Mountainbiker komt ongelukkig ten val - de beelden

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Gebruikersavatar
D5R
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 154
Lid geworden op: do 30 september 2010, 14:24
Mijn mountainbike: Rood, Zwart en Zilver.

Via mijn Garmin 820 waarschuwt via met een SMS voor ingestelde personen..
Onvrijwillig getest en werk goed..
Geen commentaar...
robin
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1032
Lid geworden op: zo 5 oktober 2003, 21:50

Misschien een tip voor de routebouwers, om net als bij toertochten, het parcour in secties A-Z te verdelen.
Als je niet de exacte locatie weet,kan je altijd nog vermelden in welke sectie je bevindt..
:bier:
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

robin schreef:Misschien een tip voor de routebouwers, om net als bij toertochten, het parcour in secties A-Z te verdelen.
Als je niet de exacte locatie weet,kan je altijd nog vermelden in welke sectie je bevindt..


Op o.a. de route van Schoorl staan officiele genummerde 112 paaltjes bij elke kruising.

https://www.google.com/maps/d/viewer?mi ... 70846&z=15" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
OBOM
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 494
Lid geworden op: zo 7 oktober 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Commençal Skin Ti 29"

Het suffe is: langs de route in het Montferland bijvoorbeeld - waar mijn dochter een rottige smak heeft gemaakt, zie topic: "OBOM is om" - staan routepaaltjes met perfecte plaats aanduiding ... alleen wist men daar bij de regionale alarmcentrale niets van! Stukje miscommunicatie zou ik zeggen, of liever gezegd: vatbaar voor verbetering.

Verder alle lof voor de hulpdiensten en inderdaad: de alarmcentrale probeert je middels een SMS via GPS te peilen ... lukt alleen niet altijd omdat het signaal midden in een natuurgebied niet optimaal is. Je kan niet alles hebben, of wil je zendmasten overal in het bos?

Wat ik wel doe: ik geeft over het algemeen thuis aan dat ik ga biken, en waar. En ook hoelang ik ongeveer denk weg te blijven. Vaak zal ik ook nog even bellen als ik rond de verwachtte tijd weer op weg naar huis ben ... en ik heb zo'n dochter die sinds haar eigen rottige val regelmatig even belt waar ik uithang, dat helpt natuurlijk ook.
Honi soit qui mal y pense!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ook eens meegemaakt dat ik de exacte gps-coordinaten had doorgegeven, blijken ze in de alarmcentrale met Rijksdriehoekmeting te werken, terwijl de rest vd wereld WGS84 in z'n gps heeft.
Werd een lastig verhaal.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
bk600
All rounder
All rounder
Berichten: 149
Lid geworden op: zo 15 juli 2012, 16:43
Mijn mountainbike: is een BMC

Ik heb 24/7 'Zoek vrienden' in iOS aanstaan, daarmee krijg je een behoorlijk nauwkeurige locatie en kan door mijn vriendin bekeken worden. Het blijft lastig en blijf zoveel mogelijk op de vaste paden als ik alleen ben.
leov
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1298
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 21:55
Mijn mountainbike: 26 HT en 26 Fully
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef:Ook eens meegemaakt dat ik de exacte gps-coordinaten had doorgegeven, blijken ze in de alarmcentrale met Rijksdriehoekmeting te werken, terwijl de rest vd wereld WGS84 in z'n gps heeft.
Werd een lastig verhaal.
Tuurlijk, wgs heeft een nadeel;
qoute uit je link
Door het bewegen van de aardplaten, de platentektoniek, verschuiven de continenten ten opzichte van elkaar. De Euraziatische plaat beweegt iets meer dan 2 cm per jaar in noordoostelijke richting. Daardoor verschuiven in Europa de coördinaten van een bepaald punt op het aardoppervlak in het WGS 84-systeem elk jaar.

