Framesaver ?

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Heb weleens gehoord dat de hoogwaardige buizen eerder last van roest hebben dan de basic crmo's.
Daar ga je dan met je Reynolds 853 voorkantjes... :-)
(allebei mijn stalen frames).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Oystein
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

Ook al is in dit topic al weer een half jaar niet gereageerd is dit voor mij nu actueel.

Ik heb pas een nieuw stalen frame binnen (Reynolds 853 / 631 / 525) en wil deze ook behandelen voordat ik ga opbouwen.
Ik hou mijn fiets altijd goed bij maar dat betekent ook vaak soppen en afspoelen met water (sproeistraal tuinslang, geen hogedruk) maar er komt dan toch geheid water n het frame.
Komt ook door de grote gaten voor de interne dropper kabel.

Afbeelding Afbeelding

Wat ik een keer gelezen heb is om in het midden aan de onderzijde van je bracket een gaatje te boren van 5-6 mm om eventueel vocht (wat natuurlijk altijd het laagste punt op zoekt) weer af te kunnen voeren.
Mijn huidige MTB van aluminium is standaard voorzien van een gaatje maar mijn nieuwe stalen frame niet.
Het zal niet zo'n vaart lopen maar met een klotsende bracket rond te rijden is voor meerdere onderdelen niet optimaal :~

Ik zal mijn metaalboor er maar eens in zetten ... en natuurlijk na behandelen tegen roest :winkie:
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Nou ik heb intussen heel wat tijd genad om het hele net af te struinen over dit onderwerp maar ik zou me zeker niet druk maken.

Als je erg nat hebt gereden dan haal je na de rit je zadelpen er uit en laat je fiets op de kop staan voor een paar uur (mits je frame klein genoeg is natuurlijk dat hij op het stuur en achterband leunt).

Anders omdraaien tot het meeste water er uit is en ophanden/wegzetten zonder zadelpen om zo het vocht te verdampen. Een gaatje boren helpt natuurlijk wel bij de afvoer maar zorgt ook voor invoer van water.

Maar goed, een framesaver kan nooit kwaad natuurlijk.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Paul Rush
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2031
Lid geworden op: ma 26 januari 2009, 18:59
Mijn mountainbike: Staal:Ritchey P29, Genesis Croix de Fer 20

In 1973 heb ik een stalen Peugeot-racefiets gekocht. In de afgelopen 43 jaar heeft hij naar schatting 25 jaar buiten gestaan. Heeft wel wat roestplekken, maar is nog "ijzersterk".
Tegen de tijd dat mijn stalen fietsen gaan wegrotten, lig ik al lang en breed onder de zoden.
Ik verwacht de komende 50 jaar geen onoverkomelijke problemen :-q .
En wat is hier het praktisch nut van?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Oystein schreef:Wat ik een keer gelezen heb is om in het midden aan de onderzijde van je bracket een gaatje te boren van 5-6 mm om eventueel vocht (wat natuurlijk altijd het laagste punt op zoekt) weer af te kunnen voeren.
Zo'n gaatje kan geen kwaad, maar vraag even na wat de fabrikant ervan vindt. Misschien heb je ooit met de garantie te maken en verschuilen ze zich achter de clausule dat je zelf geen aanpassingen aan je frame mag doen.
Ik heb er Morewood ooit over gemaild, die mailden terug met de beschrijving hoe je het het beste kon doen... :)

Als je er een boort, hou het wel open ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2465
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Ik heb dit al eens eerder gepost, FAQ van Sean Walling van Soulcraft bikes, wel in 't Engels. Sean last al stalen mountainbikes (en alleen staal) sinds de begindagen van de sport. Nu een eenmansbedrijf, Ooit begonnen bij het (oude) Salsa van Ross Schaeffer.

Filmpje en je snapt het: https://vimeo.com/18969652

Enjoy!!

I'm worried about rust on/in my Soulcraft frame. What should I do to prevent it and how should I care for my frame?

It can never be said too many times: Steel rusts Soulcraft frames and forks are steel. Soulcraft frames and forks can rust (see transitive property of equivalency). We've spent a lot of time figuring out ways to make our frames more rust/corrosion resistant: sealed tubes, forward-facing seat tube slots, stainless braze-ons, blind water bottle bosses, double-coat powder paint with phosphate pre-treatment, rust inhibitor inside the seat tubes, and o-rings seals for your seat post, to name a few. Alas, there needs to be a certain amount of responsibility on your part to help make your frame last.

The single worst thing we see is corrosion inside the seat tube. Yes, water will get inside there and if you ride in the rain or there is significant moisture being flung off your rear tire and onto your seatpost, then here's what you need to do: After wet rides, remove your seat post and turn your bike upside down to drain and dry. Pay attention and watch how much water runs out. Let it dry for at least a few hours before you grease and re-install your seatpost. After every 2 or 3 times you do this you should re-apply some sort of rust inhibitor like LPS #3 or Weigle's Frame Saver. Spray the stuff liberally into the seat tube, then wrap a rag around the antenna you broke off your neighbor's Impala. Spray the rag with rust inhibitor, then insert the antenna with the rag on it into the seat tube and push up and down to coat the walls of the tube. Use a flashlight to see if you've got everything covered and to periodically check things out. For dry conditions re-apply once every 4-6 months. We use the LPS stuff here and every frame has a bunch of this sprayed into the seat tube when it leaves the shop. This will keep you safe for a while but after that you're on your own.

To help you even further, every Soulcraft frame comes with a little black o-ring which looks like a rubber band. It goes around your seat post and should be slid down against the top of the seat post clamp. We've seen these o-rings sitting a bit above the seat clamp on some customer?s bikes and if there is any gap between the o-ring and seat clamp, you may as well not have the o-ring on there. The purpose of the o-ring is to create a seal around your seatpost to help keep water from seeping into your seat tube. Make sure there is a little grease on the o-ring so it creates a better seal and keeps the o-ring pliable. A hot tip is to spin the o-ring as you push it down against the seat clamp. This will help it 'seat' better. When you're finished there should be a little grease barrier built up on the seam, much like you would see with the caulk around the edges of your bath tub or shower. Also, wipe a little grease into the seat tube slot after your post height is set; that will help keep water from working its way into the seat tube. If you don't have an o-ring or lost it or whatever, just go to your local hardware store or auto supply and ask for a #20 O-ring. That should do it. You can actually do this for any bike you own. Also, if you are using a 27.2 seat post shim (supplied with most Soulcraft frames), make sure the shim slot is positioned slightly offset with the frame slot (put shim slot at 11o'clock). This will prevent water from seeping into the seat tube.

Sweat is another thing to watch out for. Obviously you're going to sweat on your frame, hopefully while riding it. Some people have what we call "toxic sweat" which can eat its way right through even the most durable paint. If you ride your bike on a stationary trainer you are asking for trouble. The sweat just drops straight down and sits on, and more specifically under, the tubes of your frame. Take whatever precautions you must to keep sweat off your frame on a stationary trainer (we are currently out of stock of the Flash Dance headbands). Make sure you wipe the frame down afterwards with some type of cleaner like Simple Green and make sure it's dry! Same goes for general riding. You?ll get way more life out of your frame if you wipe it down after a ride and get all the sweat off. Problem areas are any sharp edges like the top and bottom of the head tube, braze-ons, and anywhere you see bare metal. Rubbing cables can wreak havoc on paint and actually wear away metal, so put pieces of chopped up clear chainstay protector on those areas to protect them. The most common problem areas are the sides of the head tube where your derailleur cables sit.

On forks the biggest problem area is the steerer because it's unpainted. When assembling your bike, a light coating of grease should be applied to the full length of the steerer, even where the stem clamps. It's a good idea to periodically remove the fork and re-grease the steerer. Sweat can work its way under the stem and underneath the bearing cap and if left to sit for long periods will damage the steerer. Any rust should be removed with Scotchbrite or fine sandpaper and re-coated with grease. If rust has caused severe pitting the steerer may be damaged to the point of becoming unsafe to use.

Keep in mind that if you ever call us saying your frame or fork has rusted to the point of needing tubes replaced, we will not warranty it. Sometimes things rust despite your best efforts but you need to take care of it right away or call us for the best way to deal with it. A tip for scratches that go down to bare metal is to visit the touch-up paint section at your local auto parts store or model/hobby supply. They have a wide selection of colors and it's your best bet to match the powder paint on your Soulcraft (powder paint is baked on at 400 degrees so there isn?t any touch-up paint available).

For all you folks with Soulcraft frames that have the Paragon Slider or Soulcraft Rocker singlespeed dropouts, throw a little "blue" LocTite 242 on the threads of the mounting bolts. This will help keep them tight. Never use anything bigger than a 160mm rotor on any frame or fork we make. They are not designed to deal with the bigger torque loads and brake geometry of the bigger rotors. Check your equipment for cracks on a regular basis. We have a great track record for durability, but sometimes things break. One of the great things about steel is that it cracks well before it completely fails, so with regular attention you can prevent a catastrophic failure of your frame or fork. Check around the welds of your frame and fork every week if you ride more than 4 times a week and every 2 or 3 weeks if you ride less.

Places to pay special attention to:
Around the head tube area on the top and down tube.
At chain suck marks on the right chainstay.
Around disc mounts on frame or fork.
Fork legs near the bend or top of the crown.
Laatst gewijzigd door Heckler40 op di 10 januari 2017, 02:11, 1 keer totaal gewijzigd.
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
Voske8x
All rounder
All rounder
Berichten: 80
Lid geworden op: do 16 juni 2011, 09:03
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, ProPain Hugene 2021, NS Bikes Zircus en Kuota Kharma
Contacteer:

Prachtig filmpje!
Om te vliegen: Niner AIR9 RDO
Om te spelend te vliegen: ProPain Hugene 2021
Om te pompen: NS Bikes Zircus
Om te racen: Kuota Kharma Race (oei mag dat wel op het mtb forum?...)
MellowBikers.nl
StalenRic
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 354
Lid geworden op: zo 11 november 2012, 22:15
Mijn mountainbike: SingleBe 1x1=;-) Genesis Tarn, noname carbon, en zo
Contacteer:

Over het algemeen doe ik weinig aan de binnenkant. Vooral goed drogen, zadelpen eruit etc. Goed inspecteren. Wat niet slecht is (voor elk frame) dan heb je meteen controle op evt breuken. Heb wat dat betreft toch al enkele klanten ooit moeten zeggen dat hun frame flex bezit die er niet in hoort te zitten....en dan heb ik het over carbon, staal, alu en Tita.
Wat ik adviseer........nooit tectyl...ik ben de gelukkige bezitter van oude auto's..en tectyl is doodsoorzaak nr.1. het wordt ouder, wordt hard, gaat scheuren, komt vocht onder en dan......poppen aan het dansen of beter gezegd, roest onder de lappen. Dynitrol en verwanten is wel goed spul. blijft vloeibaar en gaat dus ook overal tussen. Brunox werkt ook (idd oppassen bij zadelpen). Verder is het goed leven zonder iets te doen. Vooral goed luchten die hap, zeker in dit vochtige jaargetijde. Zondag een uurtje of wat door de natte sneeuw/modder gereden en dan is het nodig (niet alleen bij staal) om de zaak gewoon te luchten. Is meteen een reden om fiets in woonkamer te zetten ;-).
Dit zal ondanks bovenstaande altijd reacties oproepen en mensen die het anders doen....waarschijnlijk heeft iedereen, inclusief ikzelf, een beetje gelijk.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ric, zonder Tectyl waren die oude auto's niet in jouw bezit, want allang weggerot ;)
Dus ga nu niet zeggen dat je beter geen anti roest behandeling kunt doen.
Hetzelfde geld voor fietsen, beter een net niet ideale oplossing dan helemaal niets.
Bij Tectyl neem ik aan dat je die zwarte teer bedoeld.
Het is een handelsmerk van Valvoline en niet een product.
Je hebt ook ML spray van Tectyl/Valvoline en ML spray doet het heel goed in frames.
Dynitrol is ook ML, dus heel veel verschil zal er niet zijn.
Weigle Framesaver is ook goed spul, maar lastig verkrijgbaar en duurder dan (Valvoline)ML spray.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik vond dit nog:
http://www.afripix.de/Rostschutz.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Teroson HV400 moeten we hebben...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Of deze:
http://www.oldtimer-markt.de/sites/defa ... teil_1.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
En deel 2:
http://www.oldtimer-markt.de/sites/defa ... teil_2.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Del 3 is er inmiddels ook:
http://www.oldtimer-markt.de/sites/defa ... teil_3.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

genoeg leesvoer, ik ga eens kijken of ik mijn mening/voorkeur bij moet stellen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Komen we toch bij Dynitrol ML uit...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie