Wat vinden jullie als mountainbikers van een fiets bijvoorbeeld als deze
een 29er Trekkingfiets je schijnt er offroad mee te kunnen het is natuurlijk geen mountainbike maar toch.
http://www.koga.com/nl/fietsen/trekking ... 29?frame=H" onclick="window.open(this.href);return false;
Trekkingfietsen
Pure, onvervalste marketing humbug, typisch Koga
Een trekkingfiets op 28" wielen (622 velgen eigenlijk) is niets nieuws, (iets) brede(re) banden op zo'n fiets ook niet. Met 29ers heeft dit niets te maken behalve dat het een populaire term is. De foto eronder onderstreept dit want dat is duidelijk een fiets met 26" wielen, nog steeds een populaire maat onder wereldfietsen omdat die bandenmaat in alle uithoeken te krijgen is.
Een trekkingfiets op 28" wielen (622 velgen eigenlijk) is niets nieuws, (iets) brede(re) banden op zo'n fiets ook niet. Met 29ers heeft dit niets te maken behalve dat het een populaire term is. De foto eronder onderstreept dit want dat is duidelijk een fiets met 26" wielen, nog steeds een populaire maat onder wereldfietsen omdat die bandenmaat in alle uithoeken te krijgen is.
Dus iedereen die menen dat ze een 29er kopen worden genaaid door koga.George schreef:Pure, onvervalste marketing humbug, typisch Koga
Een trekkingfiets op 28" wielen (622 velgen eigenlijk) is niets nieuws, (iets) brede(re) banden op zo'n fiets ook niet. Met 29ers heeft dit niets te maken behalve dat het een populaire term is. De foto eronder onderstreept dit want dat is duidelijk een fiets met 26" wielen, nog steeds een populaire maat onder wereldfietsen omdat die bandenmaat in alle uithoeken te krijgen is.
Laatst gewijzigd door PaganiProductions op wo 24 augustus 2016, 09:58, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Moderator
- Berichten: 13035
- Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05
Onzin dat het niks met 29ers te maken heeft. 28"wielen, MTB-achtige banden eronder en hoppa, een 29er. Je moet alleen niet verwachten dat je een volbloed mountainbike koopt, zoals je evenmin mag verwachten dat je met een 29er trekkingfiets een MTB in huis haalt.
Ik ben ervan overtuigd dat een trekkingfiets met 29er wielen eronder een prima ontwikkeling is.
Ik ben ervan overtuigd dat een trekkingfiets met 29er wielen eronder een prima ontwikkeling is.
Doneer en help mee!
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Er zijn natuurlijk nog meer zogenaamde 29er trekking fietsen op de markt
https://www.vannicholas.com/74/Pioneer_ ... /bike.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Geen 29er maar wel 650b
http://www.idworx-bikes.de/product/opinion_ti_blt" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.vannicholas.com/74/Pioneer_ ... /bike.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Geen 29er maar wel 650b
http://www.idworx-bikes.de/product/opinion_ti_blt" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Moderator
- Berichten: 13035
- Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05
Er zijn er zat. En als Santos een paar jaar terug zijn TravelMaster 2.9 in een betaalbare derailleurversie had aangeboden, was dat nu mijn trekkingfiets geweest.
Doneer en help mee!
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Het is toch beetje afsplitsing van een mountainbike.Kapitein Iglo schreef:Er zijn er zat. En als Santos een paar jaar terug zijn TravelMaster 2.9 in een betaalbare derailleurversie had aangeboden, was dat nu mijn trekkingfiets geweest.
De travelmaster 2.9
http://www.santosbikes.com/assortiment/ ... master-2-9" onclick="window.open(this.href);return false;
Opzich is het wel leuk niet dat ik er een ga kopen.
Zou wel eens willen hoe zo'n fiets gedraagt op een redelijke singletrack en zeker met dat hogere gewicht ten opzichte van een mtb 29er.
http://www.santosbikes.com/assortiment/ ... master-2-9" onclick="window.open(this.href);return false;
Opzich is het wel leuk niet dat ik er een ga kopen.
Zou wel eens willen hoe zo'n fiets gedraagt op een redelijke singletrack en zeker met dat hogere gewicht ten opzichte van een mtb 29er.
-
- Moderator
- Berichten: 13035
- Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05
De Santos Travelmaster 2.6 is gebaseerd op een MTB, maar heeft een wat hoger balhoofd en een langere achtervork, voor stabieler rijgedrag en minder kans dat je met je hielen de tassen raakt. Dat werkt, kan ik je vertellen.
En zo'n fiets is pas leuk als je 'm gebruikt waarvoor hij bedoeld is: meerdaagse/weekse tochten met een hoop bagage. Dan rijden ze pas echt lekker.
En zo'n fiets is pas leuk als je 'm gebruikt waarvoor hij bedoeld is: meerdaagse/weekse tochten met een hoop bagage. Dan rijden ze pas echt lekker.
Doneer en help mee!
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Je er zou dus ook offroad backpacking mee kunnen doen.Kapitein Iglo schreef:De Santos Travelmaster 2.6 is gebaseerd op een MTB, maar heeft een wat hoger balhoofd en een langere achtervork, voor stabieler rijgedrag en minder kans dat je met je hielen de tassen raakt. Dat werkt, kan ik je vertellen.
En zo'n fiets is pas leuk als je 'm gebruikt waarvoor hij bedoeld is: meerdaagse/weekse tochten met een hoop bagage. Dan rijden ze pas echt lekker.
