Wie filmt!? (Actioncams)

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
gino1993
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 5 december 2016, 16:17

Beste medebikers,

De laatste posts over actioncams zijn alweer van een tijdje terug en er zijn veel mooie nieuwe modellen uitgebracht. Zelf heb ik nu de SJCAM 4000, in principe prima maar hij laat wel wat te wensen over (prima prijs/kwaliteit tho). Ik ben nu op zoek naar een nieuwe actioncam die ik voor MTBen/skien wil gaan gebruiken en na wat rondkijken ben ik op de volgende modellen uitgekomen: De sony AS200V, de Go Pro hero 4(5) Black of Silver en als laatste de Hero session 5.

Heeft een van jullie toevallig een van deze cams of meer ervaring met actioncams? Mijn twijfel komt een beetje neer op dat de sony van standaard beter beeld schiet waar minder aan te bewerken is (maar dus ook niet echt nodig). De mounts voor deze zijn echter wel erg duur. De kwaliteit van de GoPro is bij het filmen in RAW niet geweldig maar is achteraf wel goed te bewerken. De mounts voor de GoPro zijn ook goedkoper en er is meer van. Ik heb met de SJCAM geprobeerd te stabiliseren met software maar dit was geen succes, de beeldkwaliteit werd dramatisch (gefilmd in 1080 met 30FPS).

Ik ben zelf niet geweldig met videobewerking etc. maar als het met de GoPro software goed te doen is kom ik daar wel uit. Ik hoop dat jullie meer weten of, beter nog, kunnen laten zien! Ervaringen met andere cams zijn natuurlijk ook welkom.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De Gopro software is niet zo geweldig.
Beter Moviemaker van Microsoft of de Apple variant (ben de naam ff kwijt).
Beide gratis.

Sony heeft schijnbaar goede beeldstabilisatie, bij de anderen moet je het naderhand met de software doen (of helemaal niet). Beeld mag best een beetje schokken af en toe, hoort bij de sport.
Goede mount is wel belangrijk, zodat de camera niet meer heen en weer schut dan je fiets of jij zelf.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
One Only
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 551
Lid geworden op: di 13 september 2016, 14:48

Bedoel je IMovie? Die gebruik ik. Ben niet zo'n computer wizzard maar kan daar goed mee overweg!
Koenuhhh
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1597
Lid geworden op: zo 29 augustus 2010, 16:28
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp (2015) - YT Jeffsy 29 (2017)

Een paar jaar met een hero 3 black gefilmd, nu over gestapt naar een hero 5. Vond het wel eens tijd voor wat nieuws.

Voordeel van de hero 5 is de ingebouwde stabilisatie, dit hadden alle eerdere modellen niet.

Voor de beelden te bewerken gebruik ik nu Coral video studio X9. Voorheen Moviemaker en later nog Wondershare video editor.
marcomtb1972
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 588
Lid geworden op: ma 7 maart 2016, 22:18

Hallo Gino,
Op onderstaande filmpje kun je het verschil zien tussen een Go Pro en een Sony.
De beelden vanaf de chest zijn met de Go Pro.
De beelden vanaf de helm en de achteruit gefilmde beelden zijn de Sony.
Ik vind de sony rustiger kijken door de stabilisatie, maar camera`s doen niet veel onder voor mekaar.
Heb zelf gekozen voor de Sony ivm ingebouwde beeldstabilisatie tijdens het filmen, de afstand bediening en de losse accu`s.
Ben geen pc wizzard dus ben de laatste maanden met movie maker filmpjes aan het maken om te oefenen.
Heb de beelden zo vanaf de camera`s aan mekaar geknipt / geplakt, lekker makkelijk, geen extra filters toegepast, easy does it.

https://www.youtube.com/watch?v=6TBmbILnBBA" onclick="window.open(this.href);return false;

Have fun.
Wie goed doet, goed ontmoet...
deer_hunter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 984
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel Ex6
Contacteer:

marcomtb1972 schreef: Ik vind de sony rustiger kijken door de stabilisatie, maar camera`s doen niet veel onder voor mekaar.
Dat ziet er inderdaad heel goed uit. Welk type GoPro is het want ik zag hier onlangs ook een filmpje van een Hero5 met stabilisatie voorbijkomen en dat zag je dan ook direct.