Das lastig voor kadaster kaarten, ben je opeens je schutting kwijt na 50 jaar :)
En brandweer werkt met kadasterkaarten, daarom in alarmcentrale alles maar op 1 standaard.
Het is compleet logisch. En nl is geen uitzondering.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, kompleet logisch.
Maar ook onhandig in de context van dit topic.
Omdat wel "iedereen" een gps met wgs84 op z'n stuur heeft en er slechts weinig landmeters in het bos lopen.
Mijn ervaring is alweer ruim een jaar oud, maar dat werd een hele toestand.
Vanwege het verschil tussen WSG en RD coordinaten was het niet mogelijk uit te leggen waar de hulpdiensten moesten zijn.
De ambulance werd naar een nabij gelegen adres gestuurd dit ik in mn Garmin kon vinden.
Ik ben de ambulance tegemoet gereden en heb 'm en via de brede paden naar de plek vh ongeval geloodst.
(dit ging bijna mis omdat ik later op de afgesproken plek was dan de ambulance, ambulance was al aan het keren...)
Gelukkig waren er ook voldoende personen aanwezig om bij het slachtoffer te blijven, maar als je alleen of met z'n 2'en in zo'n situatie terecht komt is het toch heel hinderlijk wanneer de meldkamer geen mogelijkheid heeft (kent) om de coordinaten om te rekenen.

bijvoorbeeld via deze site.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
leov
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1298
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 21:55
Mijn mountainbike: 26 HT en 26 Fully
Contacteer:

99,9 procent weet niet eens dat zijn gps op wgs staat ingesteld, en het is geen standaard in de wereld, het is iets dat de gps fabrikanten nu doen, maar wie weet wat ze volgende week gaan instellen als basis.

Maar het is onhandig dat meldkamers het meestal niet weten hoe om te rekenen.
doe dat dus als gebruiker, gebruik nl grid. Simpel.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

WGS en RD doen hier niet terzake. Een coördinaat is een coördinaat. WGS en RD gaan over het weergeven van een gekromde aarde op een plat oppervlak (kaart).

De kern van het probleem is dat hulpdiensten niet met coördinaten werken, daar loopt nu een project voor bij MinJus en BiZa. Het moet geloof ik in 2019 allemaal naar wens werken.

De ambu navigeert met hun TomTom naar adressen die in BAG (Basisadminstratie Adressen en Gebouwen) staan. Dat gaat in 99,999% van de gevallen goed, maar gaat fout op het moment dat iemand in een onbebouwd bosgebied onderuit gaat. Dan kan de ambu niets voor je betekenen en moet je hem inderdaad opwachten/ophalen bij het laatste huis aan de rand van het bos.

Als het heel ernstig is (levensbedreigend, dus geen sleutelbeenbreuk) is mijn advies om er resoluut op te staan dat de brandweer direct wordt ingeschakeld. Die zijn nl. voorbereid op natuurbrand en zij weten dus wel de weg in het bos. Bovendien zijn de mensen van de brandweer altijd locals.
De mensen op de ambu hebben vandaag dienst in pak 'em beet Veenendaal, morgen in Doorn en overmorgen in Woerden. Die kunnen niet anders dan op hun tomtom vertrouwen.

Er is ook altijd een boswachter of boa met dienst. Die is via de porto aangemeld bij de meldkamer. Die wordt aangestuurd via een meldcode die bij de brandweercodes hoort. Helaas wordt er op de meldkamer niet altijd goed samengewerkt tussen geel, rood en blauw. Dus als de ambu je niet vinden kan, moet iemand op het idee komen om de brw of de boswachter erbij te roepen.

Helaas wordt er heel wat afgeklooid. Bijv een ambu die vanuit Veenendaal naar Amerongen rijdt, omdat de beller niet kan uitleggen waar hij is gesneuveld. Omdat onze routepaaltjes bij de ambu niet bekend zijn. En omdat de beller nog aan de zendmast Amerongen van het mobiele netwerk hing.
Dan wordt je dus op basis van het kenteken van de zendmast uitgepijld. Uiteindelijk ligt zo iemand dan vlak voorbij het laatste huis aan de kant van Veenendaal op 5 min van de ambulancepost.

