Elektrische mountainbikes

Elektrische mountainbikes; advies, nieuws en uitwisseling passie met e-bikers.
Gesloten
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

julie schreef:Het gaat hier wel om de rijders lijkt mij...
Natuurlijk wel. En hoewel er tussen de mtb-ers nu al af en toe enige onenigheid is, zijn de meesten zich wel bewust van wat wel en niet kan, mag of moet.

Het probleem is (of gaat worden!) dit:
Afbeelding
Dit zal langzaam de standaard e-mtb worden. En daarmee richt je echt grotere schade aan dan een standaard hardtailtje waarbij je zelf moet trappen. Sterker nog, als ik zo een ding onder mijn gat heb, dan ga ik daar ook mee de limieten op zoeken. En met mij honderden andere mountainbikers!

En daarnaast krijg je dus opeens ook, laat ik heel kort door de bocht zijn, hangjeugd die ook een e-bike heeft die op een mtb lijkt. En die ontdekken dat je daar prima mee kunt raggen. Ja, die kom ik nu al tegen op de routes. Vol slippend voor de bocht. Want van enige trailcode zijn ze zich niet bewust en gaan dat ook niet worden. Want volgende week zijn ze toch geen mountainbiker meer.

Ik heb het dus niet over mensen met een lichamelijke beperking, die zie ik niet als het probleem.

De groep mensen die bewust om een bepaalde andere reden een e-mountainbike kiezen, maar die dus wel mountainbiker zijn of verkiezen te worden, dat zal grotendeels goed gaan, maar daar zal toch een risico bij gaan spelen. Trailetiquete richting andere rijders tot hier aan toe, dat geloof ik wel dat goed gaat (ondanks dat ex-endurorijders me van alles in de mond leggen...). Maar ik zie dus de problemen echt op het vlak van schade aan de trail (en waarom motorrijders terecht uiteindelijk het bos uit zijn gestuurd). En daar gaan ook bestaande mountainbikers hun centje (negatief) aan bijdragen... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

Lars TB schreef: Trailetiquete richting andere rijders tot hier aan toe, dat geloof ik wel dat goed gaat (ondanks dat ex-endurorijders me van alles in de mond leggen...). Maar ik zie dus de problemen echt op het vlak van schade aan de trail (en waarom motorrijders terecht uiteindelijk het bos uit zijn gestuurd). En daar gaan ook bestaande mountainbikers hun centje (negatief) aan bijdragen... .
Volgens mij is de motortijders vooral de toegang tot de bossen ontzegd vanwege schade aan de natuur.
Schade aan de "trails" vind ik geen probleem. Als onverhard fietser moet je het maar nemen zoals het er bij ligt. Ik houd helemaal geen rekening met schade aan die trails maar beschadig ze in de praktijk niet want heb wel "materiaal-respect" en toevallig gaat het sparen van mijn materiaal samen met het sparen van de paadjes.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Tsjibiti schreef: Schade aan de "trails" vind ik geen probleem. Als onverhard fietser moet je het maar nemen zoals het er bij ligt. Ik houd helemaal geen rekening met schade aan die trails maar beschadig ze in de praktijk niet want heb wel "materiaal-respect" en toevallig gaat het sparen van mijn materiaal samen met het sparen van de paadjes.
Er zijn in NL vrij veel "zachte" routes die je volledig aan puin rijdt met zo'n elektrische crossmotor (of zonder trail respect, al slippend op je gewone MTB). Volgens mij horen die opgevoerde E-Mtb's in NL met een kentekenplaatje te rijden en zijn ze dus in die hoedanigheid NIET toegestaan op de routes. Alles dat ondersteund tot 25km/h dus wel....... helaas is dat spul zeer eenvoudig op te voeren. Politie controles op MTB routes dan maar? :o :roll:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
maatchen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 6 oktober 2008, 22:52

Mosseltje schreef:
Lars TB schreef:
Huplakee, alle mountainbikers weer in een hokje gedouwd! Lekker bezig... .


