Hoewel aan de mannen van het eerste uur van het mountainbiken soms haast mytische voorspellende gaven worden toegedicht, klooiden ze voor het grootste deel ook maar aan met de spullen die voorhanden waren en het gevoel dat iets wel zou werken (dikke banden bijvoorbeeld, omdat dat in het terrein eigenlijk altijd "beter" was - en ook om wat comfort te geven). Daarna ging het dus naar:
Jamis Diablo schreef:Dus zo laag mogelijke luchtweerstand door smalle banden, velgen,
Dat had ook te maken met het - naar nu blijkt - misplaatste idee dat smalle bandjes minder rolweerstand hebben en je dus sneller rijdt met smalle banden.
Eigenlijk werkten die 1.9 (en ik heb zelfs 1.7 gehad) bandjes het beste in de drek. Dan sneden ze door die drek heen tot aan de hardere laag eronder. Maar voor de rest voelde het vooral sneller, omdat je die bandjes ook nog eens flink op spanning zette, natuurlijk. Je stuiterde door het bos en dan lijkt het al snel retehard te gaan allemaal.
Totdat iemand besloot dat eens te testen. Bleken iets minder hard opgepompte brede banden veel beter te zijn. Hadden die gasten het vroeger per ongeluk eigenlijk gewoon meteen goed...