Don't believe the hype!

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Hans1966
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 456
Lid geworden op: di 23 maart 2010, 21:32

Ik mis alleen nog het stukje over de fietsen met een klein achterwiel en een groot voorwiel.
Zoals de '84 Cannondale SM500 met een 24'' a-wiel en 26'' v-wiel en de ''vernieuwde'' uitvoering in de
vorm van de 69'er. 26'' a-wiel en 29'' v-wiel.
Afbeelding
Afbeelding
Een man zonder passie is als de Chinees zonder nasi.
Mijn vrouw zegt dat ik nooit luister.................of zoiets
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Er zijn gewoon fabrikanten die die optie aanbieden, o.a. deze (hele mooie) Foes Mixer Trail:
EL Maroq
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2520
Lid geworden op: vr 22 februari 2013, 21:04
Mijn mountainbike: Salsa Mukluk 3/ Trek Farley 5

Hans1966 schreef:Ik mis alleen nog het stukje over de fietsen met een klein achterwiel en een groot voorwiel.
Zoals de '84 Cannondale SM500 met een 24'' a-wiel en 26'' v-wiel en de ''vernieuwde'' uitvoering in de
vorm van de 69'er. 26'' a-wiel en 29'' v-wiel.
Afbeelding
Afbeelding
Mijn Honda Transalp had hetzelfde principe met een groter voorwiel, ik meen 21/19 inch
Vooral bij offroad kon ik hiermee meer dan bij de Suzuki V-strom die twee dezelfde diameters had.
Binnenkort eens 29+/26+ proberen om te zien hoe dat bevalt :winkie: hmm alleen jammer dat mn 26+ set op 110/135mm naaf uitgerust is :cry:
Ertje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 713
Lid geworden op: do 27 augustus 2015, 11:27

EL Maroq schreef:
Hans1966 schreef:Mijn Honda Transalp had hetzelfde principe met een groter voorwiel, ik meen 21/19 inch
Vooral bij offroad kon ik hiermee meer dan bij de Suzuki V-strom die twee dezelfde diameters had.
Kleine offtopic correctie; jouw Transalp had 21" voor en 17" achter en de V-Strom heeft 19" voor en 17" achter ;)

Sorry, kon het niet laten 8)
EL Maroq
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2520
Lid geworden op: vr 22 februari 2013, 21:04
Mijn mountainbike: Salsa Mukluk 3/ Trek Farley 5

Ertje schreef:]

Kleine offtopic correctie; jouw Transalp had 21" voor en 17" achter en de V-Strom heeft 19" voor en 17" achter ;)

Sorry, kon het niet laten 8)
Geen probleem, ik rij ook al jaren geen motor meer en heb M ook verruild voor een Mtb/fatbike plus de data in grijze massa is deels overschreven met info over droppers en bikepacking :lol: :-q
Los van dat vond ik de Alp wel beter presteren door het grotere voorwiel dus 29/27.5-26 op een Mtb zou best kunnen verassen
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Je ziet hetzelfde principe op cross/enduro motoren. Een offroad gerichte motor heeft eigenlijk altijd een groter voorwiel. Met het concept van de 69er was overigens weinig mis, reed prima en was een goede mix van de voor-en nadelen van de heersende wielmaten. Het verkocht alleen niet goed en uiteindelijk is het de markt die bepaald. Dat zie je ook bij de 'allroad' motoren, die komen in de praktijk zelden van het asfalt af en worden dus steeds meer gericht op de weg. Ook de laatste uitvoering van de Honda Transalp (de 700) kreeg een 19" voorwiel ipv. een 21". De meer offroad gerichte nieuwe Africa Twin heeft echter weer wel een 21" voorwiel.

Veel fietstermen zoals Enduro, Freeride etc. zijn overigens afkomstig uit andere discplines. Skieen, snowboarden maar ook de motorsport. Beter goed gejat dan slecht bedacht makkelijker voor de marketing.
EL Maroq
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2520
Lid geworden op: vr 22 februari 2013, 21:04
Mijn mountainbike: Salsa Mukluk 3/ Trek Farley 5

George schreef:.

Veel fietstermen zoals Enduro, Freeride etc. zijn overigens afkomstig uit andere discplines. Skieen, snowboarden maar ook de motorsport. Beter goed gejat dan slecht bedacht makkelijker voor de marketing.
Nu de reetfietsers nog aan de schijfremmen krijgen :lol:
Gebruikersavatar
Bergbike
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2992
Lid geworden op: ma 14 november 2011, 22:06
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 6.9 2016, Lego Fully 2.7" 2014
Contacteer:

Veel te gevaarlijk, schijnen ze diepe vleeswonden van te krijgen in massale valpartijen. (pas gebeurd, dus de komende 5 jaar kan je het weer vergeten)
Plaats reactie