Bier van de biker

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Bier is te beperkt, bieren. Afhankelijk mood, gelegenheid en gezelschap

Recentelijk Maallust Vienna, alles van de "zware jongens" uit Veenhuizen is echt bier.

Alternatieven genoeg, klassiekers als Trappiste Rochefort 10, Theakston Old Peculier Ale en bij gelegeneheid een bel Liefmans Goudenband.

Enjoy!!

Afbeelding
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Heckler40 schreef:Bier is te beperkt, bieren. Afhankelijk mood, gelegenheid en gezelschap

Recentelijk Maallust Vienna, alles van de "zware jongens" uit Veenhuizen is echt bier.

Alternatieven genoeg, klassiekers als Trappiste Rochefort 10, Theakston Old Peculier Ale en bij gelegeneheid een bel Liefmans Goudenband.

Enjoy!!

Afbeelding
Hahaa! Drie keer raden welk dopje m'n topcap siert :winkie:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Mooi relatiegeschenk gekregen: NSMB growler gevuld met Beere Brewing Yardsale Amber w/ Citra Hops.

Afbeelding
Demoniac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 514
Lid geworden op: ma 20 augustus 2012, 13:12
Mijn mountainbike: Snowdon RP29 MK10

De afgelopen tijd de nodige heftige Imperial Stouts gedronken en daarom gisteren een poging gedaan om mijn eigen Coffee & Vanilla infused Imperial Oatmeal Stout te brouwen. (een heel ontbijt in een flesje :bier:) De emmer staat in een hoek van de kamer enthousiast te pruttelen, dus dat geeft goede hoop :-D
Bike repair is 95% hex keys and 5% the tool you probably don't have at home.

Snowdon RP29 MK10
Banden kopen?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Demoniac schreef:De afgelopen tijd de nodige heftige Imperial Stouts gedronken en daarom gisteren een poging gedaan om mijn eigen Coffee & Vanilla infused Imperial Oatmeal Stout te brouwen. (een heel ontbijt in een flesje :bier:) De emmer staat in een hoek van de kamer enthousiast te pruttelen, dus dat geeft goede hoop :-D
Het echte werk! Dat is bijna nog cooler dan die 'prutsers' die hier zelf fietsen bouwen! :bier: :lol:


(wanneer mogen we komen proeven?)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Gisteravond de Leffe Caractère van 2018 gedronken bij een heerlijk biefstukje.
Complementeerde het gerecht goed. Lekler lichte whisky smaak en zacht op de tong.

Inmiddels is ook het eigen brouwsel geproefd. Een Belgian golden ale met Maple siroop als extra ingrediënt. Maakt hem licht amberkleurig en zoetig, maar niet overheersend. In het najaar aan de slag met een eigen IPA.
Demoniac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 514
Lid geworden op: ma 20 augustus 2012, 13:12
Mijn mountainbike: Snowdon RP29 MK10

Meegs schreef: zo 18 augustus 2019, 11:31 Gisteravond de Leffe Caractère van 2018 gedronken bij een heerlijk biefstukje.
Complementeerde het gerecht goed. Lekler lichte whisky smaak en zacht op de tong.

Inmiddels is ook het eigen brouwsel geproefd. Een Belgian golden ale met Maple siroop als extra ingrediënt. Maakt hem licht amberkleurig en zoetig, maar niet overheersend. In het najaar aan de slag met een eigen IPA.
Houd er rekening mee dat je IPA's liefst zo vers mogelijk drinkt, dus geef er een hoop weg, brouw niet al te veel of informeer bij je zorgverzekeraar of korsakov ook gedekt wordt :bier:
Mijn laatste brouwsel is alweer ruim een jaar geleden, als de dagen korter worden moet er maar eens een goeie tripel in de pan.
Bike repair is 95% hex keys and 5% the tool you probably don't have at home.

Snowdon RP29 MK10
Banden kopen?
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Ik ben aan het wachten tot een eigen (samen met paar vrienden) brouwsel gereed is. Een American Imperial Rye Stout, een mond vol :lol: In andere woorden een stout van 10,5%, gebruik gemaakt van Amerikaanse hopsoorten en gist, en een deel van de mout is van rogge. De 20 liter opgedeeld in meerdere partijen. De grootste blijft origineel, een ander deel is bourbon infused, nog een ander gerijpt met Tonka bonen en de rest bourbon & Tonka. Heel erg benieuwd naar het eindresultaat :D Helaas nog tot eind september wachten :lol:
Agamer
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 752
Lid geworden op: vr 30 april 2010, 21:49
Mijn mountainbike: Canyon Lux trail

