accu leeg is, moet je zonder "hulp" verder. Dan zit er een verschil tussen de diverse motoren, qua inwendige weerstand. Brose ontkoppeld volledig, dus die heeft geen inwendige weerstand in zo'n situatie. Shimano doet het ook erg goed, je voelt wel iets maar er is nog prima mee te rijden.
Maar Bosch heeft een inwendige overbrenging die duidelijk weerstand geeft als je niet ondersteund wordt. Daarom hebben die fietsen ook zo'n klein voortandwieltje, dat draait (ik meen) 2,5 keer zo snel als dat je de cranks rondtrapt.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

Bedankt voor je info. Ik heb nu een racer en een voor het onverhard fietsen van ondermeer toertochten in de herfst en winter een cyclo-crosser. Die laatste vooral omdat ik geen recht stuur wil(de). (Toen zo'n drie decennia terug de MTB kwam "overwaaien" uit de VS hadden die en recht stuur. Al snel werden de bar-ends "uitgevonden :roll: ". Mijn gedacht was toen meteen : zet er dan een , eventueel wat breder, racefiets stuur op.)
Mijn plan is nu om die beide fietsen weg te doen en zo'n fiets die ik op het oog heb voor beide disciplines te gebruiken door al naar gelang banden te wisselen.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

suravida schreef: wo 23 januari 2019, 22:50
Tsjibiti schreef: wo 23 januari 2019, 20:19 Ik heb zoiets op het oog:
https://www.giant-bicycles.com/nl/bikes ... s-pro-2019
Iemand daar ervaring mee?
Yep, 1x mee gereden. Zolang je niet in de bergen woont absoluut onzinnig. Ondersteuning tot 25km/u is in ons vlakke land op een dergelijke fiets te langzaam. Heb je dus alleen wat aan als je echt gaat klimmen. Verder snap ik het concept van de electrische racefiets niet. De lol van een racefiets is toch juist het fysieke aspect?
Aanpassen naar een 'correcte' topsnelheid is zo gebeurt, toch?
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Tsjibiti schreef: do 24 januari 2019, 11:42 Bedankt voor je info. Ik heb nu een racer en een voor het onverhard fietsen van ondermeer toertochten in de herfst en winter een cyclo-crosser. Die laatste vooral omdat ik geen recht stuur wil(de). (Toen zo'n drie decennia terug de MTB kwam "overwaaien" uit de VS hadden die en recht stuur. Al snel werden de bar-ends "uitgevonden :roll: ". Mijn gedacht was toen meteen : zet er dan een , eventueel wat breder, racefiets stuur op.)
Mijn plan is nu om die beide fietsen weg te doen en zo'n fiets die ik op het oog heb voor beide disciplines te gebruiken door al naar gelang banden te wisselen.
sturen zijn inmiddels wel een stuk breder dan 30 jaar geleden en daarmee zijn ook de bar-ends zo goed als verdwenen. Er zit natuurlijk ook nog wat meer logica achter, denk aan positie van je remmen en shifters, controle, .. (van groter belang op een MTB), tegenover de mogelijkheid om je handpositie te kunnen verplaatsen (lange afstanden) en een meer aero positie kunnen aannemen (racer).
Uiteraard is het niet voor iedereen zwart wit, daarom zijn er ook bv gravelracers waar zelfs mtb banden in passen. En iedereen moet vooral kiezen wat ie zelf prettig vind! Als dat voor jou een drop bar, medium banden in een ebike is dan moet je dat doen, maar we zitten hier wel op een mountain bike forum, adviezen gaan dus wel vaak die kant op...
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

baron062 schreef: do 24 januari 2019, 13:42
suravida schreef: wo 23 januari 2019, 22:50

Yep, 1x mee gereden. Zolang je niet in de bergen woont absoluut onzinnig. Ondersteuning tot 25km/u is in ons vlakke land op een dergelijke fiets te langzaam. Heb je dus alleen wat aan als je echt gaat klimmen. Verder snap ik het concept van de electrische racefiets niet. De lol van een racefiets is toch juist het fysieke aspect?
Aanpassen naar een 'correcte' topsnelheid is zo gebeurt, toch?
Vast! Maar hou er dan wel rekening mee dat je onverzekerd op een speedpedelec rijdt. Mocht je bij een ongeluk betrokken zijn......
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Dat is zeker een risico, en om die reden is tuning af te raden. Maar blijkbaar veel gevraagd, het WWW staat vol aanbieders.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

baron062 schreef: do 24 januari 2019, 13:42
suravida schreef: wo 23 januari 2019, 22:50

Yep, 1x mee gereden. Zolang je niet in de bergen woont absoluut onzinnig. Ondersteuning tot 25km/u is in ons vlakke land op een dergelijke fiets te langzaam. Heb je dus alleen wat aan als je echt gaat klimmen. Verder snap ik het concept van de electrische racefiets niet. De lol van een racefiets is toch juist het fysieke aspect?
Aanpassen naar een 'correcte' topsnelheid is zo gebeurt, toch?
Helaas zitten de meeste systemen inmiddels zo dicht getimmerd dat je niet zomaar een aanpassing kunt doen. Hier en daar lukt het nog de wielmaat te veranderen om iets met de topsnelheid te kunnen doen... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Helaas?
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

De accu gaat ook vrij rap leeg als je dat soort snelheden (>40) daadwerkelijk veel gaat rijden. Dan worden het geen lange ritten :D
Ik zou zelf overigens niet snel van een <25 e-bike de begrenzing aanpassen, koop dan gewoon een speed pedelec die officieel bedoeld is voor hogere snelheden.

Actieradius is sowieso een dingetje bij elke e-bike. Maar op verharde wegen, met lichtlopende banden en in een lage ondersteunings-stand moet je een heel end kunnen komen. Ik haalde in de Alpen met de mtb al ruim 60km en 1.600hm, grotendeels op eco (de laagste stand bij een Shimano motor).
Daarop afgaande zou 100km in eco in ons vlakke polderlandje toch minstens haalbaar moeten zijn.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gesloten