De ANWB heeft onlangs een test gepubliceert met cameras uit de lagere prijsklasse.
Laatst gewijzigd door deer_hunter op do 8 december 2016, 13:06, 2 keer totaal gewijzigd.
marcomtb1972
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 588
Lid geworden op: ma 7 maart 2016, 22:18

De gebruikte GoPro is de 3+ Black.
Beide camera`s filmden op de 29 frame`s per seconde stand.
De GoPro mount`s zijn inderdaad voordeliger dan de sony mounts.
Ik heb zelf het idee dat de GoPro vaster op de mounts zit als de sony. de sony heeft de bevestiging voor mounts met schroefdraad aan de achterzijde van de camera, daardoor lijkt het als hij niet echt in evenwicht zit, dat zie je vooral op de chestmount, de voorzijde van de camera gaat dan trillen.
Camera en behuizing zijn bom proof heb ik ervaren, de mount tussen camera en zadelpen mount brak af terwijl ik net een rotsige afdaling in reed, hoorde camera over de stenen stuiteren en kon hem weer vinden.
Zal kijken of ik de beelden nog kan vinden.
Have fun.
Wie goed doet, goed ontmoet...
Gebruikersavatar
MCV
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 300
Lid geworden op: di 9 februari 2010, 22:25
Contacteer:

Sinds een jaar ben ik met m'n GoPro actief om allerlei mountainbike activiteiten vast te leggen,
ik heb een Hero 4 zilver (vooral ideaal vanwege het scherm aan de achterzijde). Daarnaast heb
ik sinds kort een Hero Session. Deze gebruik ik als 2e camera, gemonteerd op de zadelpen of
als 'vaste cam' die ik even ergens neerzet of ophang. Voor echt full action beelden vind ik de
Session te beperkt, de Hero 4 zilver (op een chest-harnas) is daarvoor meer geschikt.

Ik denk dat ik in die toekomst wellicht nog wel voor een separate beeldstabilisator ga, een gimball,
of een Hero 5. Dit jaar maar eens kijken wat de kerstman in petto heeft.... :-q

Voor de montage van m'n filmpjes gebruik ik GoPro Studio en een (betere) laptop, het programma
doet wat ik op dit moment nodig heb voor het plakken en knippen van m'n filmpjes.

Check ander nog even mijn YouTube kanaal ; https://m.youtube.com/channel/UCuPtxa9pGx6iK6kFbsEgnDw" onclick="window.open(this.href);return false;
Harryd1969
All rounder
All rounder
Berichten: 62
Lid geworden op: vr 13 april 2012, 21:43
Mijn mountainbike: Canondale Scalpel carbon 1 XL
Contacteer:

Gebruik de gopro 4 black en sindskort de Garmin virb ultra 30. Beide geven goede beeldkwaliteit. Wat leuk van de Garmin is dat je ook de gps data bij je filmpjes hebt. Met de Garmin virb edit software kun je mooie overlays met gps data maken.
Zelf verwerk ik die filmpjes op de Apple met final cut pro of eerst nog in davinci resolve

Harry
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

One Only schreef:Bedoel je IMovie? Die gebruik ik. Ben niet zo'n computer wizzard maar kan daar goed mee overweg!
Ja, die bedoel ik.
Is net als Moviemaker van Microsoft prima voor de eenvoudige projecten.
Voordeel tov de Gopro software is dat je niet eerst hoeft te converteren, je kan meteen de mp4 bestanden laden en bewerken.
Uiteraard kan je aan de software meer uitgeven dan aan je camera, maar da meesten van ons gebruiken al die extra's toch niet.
En de kwaliteit van standaard youtube is ook ruk, dus daar hoef je ook geen high-tech oplossingen tegenaan te gooien.
En omdat we nooit illegaal downloaden gebruiken we iMovie en Moviemaker :roll:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie