Rare zithouding en afstelling bij stadsfietsen

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Eigenlijk gewoon de zithouding van de traditionele omafiets dus. Ergens zijn fabrikanten de fout in gegaan en nu kunnen consumenten het zo weer herstellen!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Rembrandt
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 165
Lid geworden op: do 12 augustus 2010, 11:12
Mijn mountainbike: Canyon Nerve AL 8.0 , Bulls Copperhead 3 2010

Onlangs mijn heren stadsfiets verkocht en de koper wilde het stuur ook zo hoog mogelijk hebben (verstelbare pen) zodat deze persoon minder last had van zijn rug met fietsen.
Dit was een wat oudere man (rond de 60).

Het lijkt mij verschrikkelijk lastig fietsen en sturen maar hij was er helemaal blij mee
cervus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1625
Lid geworden op: vr 23 september 2005, 20:23
Mijn mountainbike: BWO

Precies als de mannen van rond de 16 :winkie:
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Uitgaande van de ergonomie van de mens en de ontwikkeling van de geometrie van de stadsfiets, blijkt uit onderzoek dat de gemiddelde man en vrouw tussen de 0 en 100 jaar op deze manier makkelijker kunnen bewegen omdat hun armen toch al continue vooruit gericht zijn om te kunnen app'en op hun telefoons. Gelet op de evolutie van de mens zal het dan ook zo zijn dat wij over pakweg 100 jaar geboren worden met naar voren gerichte armen, en vermoedelijk langere vingers zodat we nog beter kunnen app'en... :tong

Idd een interessant vraagstuk, maar net zoals bij sommige harley rijders lijkt mij er een weinig constructieve motivatie voor te zijn... Het enige wat je kunt verzinnen is dat zer misschien geen geld hebben voor deodorant.

Afbeelding
BrianW
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 409
Lid geworden op: vr 19 augustus 2016, 22:34

Fiets van mijn vrouw zit ook zo. Als ik erop fiets, zwabbert het stuur alle kanten op. Ik vind hem levensgevaarlijk, maar zij fietst al jaren schadevrij met boodschappentassen op de schouder en kind achterop... Het is maar wat je gewend bent, denk ik.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5576
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

doezel schreef:

(Ik vraag me ook af waarom mensen in, vooral afgetrapte, golfjes vaak helemaal naar het midden geleund zitten, met hun hoofd dus boven de handrem, zal dat met elkaar te maken hebben?)
Je vergeet nog dat ze ook altijd een petje dragen. :wink:
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5576
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Robertdj schreef:Snap er ook niets van. Ik pak tegenwoordig voor alle ritjes m'n racefiets, ieder moment waarop ik zonder verzuurde benen in de beugels hang is gewoon zonde. Of het nou 2km naar de supermarkt is of 3km naar de kroeg in hartje Utrecht, die teller mag niet onder de 30 komen!
:roll:

Naar de supermarkt is een stadsfiets met fietstassen toch echt handiger. En naar de kroeg ga je lekker lopend heen en op de knieën weer terug. :bier:
doezel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1594
Lid geworden op: ma 26 september 2011, 15:59
Mijn mountainbike: Evil the Following & Zealous Division & ProPAIN Rage

Dice Oldskool schreef:
doezel schreef:

(Ik vraag me ook af waarom mensen in, vooral afgetrapte, golfjes vaak helemaal naar het midden geleund zitten, met hun hoofd dus boven de handrem, zal dat met elkaar te maken hebben?)
Je vergeet nog dat ze ook altijd een petje dragen. :wink:
Ja die! Ik snap er niets van. Ik ga het ze gewoon eens vragen denk ik.
Crusher Propain Rage
Don't Shoot Evil The Following
Antibike Zealous Division
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4129
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Grease monkey schreef:@ Lars, dit lig concept heb ik nooit begrepen. Als je kracht zet duw je jezelf naar achteren. Dit liggen geeft je alleen minder luchtweerstand mijns inziens.

Gr. Remco
Hoek tussen romp en benen is bepalend voor krachtzetten, hoe kleiner, des te meer spiergroepen (grote bilspier is de grootste spier van je lichaam) je kan inzetten. Als je hard wil sprinten buig je je maximaal voorover, en gooit alles in de strijd, rug, benen, armen.

Op het gebied van duurvermogen is de hart-long functie de bepalende factor. Op zo'n tourfiets kan je dus geen kracht zetten, maar wel doorrijden. Met een Cw (en Ca) van een koelkast, dus hart gaat het niet.

Kan je dus beter zo'n ligger nemen, met een goed stoeltje waar je steun aan hebt: goede Cw, beperkt frontaal oppervlak, dus in de helft van de tijd op school.
cervus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1625
Lid geworden op: vr 23 september 2005, 20:23
Mijn mountainbike: BWO

baron062 schreef:
Kan je dus beter zo'n ligger nemen, met een goed stoeltje waar je steun aan hebt: goede Cw, beperkt frontaal oppervlak, dus in de helft van de tijd op school.
Maar dan gaat het appen weer niet zo makkelijk.

Is toch net iets belangrijker dan op tijd op te school zijn :winkie:
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4129
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

cervus schreef:
baron062 schreef:
Kan je dus beter zo'n ligger nemen, met een goed stoeltje waar je steun aan hebt: goede Cw, beperkt frontaal oppervlak, dus in de helft van de tijd op school.
Maar dan gaat het appen weer niet zo makkelijk.

Is toch net iets belangrijker dan op tijd op te school zijn :winkie:
Een voordeel: al append kijk je op zo'n ligfiets al per definitie vooruit. Dat maakt het dan "veiliger" zeg maar.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

baron062 schreef:Een voordeel: al append kijk je op zo'n ligfiets al per definitie vooruit. Dat maakt het dan "veiliger" zeg maar.
Lijkt mij dat je dan omhoog kijkt. Juist met je stuur zo hoog kijk je op een stadsfiets al naar voren.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Nog een voordeel van zo een hoog stuur is dat je er makkelijk op kunt liggen:

Afbeelding
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Dice Oldskool schreef:
doezel schreef:

(Ik vraag me ook af waarom mensen in, vooral afgetrapte, golfjes vaak helemaal naar het midden geleund zitten, met hun hoofd dus boven de handrem, zal dat met elkaar te maken hebben?)
Je vergeet nog dat ze ook altijd een petje dragen. :wink:
En als ze van de Antillen komen, zie je alleen maar een handje bovenop het stuur. Het petje zit zo laag dat het niet eens boven het deurpaneel uitkomt :tong
Bas G
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 7 augustus 2016, 22:16
Mijn mountainbike: Trek

doezel schreef:(Ik vraag me ook af waarom mensen in, vooral afgetrapte, golfjes vaak helemaal naar het midden geleund zitten, met hun hoofd dus boven de handrem, zal dat met elkaar te maken hebben?)
Waarschijnlijk stoort hun radio en moeten ze deze steeds finetunen :tong
Plaats reactie