Ervaring met trike of ligfiets met 2 wielen.

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Rem jij nou met rollerbrakes bij dat soort snelheden? Of kijk ik niet goed?
Dat maakt het zeker wel spannend af en toe? ;-)
CC-Rider schreef: Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1463
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

Alleen voor. Achter gewoon een velgrem. Anticiperen is wel belangrijk ja. Een ding is zeker en daarom zit de rollerbrake van voor, blokkeren doet ie niet. Als je wil mag je hem wel proberen. De ideale persoon is ongeveer 1,85m lang en woont in Zuidwest NL.
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
Susxt
All rounder
All rounder
Berichten: 126
Lid geworden op: vr 1 september 2006, 20:47
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9
Contacteer:

Wat is het beste? 2 x 20" of een 24 of 26" achteraan?
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

CC-Rider schreef:Een ding is zeker en daarom zit de rollerbrake van voor, blokkeren doet ie niet.
Dat is een feit. een rollerbrake remt áltijd een beetje: zowel wanneer je in je remmen knijpt, als wanneer je dat níet doet. :lol:
Vorsprung durch Pedantik.
Gebruikersavatar
Gideon
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 222
Lid geworden op: do 27 november 2003, 15:13
Mijn mountainbike: . Giant Super Sierra '88
Contacteer:

Susxt schreef:Wat is het beste? 2 x 20" of een 24 of 26" achteraan?
Hoe groter de wielen, hoe makkelijker de fiets rolt over oneffenheden. Maar door het 20" voorwiel op mijn lowracer met voorwielaandrijving kan ik heel snel accelereren. Ook zorgt een klein voorwiel voor een lage voorkant. Zelf geef ik de voorkeur aan 20 voor en 26 achter, dat zorgt voor een lage zit maar ook nog comfortabel zicht naar voren. Door twee formaten wielen heb je wel twee maten reserve-banden nodig. Mijn mid racer met 2x26" vind ik er wel weer stoerder uitzien, maar dat komt ook door de 50mm Big Apples.
Susxt
All rounder
All rounder
Berichten: 126
Lid geworden op: vr 1 september 2006, 20:47
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9
Contacteer:

Bedankt!
Eerste testritje op een 2x20 is gemaakt. :-) 't Was wel wat zwalpen, maar ik vermoed dat door beoefening dit er wel uit gaat. 't Lijkt me wel opletten als je tegen 30 rijdt over de openbare weg, want 't is verre van wendbaar en even snel een manoeuvre uitvoeren is geen optie (zonder te vallen). Qua snelheid en acceleratie viel dit wel al beter mee dan een trike. Het merk van deze fiets was Challenge, maar ik heb me laten vertellen dat Challenge er mee gaat stoppen. Klopt dit?
Nu zou ik nog een model met een laag stuur willen proberen.
M.A.S
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 497
Lid geworden op: za 25 februari 2012, 20:31
Mijn mountainbike: focus whistler bulls sharptale

er zijn ook van die bananen :lol:
groetjes Marcel
Gebruikersavatar
Gideon
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 222
Lid geworden op: do 27 november 2003, 15:13
Mijn mountainbike: . Giant Super Sierra '88
Contacteer:

Wat ik weet is dat Challenge is een paar jaar geleden overgenomen door Elan in Nijmegen. Raptobike (was gevestigd in Amstelhoek) is in 2014 overgenomen door Elan. De wat kleinere bouwers en winkels hebben het steeds moelijker, hoewel Raptobike best veel verkocht (voor ligfietsen dan) De afgelopen jaren zijn ook al enkele ligfiets winkels verdwenen of ingekrompen. Het lijkt toch naar niet aan te willen slaan bij het grote publiek.

Toch zijn er nog best veel bedrijven, bedrijfjes, winkels, uitvinders van ligfietsen en ligfiets spullen:
http://www.ligfiets.net/company" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar om terug te komen op de stabiliteit, je moet er even aan wennen maar als je er meer op fietst gaat het steeds makkelijker. Ik "gooi en smijt" mijn Rabtobike met gemak in het drukke verkeer, maar buiten de bebouwde kom kan je pas echt hard. Vanmiddag kwam ik aanrijden bij verkeerslichten en net voor mij reed een snelle racefietser. Bij het verkeerslicht stond een man op een sportfiets te praten met iemand op een elek.Speed fiets (zo een die 45 mag/kan). Ik hoor hem zeggen, ja 43km gaat die wel....licht springt op groen en ik zeg rustig "wie het eerste thuis is". Ik zag ze de racefietser en die speed fiets alleen maar kleiner worden in mijn spiegeltje :-)

Oh ja over die 24" wielen, beetje tussenmaat. Nadeel is dat voor 24" weinig keus is in banden e velgen. 20-26 & 28 heb je van dik tot dunne racebandjes. Zelf een tijdje op Schwalbe Durano's 20x26 gereden, zijn lekker snel maar vond ze maar kort meegaan. Soms was mijn voorband al na 1500 km op. Nu heb ik gewone stads Schwalbes, voor Road Cruiser en achter Marathon, geen lichte maar ik veel grip en lek raken ze niet gauw.
Laatst gewijzigd door Gideon op zo 20 september 2020, 07:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Susxt
All rounder
All rounder
Berichten: 126
Lid geworden op: vr 1 september 2006, 20:47
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9
Contacteer:

Voorlopig heb ik de beste ervaring met een ligfiets in de korte rit die ik er mee kon maken. Een verkoper van een Trike zei me dat wanneer je bagage mee neemt op de bagagedrager een ligfiets met twee wielen moeilijker in evenwicht is te houden. Ook rondkijken en van het uitzicht genieten is veel moeilijker. Je moet vooral voor je kijken. Klopt dat?
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Nee, althans, dat is niet mijn ervaring en ik heb een paar tochtjes met ligfiets(en) + bagage gemaakt. Dat een trike niet om kan vallen is natuurlijk wel weer waar :lol:
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Dit was mijn setup voor een rondje van huis naar Berdorf en terug. Dus met meer dan genoeg klimmen en dalen en ook wat mindere wegen. Geen enkel probleem, pas bij meer dan 20% moest ik eraf. Dalen is overigens door het lage zwaartepunt meer te vergelijken met karten dan met fietsen, echt heel gaaf.
Afbeelding

Qua rijden is het even wennen, maar dat heb je snel genoeg onder de knie. Ik vond een bovenstuur wel meer ontspannen rijden dan een onderstuur, maar dat zal misschien ook wennen zijn. Dit was trouwens een budget versie van de Challenge Mistral (ben even de precieze naam kwijt, maar geometrie is hetzelfde)
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Gideon
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 222
Lid geworden op: do 27 november 2003, 15:13
Mijn mountainbike: . Giant Super Sierra '88
Contacteer:

@ Suravida, dat is een Fuenda Calypso (deze fiets is rond 2007 gemaakt door Challenge en ligfietswinkel Tempelman Dronten)
http://www.ligfiets.net/product/bike/404/calipso.html" onclick="window.open(this.href);return false;


mijn ervaring is ook dat een ligfiets met vakantie bagage stabiel fietst.
Onderweg weekendje Cycle Vision.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Gideon op zo 20 september 2020, 07:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1463
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

Ik heb bij de Mastworp in Uden ook een hoop ligfietsen gezien. Hij verhuurt ze en volgens mij wil hij er ook wel verkopen. Ff contacten zou ik zeggen.
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
Gebruikersavatar
Gideon
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 222
Lid geworden op: do 27 november 2003, 15:13
Mijn mountainbike: . Giant Super Sierra '88
Contacteer:

Door de positie op een ligfiets zie ik juist veel meer van de omgeving en heb nooit het gevoel dat ik omval of zoiets.
Er zijn genoeg voorbeelden van ligfiets vakanties. Zoals Arthur van de Lee, die meerdere keren naar de noordkaap is gefietst op een ligfiets.
(Ik mocht vanmiddag nog in zijn carbon Intercity bike een testritje maken, is een driewielige gesloten fiets, supersnel)
http://www.roadworkx.com/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Of Walter Hoogerbeets
http://www.fietsersafstappen.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
M.A.S
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 497
Lid geworden op: za 25 februari 2012, 20:31
Mijn mountainbike: focus whistler bulls sharptale

je kan ook nog ......

Afbeelding

lekker wandelen op vakantie , hier in de buurt rijden ze best vaak rond , ziet er heel raar uit als je de fiets zelf niet ziet , maar wel een rustig wandelend persoon met redel;ijke snelheid die niet daarbij past .
groetjes Marcel
Plaats reactie