Geschiedenis van offroad fietsen voor mtb atb

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

bert l. schreef:De eerste mountainbikes kwamen in de jaren '80 beschikbaar. Daarvoor bestond dat soort fietsen niet. Kan me herinneren dat er ergens begin jaren '80 een soort van terreinfietsen bij de fietsenzaak van Brands in de Javastraat in Asd aangeboden werden. "Daar rijd je zo het talud van het spoor mee op", aldus de eigenaar. Nou niet dus.
Voor die tijd had je natuurlijk al het veldrijden, maar dat was een hele kleine sport.

http://beeldbank.amsterdam.nl/beeldbank ... 0122036576

In mijn herinnering (waarschijnlijk vervormd) waren dat dit soort barrels
Afbeelding
Gideon schreef:Barrel???? je hebt het over mijn fiets (in mijn achtertuin)........
kermit schreef:En dat niet alleen, dat was ook nog eens een topmodel van Giant :)
Nee, Giant heeft iets raars gedaan met die naam.
De Terrago ging van topmodel naar middenklasse.
Merkwaardige zet.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Gideon
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 222
Lid geworden op: do 27 november 2003, 15:13
Mijn mountainbike: . Giant Super Sierra '88
Contacteer:

Ja, in 1989 werd de Terrago voor het eerst door Giant gemaakt, toen alleen met XT maar in dat jaar had je ook de 3e generatie Super Sierra, ook volledig XT, maar de Terrago had speciale cranks.
https://www.google.nl/search?q=giant+te ... Rd8hhnM%3A" onclick="window.open(this.href);return false;
Deze 1989 Terrago ben ik maar één keer tegengekomen.

Vanaf 1991 schommelde de Terrago met zijn afmontage.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Schopje, mijn eerste mtb was een brons/ goudkleurige Terrago (94/95?)
Mocht iemand er een tegen komen in erg nette staat graag een PB.

Framemaat denk 19"/20"??? (1,88) Mijn eerste heeft max 5 maand dienst gedaan aangezien de plaatselijke fietsenmaker mij een model dranghek aangemeten had. (wisten wij veel, wilde er echt het bos mee in terwijl nagenoeg alle MTB's (vanaf die winkel iig) als stoere stadsfiets ingezet werden
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 993
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

M.A.S schreef:ik heb in 88 mijn "mtb" gehad , een groene gazelle met wel 18 versnellingen 3x6 , hoe meer je er had hoe populairder het was .
ik kan me herinneren dat mijn fiets dan weer citybike genoemd werd omdat er spatborden en verlichting op zat volgens toendertijd geldende regels .

maar het was een mountainbike met spatborden en bagage drager .

ik was er erg blij mee natuurlijk , en reed vaak onderaan de dijk op de eerste rij stenen die waren redelijk vlak en was goed te toen voor een kind die niet kijkt naar veiligheid ,als je er nu over denkt .........

er zaten shifters op het stuur die je ook op de vintage race fietsen nog ziet (maar dan voor op een stuur )
1 hendel die je heen en terug bewoog om op of af te schakelen .

mooie fiets , mooie tijd :tong
Zat het draadje door te lezen en kwam deze reactie tegen. Ook ik had een gazelle citybike :-q . Zal 1 of 2 jaar later zijn geweest denk ik. Mooie herinneringen aan. Heb jij toevallig een fotootje?

Edit: zag later je voorbeeldfoto M.A.S. Komt idd in de buurt, dan met spatborden, bagagedrager en verlichting, maar dan zonder de schoenriempjes. Kan me de kleur niet helemaal meer herinneren. Dacht iets tussen oranje, bruin en goudkleurig.
Ja, doei !
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Gideon schreef:Ja, in 1989 werd de Terrago voor het eerst door Giant gemaakt, toen alleen met XT maar in dat jaar had je ook de 3e generatie Super Sierra, ook volledig XT, maar de Terrago had speciale cranks.
https://www.google.nl/search?q=giant+te ... Rd8hhnM%3A" onclick="window.open(this.href);return false;
Deze 1989 Terrago ben ik maar één keer tegengekomen.

Vanaf 1991 schommelde de Terrago met zijn afmontage.
De folder waar die foto in staat heb ik nog liggen :)
Mijn eigen eerste mtb stond daar niet in, die was een jaartje ouder. Was wel kwijlen bij die topmodellen, maar het budget liet het niet toe...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie