Elektrische mountainbikes

Elektrische mountainbikes; advies, nieuws en uitwisseling passie met e-bikers.
Gesloten
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

Toen ik op zoek was naar een nieuwe mountainbike, kwam ik op internet ook e-mountainbikes tegen. Daarvoor wist ik niet van het bestaan daarvan af. Vandaag las ik dat elektrische fietsen (niet perse MTB's) ook steeds meer door niet-ouderen worden gebruikt, zelfs door scholieren en dat het aantal verkochte e-bikes sterk stijgen de is. Zijn er forumleden die al e-mountainbikes zijn tegengekomen op MTB-routes? Ik vraag me af of dat in de toekomst problemen op deze routes kan geen opleveren.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Waarom zou dat problemen opleveren? Hooguit gaan ze iets sneller, maar het zal dan echt aan de bestuurder liggen en niet aan de fiets.
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

Ik bedoel niet dat de berijders eventueel lastig zijn. Maar het zou een hele nieuwe doelgroep kunnen aanspreken waardoor het veel drukker wordt.
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2736
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Kom ze af en toe tegen. Twee weken geleden nog een paar Duitsers op de Schaak. In de Alpen kom je eMTB's gewoon veel tegen. Voor mijn gevoel (!) is de belasting door eMTB's iets hoger: groter gewicht icm meer "koppel".
StAlTiCa
Gebruikersavatar
RobSter
Mauntainbiker
Mauntainbiker
Berichten: 9682
Lid geworden op: ma 24 oktober 2005, 14:26
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced non-Pro 29

In nederland overbodig, tenzij je een hekel hebt aan klimmen.
Net als ik.. alleen ga ik graag met een hoop gemopper de klim in.. dat weer wel :)
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

Een extra positief aspect is dat misschien veel Stravarecords door de E-fietsers worden verbeterd.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
Gebruikersavatar
Edgecrusher
All rounder
All rounder
Berichten: 104
Lid geworden op: zo 18 augustus 2013, 21:08
Mijn mountainbike: Niner 'WFO9' & Orange Clockwork Evo29

Een lange klim gaan ze zekers sneller omhoog. En dat ligt zeker aan de fiets.
Die van Strava snap ik niet helemaal, vervolgens met 125cc die weer verbeteren?
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

Edgecrusher schreef:Die van Strava snap ik niet helemaal, vervolgens met 125cc die weer verbeteren?
Prima toch , alles wat dat Strava gedoe frustreert juich ik toe.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
deer_hunter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 984
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel Ex6
Contacteer:

mud mate schreef:Waarom zou dat problemen opleveren?
Strikt genomen is het voor veel van die e-bikes nu al niet toegestaan op de routes te rijden omdat die meestal in gebieden liggen die voor gemotoriseerd verkeer verboden zijn.
macB
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 806
Lid geworden op: do 7 april 2005, 20:45

Valt een ebike onder gemotoriseerd verkeer dan? Zolang hij niet harder kan met electrisch dan 25km/h dan is het een fiets met trapondersteuning en niet meer dan dat.

Maand geleden 2 dagen op een e-mtb in Houffalize gereden. Ik heb chronische knieproblemen waar ik in NL geen last van heb maar de eco stand op een Trek Powerfly was perfect om toch fatsoenlijk omhoog te fietsen.

E-mtb gaat denk ik wel groot worden qua markt. Enkele jaren geleden zag je op de Happy Bike days bijvoorbeeld enkel een verdwaalde electrische fiets. Dit jaar had nagenoeg ieder merk ze voldoende mee.

Zal het een probleem worden in NL? Ik denk dat het wel meevalt, het zal hooguit iets drukker worden op de parcours denk ik. Zolang ze maar niet naar de 45km/h opgevoerd worden.....
Shit happens
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Dit kan wel problemen opleveren: Linkje
macB
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 806
Lid geworden op: do 7 april 2005, 20:45

Veel e-mtb's hebben een Bosch "motor" van 250W. Het artikel spreekt over "meer dan 250 watt" dan mag je onbeperkt hard. Echter een stukje daarboven hebben ze het over een uitzondering voor motoren met een maximaal continu vermogen van 250W. Dus als je meer dan 250W hebt dan...het zal wel aan mij liggen maar de strekking en duidelijkheid van het stukje ontgaat mij.
Shit happens
deer_hunter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 984
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel Ex6
Contacteer:

macB schreef:Dus als je meer dan 250W hebt dan...het zal wel aan mij liggen maar de strekking en duidelijkheid van het stukje ontgaat mij.
Omdat de e-mtbs gemaakt voor off road gebruik geen typegoedkeuring nodig hebben is ook het vermogen niet gereguleerd. Daarnaast is het ook niet verboden om ermee op de weg te rijden dus kan je er een motor+accu inhangen waarmee de fiets elke speed pedelec ver achter zich laat en je hebt niet te voldoen aan de regels die wel gelden voor die type gekeurde fietsen, zoals ingeval van de speed pedelec: helmplicht en kenteken. De mazen in de wet zijn weer groot genoeg om doorheen te fietsen.

Maar dit betreft de openbare weg en veel MTB routes zijn geen openbare weg. De terreineigenaar kan wellicht e-mtbs wel de toegang ontzeggen.
futura
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: zo 28 december 2014, 19:57
Mijn mountainbike: Canyon Neuron CF 9.0 2019 Stealth

Af en toe een tegengekomen op de UHR, berijders zijn vooral oudere mannen en Duitsers.
Je hebt er niet veel last van, in de klim zijn ze niet bij te houden maar op de slalomstukken zijn ze minder wendbaar.

Begin mei veel gezinnen en pensionado's op e mtb-bikes gezien in het Estrel gebergte, als je geen Klimconditie hebt dan lijkt het mij ideaal.

Mocht van een Fransoos ff zijn Lapiere proberen, ongelofelijk ff aanzetten en door de weerstand trappen en binnen een paar seconden geeft de teller 40km aan..
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

macB schreef:Valt een ebike onder gemotoriseerd verkeer dan?
Denk even logisch na en geef zelf het antwoord.
Vorsprung durch Pedantik.
Gesloten