Dan maar een E-mtb, die mogen zonder de extra regels die de speed pedelec wel heeft het bos in èn de weg op...
artikeltje
Elektrische mountainbikes
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5501
- Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
- Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT
Interessante kwestie, want ken meerdere gasten op E-Mtb's die vrolijk a 60km/h door het bos blazen, nu nog uitzonderingen maar als dat er een paar 100 gaan worden hier ...yeahello schreef:Dan maar een E-mtb, die mogen zonder de extra regels die de speed pedelec wel heeft het bos in èn de weg op...
artikeltje
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Mountainbiking is not a crime
-
- Moderator
- Berichten: 4130
- Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
- Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....
En als dat blijkbaar mag, waarom dan niet met een goed gedempte uitlaat aan je microcrosser het parcours op?yo-eddy schreef:Interessante kwestie, want ken meerdere gasten op E-Mtb's die vrolijk a 60km/h door het bos blazen, nu nog uitzonderingen maar als dat er een paar 100 gaan worden hier ...yeahello schreef:Dan maar een E-mtb, die mogen zonder de extra regels die de speed pedelec wel heeft het bos in èn de weg op...
artikeltje
-
- Mtb fanaat
- Berichten: 29
- Lid geworden op: vr 16 juli 2010, 16:24
- Mijn mountainbike: Cube Stereo Hybrid EXC 500 2018
- Contacteer:
Ja, die bestaan.
Sterker nog. Alle e-mtbs zijn speed pedelecs maar de meeste zijn begrenst tot 25km/u.
Maar er is echt een groot verschil tussen trapondersteuning (e-mtb) en continu aandrijving zoals bij een enduro motor. Een enduro stuur je gedeeltelijk met gecontrolleerd driften. Het spinnen van je achterwiel helpt bij het nemen van een bocht.
Met een e-mtb is het me nog nooit gelukt om in een bocht mijn achterwiel te laten spinnen. Rij techniek is niet echt vergelijkbaar.
Een e-mbt is een fiets en komt niet in de buurt van een motor.
Vergelijking met een motor gaat niet op.
Sterker nog. Alle e-mtbs zijn speed pedelecs maar de meeste zijn begrenst tot 25km/u.
Maar er is echt een groot verschil tussen trapondersteuning (e-mtb) en continu aandrijving zoals bij een enduro motor. Een enduro stuur je gedeeltelijk met gecontrolleerd driften. Het spinnen van je achterwiel helpt bij het nemen van een bocht.
Met een e-mtb is het me nog nooit gelukt om in een bocht mijn achterwiel te laten spinnen. Rij techniek is niet echt vergelijkbaar.
Een e-mbt is een fiets en komt niet in de buurt van een motor.
Vergelijking met een motor gaat niet op.
Light travels faster than sound. This is why some people appear bright until you hear them speak.........
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5501
- Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
- Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT
Ken gasten op Levo's die "getuned" zijn en die gaan serieus hard met heel weinig inspanning (60kmh+) ...... vergelijking met een fiets gaat daar in mijn ogen ook niet opMosseltje schreef:Ja, die bestaan.
Sterker nog. Alle e-mtbs zijn speed pedelecs maar de meeste zijn begrenst tot 25km/u.
Maar er is echt een groot verschil tussen trapondersteuning (e-mtb) en continu aandrijving zoals bij een enduro motor. Een enduro stuur je gedeeltelijk met gecontrolleerd driften. Het spinnen van je achterwiel helpt bij het nemen van een bocht.
Met een e-mtb is het me nog nooit gelukt om in een bocht mijn achterwiel te laten spinnen. Rij techniek is niet echt vergelijkbaar.
Een e-mbt is een fiets en komt niet in de buurt van een motor.
Vergelijking met een motor gaat niet op.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Mountainbiking is not a crime
- kokopelli
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4628
- Lid geworden op: za 25 juni 2005, 00:14
- Mijn mountainbike: yeti
- Contacteer:
Maar maakt wel mooie dikke sprongenyo-eddy schreef:Ken gasten op Levo's die "getuned" zijn en die gaan serieus hard met heel weinig inspanning (60kmh+) ...... vergelijking met een fiets gaat daar in mijn ogen ook niet op
team funride
YETICYCLES.NL
YETICYCLES.NL
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5501
- Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
- Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT
Zekers ...... maar dat doet hij zelfs op een opoe fietskokopelli schreef:Maar maakt wel mooie dikke sprongenyo-eddy schreef:Ken gasten op Levo's die "getuned" zijn en die gaan serieus hard met heel weinig inspanning (60kmh+) ...... vergelijking met een fiets gaat daar in mijn ogen ook niet op
Heb niets tegen E-bikes als "range extender", klimhulp of voor mensen met blessure of andere beperking. Zie liever meer range en lichtere E-bikes dan steeds zwaardere en sterkere motoren en accu's
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Mountainbiking is not a crime
Precies! Een maximaal 100W motor zou mijn bezwaar meteen opheffen. En 100W is meer dan voldoende om 95% van de rijders die dit nodig hebben (verzwakt, beperkt, revaliderend) te helpen. Het bijkomende voordeel is een lichtere motor en een lager verbruik. En dan dus eventueel een kleinere, lichtere accu. Haalt zo 1-3 kg van een bike.yo-eddy schreef:Heb niets tegen E-bikes als "range extender", klimhulp of voor mensen met blessure of andere beperking. Zie liever meer range en lichtere E-bikes dan steeds zwaardere en sterkere motoren en accu's
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
-
- Moderator
- Berichten: 16845
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Waar is de nuance in dit verhaal?suravida schreef:Die laatste zin wordt volgens mij ook regelmatig gebruikt door de NRA....
Maar wat is (naast lichamelijke beperkingen) het argument om gemotoriseerd verkeer toe te laten in een bos? Wat schieten we er met zijn allen mee op? Dat iets kan betekend niet dat het ook overal moet kunnen toch? En als je dan toch die eis laat lopen, waarom dan geen verbrandingsmotoren? Of met 4 wielen?
Qua schade: Ebikers hebben de neiging om voor elke bocht vol in de remmen te gaan en er daarna weer volle bak uit te rijden.
Alle e-bikers doen dit? Alle Strava rijders duwen anderen de berm in? Alle BMW rijders zijn aso?
De enige e-biker die ik gisteren zag (op Amerongen) vond ik best netjes door Harry Slinger sturen...
Verder is een e-bike geen gemotoriseerd verkeer, niet volgens de wet iig. Dus de vergelijking met een verbrandingsmotor gaat niet op.
De vraag waarom je e-bikes in een bos zou moeten toelaten gaat net zo goed op voor gewone mtb's. Waarom zouden we dat willen? Die vraag is ook vaak genoeg gesteld door sommige groeperingen.
Blijkbaar is er een (grote) behoefte aan, en hebben "we" besloten dat dat ook kan zonder veel schade aan de natuur.
Maar ook gewone fietsers brengen schade aan de natuur cq routes toe, sommigen veel door te slippen of in slechte omstandigheden de routes op te gaan. Anderen hebben meer trailrespect en dan lijden de paden wat minder. Bij e-bikers is het niet anders, je zult lompe en nettere rijders hebben.
De toegebrachte schade is geen exact te bepalen iets, dus er is ook geen vaststaande grens te trekken tussen de erosie die een e-bike en een gewone mtb veroorzaken. In beide gevallen heeft de rijder de grootste invloed, en nou niet doen alsof alle e-bikers aso's zijn en alle gewone bikers nette mensen.
De kern van de hele discussie hier is volgens mij of e-mtb's teveel schade aan de natuur, of beter gezegd de mtb-routes toe gaan brengen of niet. Ik betwijfel dus of dat zo is, anderen vrezen dat het wel zo is.
Let wel, ik zeg niet geen schade, maar niet teveel schade. En "teveel" is een grijs gebied.
Wat Lars hierboven oppert, minder toegestaan vermogen, vind ik wel een punt waarvan je zou kunnen uitzoeken wat daarvan het effect is op de routes. Ik ben zeker voorstander van een beperking qua vermogen en maximaal ondersteunde snelheid. Het moet binnen grenzen blijven die door een getrainde fietser ook gehaald kunnen worden, zeker geen halve crossmotoren worden. Of dan de huidige 250W, 200W of 100W die grens zou moeten zijn weet ik zo ook niet.
De voorbeelden hierboven over opgevoerde e-bikes gaan dus NIET over legale e-bikes. Dat zijn gasten die illegaal bezig zijn, pak die dan ook aan. Preventief alles verbieden wat mogelijk fout gebruikt zou kunnen worden is niet de weg.
Dan kunnen we de routes op de UHR ook meteen sluiten, want je kunt er illegaal vanaf wijken. Ik weet dat dat in de Loonse en Drunens Duinen op vrij grote schaal gebeurd.
En wapens en e-bikes vergelijken, alsjeblieft zeg. Ik zag het een aantal posts eerder ook al, maar jullie weten zelf ook wel dat dat nergens op slaat. Een wapen is gemaakt om te doden of verwonden, nergens anders voor.
Als je nou een auto een moordwapen zou noemen zit je dichter bij de waarheid, zullen we die maar verbieden dan? Of misschien wil je vrijwillig afzien van het gebruik?
Goed voor het milieu en de veiligheid, volgens mij op een veel grotere schaal dan e-bikes op een mtb-route verbieden...
Tot nu toe is er helemaal geen sprake van grote overlast door e-bikes op Nederlandse routes, het gaat hier alleen nog maar over waar mensen bang voor zijn dat zou kunnen gebeuren. Blijkbaar ben ik er wat minder bang voor dan sommige anderen.
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
- suravida
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 9023
- Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
- Mijn mountainbike: Staal!
- Contacteer:
Geen nuance, maar op Zeist valt het me steeds mee op. Verder heb je helemaal gelijk over Strava en BMW's wat mij betreft
Het feit dat de wetgever is omgelobbied om ebikes niet gemotoriseerd te noemen doet natuurlijk niks af aan het feit dat er wel degelijk een motor in zit en dat die ook maximaal wordt gebruikt. Maar we gaan het zien, ik denk niet dat het tij nog te keren is als zelfs verstokte fietsers als jij de ebike omarmen. Al lijkt me dat vooral eigenbelang als ik zo je berichten teruglees...
Auto's op de mtb routes wil ik trouwens ook verbieden, sterker nog, ik zie daarvan vrijwillig af.
Het feit dat de wetgever is omgelobbied om ebikes niet gemotoriseerd te noemen doet natuurlijk niks af aan het feit dat er wel degelijk een motor in zit en dat die ook maximaal wordt gebruikt. Maar we gaan het zien, ik denk niet dat het tij nog te keren is als zelfs verstokte fietsers als jij de ebike omarmen. Al lijkt me dat vooral eigenbelang als ik zo je berichten teruglees...
Auto's op de mtb routes wil ik trouwens ook verbieden, sterker nog, ik zie daarvan vrijwillig af.
-
- Moderator
- Berichten: 4130
- Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
- Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....
Nou, gezien de europese regelgeving over e-MTB (zie het al eerder geposte linkje) valt het nog maar te bezien of mensen met opgevoerde e-mtb's niet het bos in mogen, omdat dat een grijs gebied is. En aanpakken, dat lukt bij de snorbrommer overlast al geeneens, laat staan bij e-mtb's in bossen.kermit schreef:De voorbeelden hierboven over opgevoerde e-bikes gaan dus NIET over legale e-bikes. Dat zijn gasten die illegaal bezig zijn, pak die dan ook aan. Preventief alles verbieden wat mogelijk fout gebruikt zou kunnen worden is niet de weg.
Ik schreef er nog bij dat het een metafoor was! Maar dat begrip is bij jou nog niet geland blijkbaar: Metafoorkermit schreef:En wapens en e-bikes vergelijken, alsjeblieft zeg. Ik zag het een aantal posts eerder ook al, maar jullie weten zelf ook wel dat dat nergens op slaat. Een wapen is gemaakt om te doden of verwonden, nergens anders voor.