floris500 schreef: di 20 augustus 2019, 08:17 Ik ben aan het wachten tot een eigen (samen met paar vrienden) brouwsel gereed is. Een American Imperial Rye Stout, een mond vol :lol: In andere woorden een stout van 10,5%, gebruik gemaakt van Amerikaanse hopsoorten en gist, en een deel van de mout is van rogge. De 20 liter opgedeeld in meerdere partijen. De grootste blijft origineel, een ander deel is bourbon infused, nog een ander gerijpt met Tonka bonen en de rest bourbon & Tonka. Heel erg benieuwd naar het eindresultaat :D Helaas nog tot eind september wachten :lol:
Kijk dat klinkt goed! Mag ik vragen op wat voor ketel je dat gemaakt hebt? Wij hebben ook reeds twee keer met een paar man zelf wat gebrouwen op een Braumeister 50lt, echter volgens de beroepsbrouwer die ons begeleidde is het onmogelijk om op een dergelijke ketel hoge percentages te halen vanwege de beperking aan de hoeveelheid mout. Of je zou veel minder liters moeten maken, of twee batches mout koken in hetzelfde brouwsel.
Canyon Lux trail
Cannondale FSi Carbon 3 (2017)
Cube Reaction GTC Pro 29 (2015)
Trek Fuel 90 (2007)
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Agamer schreef: wo 21 augustus 2019, 09:01
floris500 schreef: di 20 augustus 2019, 08:17 Ik ben aan het wachten tot een eigen (samen met paar vrienden) brouwsel gereed is. Een American Imperial Rye Stout, een mond vol :lol: In andere woorden een stout van 10,5%, gebruik gemaakt van Amerikaanse hopsoorten en gist, en een deel van de mout is van rogge. De 20 liter opgedeeld in meerdere partijen. De grootste blijft origineel, een ander deel is bourbon infused, nog een ander gerijpt met Tonka bonen en de rest bourbon & Tonka. Heel erg benieuwd naar het eindresultaat :D Helaas nog tot eind september wachten :lol:
Kijk dat klinkt goed! Mag ik vragen op wat voor ketel je dat gemaakt hebt? Wij hebben ook reeds twee keer met een paar man zelf wat gebrouwen op een Braumeister 50lt, echter volgens de beroepsbrouwer die ons begeleidde is het onmogelijk om op een dergelijke ketel hoge percentages te halen vanwege de beperking aan de hoeveelheid mout. Of je zou veel minder liters moeten maken, of twee batches mout koken in hetzelfde brouwsel.
Gebruik gemaakt van grote pan en brouwemmers etc. De exacte uitrusting weet ik niet, die is van 1 van die vrienden die eigenlijk het meest serieus met brouwen bezig is. Ik heb nog nooit zelfstandig gebrouwen, maar wilde het eens samen doen voor ik zelf erin zou investeren. Ik wil het wel graag gaan doen ook thuis, maar moet eerst even de tijd enzo er voor gaan vinden. De ruimte voor je mout was inderdaad beperkend, daarom is er naast meerdere moutsoorten (wel zelf geschroot/gemaischt) ook gebruik gemaakt van een deel moutextract om zo de productie omhoog te krijgen.
Laatst gewijzigd door floris500 op wo 21 augustus 2019, 11:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Dat zijn wel redelijk wat liters bier om zelf te brouwen.
Ik hou het meestal bij een liter of 4 wat in 1 gistvat past.
Heb niet zoveel vrienden dus dan hou ik het meeste nog voor mezelf over :bier:

In het najaar ga ik wel een workshop volgen om ook het mout zelf te maischen en dergelijke zodat we wat meer kunnen experimenteren.
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Haha ja dit was ook wel echt de max van wat er mogelijk was met de uitrusting. Ik hoop eigenlijk later dit jaar ook mijn eerste eigen brouwsels te gaan maken, werkt aanstekelijk :winkie:
Agamer
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 752
Lid geworden op: vr 30 april 2010, 21:49
Mijn mountainbike: Canyon Lux trail

Duidelijk. Ben benieuwd of jullie resultaat wordt zoals je gehoopt had.

Het is inderdaad aanstekelijk, we dachten er ook over om gelijk met z'n vieren een ketel en vergistingstank etc aan te schaffen, alleen daarmee begint het pas. Voor één keer brouwen ben je wel gelijk een hele dag kwijt, gevolgd door een halve voor bottelen etc. In de levensfase waarin wij zitten hebben we die niet niet elke maand dus voorlopig zien we er maar even van af. Er moet ook nog tijd overblijven om te fietsen :-D .

Mocht je in de buurt wonen, onze brouwsels hebben we hier gemaakt: https://www.opener.nl/uitjes/brouwworkshop/ . Enthousiaste kerels die naast brouwen ook nog eens biken :-q
Canyon Lux trail
Cannondale FSi Carbon 3 (2017)
Cube Reaction GTC Pro 29 (2015)
Trek Fuel 90 (2007)
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Ik ben ook erg benieuwd! Voorlopige proefactie door mn maat beloofde goeds :bier: Ja buitenom het geld moet ook de tijd verdeeld worden over alle hobby's.. Soms nog weleens lastig!

Ah leuk, niet om de hoek maar een ruim uurtje rijden is nou ook weer niet zover :-q
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

Afbeelding

Geen idee of trots of schaamte meer op z'n plek is... :bier:
Plaats reactie