Elektrische mountainbikes

Elektrische mountainbikes; advies, nieuws en uitwisseling passie met e-bikers.
Gesloten
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Maar die rijdt alleen nog maar op de tekentafel (?)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Edgecrusher
All rounder
All rounder
Berichten: 104
Lid geworden op: zo 18 augustus 2013, 21:08
Mijn mountainbike: Niner 'WFO9' & Orange Clockwork Evo29

Pino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: di 18 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Breezer Thunder 1993 en nog het nodige plastic
Contacteer:

In Frankrijk wordt het nationaal kampioenschap voor E-mtb's door de motorrijdersbond georganiseerd.

En daar horen ze ook.
Alle verzorgers de wielerwereld uit !
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Zeer genuanceerd :-q

Ik pleit voor een examen sociaal gedrag alvorens iemand het bos in mag. Dat wordt dan natuurlijk wel afgenomen zonder dat de persoon in kwestie ervan op de hoogte is, om een staaltje acteren te voorkomen.
En als je daarvoor slaagt mag je vervolgens het bos in hoe je zelf wilt (een echt sociaal persoon zal dan bijvoorbeeld een crossmotor of de Bultaco van de pagina hiervoor toch niet gebruiken).

Ben zomaar een beetje bang dat het aantal "gewone" mtb-ers in het bos ook drastisch zal dalen als we zo'n examen invoeren.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

kermit schreef:Zeer genuanceerd :-q

Ik pleit voor een examen sociaal gedrag alvorens iemand het bos in mag. Dat wordt dan natuurlijk wel afgenomen zonder dat de persoon in kwestie ervan op de hoogte is, om een staaltje acteren te voorkomen.
En als je daarvoor slaagt mag je vervolgens het bos in hoe je zelf wilt (een echt sociaal persoon zal dan bijvoorbeeld een crossmotor of de Bultaco van de pagina hiervoor toch niet gebruiken).

Ben zomaar een beetje bang dat het aantal "gewone" mtb-ers in het bos ook drastisch zal dalen als we zo'n examen invoeren.
Minder bikers= minder faciliteiten! En dat is jammer.

Maar verder maakt een E-bike natuurlijk geen a-sociaal persoon van een sociaal persoon, alleen zijn de gevolgen van gemotoriseerd a-sociaal gedrag wat groter. Het is net als met wapens!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De keuze voor bijv. een Bultaco zegt wel iets over de persoon en z'n voorkeuren, denk ik ;)
In NL is zo'n ding redelijk misplaatst, denk ik. Gaat aardig richting een elektrische motorfiets.
Wat dat betreft is de opmerking van Pino wel op z'n plaats.
Bultaco was trouwens een bewust knuppeltje in dit hoenderhok, om de zaak wat nieuw leven in te blazen.
Lees: ik verveelde me een beetje ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Pino schreef:In Frankrijk wordt het nationaal kampioenschap voor E-mtb's door de motorrijdersbond georganiseerd.

En daar horen ze ook.
En mogen de e-mtb's in Frankrijk dan ook alleen op motorpaden komen?
Pino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: di 18 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Breezer Thunder 1993 en nog het nodige plastic
Contacteer:

Jurriaan schreef:
Pino schreef:In Frankrijk wordt het nationaal kampioenschap voor E-mtb's door de motorrijdersbond georganiseerd.

En daar horen ze ook.
En mogen de e-mtb's in Frankrijk dan ook alleen op motorpaden komen?
Iedereen mag op motorpaden komen. In een aantal gebieden (wat regionale parken) zijn er paden die niet voor E-mtb's toegankelijk zijn.
Maar in het algemeen zien de organisaties en middenstanders dollars in de E-mtb's.
In bijvoorbeeld de Roc d'Azur is een aparte start voor E-mtb's. Met de tandems waren we daarvoor gestart, ik heb zelden zulke onbeschofte rijders gezien (bij inhaalmanoeuvres).
Alle verzorgers de wielerwereld uit !
Mcs
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 2 februari 2018, 10:36

Hallo allemaal op dit forum.

Ik heb dit topic helemaal doorgelezen en de meningen van verschillende forumleden met verbazing tot me genomen.
Ik fiets eMTB sinds juni 2017 en heb daarvoor jarenlang motorenduro gereden georganiseerde ritten en ook met vrienden in België vele zondagochtend ritten gemaakt.
Maar sinds ik weer in Nederland woon heb ik mijn motor verkocht omdat er geen of weinig mogelijkheden zijn voor deze hobby in Nederland.
Omdat ik dus de emtb vanaf de motorkant bekijk en de meeste hier vanaf de fietskant vind ik dat je een mtb en een emtb niet vergelijken kunt het is een andere sport.
Vanaf mijn kant gezien gaat het langzaam . En het gewicht 21kg is minimaal. Ik heb meteen de remmen vervangen van mijn cube hybrid naar 203 schijven en XT brm8000 remmen. Omdat ik de remkracht ondermaats vond.
Naar mijn idee hoef je geen behindering te hebben of 65 jaar te zijn om een e bike te rijden het ligt er maar aan wat je wil met je hobby.
En ik ben geen hooligan die andere fietsers of wandelaars niet respecteerde omdat ik wat sneller onderweg ben. Dat was ik op de motor niet en nu op de e MTB ook niet.
Een e MTB is een goed alternatief voor mensen zoals ik die in de natuur willen zijn . Maar zich niet helemaal willen afmatten op een rondje van 40km
Moe wordt je ook op een e MTB. Op een enduromotor ook rij bijv. Maar eens de middenpeelrit met 3 rondjes bos en maïsveld van 40km.
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

Moe worden van mountainbiken is een beetje extremer dan moe worden van dit soort voortbeweginsmateriaal.
Mensen die voor het extreme kiezen kunnnen bij de beoefening wat gevoeliger reageren op een elektrisch voorbij stuifende machine.
Een e-machine op een singletrack kan dan voor wat onaangename situaties zorgen door snelheidsverschillen.
Misschien is het dan verstandiger om als de wat uitgrustere geest zich wat terughoudener op te stellen.
Vond het altijd wel leuk om een e-machine mijn kleiner worden achterwiel te laten zien.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Als ik de ervaringen van nieuw lid @Mcs juist interpreteer is hij de rijder die ik helmaal niet op mtbparkoers wil zien. Lijkt mij echt onwenselijk.
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

baron062 schreef:Als ik de ervaringen van nieuw lid @Mcs juist interpreteer is hij de rijder die ik helmaal niet op mtbparkoers wil zien. Lijkt mij echt onwenselijk.
Waarom? Ik heb daar in ieder geval geen enkel bezwaar tegen.
Je verkondigt nu zo ongeveer hetzelfde als een wandelaar die zou zeggen dat hij de MTB-fietser helemaal niet in het bos wil zien.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

Mcs schreef:Hallo allemaal op dit forum.

Ik heb dit topic helemaal doorgelezen en de meningen van verschillende forumleden met verbazing tot me genomen.
Ik fiets eMTB sinds juni 2017 en heb daarvoor jarenlang motorenduro gereden georganiseerde ritten en ook met vrienden in België vele zondagochtend ritten gemaakt.
Maar sinds ik weer in Nederland woon heb ik mijn motor verkocht omdat er geen of weinig mogelijkheden zijn voor deze hobby in Nederland.
Omdat ik dus de emtb vanaf de motorkant bekijk en de meeste hier vanaf de fietskant vind ik dat je een mtb en een emtb niet vergelijken kunt het is een andere sport.
Vanaf mijn kant gezien gaat het langzaam . En het gewicht 21kg is minimaal. Ik heb meteen de remmen vervangen van mijn cube hybrid naar 203 schijven en XT brm8000 remmen. Omdat ik de remkracht ondermaats vond.
Naar mijn idee hoef je geen behindering te hebben of 65 jaar te zijn om een e bike te rijden het ligt er maar aan wat je wil met je hobby.
En ik ben geen hooligan die andere fietsers of wandelaars niet respecteerde omdat ik wat sneller onderweg ben. Dat was ik op de motor niet en nu op de e MTB ook niet.
Een e MTB is een goed alternatief voor mensen zoals ik die in de natuur willen zijn . Maar zich niet helemaal willen afmatten op een rondje van 40km
Moe wordt je ook op een e MTB. Op een enduromotor ook rij bijv. Maar eens de middenpeelrit met 3 rondjes bos en maïsveld van 40km.
:-q :-q
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Tsjibiti schreef:
baron062 schreef:Als ik de ervaringen van nieuw lid @Mcs juist interpreteer is hij de rijder die ik helmaal niet op mtbparkoers wil zien. Lijkt mij echt onwenselijk.
Waarom? Ik heb daar in ieder geval geen enkel bezwaar tegen.
Je verkondigt nu zo ongeveer hetzelfde als een wandelaar die zou zeggen dat hij de MTB-fietser helemaal niet in het bos wil zien.
Maar als we even ongefundeerd, zwart/wit gaan praten, dan fiets ik met mijn MTB geen wandelpaden kapot en is het jammer voor de wandelaar, maar als ik netjes op MIJN route blijf en hij netjes op ZIJN route, dan is er niks aan de hand.
Met e-MTB's heb je een ander probleem, die zitten namelijk wel op MIJN route, raast mij voorbij als een op hol geslagen stravist en rijdt ook nog eens alle bochten uit elkaar en maakt remhobbels als een malle met idiote snelheden op rechte stukken en geen techniek om de bocht zonder overmatig remmen te pakken..
Prima als ie dat op het crossmotor parcours gaat doen, maar niet op MIJN mtb route.

** dikke disclaimer, dit is niet mijn mening, ik heb er eigenlijk geen mening over, want ik ben ze niet of amper tegengekomen op de routes die ik rij, en mocht ik ze toevallig zijn tegengekomen zijn ze me niet opgevallen, en zeker niet negatief.
Als ik dit topic doorlees is dit (wellicht een beetje overdreven) wel de mening, of in ieder geval de angst van andere bikers.
Ander punt, de vergelijking met hoe een wandelaar tegen een MTB aankijkt is een scheve, want over het algemeen hebben we het over overlast op de echte MTB routes, waar wij wandelaars niet in de weg zitten, maar eMTB-ers gewone MTB-ers -mogelijk- wel.


ik geloof dat de zondag ochtend wielerclub die het te nat vind op de weg en met 30 man door de blubber komen denderen ongeacht de omstandigheden veel meer kapot maken dan een e-MTB-er
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Tsjibiti schreef:
baron062 schreef:Als ik de ervaringen van nieuw lid @Mcs juist interpreteer is hij de rijder die ik helmaal niet op mtbparkoers wil zien. Lijkt mij echt onwenselijk.
Waarom? Ik heb daar in ieder geval geen enkel bezwaar tegen.
Je verkondigt nu zo ongeveer hetzelfde als een wandelaar die zou zeggen dat hij de MTB-fietser helemaal niet in het bos wil zien.
Nu Nederland geplaveid is met Nederlanders hebben die wandelaars een punt...

Ik begrijp uit de woorden van Mcs dat hij eigenlijk de mtb parkoersen wil gebruiken voor datgene wat hij op zijn enduro motorfiets niet meer kan of mag. Daarnaast meldt hij dat hij de performance van een e-mtb maar onder de maat vindt. Dus dat wordt een Speed Pedelec MTB of iets wat opgevoerd is. Het door Aurelius gememoreerde snelheidsverschil komt zo wel heel dichtbij.

Samen van een landschap genieten lukt het best als de snelheidsverschillen bij ontmoeten niet te hoog zijn. Daarom passeer ik wandelaars bijna stapvoets.

Maar: ik kan er naast zitten
Gesloten