Het probleem is dat een e-MTB ook ander volk aantrekt. Misschien wel motor enduro rijders die vinden dat ze per definitie beter kunnen sturen en dat iedereen dus maar aan de kant moet... .

Oké, dat laatste is natuurlijk maar een slag in de rondte, maar het eerste gaat zeker op.



Maar zoals ik al vele malen gezegd heb, het gaat niet om de rijders, maar het is gewoon een andere sport die maar op een andere plek uitgevoerd moet worden. En voor de uitzonderingsgevallen moet dan een uitzondering gemaakt worden (zoals je met een blindegeleide hond wel overal mag komen waar een gewone hond niet mag komen).
Ik stam nog uit de tijd dat motoren en paarden hetzelfde bos deelden.
Kwam je elkaar tegen dan ging de motor uit en wachtte je tot het paard voorbij was.
Het ging mis toen staatbosterreur het ging verbieden. Toen kwam het fenomeen wildcrosser pas om de hoek kijken.
Ja, moordenaars kwamen ook pas toen men het moorden ging verbieden ;) .
Er is nu totaal geen probleem tussen E-mtb en mtb. Het snelheidsverschil is niet groter dan bij bijvoorbeeld geoefende en ongeoefende fietsers.
[/quote]

Verder zijn we het wel redelijk met elkaar eens hier denk ik.
julie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1277
Lid geworden op: vr 20 januari 2006, 12:58
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR, Canyon Torque

Lars TB schreef:
Het probleem is (of gaat worden!) dit:

Dit zal langzaam de standaard e-mtb worden. En daarmee richt je echt grotere schade aan dan een standaard hardtailtje waarbij je zelf moet trappen. Sterker nog, als ik zo een ding onder mijn gat heb, dan ga ik daar ook mee de limieten op zoeken. En met mij honderden andere mountainbikers!

En daarnaast krijg je dus opeens ook, laat ik heel kort door de bocht zijn, hangjeugd die ook een e-bike heeft die op een mtb lijkt. En die ontdekken dat je daar prima mee kunt raggen. Ja, die kom ik nu al tegen op de routes. Vol slippend voor de bocht. Want van enige trailcode zijn ze zich niet bewust en gaan dat ook niet worden. Want volgende week zijn ze toch geen mountainbiker meer.

Ik heb het dus niet over mensen met een lichamelijke beperking, die zie ik niet als het probleem.

De groep mensen die bewust om een bepaalde andere reden een e-mountainbike kiezen, maar die dus wel mountainbiker zijn of verkiezen te worden, dat zal grotendeels goed gaan, maar daar zal toch een risico bij gaan spelen. Trailetiquete richting andere rijders tot hier aan toe, dat geloof ik wel dat goed gaat (ondanks dat ex-endurorijders me van alles in de mond leggen...). Maar ik zie dus de problemen echt op het vlak van schade aan de trail (en waarom motorrijders terecht uiteindelijk het bos uit zijn gestuurd). En daar gaan ook bestaande mountainbikers hun centje (negatief) aan bijdragen... .
tja daar heb je geen ongelijk in... daarom probeer ik ook altijd zo min mogelijk bepaalde trails te delen op strava of zo, maar dan nog kun je niet alles voorkomen. Momenteel is de schade door mtb-ers en niet e-mtb-ers even groot, omdat er gewoon niet zo heel veel van zijn (de e-mtb-ers) en de meeste e-mtb-ers bij mij in de buurt zijn "ouden van dagen", dus mtb-ers die overgestapt zijn op een e-mtb en die zitten echt niet te "raggen" op die trails.

Mijn hoop hierin is dat het prijskaartje van een dergelijke e-mtb behoorlijk hoog ligt, dus voor de "hangjongeren" toch nog wel redelijk moeilijk om aan te komen, en dat daarnaast er ook nog bijkomt dat e-mtb-en ondanks alles toch nog redelijk zwaar blijft ondanks de trapondersteuning (je moet echt niet denken dat je met 2 fingers in the nose overal met eco bovenkomt, de geoefende rijder wel ja, maar niet de "wiet rokende hangjongere" om even lekker in de clichés te blijven :lol: ), en op turbo rijden is het na een 15-20km ook wel afgelopen. Ondanks alles blijft het toch redelijk fysiek en dat schrikt toch af (gelukkig maar)!

PS ik heb het over de situatie hier in de ardennen met behoorlijke hoogteverschillen :wink:
maatchen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 6 oktober 2008, 22:52

Tja, persoonlijk zie ik nog niet zo die hangjongeren met een mooie kleertjes op en electrische crossfiets rondraggen op de UHR maar ik kan er natuurlijk naast zitten.

Misschien zijn høkers een betere doelgroep, die raggen al van oudsher rond op MT5-jes en MTX-jes. Maar die heb je vooral ten oosten van de UHR.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Elektrische crossmotoren, ik zie ze niet zo gauw bij bosjes in het bos rijden, is namelijk nog een niche product.
Evenals de snelle e-mtb's, die zijn flink aan de prijs en daar zie ik niet zo snel onze jeugd op rijden zoals de jeugd vroeger wel op oude crossers reed.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Vorsprung durch Pedantik.
maatchen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 6 oktober 2008, 22:52

Ik weet niet of die laatste ook naar mij gericht is (vind 'm zo wie zo raar omdat die een urban legend ontzenuwt) maar ik zou eerder denken aan de scooter. Oorspronkelijk vond die geen aftrek omdat de marketeers zich richten op ouderen en die waren de scooter niet op te krijgen (reden waarschijnlijk toch al auto). Toen gingen de marketeers zich richten op (hang)jongeren, en voilá het resultaat is bekent. Hangjongeren hebben dus al een favoriet vervoersmiddel, net zoals de oudjes al hadden, dus proberen e-crossmotoren te slijten aan hangjongeren is denk ik bij voorbaat gedoemd tot mislukken.

Maar zoals ik al zei, høkers daarentegen raggen al rond op crossertjes (afgezien van in Oerend hard, voornamelijk 50cc-blokjes) dus die zijn waarschijnlijk een stuk makkelijker op de electrische crosser te krijgen. En anders is opvoeren van 50cc-blokjes zo populair dat ze die lusten probleemloos kunnen botvieren op e-MTB's. Rest de vraag of er genoeg høkers zijn om het rendabel te maken.
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

yo-eddy schreef:
Tsjibiti schreef: Schade aan de "trails" vind ik geen probleem. Als onverhard fietser moet je het maar nemen zoals het er bij ligt. Ik houd helemaal geen rekening met schade aan die trails maar beschadig ze in de praktijk niet want heb wel "materiaal-respect" en toevallig gaat het sparen van mijn materiaal samen met het sparen van de paadjes.
Er zijn in NL vrij veel "zachte" routes die je volledig aan puin rijdt met zo'n elektrische crossmotor (of zonder trail respect, al slippend op je gewone MTB). Volgens mij horen die opgevoerde E-Mtb's in NL met een kentekenplaatje te rijden en zijn ze dus in die hoedanigheid NIET toegestaan op de routes. Alles dat ondersteund tot 25km/h dus wel....... helaas is dat spul zeer eenvoudig op te voeren. Politie controles op MTB routes dan maar? :o :roll:
Dan zijn de "zachte" routes niet geschikt om die als vaste route te handhaven.
Politie controles prima als ze dan ook gelijk alle fietsers op de bon slingeren die geen bel op hun fiets hebben.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
yeahello
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 184
Lid geworden op: do 23 mei 2013, 08:31

Hopelijk geen politiecontroles;

Kom je aan met je stuur van 800mm! En verplichtte reflectoren..?!? :lol:

Artikel 5.9.6
Eisen
1. Fietsen op twee wielen mogen niet breder zijn dan 0,75 m.

