DIY compressor

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ander idee, het laat me niet los. Tot nu toe is het me twee keer gelukt om de band te laten ploppen als beide kanten nog níet in de velgrand zitten. Kan het kwaad (voor het velglint ofzo) als ik aan de kant waar hij wel goed zit, de band weer uit de velgrand duw?

Dan kan ik eens testen of het me weer lukt (van niets naar beide kanten goed), en daarna weer de band eruit drukken en dan eens proberen met vloeistof...)

Capiche?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Freediamond87
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 394
Lid geworden op: zo 12 januari 2014, 15:28
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy C

Kapitein Iglo schreef:Ander idee, het laat me niet los. Tot nu toe is het me twee keer gelukt om de band te laten ploppen als beide kanten nog níet in de velgrand zitten. Kan het kwaad (voor het velglint ofzo) als ik aan de kant waar hij wel goed zit, de band weer uit de velgrand duw?

Dan kan ik eens testen of het me weer lukt (van niets naar beide kanten goed), en daarna weer de band eruit drukken en dan eens proberen met vloeistof...)

Capiche?
Vul je de latex bij via het ventiel? In dat geval zou de band toch gewoon moeten blijven zitten. Misschien helpt het om de band op te hangen terwijl je de lucht er weer uitlaat?
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ja, ik vul bij via het ventiel. Band blijft dus maar aan één kant zitten. Bij de voorband plopte hij eruit tijdens bijvullen, bij de achterband plopte de band al uit de velg bij leeg laten lopen vóór bijvullen.

Vanavond ga ik het anders proberen. Ik druk de kant die goed zit ook weer uit de velg, en probeer 'm weer op te pompen zonder latex. Als beide kanten zich dan weer goed zetten, ontkoppel ik en plaats vliegensvlug de ventielkern. Als me dat lukt, laat ik 'm wéér leeglopen waarna ik hetzelfde geintje probeer mét latex.

Voor de goede orde: de band staat niet op de grond tijdens bijvullen, en tijdens pompen ligt-ie horizontaal op een emmer.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
de hollander
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1089
Lid geworden op: ma 19 oktober 2009, 21:33
Mijn mountainbike: Sobre Upgrade, On-One Scandal V3

Tot hoeveel bar pomp je hem op?

Ik ga normaal tot z'n 4 bar.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik ging tot-ie "bing" zei, zal zo'n drie bar zijn geweest. 40psi, hoeveel is dat?

Edit: 2,75 bar. Zou het uitmaken...?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
de hollander
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1089
Lid geworden op: ma 19 oktober 2009, 21:33
Mijn mountainbike: Sobre Upgrade, On-One Scandal V3

40 psi is net geen 3 bar.

Ik ga meestal wat hoger, tot hij goed plopt.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Tsja, hij wás goed geplopt, beter ploppen gaat niet. Maar misschien helpt het wel met het nog verder in de velgrand duwen.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
de hollander
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1089
Lid geworden op: ma 19 oktober 2009, 21:33
Mijn mountainbike: Sobre Upgrade, On-One Scandal V3

Ik gebruik geen vet of glijmiddel, misschien dat dat bij jou zorgt voor het terugschieten.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik ook niet, dus dat is 'm ook niet. Hij schiet dus gewoon vrij snel terug, wellicht inderdaad een hogere spanning proberen. Ik heb speciaal bontrager asymmetrisch velgint met een bontrager asymmetrische velg en een bontrager ventiel - alles op elkaar afgestemd. Alleen de band is een Schwalbe. Misschien zit 't m daar wel in;).
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

Kapitein Iglo schreef:Ik ook niet, dus dat is 'm ook niet. Hij schiet dus gewoon vrij snel terug, wellicht inderdaad een hogere spanning proberen. Ik heb speciaal bontrager asymmetrisch velgint met een bontrager asymmetrische velg en een bontrager ventiel - alles op elkaar afgestemd. Alleen de band is een Schwalbe. Misschien zit 't m daar wel in;).
Ja dat had een asymmetrische bontrager moeten zijn :-q
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

I just proved you wrong!!

Het is gelukt, ikke trots! Inderdaad op mijn wetenschappelijk beredeneerde giswerk: beide velgranden weer terug in het velgbed, op die manier worden beide hieldraden gelijkmatig naar de velgrand gedrukt. Weer leeggemaakt en weer geprobeerd: weer gelukt. Toen moest ik 'm toch even naar 5 bar pompen, heel kort - en toen had ik de ventielkern al teruggeschroefd, als testje hoe snel ik daarmee kon pompen. Snel zat dus.

Daarna het wiel opgehangen met het ventiel net niet naar onderen: zo kon ik de vloeistof toevoegen zonder het teveel te morsen, met een injectiespuit. Ventielkern eruit en heel even wachten om te zien of de band bleef zitten zonder druk...ja! Snel 2x60ml en daarna rap de ventielkern er weer in en pompen tot 1,9bar... En daarna lekker schudden en de drie gemorste druppels opvegen. Beetje schudden, beetje rollen, herhalen en klaar! Nog een nachtje op een emmer, morgenochtend even omdraaien en morgenavond cassette en remschijf weer terug doen. Had ik er ff afgehaald want ik ken mezelf: blood is usually drawn...

Ik vind mezelf best een held nu. Gewoon tubeless met een vloerpomp :lol: :bier:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

Kapitein Iglo schreef:I just proved you wrong!!

Het is gelukt, ikke trots! Inderdaad op mijn wetenschappelijk beredeneerde giswerk: beide velgranden weer terug in het velgbed, op die manier worden beide hieldraden gelijkmatig naar de velgrand gedrukt. Weer leeggemaakt en weer geprobeerd: weer gelukt. Toen moest ik 'm toch even naar 5 bar pompen, heel kort - en toen had ik de ventielkern al teruggeschroefd, als testje hoe snel ik daarmee kon pompen. Snel zat dus.

Daarna het wiel opgehangen met het ventiel net niet naar onderen: zo kon ik de vloeistof toevoegen zonder het teveel te morsen, met een injectiespuit. Ventielkern eruit en heel even wachten om te zien of de band bleef zitten zonder druk...ja! Snel 2x60ml en daarna rap de ventielkern er weer in en pompen tot 1,9bar... En daarna lekker schudden en de drie gemorste druppels opvegen. Beetje schudden, beetje rollen, herhalen en klaar! Nog een nachtje op een emmer, morgenochtend even omdraaien en morgenavond cassette en remschijf weer terug doen. Had ik er ff afgehaald want ik ken mezelf: blood is usually drawn...

Ik vind mezelf best een held nu. Gewoon tubeless met een vloerpomp :lol: :bier:
:-q jij verdient een sticker :winkie:
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Yesss!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

En mocht het de volgende keer niet lukken, kan je altijd nog scheerschuim proberen :winkie:
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Of PUR-schuim.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Plaats reactie