Als je nou een auto een moordwapen zou noemen zit je dichter bij de waarheid, zullen we die maar verbieden dan?
Als je aso's middelen geeft om nog asocialer te zijn zullen ze die waarschijnlijk ook gebruiken. Zie ook de naam die BMW en Audi rijders hebben. Ik suggereer daarmee niet dat iedereen de middelen zullen (mis)bruiken, maar dat het overwegend wel vaker door die groep gebruikers gedaan zal worden.
Daarbij: vanaf 01-01-2017 moeten speed-pedelecs op de rijbaan ipv het fietspad. Dat heeft een reden, namelijk het grote potentiele snelheidsverschil tussen de verschillende gebruikers. Nu zal het allemaal nog meevallen, maar als om millieuredenen verbrandingsmotoren geweerd worden van het fietspad zal het een kwestie van tijd zijn dat het slag mensen, wat nu op de snorbrommer je met 50km/uur de vouwen uit je lycra fietsbroek fietst, overstapt op een opgevoerde e-bike. Dat probeert de overheid voor te zijn. En aangezien de europese regelgeving geen typegoedkeuring vraagt van e-mtb's kan je het maar beter gelijk verbieden. Wetgeving maak je meestal niet voor 2 jaar.
Uiteraard hoor je veel verongelijkte verhalen uit die hoek van de speed-pedelec gebruikers, maar als je dan op bepaalde Facebook pagina's lees dat gebruikers hun nummerplaat demonteren om toch maar op het fietspad te rijden dan lijken die early adopters ook niet van die keurige mensen.
-
- Moderator
- Berichten: 16845
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Bedankt voor het uitleggen van het begrip metafoor, daar had ik echt nog nooit van gehoord
Ik snap dat je het niet letterlijk bedoelde, maar ik vind het niet echt passen om die vergelijking te trekken, ook al is het overdrachtelijk bedoeld.
Ik vermoed dat de reden voor sommige pedelec rijders om op het fietspad te blijven vooral te maken heeft met hoe sommige automobilisten zich gedragen naar pedelecs (en brommers) op de rijweg. Ik zou me ook niet veilig voelen als ik daarmee tussen de auto's moest rijden.
Het is een probleem, die snelheidsverschillen. Ik heb er de oplossing ook niet voor. Maar dat probleem heeft verder weinig te maken met het al dan niet toestaan van op 25km/h begrensde fietsen met elektrische ondersteuning op mtb-routes.
@Suravida, vanuit jezelf redeneren doen we allemaal, dat is menselijk zoals ik al aangaf. En ook al doet mijn avatar anders vermoeden, ik ben ook maar een mens
Ik ben op een punt aangeland dat ik regelmatig het gevoel heb dat mijn eigen motortje te klein is geworden om de lol uit het biken te halen die erin zit. Dan is het fijn als er straks een mogelijkheid is om die lol weer terug te krijgen, en niet zo leuk als me dat verboden wordt.
Maar dat doet niks af aan de kernpunten van deze discussie, en dat zijn er volgens mij twee:
1- de te verwachten extra schade aan routes door e-mtb's en
2- het mogelijk asociale gedrag door berijders ervan
Beide punten zijn op dit moment in Nederland nog vrijwel niet aan de orde, omdat er amper nog e-bikes in het bos rondrijden. Dus we hebben het over mogelijkheden, verwachtingen, zaken waar nu nog geen zekerheden over bestaan.
Ik heb dus het idee dat het met punt 1 reuze mee gaat vallen. Ja, er zal sprake zijn van erosie van routes, maar die is er al. We zitten nu eenmaal met honderden mensen per dag op de populaire routes en dan kun je nog zo netjes rijden, dat is niet tegen te houden.
En over punt 2 ben ik van mening dat je asociaal gedrag aan moet pakken, niet dat je alles wat dat mogelijk maakt bij voorbaat moet verbieden. Zoals ik al zei, als je die redenering consequent doortrekt moeten we nog heel veel andere dingen ook gaan verbieden. Onder andere gewone mtb's in het bos. Daarmee kun je je ook misdragen, en dat gebeurt ook.
Maar hoe dan ook hoop ik wel dat als er meer e-bikes in het bos verschijnen we een beetje normaal met elkaar om blijven gaan, twee kanten op. Netjes inhalen, dat soort (vanzelfsprekende) zaken, maar ook iemand op een e-bike normaal behandelen. Er worden nu al mensen uitgescholden, alleen om het feit dat ze op een e-mtb rijden! Dat is toch ook te gek voor woorden.
Wat boeit het of je wordt ingehaald door een e-biker, je zit toch niet in een wedstrijd?
Uiteindelijk willen we allemaal hetzelfde, lekker in het terrein spelen. We hebben al veel teveel hokjes, en hokjes geven altijd een negatieve bijsmaak. "Boswielrenners" anyone? Alsof het dragen van een baggy je superieur zou maken
Ik snap dat je het niet letterlijk bedoelde, maar ik vind het niet echt passen om die vergelijking te trekken, ook al is het overdrachtelijk bedoeld.
Ik vermoed dat de reden voor sommige pedelec rijders om op het fietspad te blijven vooral te maken heeft met hoe sommige automobilisten zich gedragen naar pedelecs (en brommers) op de rijweg. Ik zou me ook niet veilig voelen als ik daarmee tussen de auto's moest rijden.
Het is een probleem, die snelheidsverschillen. Ik heb er de oplossing ook niet voor. Maar dat probleem heeft verder weinig te maken met het al dan niet toestaan van op 25km/h begrensde fietsen met elektrische ondersteuning op mtb-routes.
@Suravida, vanuit jezelf redeneren doen we allemaal, dat is menselijk zoals ik al aangaf. En ook al doet mijn avatar anders vermoeden, ik ben ook maar een mens
Ik ben op een punt aangeland dat ik regelmatig het gevoel heb dat mijn eigen motortje te klein is geworden om de lol uit het biken te halen die erin zit. Dan is het fijn als er straks een mogelijkheid is om die lol weer terug te krijgen, en niet zo leuk als me dat verboden wordt.
Maar dat doet niks af aan de kernpunten van deze discussie, en dat zijn er volgens mij twee:
1- de te verwachten extra schade aan routes door e-mtb's en
2- het mogelijk asociale gedrag door berijders ervan
Beide punten zijn op dit moment in Nederland nog vrijwel niet aan de orde, omdat er amper nog e-bikes in het bos rondrijden. Dus we hebben het over mogelijkheden, verwachtingen, zaken waar nu nog geen zekerheden over bestaan.
Ik heb dus het idee dat het met punt 1 reuze mee gaat vallen. Ja, er zal sprake zijn van erosie van routes, maar die is er al. We zitten nu eenmaal met honderden mensen per dag op de populaire routes en dan kun je nog zo netjes rijden, dat is niet tegen te houden.
En over punt 2 ben ik van mening dat je asociaal gedrag aan moet pakken, niet dat je alles wat dat mogelijk maakt bij voorbaat moet verbieden. Zoals ik al zei, als je die redenering consequent doortrekt moeten we nog heel veel andere dingen ook gaan verbieden. Onder andere gewone mtb's in het bos. Daarmee kun je je ook misdragen, en dat gebeurt ook.
Maar hoe dan ook hoop ik wel dat als er meer e-bikes in het bos verschijnen we een beetje normaal met elkaar om blijven gaan, twee kanten op. Netjes inhalen, dat soort (vanzelfsprekende) zaken, maar ook iemand op een e-bike normaal behandelen. Er worden nu al mensen uitgescholden, alleen om het feit dat ze op een e-mtb rijden! Dat is toch ook te gek voor woorden.
Wat boeit het of je wordt ingehaald door een e-biker, je zit toch niet in een wedstrijd?
Uiteindelijk willen we allemaal hetzelfde, lekker in het terrein spelen. We hebben al veel teveel hokjes, en hokjes geven altijd een negatieve bijsmaak. "Boswielrenners" anyone? Alsof het dragen van een baggy je superieur zou maken
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After