Artikel 5.9.51
Eisen
1. Fietsen op twee wielen moeten zijn voorzien van: Onderdelen a tot en met c: visuele controle.
a. één rode retroreflector aan de achterzijde van het voertuig;
b. witte of gele retroreflectoren aan de wielen, en
c. vier ambergele of gele retroreflectoren aan de trappers.
Ach ja....
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

haha, zelfs in de stad tussen alle auto's hebben (stads)fietsen amper reflectoren. Ik zie zelfs fietsers zonder welke vorm van verlichting dan ook hier in Amsterdam rondfietsen met dit soort donkere korte dagen. Ik denk dat dat veel zorgwekkender is dan bellen, reflectoren en brede sturen.

Maar wel leuk om dergelijke artikelen te zien, dat van die 0,75m wist ik niet
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Lars TB schreef:Ik heb het dus niet over mensen met een lichamelijke beperking, die zie ik niet als het probleem.
Maar die sluit je dus wel meteen mee uit bij een verbod.
Of je moet met ontheffingen gaan werken, maar definieer dan maar eens exact waar iemand aan moet voldoen om met ondersteuning te mogen fietsen.

Net als iedereen redeneer ik vanuit mijn eigen beleving. Schijnt iets menselijks te zijn ;-)
En dan merk ik nu al dat ik zoveel moet inleveren t.o.v. toen ik wat jonger was dat het soms gewoon niks minder als frustrerend is om op de mtb te zitten. Het tempo dat ik op een gewoon rondje als Dorst een ronde lang kan aanhouden is zo laag dat de helft van de bochten amper nog lol geeft. En laten we eerlijk zijn, voor de meesten wordt biken pas fun als je richting je eigen grenzen kunt rijden. Daarvoor is mijn motortje tegenwoordig gewoon te klein. Ik ervaar dat als een beperking, maar ik ben bang dat eventuele regeltjes het anders zullen zien.

En ik vraag me oprecht af of een legale e-bike zoveel meer schade aanricht aan routes. 250W (maximaal, en dat gebruik je niet continu) trapt een getrainde biker ook makkelijk weg.
De fiets weegt 10~12kg meer als een reguliere bike, ik weeg zelf 70kg dus dan kom ik met fiets aan hetzelfde totaalgewicht als iemand van net over de 80kg op een gewone bike. Die zijn er genoeg lijkt me zo, dus die brengen dan ook meer schade aan de trails toe dan ik?

Het is wat Julie zegt, het is heus niet zo dat je met een e-bike ineens vanzelf rijdt. Er moet nog steeds aardig getrapt worden om rap te gaan.

En ja, je kunt 'm opvoeren. En dan moet je die opgevoerde dingen aanpakken, niet alle e-bikes verbieden.

Met een beetje auto kun je ook makkelijk sneller dan 130km/h, wat in NL nergens mag. Verbieden dus, alle auto's met meer als 50pk? We moeten wel consequent zijn natuurlijk, als iets in potentie slecht gebruikt zou kunnen worden verbieden we het preventief ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Die laatste zin wordt volgens mij ook regelmatig gebruikt door de NRA....

En volgens mij is het handiger om bij je huisarts een briefje te halen waarmee je met je ebike het bos in kan, dan dat de achteraf moet gaan oplossen. Ongetwijfeld dat er nog een paar kwajongens ook zo'n briefje geregeld krijgen, maar het grootste deel hou je dan al buiten de deur.
Maar wat is (naast lichamelijke beperkingen) het argument om gemotoriseerd verkeer toe te laten in een bos? Wat schieten we er met zijn allen mee op? Dat iets kan betekend niet dat het ook overal moet kunnen toch? En als je dan toch die eis laat lopen, waarom dan geen verbrandingsmotoren? Of met 4 wielen?

Qua schade: Ebikers hebben de neiging om voor elke bocht vol in de remmen te gaan en er daarna weer volle bak uit te rijden. Om vervolgens op topsnelheid weer in de ankers te gaan bij de volgende bocht, enzovoorts. Op Zeist heb ik al meerdere malen dit soort sporen gezien en die zorgen toch echt voor meer schade dan de fietser die zelf zijn snelheid moet maken (en vasthouden).
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ed-pedelec" onclick="window.open(this.href);return false;

Lijkt mij heel DUIDELIJK .... geen speed pedelec op MTB route.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gesloten