(We komen evenzo goed tegen dat 9 man niet op het idee komen de 10e man die zijn sleutelbeen gebroken heeft met een beetje steun en hulp naar het dichtsbijzijnde huis te brengen, zodat hij daar op eigen kracht de ambu kan instappen. Die ligt dus dan twee uur te wachten tot de ambu er achterkomt dat ze er niet bij kunnen komen en voor dat laatste stukje moet de brw dan met 8 man uitrukken. Op maandag dan een klacht op het bureau van MTB Heuvelrug met de vraag wat 'we dachten d'r aan te gaan doen om herhaling te voorkomen'.


https://www.dropbox.com/s/xciwqlyzdothu ... 7.png?dl=0
Voorbeeld van een op RD gebaseerde kaart van SBB waarvoor ze een door ons gemaakte track met datumsysteem WGS84 hebben gebruikt
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
leov
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1298
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 21:55
Mijn mountainbike: 26 HT en 26 Fully
Contacteer:

goed verhaal Bert, en er is ook een grote reorganisatie bezig met meldkamers.

Dus 1 man naar een huis in de buurt, goede tip.

ps, BAG is gebaseerd op Kadaster en die op nl grid.
Dus het zou me hoogst verbazen als nl grid niet wordt gebruikt als de facto standaard.
Onze nightride kaart van de organisatie hebben we in wgs en nl grid nu, om zelf de vertaal slag te kunnen doen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

OSM heeft de BAG data overgenomen(is immers openbaar), dus je OSM, OFM, ReitWanderKarte of BBBextracs kaart is in NL gewoon gebaseerd op de BAG ;)
Probleem is dat de meeste gps'en dus WGS praten.
Ik zou er niet van uit willen gaan dat slachtoffer of beller de conversie moet verzorgen, dus de meldkamers moeten WGS leren begrijpen.

GSM locatie bepaling werkt alleen in CSI series nauwkeurig.
GSM signaal werkt tot de horizon, dus je kunt verbinding hebben met een zendmast aan de horizon.
Trek daar een cirkel omheen met een straal van 5 km en je bent morgen nog niet gevonden...
Heeft je gsm verbnding, of kortgeleden verbinding gehad, met 3 masten, dan is een 3hoeksmeting mogelijk.
Reken daar niet op. Een bos is dun bevolkt, dus voor gsm providers volkomen oninteressant.
Je gps coordinaten geven tot op een paar meter nauwkeurig aan waar je bent.
Dat is momenteel je beste optie.
Maar hulpverleners moeten ermee overweg kunnen. Net als met de paaltjes langs de route.

Maar laten we vooral niet uit het oog verliezen dat deze mensen goed werk leveren.
Wij zijn gewoon een lastige doelgroep ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

De meldkamers in Noord Nederland testen op het moment een nieuw systeem
Je krijgt een sms van de meldkamer, daarin staat een link naar een webpagina

Als je je smartphone GPS aan hebt staan zie je op die pagina een kaart met waar je je bevindt. Als je dat bevestigd, komt de ambu er aan. Nu moeten ze alleen nog kijken of ze ook echt daar kunnen komen, dat kan nog wel eens lastig zijn.
En als je met meerderen bent, altijd proberen iemand naar een punt te sturen waar een ambu zeker kan komen.
leov
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1298
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 21:55
Mijn mountainbike: 26 HT en 26 Fully
Contacteer:

Leerzaam, slim systeem met de sms en smartphone.

ja de hulpdiensten hebben het soms lastig.
https://www.112bollenstreek.nl/uitruk/2 ... -noordwijk" onclick="window.open(this.href);return false;
Zelfs de knrm was erbij betrokken, vandaar dat ik het wist.

Leuk linkje;
http://www.mywaypoint.nl/page/faq/artikel/280" onclick="window.open(this.href);return false;

En dan nog, waar zijn al die smartphones apps op ingesteld..???
En moe
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

het beeld is steeds het zelfde: de ambu kan je gewonde niet vinden.

Dit was afgelopen weekend in Leersum.
http://www.112heuvelrug.nl/nieuwsberich ... ersum.html

Wie de situatie kent, weet dat de route daar naast het pad en de parkeerplaats loopt. Ernaast. En dan moet toch de brandweer en de boswachter komen voor 100 meter spoorzoeken.

Het is overigens logisch dat aan de kust de KNRM of de reddingsbrigade in actie komen. Die hebben aardige terreinvoertuigen tot hun beschikking. In Ede hebben ze een MOB (Medische Ondersteuning Brandweer), dat is een jeep in brandweerkleuren met een ambulancebroeder erin.

Afbeelding
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Plaats reactie