Gestolen fiets gespot? Wat kan ik doen?

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1068
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

Zojuist wandel ik hier in de ghetto van een niet nader te noemen grote stad, en zie daar een veel te dure Rocky Mountain(niet op slot) staan voor een winkel. Twee mannen komen uit de winkel, en sjokken weg met de fiets.
Het hele plaatje klopte van geen kant. Per toeval fietste er politie die ik maar even heb getipt, maar vrees dat dit weinig zal uithalen. Ben er zelf niet achteraan gegaan, want heb dan ook weer geen zin in een bende oostblokkers achter me aan.

Ik denk dat ik weinig meer kan doen, maar het voelt niet goed, want ik weet bijna zeker dat het geen zuivere koffie is.

Iemand een idee wat ik nog meer kan doen? Of is het maar (met enige tegenzin) accepteren dat de wereld zo in elkaar zit?

Heb al beetje gegoogled, of ergens gemeld staat dat fiets gejat is, maar kan niks vinden.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5580
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Ik zag vandaag een Surinaamse buschauffeur. Dat plaatje klopte ook niet want a: Surinamers werken niet en b: ze zitten nooit voor maar altijd achterin de bus. Natuurlijk slaat dit nergens op en zit mijn verhaal vol met vooroordelen net zoals dat bij jou het geval is. :wink:

Al kan ik mij voorstellen dat je het een raar gezicht vind dat 2 mannen samen uit een winkel komen, :roll:
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik kan, ondanks de knipoog, de opmerking van Dice niet echt plaatsen. Wil je zeggen dat maafs gut feeling hem misleidt?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1068
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

Ik was al bang voor zulke reacties. Gaat mij absoluut niet om afkomst, als het autochtoon uitziende Sloeber in trainingsbroek en op slippers met zo'n fiets loopt gaat er bij mij ook een lampje branden. Zeker als ze aanschuiven bij bierdrinkende mensen op een bankje.

En tsja, misschien heeft die beste knul een goede baan en hard gespaard voor zijn fiets en loopt ie er nu mee te posen. En als ik word aangesproken op straat omdat ik met een fiets van 6500 euro rondloopt vind ik dat ook prima, als ik daar hard voor gespaard heb.
porcini
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 171
Lid geworden op: wo 28 september 2011, 13:37

En heb je dan die fiets eerlijk gekocht dan ga je hem toch echt wel op slot zetten. Verhaal lijkt me heel aannemelijk en daar voegt idd het feit/ vermoeden dat het oostblokkers betrof weinig aan toe. Maar idd, wat doe je in zo'n geval...Heel weinig ben ik bang..
Gebruikersavatar
floris Zwitserland
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 255
Lid geworden op: zo 16 november 2014, 10:03
Mijn mountainbike: Canyon Nerve al 29 9.9 2015,voorheen:Cannondale super raven 2000sl
Contacteer:

Een dure fiets , niet op slot voor een winkel in de stad, ja dan vraag je er ook wel om, mss was het een lokfiets van de politie? en worden ze alsnog opgepakt en het land uitgezet
Vandaag weer eens heel hard, langs de sportschool gefietst
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

Je kunt er niets aan doen. Hooguit een foto nemen en naar de politie sturen met jouw vermoeden erbij. Maar ja, als ik dat in Rotterdam ga doen dan heb ik daar een dagtaak aan... En ik ben bang dat er weinig tot niets met jouw info wordt gedaan - want: inderdaad vooroordelen. En wie bepaalt hoe iemand er uit mag zien om een RM 990 te rijden?
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5580
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Kapitein Iglo schreef:Ik kan, ondanks de knipoog, de opmerking van Dice niet echt plaatsen. Wil je zeggen dat maafs gut feeling hem misleidt?
Ik bedoel ermee te zeggen dat je nooit op een vooroordeel een conclusie kunt en mag gaan trekken. Ook al zegt je gut feeling 100% diefstal.

Wat moet de politie doen dan? Meneer, u ziet er niet uit als iemand die een dure mountainbike kan kopen, wilt u even meelopen?

Zolang jij niets hebt gezien dat het diefstal blijkt moet je ervan uit gaan dat die meneer de rechtmatige eigenaar is.
ollie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1253
Lid geworden op: zo 19 februari 2006, 19:20
Mijn mountainbike: Kona HeiHei Supreme/Kona WO/Genesis Volare 953 disc/Kona Unit

Ooit een keer iemand op een nieuwe stadsfiets gezien zonder slot. Was toevallig exact zelfde fiets als die van ons gejat was. Vriendelijk gevraagd om fiets even om te draaien voor framenummer.

Was helaas niet hetzelfde als onze fiets.

Fiets bleek later wel gestolen. Dit kan je checken op: https://fdr.rdw.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Zou ik niet zomaar doen bij twee vage mannen.
Gebruikersavatar
ArjanR1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 287
Lid geworden op: wo 7 mei 2014, 01:45
Mijn mountainbike: Rose The Tusker - YT Industries JEFFSY 27 - Radon Jealous

Dice Oldskool schreef:
Kapitein Iglo schreef:Ik kan, ondanks de knipoog, de opmerking van Dice niet echt plaatsen. Wil je zeggen dat maafs gut feeling hem misleidt?
Ik bedoel ermee te zeggen dat je nooit op een vooroordeel een conclusie kunt en mag gaan trekken. Ook al zegt je gut feeling 100% diefstal.

Wat moet de politie doen dan? Meneer, u ziet er niet uit als iemand die een dure mountainbike kan kopen, wilt u even meelopen?

Zolang jij niets hebt gezien dat het diefstal blijkt moet je ervan uit gaan dat die meneer de rechtmatige eigenaar is.
Maafs heeft gewoon juist gehandeld.
Zoals het geschetst wordt klopt het niet, en dan siert het hem dan hij een melding maakt.

Sterker nog, de politie vraagt het de burger om melding te maken van een verdachte situatie.
Gebruikersavatar
Bergbike
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2992
Lid geworden op: ma 14 november 2011, 22:06
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 6.9 2016, Lego Fully 2.7" 2014
Contacteer:

Wordt er hier nou gewoon volledig voorbij gegaan aan het feit dat Dice een geweldige grap maakt? :lol:

Maar uiteraard, ook even serieus. Vooroordelen zijn niet slecht, er verkeerd op handelen wel. Vooroordelen hebben we om snel te kunnen bepalen waar we onze energie het beste op kunnen richten, of juist niet. De politie doet ook niet anders bij bijvoorbeeld wegcontroles. Welke voertuigen houden ze staande? Zaak is om als er een vermoeden is en het betreft iets waarbij mogelijk actie nodig is, er nog niet daadwerkelijk van uit te gaan, maar het uit te zoeken. Pas dan volgt er een conclusie waarop een beoordeling/actie gerechtvaardigd is.

In dit geval kan je voor jezelf geen verdere controle doen, of je moet 3 maanden lang elke dag marktplaats afstruinen en maar hopen. En zelfs dan, wat als je hm ziet, langsgaan? Je hebt de kwestie geredigeerd naar de politie, meer kan je niet doen.

Dus in deze zin ben ik het met Dice eens. Verder uitzoeken is aan de politie, je eigen vooroordelen zijn na het redigeren nutteloos verworden en kan je beter vergeten.
porcini
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 171
Lid geworden op: wo 28 september 2011, 13:37

Bergbike schreef:Wordt er hier nou gewoon volledig voorbij gegaan aan het feit dat Dice een geweldige grap maakt? :lol:
Vond het vooral onnodig cynisch, bij een geweldige grap stel ik me toch iets anders voor.
Hoe zou dice gereageerd hebben wanneer er pas een Rocky van hem 'geleend' zou zijn, dan was het een heel eind bekeken met die politieke correctheid schat ik zo in..
Gebruikersavatar
Bergbike
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2992
Lid geworden op: ma 14 november 2011, 22:06
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 6.9 2016, Lego Fully 2.7" 2014
Contacteer:

Zo materialistisch is Dice niet. En laten we wel wezen, rond deze kwestie een taboesfeer ophangen ala de fiets is gestolen en heeft iemand 3 jaar sparen gekost, is compleet overtrokken. Daarmee acteer je wat mij betreft al op ongecontroleerde vooroordelen. En zelfs als het zo is, is het niet de fiets van maaf. Beetje afstand moet je toch kunnen houden in het leven, anders maak je het jezelf verdomde moeilijk. Ik kon er om lachen. Lijkt mij een positievere emotie dan menig andere insteek. En als je denkt dat Dice of ik ons niet realiseren dat áls de fiets gestolen is, dat voor iemand heel zuur kan zijn, is dat op zichzelf een onterecht vooroordeel. We gedragen ons wel eens (expres) achterlijk, maar zijn dat echt niet.

Ook het 'het zit mij niet lekker' gevoel van maaf snap ik. Prima om dat hier te ventileren, en wij geven daar dan onze reacties op waarin we serieus of via een grap zeggen: laat maar gaan.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Nou ja, laat maar gaan - dat nou ook weer niet. Je moet uitkijken dat het geen etnisch profileren wordt, maar volgens mij heeft de politie het volste recht om iemand staande te houden om juist zo'n situatie even uit te pluizen.

"Zo meneertjes, wat zijn wij aan het doen?"

Zoiets.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
The Drutz
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 806
Lid geworden op: di 28 juli 2009, 15:09
Mijn mountainbike: Santa Cruz 5010 C, GT Peace 9R
Contacteer:

Bergbike schreef: Maar uiteraard, ook even serieus. Vooroordelen zijn niet slecht, er verkeerd op handelen wel. Vooroordelen hebben we om snel te kunnen bepalen waar we onze energie het beste op kunnen richten, of juist niet. De politie doet ook niet anders bij bijvoorbeeld wegcontroles. Welke voertuigen houden ze staande? Zaak is om als er een vermoeden is en het betreft iets waarbij mogelijk actie nodig is, er nog niet daadwerkelijk van uit te gaan, maar het uit te zoeken. Pas dan volgt er een conclusie waarop een beoordeling/actie gerechtvaardigd is.

In dit geval kan je voor jezelf geen verdere controle doen, of je moet 3 maanden lang elke dag marktplaats afstruinen en maar hopen. En zelfs dan, wat als je hm ziet, langsgaan? Je hebt de kwestie geredigeerd naar de politie, meer kan je niet doen.

Dus in deze zin ben ik het met Dice eens. Verder uitzoeken is aan de politie, je eigen vooroordelen zijn na het redigeren nutteloos verworden en kan je beter vergeten.
Eensch.

En Maaf, je hebt al meer gedaan dan menigeen zou doen. (Ook weer een vooroordeel) Je hebt niet je schouders opgehaald over de situatie, maar deze aangekaart bij de handhavende macht en zelfs gegoogled om een mogelijk ontroosbare eigenaar te kunnen tippen. En ik weet zeker dat wanneer je een melding ziet langskomen over een gestolen Rocky, dat je de eigenaar tipt over jouw ervaring. En ik denk dat je er niet meer aan kunt doen of veranderen.
"Righty tighty, lefty loosey."
Plaats reactie