"Vroegah", in de jaren zeventig en tachtig, waren reisfietsen afgeleid van racefietsen. Ze waren iets luier gebouwd, konden wat bredere banden hebben, en er zaten spatborden, bagagedragers en verlichting op. Vanaf eind jaren tachtig namen ze steeds meer MTB-achtige trekjes over: rechte sturen, MTB schakelgroepen, canti- en later V-remmen, steeds bredere banden met grover profiel.
De huidige trekking-tractors lijken in veel opzichten op starre MTB's, voor een groot deel vanuit marketingperspectief gevoed, maar dat zijn het niet. Als je zo'n oerdegelijk ding in de winkel ziet staan, dan stel je je al voor dat je ermee door donker Afrika rijdt, als eenzame avonturier! Terwijl verreweg de meeste van die dingen door babyboomers langs gebaande paden naar Santiago de Compostela of naar de Noordkaap gereden worden.
Met al hun dragers voor en achter nodigen ze uit tot het meenemen van véél te veel bagage. Dat kunnen ze ook wel hebben, maar dan kun je die singletracks maar beter links laten liggen. Maak je maar eens een voorstelling hoe dat rijdt met die dikke tassen aan weerszijden van je voorwiel. Ook als je die tassen eraf laat, haal je maar beter de lowriders eraf, voordat ze achter een tak blijven hangen en je voorwiel een bocht om trekken die je absoluut niet had willen maken.
Als je off-road (écht off-road) op fietsvakantie wilt, ben je beter gediend met een échte MTB. Met wat bikepacking-tassen hang je daar (ruim) genoeg bagage aan, en dan op plekken waar het níet in de weg zit.
De huidige trekking-tractors lijken in veel opzichten op starre MTB's, voor een groot deel vanuit marketingperspectief gevoed, maar dat zijn het niet. Als je zo'n oerdegelijk ding in de winkel ziet staan, dan stel je je al voor dat je ermee door donker Afrika rijdt, als eenzame avonturier! Terwijl verreweg de meeste van die dingen door babyboomers langs gebaande paden naar Santiago de Compostela of naar de Noordkaap gereden worden.
Met al hun dragers voor en achter nodigen ze uit tot het meenemen van véél te veel bagage. Dat kunnen ze ook wel hebben, maar dan kun je die singletracks maar beter links laten liggen. Maak je maar eens een voorstelling hoe dat rijdt met die dikke tassen aan weerszijden van je voorwiel. Ook als je die tassen eraf laat, haal je maar beter de lowriders eraf, voordat ze achter een tak blijven hangen en je voorwiel een bocht om trekken die je absoluut niet had willen maken.
Als je off-road (écht off-road) op fietsvakantie wilt, ben je beter gediend met een échte MTB. Met wat bikepacking-tassen hang je daar (ruim) genoeg bagage aan, en dan op plekken waar het níet in de weg zit.
Vorsprung durch Pedantik.
-
- Moderator
- Berichten: 13035
- Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05
Daarvoor zou ik gewoon een goede standaard MTB pakken - met bijbehorende lichtgewicht bike packing uitrusting. Bikepacking is nou net níet waarvoor een Travelmaster bedoeld is.PaganiProductions schreef:Je er zou dus ook offroad backpacking mee kunnen doen.Kapitein Iglo schreef:De Santos Travelmaster 2.6 is gebaseerd op een MTB, maar heeft een wat hoger balhoofd en een langere achtervork, voor stabieler rijgedrag en minder kans dat je met je hielen de tassen raakt. Dat werkt, kan ik je vertellen.
En zo'n fiets is pas leuk als je 'm gebruikt waarvoor hij bedoeld is: meerdaagse/weekse tochten met een hoop bagage. Dan rijden ze pas echt lekker.
Edit: wat Alien zegt, dus.
Doneer en help mee!
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
-
- Moderator
- Berichten: 13035
- Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05
Oh en Pagani, als je hier echt meer over wil weten, kun je je aanmelden bij het forum van de Wereldfietser: http://www.wereldfietser.nl/phpBB/" onclick="window.open(this.href);return false;
Daar zit een hoop kennis, en wellicht wat veel puristen.
Daar zit een hoop kennis, en wellicht wat veel puristen.
Doneer en help mee!
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
"Puristen", hè? tja, zo kun je ze óók noemen… ik kan wel vast vertellen wat je daar te horen gaat krijgen over deze Koga:
- Carbon voorvork gaat meteen kapot als je over iets anders dan glad asfalt rijdt.
- Buitenboordlagers gaan nooit langer dan twee kilometer mee.
- Aluminium frame gaat geheid stuk en kan niet door de smid in een dorp op de Afrikaanse savanne gelast worden.
- XT achternaaf gaat al kapot als je ernaar kijkt.
- Op banden smaller dan 55mm kun je eigenlijk helemáál niet fietsen.
- Geïntegreerd balhoofd gaat bij de eerste regenbui kapot en is dan onherstelbaar, net als je frame.
- Alles boven de negen versnellingen, eigenlijk zelfs zeven, is enorm kwetsbaar en gegarandeerd versleten voor je de Belgische grens over bent.
Vorsprung durch Pedantik.
-
- Moderator
- Berichten: 13035
- Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05
Daar tellen alleen maatwerkfietsen van M. Gerritsen, dat weet jij net zo goed als ik . En laat de Santosmafia het maar niet horen.
Doneer en help mee!
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7