"so you got a nice bike, and now what?"

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Hallo allen,

ik kijk altijd met veel plezier naar de machtig mooie professionele fietsen hier op het topic "show your stuff"

De trend lijkt steeds meer te gaan richting meer veerweg, fully enduro/trail bikes.

Zijn deze fietsen dan voor trips naar buitenland aangeschaft want al die veerweg lijkt mij voor Nederland meer een nadeel dan een voordeel?

Zit er wellicht ook een stukje "nu kan ik het betalen dus hebben" in deze aankopen zonder te kijken naar het praktische aspect?

Nu kwam ik dit filmpje tegen op Youtube en vroeg mij af of mensen zich herkennen hierin?

Dus kort gezegd is het topic van het filmpje.

"so you got a nice bike, and now what?"

https://www.youtube.com/watch?v=uHldWHSQf7Q" onclick="window.open(this.href);return false;
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gemini29
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 49
Lid geworden op: zo 20 mei 2012, 09:29

Wat het "kunnen betalen" betreft : zelf ben ik jaren met motorfietsen bezig geweest.
Daarmee vergeleken, is een YT Jeffsy bijvoorbeeld goedkoop.
Als je hobby wandelen was, kan ik me voorstellen dat die fully's erg erg duur zijn
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ja ik herken mezelf enorm hierin. Goed filmpje. Ik ben ook steeds meer op zoek naar deze technieken, bij mijn fietsclub vind ik het niet. Daarom vandaag ook geïnformeerd bij Mikeys Bike Adventures voor een dergelijke clinic. En al bij MEER mountainbike een aantal keer de level 3 clinic gedaan. Dat ging goed, maar dingen als manual, drops, bunnyhop: wil ik ook.

De fiets kan zoveel meer dan ik kan. Ben ook bewust met flats gaan rijden zodat ik niet kan "cheaten".

Cool filmpje, thanks for sharing!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Ik doel niet zozeer op het kostenplaatje van een fiets maar de bijpassende tecniek.

Kapitein Iglo :

Een bunnyhop en droppen is wel echt een hele fijne skill om te kunnen ook in Nederland. Super dat je rondkijkt naar clinics voor dit soort technieken. Ik ben benieuwd naar je ervaringen straks.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Mark-ering
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 409
Lid geworden op: ma 30 september 2013, 12:53
Mijn mountainbike: Camber comp

Ja, ben ook altijd wat aan het oefenen/spelen op de track.
dropjes en jumpjes zijn erg leuk maar zijn maar in weinig routes aanwezig.
One life, ride it!
One Only
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 551
Lid geworden op: di 13 september 2016, 14:48

maverick76 schreef:Ik doel niet zozeer op het kostenplaatje van een fiets maar de bijpassende tecniek.

Kapitein Iglo :

Een bunnyhop en droppen is wel echt een hele fijne skill om te kunnen ook in Nederland. Super dat je rondkijkt naar clinics voor dit soort technieken. Ik ben benieuwd naar je ervaringen straks.
Ja inderdaad, ben erg benieuwd. Zou ook wel eens zo'n meer technische clinic willen volgen. Manuals, bunny hops, hops de rotsen op (of hoe dat ook heet :~ )
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Heet dat geen pedalkick?

Mijn vrouw gaat nog wel eens een uurtje wandelen na het eten, de laatste tijd ga ik afentoe mee om lekker met nieuwe fiets te spelen. Gewoon stomme dingen zoals op lage snelheid scherpe bochtjes draaien, stoeprandjes/trapjes op en af, bunnyhoppen, slalommen, etc. Het leuke is dat je steeds creatiever wordt bij het vinden van hoogteverschillen :)

Maar een echte clinic staat dit voorjaar ook op de planning. Mikeys bike adventures is wel een aanrader, toch?
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2737
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

N+1 is het antwoord :lol: :D
StAlTiCa
Gebruikersavatar
Tymon
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 276
Lid geworden op: zo 11 april 2010, 09:00
Mijn mountainbike: LV301 + On-One Lurcher!

Mikey is zeker een aanrader. Heb in November een level3 clinic gedaan -> fantastisch! Zeer leerzaam en vooral ook leuke dag gehad!
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Kun je eens omschrijven wat je deed in level 3 daar? Want daar kijk ik ook naar.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Lijkt me ontzettend leuk om te leren! Maar over zo'n boomstam gaat alleen maar met een fully toch?
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Nee. Met de juiste skills doe je dat op je stadsfiets nog.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Mark-ering
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 409
Lid geworden op: ma 30 september 2013, 12:53
Mijn mountainbike: Camber comp

Of racefiets.

https://youtu.be/HhabgvIIXik" onclick="window.open(this.href);return false;
One life, ride it!
tripod
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3644
Lid geworden op: vr 6 juli 2007, 20:00
Contacteer:

Sooo Enduro! Wat ik merk in mijn winkel, ik krijg steeds meer klanten die opzoek zijn naar het recreatieve aspect van de mountainbike sport. Waar ik een paar jaar geleden vooral vraag kreeg naar Lycra kleding, snelle helmpjes, licht gewicht bikes en vooral licht gewicht onderdelen. Is dat nu compleet omgedraaid en verkoop ik nagenoeg alleen nog maar Enduro/Trail gerichte helmen, baggy shorts en bikes (hardtails, maar ook fullys) met bijvoorbeeld 120/130 tot 180mm veerweg. Ook zie ik steeds minder groepjes die in de vroege ochtend een parcour binnen een bepaalde tijd willen afleggen, steeds meer rijders gaan er gewoon lekker op uit. Maken een leuke tocht en drinken een biertje aan het einde.

Het aspect van alleen maar snel over een parcour jagen is dus minder aan het worden, maar juist de technische stukken, drops, evenwichtsbalken, bochten werk, etc. zie ik steeds meer gebeuren.
NextBikeParts
Ride your own way!
lightrider
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 544
Lid geworden op: do 19 januari 2006, 11:08
Mijn mountainbike: Ritchey Plexus, P29-er en SwissCross Disc...

Het mountainbiken an-sich is wel aan het veranderen ja. Ik zie veel van mijn vrienden ook de Enduro kant opgaan. Een kant die mij totaal niet trekt. Het snelle rijden is de andere kant maar wordt ook steeds minder.

Zelf merk ik dat ik steeds verder van het mountainbike af ga staan. Doe het ook steeds minder. Het gevoel waar ik plezier aan had is steeds meer aan het verdwijnen. Voor mij is het nog steeds op de mtb naar buiten gaan en van de omgeving genieten met een lichamelijke inspanning. Voor mij is ook nog steeds de grootste uitdaging een mooie technische klim. Maar volgens mij is juist de tendens, zo min mogelijk klimmen en de uitdaging zoeken in technisch aangelegde parcoursen of afdalingen.

Mooi dat veel mensen er plezier aan beleven maar ik ga inmiddels op zoek naar wat anders
Afgesloten hoofdstuk met een Plexus aan de muur en P29-er en SwissCross in de schuur

Flowtrail is de Volkswagen Golf van het mountainbiken. Niks verkeerds mee in de basis, maar zooooo voorspelbaar en saai.
Plaats reactie